Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Další problém s brněnským nádražím. Studie neřešila nákladní dopravu

  6:59
Komise, která má vládě doporučit polohu nádraží v Brně, zastavila jednání. Hrozí totiž, že bude třeba za další miliardy stavět nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu, kterou studie proveditelnosti takřka neřešila.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) je nové vlakové nádraží v Brně za 46 miliard korun drahé. Teď se bude divit ještě víc. Kromě dalších 20 miliard za plánované „metro“ totiž hrozí, že bude třeba přidat miliardy na nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu.

Lidé ze sdružení ŽESNAD zastřešující 98 procent veškeré nákladní dopravy po železnici důrazně varovali specialisty, kteří připravují podklady pro finální rozhodnutí vlády o poloze brněnského nádraží: Pokud vznikne ve variantě Řeka a nezajistíte, aby se nekřížily nákladní a osobní vlaky, železnice zkolabuje.

Podle nich studie proveditelnosti, kterou nechala za 20 milionů korun zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), řešila nákladní vlaky jen okrajově, což se v budoucnu vymstí. Přes Brno totiž vede významný železniční koridor, jenž propojuje Evropu od severu až na Balkán. A úkolem Česka je zajistit, aby byl průjezdný.

„Varianta Řeka neodděluje nákladní dopravu od osobní, a to je zásadní problém. Osobní a nákladní vlaky se kříží v jedné úrovni a není pro ně dost místa. To znamená vážnou překážku pro budoucí rozvoj nákladní železniční dopravy, s jejímž rozvojem Evropská unie počítá,“ shrnul nedostatky Oldřich Sládek, ředitel sdružení ŽESNAD

Podle něj není ideální ani varianta Petrov. „I ona potřebuje dopracovat, ale tam by alespoň oba způsoby dopravy zůstaly oddělené, a po úpravách by byla použitelná. To ostatně jde i u Řeky, je ale otázka, kolik by to stálo a co by to obnášelo,“ podotkl Sládek. A právě to nyní doplňují experti pro jednání centrální komise ministerstva dopravy.

Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný, varují dopravci

Podle dopisu, jenž ŽESNAD napsalo ministerstvu na počátku dubna, vznikne nejsložitější situace ve stanici Brno-Maloměřice, kudy dnes projíždí až 30 vlaků denně a míří směrem na jih. Do roku 2030 by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit na 55 vlaků.

Navíc při variantě Řeka musejí ve stanici Brno-Židenice překřížit dvoje koleje v opačném směru, což je nejen nebezpečné, ale také to na čtyři hodiny denně zablokuje osobní vlaky na tratích z Brna na Blansko a Tišnov.

Problémů se tak rýsuje víc – v dopravě, v bezpečnosti i z hlediska životního prostředí, kam patří například hluk. Trať ze Židenic na hlavní nádraží by se měla z dvoukolejné proměnit na čtyřkolejnou, což si vyžádá studie a nemalé náklady na protihluková opatření, včetně omezení frekvence nákladních vlaků.

Dopravci mají obavu i z velkého množství výluk při stavbě nového nádraží na místě dnešního nákladního průtahu. „V určitých stavebních etapách může vyžadovat úplné uzavření, což by mělo pro nákladní železniční dopravu fatální dopady,“ píše se v dopise.

A argumentují i dalším rizikem. „Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný. Pokud se něco stane, dojde k ochromení veškeré železniční dopravy na trase Břeclav–Brno–Kolín–Praha,“ varují dopravci.

Podle Sládka jsou nyní karty rozdané. „Předložili jsme návrhy na řešení a je na odbornících ze SŽDC a ministerstva, aby řekli ty svoje. Budeme o nich jednat v pátek, takže říkat teď konkrétní opatření, to by bylo předčasné,“ poznamenal.

Šance pro nádraží v centru?

Brno i kraj se přiklonily k variantě odsunu nádraží k řece, nyní však opět rostou naděje těch, kteří jej prosazují pod Petrovem. Za ně lobboval i náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno). I když nakonec zvedl ruku pro odsun s podmínkou vzniku „metra“ pro osobní dopravu, vysněnou variantu nevzdává.

„O problémech s nákladní dopravou jsme při rozhodování o poloze nevěděli. Je to pro nás překvapení,“ řekl Hollan.

Podle něj to ale může ovlivnit verdikt centrální komise ministerstva dopravy. „Pokud bude varianta Řeka dražší o podzemní dráhu a ještě o mimoúrovňové křížení kolejí s nákladní dopravou, může to hrát roli. V případě Petrova by byly úpravy menší,“ dodal Hollan.

SŽDC ani ministerstvo dopravy se k problému vyjadřovat nechtějí. „Centrální komise přerušila jednání a bude pokračovat po doplnění dalších podkladů,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Komise se sejde 15. května. Předtím jsou v plánu schůzky dopravců s odborníky i politiky na úrovni parlamentu. „Musíme počkat až na verdikt komise. Ta rozhodne do poloviny roku a jí navrženou variantu bude ještě schvalovat vláda,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

  • Nejčtenější

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Chtěl ho Baník, říkají místní o chlapci, jehož zabila branka. Stav hřiště je štve

2. května 2024  15:02

Premium Z tragédie se vzpamatovávají lidé z břeclavského sídliště Na Valtické. Ve středu večer tam spadla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

POHLED: Zábranský a fotbal? Projekt, kde pasti číhají na každém kroku

1. května 2024

Premium Bezmála týden uplynul od překvapivého vstupu hokejového bosse Libora Zábranského do fotbalového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na vraha mladé služky by možná nikdy nepřišli. Prozradil ho karban

28. dubna 2024

Premium Hospodské hraní karet na počátku 20. století nesloužilo pouze k zábavě. „Tehdy žilo v Brně – a...

Mrázek měl skvělou rozehrávku, ocenil Rulík. A góly? Nevyhověli jsme si, řekl

4. května 2024  19:56

Jediný gól zůstává ve statistice českého výběru na brněnském turnaji, posledním před začátkem...

Kvůli vlastnímu tetování vyhledala tatérka čarodějku z kmene lovců lebek

4. května 2024  11:28

Nágové, jedni z nejobávanějších lovců lebek, svým nepřátelům sekali hlavy jako vítězné trofeje....

V Brně začala výstavba prémiových bytů, jeden vyjde v průměru na 16 milionů

3. května 2024  17:56

Jako o prázdninách, které trvají 365 dnů v roce, si mají v budoucnu připadat rezidenti žijící v...

Bohatá, úspěšná, ale sama, říká o Coco Chanel choreograf. Připravil o ní balet

3. května 2024  14:47

Přes deset let vede balet Národního divadla Brno (NdB) slovenský choreograf a bývalý špičkový...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....