Další problém s brněnským nádražím. Studie neřešila nákladní dopravu

  6:59aktualizováno  6:59
Komise, která má vládě doporučit polohu nádraží v Brně, zastavila jednání. Hrozí totiž, že bude třeba za další miliardy stavět nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu, kterou studie proveditelnosti takřka neřešila.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) je nové vlakové nádraží v Brně za 46 miliard korun drahé. Teď se bude divit ještě víc. Kromě dalších 20 miliard za plánované „metro“ totiž hrozí, že bude třeba přidat miliardy na nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu.

Lidé ze sdružení ŽESNAD zastřešující 98 procent veškeré nákladní dopravy po železnici důrazně varovali specialisty, kteří připravují podklady pro finální rozhodnutí vlády o poloze brněnského nádraží: Pokud vznikne ve variantě Řeka a nezajistíte, aby se nekřížily nákladní a osobní vlaky, železnice zkolabuje.

Podle nich studie proveditelnosti, kterou nechala za 20 milionů korun zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), řešila nákladní vlaky jen okrajově, což se v budoucnu vymstí. Přes Brno totiž vede významný železniční koridor, jenž propojuje Evropu od severu až na Balkán. A úkolem Česka je zajistit, aby byl průjezdný.

„Varianta Řeka neodděluje nákladní dopravu od osobní, a to je zásadní problém. Osobní a nákladní vlaky se kříží v jedné úrovni a není pro ně dost místa. To znamená vážnou překážku pro budoucí rozvoj nákladní železniční dopravy, s jejímž rozvojem Evropská unie počítá,“ shrnul nedostatky Oldřich Sládek, ředitel sdružení ŽESNAD

Podle něj není ideální ani varianta Petrov. „I ona potřebuje dopracovat, ale tam by alespoň oba způsoby dopravy zůstaly oddělené, a po úpravách by byla použitelná. To ostatně jde i u Řeky, je ale otázka, kolik by to stálo a co by to obnášelo,“ podotkl Sládek. A právě to nyní doplňují experti pro jednání centrální komise ministerstva dopravy.

Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný, varují dopravci

Podle dopisu, jenž ŽESNAD napsalo ministerstvu na počátku dubna, vznikne nejsložitější situace ve stanici Brno-Maloměřice, kudy dnes projíždí až 30 vlaků denně a míří směrem na jih. Do roku 2030 by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit na 55 vlaků.

Navíc při variantě Řeka musejí ve stanici Brno-Židenice překřížit dvoje koleje v opačném směru, což je nejen nebezpečné, ale také to na čtyři hodiny denně zablokuje osobní vlaky na tratích z Brna na Blansko a Tišnov.

Problémů se tak rýsuje víc – v dopravě, v bezpečnosti i z hlediska životního prostředí, kam patří například hluk. Trať ze Židenic na hlavní nádraží by se měla z dvoukolejné proměnit na čtyřkolejnou, což si vyžádá studie a nemalé náklady na protihluková opatření, včetně omezení frekvence nákladních vlaků.

Dopravci mají obavu i z velkého množství výluk při stavbě nového nádraží na místě dnešního nákladního průtahu. „V určitých stavebních etapách může vyžadovat úplné uzavření, což by mělo pro nákladní železniční dopravu fatální dopady,“ píše se v dopise.

A argumentují i dalším rizikem. „Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný. Pokud se něco stane, dojde k ochromení veškeré železniční dopravy na trase Břeclav–Brno–Kolín–Praha,“ varují dopravci.

Podle Sládka jsou nyní karty rozdané. „Předložili jsme návrhy na řešení a je na odbornících ze SŽDC a ministerstva, aby řekli ty svoje. Budeme o nich jednat v pátek, takže říkat teď konkrétní opatření, to by bylo předčasné,“ poznamenal.

Šance pro nádraží v centru?

