Přesun brněnského nádraží podpořila také komise ministerstva dopravy

  17:08aktualizováno  17:08
Nové brněnské nádraží by mělo stát u řeky Svratky. Rozhodla o tom Centrální komise ministerstva dopravy, která je posledním doporučujícím článkem pro jednání vlády. Hlavní nádraží se tím posune do místa dnešního Dolního nádraží zhruba o kilometr směrem na jih a stávající nádraží zanikne.

Prostor před brněnským hlavním nádražím. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S doporučením je spokojený ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO), který se pro tuto variantu vyjádřil už při své únorové cestě do Brna.

„O řešení železničního uzlu v Brně se už mluví po tři generace a jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva, že nejvhodnější je varianta u řeky. Přesun prospěje především městu Brnu a dá prostor pro organický rozvoj jeho centra,“ sdělil Ťok.

Ze dvou dosud diskutovaných základních variant - nádraží u řeky a nádraží pod Petrovem v centru města - tak opět vítězí zastánci odsunu ke Svratce. Doporučil jej Jihomoravský kraj i město Brno.

„Jsem rád, že centrální komise ministerstva dopravy podpořila rozhodnutí brněnských a krajských zastupitelů. Po letech diskuzí jsme dospěli k jednotnému stanovisku. Nyní již nic nebrání samotné realizaci přestavby nádraží. Brno si to zaslouží,“ uvedl po jednání brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Náklady se odhadují na 43 miliard

Komisi přesvědčilo hlavně to, že tato varianta je v územním plánu, zatímco varianta Petrov vyžaduje jeho změnu. Variantu Ab, která počítá se zapojením trati od Chrlic po stávající Komárovské spojce a napojením trati od Břeclavi a od Střelic, musí ale ještě doplnit další dokumentace.

Tu zpracuje Správa železniční a dopravní cesty a měla by navrhnout technické úpravy pro zvýšení prostupnosti a stability dopravního modelu nákladní dopravy. Právě nákladní dopravci totiž řešení napadli s tím, že stávající studie proveditelnosti s nákladní dopravou vůbec nepočítala.

Řešení pak znovu dostane na stůl Centrální komise ministerstva dopravy „Bude připraveno tak, aby případně umožnilo realizaci severojižní kolejové spojky, která by dokázala obsloužit i nové nádraží a odlehčila MHD,“ píše se ve stanovisku komise.

Právě to se ale nelíbí náměstku brněnského primátora Matěji Hollanovi (Žít Brno), který je zastáncem varianty Petrov a s „Řekou“ souhlasil spolu s Piráty jen s podmínkou stavby severojižní spojky – kolejového diametru. „Je to naprosto nedostatečná formulace. Pokud nebude diametr, doprava v Brně zkolabuje. Rozhodnutí komise je pro nás nepřijatelné,“ říká Hollan.

Ministerstvo dopravy nyní zpracuje podrobnou zprávu pro vládu, kde popíše výhody vybrané varianty. Náklady na celou přestavbu železničního uzlu jsou dle vybrané varianty Ab zatím odhadovány na 43,1 miliard korun (40,8 mld. železniční část, 2,3 mld. pak tvoří náklady na související městskou infrastrukturu).

Nejčtenější

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Eda z Mostu! je moje role snů. Lidé mě zdraví „drž úhel“, říká Isteník

Michal Isteník hraje výčepního Edu, který v Mostě provozuje hospodu Severka....

Seriál Most! protkaný nekorektním humorem trhá divácké rekordy. Diváky baví i impotentní výčepní Eda, ztvárněný...

Cinklé sázky na fotbal? Podezření padlo na klub ze Znojma

Korupce ve fotbale - ilustrační foto

Druholigové fotbalové Znojmo čelí podezření. Jeho zápasy v zimní přípravě mohly být zmanipulované. Problémy na jih...

Špinavé fotbalové pavučiny. Jak hluboký je problém, který řeší Znojmo?

Stadion fotbalového Znojma

Znělo to jako mimořádně lákavá nabídka. Tak lákavá, že je až s podivem, že nevzbudila podezření. Když tajemní...

Plekanec se rozloučil s Kometou. Gól nedal, ale v bránění byl vzorem

Zadumaný Tomáš Plekanec na brněnské střídačce.

V seznamu střelců hokejové Komety byste jeho jméno hledali marně, přesto si služeb hvězdného Tomáše Plekance v Brně...

Další z rubriky

Brno po třech letech přišlo o leteckou linku do Mnichova. Firma zkrachovala

Brněnské letiště.

Zrušení letecké linky mezi Brnem a Mnichovem s okamžitou platností. Tuhle zprávu oznámily v sobotu britské regionální...

Na vesnicích vybudují společné zahrady. Poslouží k výuce i setkávání

Ilustrační snímek

Na jižní Moravě vzniknou sdílené zahrady. Poslouží dětem k výuce i k příjemnému posezení. Takovou cestou jdou zatím tři...

Eda z Mostu! je moje role snů. Lidé mě zdraví „drž úhel“, říká Isteník

Michal Isteník hraje výčepního Edu, který v Mostě provozuje hospodu Severka....

Seriál Most! protkaný nekorektním humorem trhá divácké rekordy. Diváky baví i impotentní výčepní Eda, ztvárněný...

Najdete na iDNES.cz