Pátek 30. září 2022, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 30. září 2022 Jeroným, Ráchel

Referendum o nádraží míří k soudu. Podobné tahanice byly i před 10 lety

  9:38
Petici za referendum o poloze vlakového nádraží podepsalo o 1 500 lidí víc než před deseti lety. Stejní lidé s podpisovými archy, stejně odmítavý postoj politiků, stejné otázky pro hlasování. To vše už Brno jednou zažilo.

Přesune se? Stejně jako před deseti lety není vůbec jasné, v jaké poloze nádraží nakonec bude a jestli budou mít potřebnou váhu hlasy v referendu. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Aktivisté z občanské aliance Referendum 2014 rozšířili žalobu na město Brno kvůli referendu o umístění hlavního vlakového nádraží. Doufají tak, že soud stanoví datum hlasování místo zastupitelů.

„Zastupitelstvo nenaplnilo svou zákonnou povinnost a nevyhlásilo referendum, k čemuž bylo podle našeho právního názoru formálně zavázáno,“ vysvětlil důvody žaloby Jakub Patočka, zmocněnec přípravného výboru.

Brněnští zastupitelé se odmítli referendem zabývat na svém úterním zasedání. Aktivisté přitom předchozí den odevzdali na podatelnu magistrátu dalších šest tisíc podpisů pod petici, která žádá vyhlášení referenda na termín letošních komunálních voleb 10.–11. října, kdy je naděje, že k urnám přijde dost lidí, aby bylo hlasování pro politiky závazné.

Referendum dnes a před 10 lety

Titulní strana zvláštní přílohy MF DNES, která vyšla před deseti lety, když se konalo první (a zatím jediné) referendum o přesunu nádraží v Brně.

Referendum 2004

Petici za jeho vyvolání podepsalo 24 686 Brňanů.

Pro odsun nádraží byly tehdy v brněnském zastupitelstvu ODS, KDU-ČSL a KSČM. Proti ČSSD a Strana zelených.

Magistrát vyhlásil referendum týden před krajskými volbami.

Hlasovat přišlo 25 procent oprávněných voličů a 86 procent z nich chtělo, aby nádraží zůstalo v centru. Tehdejší legislativa ale říkala, že pro město je referendum závazné pouze v případě, pokud přijde více než 50 procent voličů. Výsledky tak měly pouze doporučující charakter. Magistrát proto pokračoval v přípravě varianty nádraží v odsunuté poloze.

Referendum 2014

Petici za jeho vyvolání podepsalo 26 914 lidí.

Z nynějších stran v zastupitelstvu nebo do něj kandidujících ji podporuje TOP 09, Strana zelených, Česká pirátská strana, ANO a hnutí A co Brno? a Žít Brno. Ostatní strany - ODS, KDU-ČSL a KSČM - říkají, že se zachovají podle toho, kterou variantu polohy nádraží zvolí odborná studie, nebo jsou pro odsunuté nádraží.

Aktivisté žádají, aby magistrát vyhlásil referendum společně s komunálními volbami 10.–11. října.

Výsledek referenda bude podle současné legislativy pro politickou reprezentaci města závazný, pokud přijde více než 35 procent oprávněných voličů.

Podle aktivistů byli zastupitelé povinni vyhlásit referendum na nejbližším zasedání – tedy hned druhý den, i když ještě úředníci podpisy nezkontrolovali. Celkem už petici za sedm měsíců podepsalo více než 27 tisíc Brňanů, což je přes šest procent oprávněných voličů (o sbírání podpisů čtěte zde).

První část žaloby podali aktivisté už v srpnu a týká se zhruba třetiny podpisů petice, které město vyřadilo. Krajský soud o ní bude rozhodovat v půlce příštího týdne.

„Požádali jsme soud o spojení obou částí žaloby, protože jde o největší referendum v České republice vyvolané zdola občany,“ řekl Miroslav Patrik z přípravného výboru.

Podle aktivistů vedení města lidové hlasování bojkotuje kvůli tomu, že pokud by hlasovalo více než 35 procent oprávněných voličů, byl by jejich názor závazný pro všechny další politické reprezentace města. „Je zřejmé, že se používá metoda obstrukce,“ dodal Patrik.

Stejná strana, jiné názory

Jedno referendum o tom, kde má nádraží stát, přitom už v Brně bylo. A to skoro přesně před deseti lety, 9. října 2004.

Sociální demokracie byla v té době v Brně nejsilnější opoziční stranou a nynější primátor Roman Onderka jako její vycházející hvězda členem dopravní komise a předsedou klubu zastupitelů ČSSD. Strana dlouho váhala se zveřejněním svého postoje, nakonec tři týdny před referendem řekla jasné ne přesunu nádraží.

„To znamená, že (brněnská ČSSD) je zásadně proti tomu, aby se nádraží přesouvalo,“ prohlásil tehdy Onderka pro Českou televizi. Po deseti letech je ale jeho postoj do velké míry podobný názoru tehdejšího primátora Petra Duchoně (ODS), který se spoléhal na odborníky.

ČSSD mezitím začala v největším jihomoravském městě vládnout ve velké koalici s ODS, která je hlavním odpůrcem setrvání nádraží v centru.

„Pro Brno a jeho rozvoj je nejlepší taková varianta průjezdu železničním uzlem s novým moderním nádražím, která bude mít podporu investora, tedy Správy železniční a dopravní cesty. Nyní se zpracovává studie proveditelnosti variant nádraží u řeky a pod Petrovem, která bude hotová příští rok. Podpořím variantu, jež ve studii zvítězí,“ popsal svůj postoj primátor.

„Toto stanovisko nemá jakoukoliv souvislost s aktuální peticí o vyhlášení místního referenda,“ dodal Onderka.

Přitom Jakub Patočka, zmocněnec přípravného výboru pro nynější referendum, je stranickým kolegou primátora Onderky. Ani působení ve stejné straně ale oba muže nesblížilo v názorech na lidové hlasování. „U masových stran jsou názorové rozdíly běžné. Angažmá v přípravě referenda nijak nesouvisí s mým členstvím v ČSSD,“ řekl Patočka.

První lidové hlasování o nádraží

Osmdesát šest procent lidí, kteří před deseti lety přišli k urnám, nesouhlasilo s přesunem nádraží o kilometr na jih od centra města. Jejich názorem se ale tehdejší vedení brněnského magistrátu v čele s koalicí ODS a KDU-ČSL nemuselo řídit, protože kvůli nízké účasti nebyl výsledek závazný.

Přišla jen čtvrtina oprávněných voličů, přičemž k platnosti referenda byla potřeba účast nejméně poloviny. Aktivisté malou účast přičítali tomu, že magistrát vyhlásil termín referenda týden před krajskými volbami.

Pro tehdejšího primátora Brna Petra Duchoně (ODS) to ale bylo potvrzení, že lidé, kteří zůstali doma, souhlasí s přesunem nádraží do Jižního centra a magistrát tak začal připravovat odsunutou variantu nádraží, na níž trvá dodnes.

„Jako primátor jsem zastával názor, že pro Brno je lepší varianta odsunutého nádraží. Vycházel jsem z podkladů, které zpracovali odborníci. Domnívám se i dnes, že o takových věcech, jako která poloha nádraží je výhodnější, je nesmysl pořádat referendum,“ je stále přesvědčený Duchoň, bývalý primátor a europoslanec, nyní úředník v Bruselu.

Téma nádraží už tolik „neletí“

Otázky v referendu

Rok 2004 „Souhlasíte s tím, aby město Brno v samostatné působnosti podniklo všechny kroky k modernizaci železniční stanice Brno – hlavní nádraží ve stávající poloze podél ulice Nádražní?“

Rok 2014 1. „Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanice Brno – hlavní nádraží v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?“ 2. „Souhlasíte s tím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti s cílem prosadit, aby se nejlepší řešení modernizace železniční stanice Brno – hlavní nádraží určilo prostřednictvím soustavy otevřených návrhových soutěží?“ „Ale jestliže si většina lidí myslí, že referendum má smysl, ať je po jejich,“ dodal.

Rekonstrukce nádraží v centru nebo jeho přesun kilometr na jih bude jednou z největších dopravních staveb v Brně.

Má stát kolem 25 miliard korun, čtyřmi miliardami by mělo přispět město, osmi Evropská unie a zbytek dodat Ministerstvo dopravy.

Dosud utratily stát a město za přípravu nádraží v odsunuté poloze kolem 600 milionů korun, přičemž podle aktivistů jsou obě možnosti cenově srovnatelné.

Rozdíl je ale v atmosféře před konáním referenda před deseti lety a nyní. V roce 2004 byla poloha nádraží jednoznačně nejdiskutovanější téma mezi Brňany, lidé se o něm bavili s přáteli, v restauracích, vyjadřovaly se k němu různé osobnosti společenského a kulturního života, každého politika se novináři ptali na jeho postoj.

Dnes už téma Brnem tolik nerezonuje, i když se pod petici o referendu podepsalo víc lidí než tehdy. „Když jsme teď sbírali podpisy, tři lidé z deseti nám řekli, že je to nezajímá, nebo jsou proti nádraží v centru. To je stejné jako před deseti lety,“ popsal Patrik, který pomáhal organizovat už první referendum.

„Co se změnilo, je, že lidé nám říkají, že petici nepodepíší, protože to nemá smysl, neboť politici si stejně rozhodnou, jak chtějí. Je z nich cítit zmar, že to nemá cenu,“ dodal.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konaly 23. a 24. září. Ve stejném termínu bylo i první kolo voleb do třetiny Senátu, ve druhém kole 30. září a 1. října se bude rozhodovat v obvodech Blansko, Brno - město obv. 55, Brno - město obv. 58, Hodonín.

Výsledky pro:  Blansko, Břeclav, Brno, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Tišnov, Adamov, KuřimVeverská Bítýška, Kyjov, Mikulov, Strážniceostatní

  • Nejčtenější

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Odhad výsledků voleb v Brně: ODS atakuje 30 procent, ANO je na polovině

V Brně podle průzkumu studentů politologie v komunálních volbách výrazně posílí ODS, která kandidovala v koalici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Do menších měst míří velké řetězce, místní obchodníci se cítí ohroženi

V řadě menších jihomoravských měst lidé v poslední době získali, nebo co nevidět dostanou novou možnost nakupování díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na jižní Moravě začali poprvé po dvaceti letech stavět novou dálnici

Společnost Skanska zahájila práce na novém čtyřkilometrovém úseku dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

V dodávce se tísnilo 31 migrantů, jen za půl dne jich policisté zadrželi 265

Dodávku, v níž se tísnilo 31 migrantů, zastavili policisté při namátkové kontrole na dálnici D2 u slovenských hranic....

Na jižní Moravě začali poprvé po dvaceti letech stavět novou dálnici

Společnost Skanska zahájila práce na novém čtyřkilometrovém úseku dálnice D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem na...

Semafor od jara brzdí dopravu u Rohlenky, most se přitom neopravuje

Na krajské silnici mezi Brnem a Vyškovem musejí řidiči už čtvrt roku strpět dopravní omezení na mostu u Rohlenky. Na...

V brněnské politice nastává čas pro hokejového bosse, mizí naopak tři radní

Rovných třicet nových tváří zasedne po volbách v brněnském zastupitelstvu. Z končící garnitury pokračuje jen pětadvacet...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...