Brno i kraj se přiklonily k variantě odsunu nádraží k řece, nyní však opět rostou naděje těch, kteří jej prosazují pod Petrovem. Za ně lobboval i náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno). I když nakonec zvedl ruku pro odsun s podmínkou vzniku „metra“ pro osobní dopravu, vysněnou variantu nevzdává.

„O problémech s nákladní dopravou jsme při rozhodování o poloze nevěděli. Je to pro nás překvapení,“ řekl Hollan.

Podle něj to ale může ovlivnit verdikt centrální komise ministerstva dopravy. „Pokud bude varianta Řeka dražší o podzemní dráhu a ještě o mimoúrovňové křížení kolejí s nákladní dopravou, může to hrát roli. V případě Petrova by byly úpravy menší,“ dodal Hollan.

SŽDC ani ministerstvo dopravy se k problému vyjadřovat nechtějí. „Centrální komise přerušila jednání a bude pokračovat po doplnění dalších podkladů,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Komise se sejde 15. května. Předtím jsou v plánu schůzky dopravců s odborníky i politiky na úrovni parlamentu. „Musíme počkat až na verdikt komise. Ta rozhodne do poloviny roku a jí navrženou variantu bude ještě schvalovat vláda,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Nejčtenější

Rakušané otevřeli poslední část dálnice do Vídně, na D52 se ještě nekoplo

Na příjezdových cestách k obchvatu Drasenhofenu jsou okružní křižovatky.

Obchvat Drasenhofenu, který se řidičům otevřel minulý víkend, vyřešil poslední dopravní špunt na rakouské straně při...

Rodiče se zlobí, že jejich děti učí exsenátorka opilá. Ředitel to odmítl

Marta Bayerová, KSČM

Po nedobrovolném ukončení politické kariéry se celoživotní komunistka Marta Bayerová vrátila ke kantořině. Na její...

Letoun Smartwings se kvůli problému s podvozkem musel vrátit do Brna

Trajektorie letu Boeingu 737-8HX mířícího na řecký ostrov Zakynthos, který se...

Boeing společnosti Smartwings, který měl namířeno z Brna na řecký ostrov Zakynthos, se v úterý ráno krátce po vzletu...

Brno ukázalo řešení bezdomovectví. Jiná města se diví, proč teď otočilo

Asi stovka lidí protestovala na zasedání brněnského zastupitelstva kvůli záměru...

Oceňovaný systém pro rychlé zabydlování bezdomovců současná vládnoucí koalice v Brně zbrzdila a místo původně plánované...

Na městském okruhu v Brně praskl vodovod, při opravě se roztrhl znovu

V brněnské ulici Gajdošova v úterý ráno praskl vodovod, kvůli čemuž byly...

V Brně na velkém městském okruhu v Gajdošově ulici praskl ráno vodovod. Dva jízdní pruhy ze čtyř jsou neprůjezdné, na...

Další z rubriky

Dva roky oprav i problém s azbestem. Brněnské kino Art už znovu promítá

Kino Art čeká rekonstrukce.

Maratonem filmů v pátek otevírá zmodernizované kino Art v Cihlářské ulici. To bylo kvůli problémům s azbestem a...

Aromaterapie léčí zvířecí strach a stres, pomáhá šimpanzům, tygrům i psům

Šimpanzům v brněnské zoo pomáhá aromaterapie od stresu, který jim způsobuje...

Když zvířata potřebují, sama si dokážou ve volné přírodě sehnat „léky“ na své neduhy. Tak zní základní teze zvířecí...

Na dálnici D2 srazilo auto chodce, dálnice byla uzavřená

Chodec se snažil přeběhnout dálnici, srazilo ho auto. Zraněním na místě podlehl...

Dálnice D2 byla ve směru z Brna na Břeclav nedaleko Podivína uzavřená. Řidič osobního auta tam ve čtvrtek ráno srazil...

Advantage Consulting, s.r.o.
PASSIVE TECHNICAL HELPDESK - ENGLISH + GERMAN

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 31 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz