Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Další problém s brněnským nádražím. Studie neřešila nákladní dopravu

  6:59aktualizováno  6:59
Komise, která má vládě doporučit polohu nádraží v Brně, zastavila jednání. Hrozí totiž, že bude třeba za další miliardy stavět nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu, kterou studie proveditelnosti takřka neřešila.

Brněnské hlavní nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle premiéra v demisi Andreje Babiše (ANO) je nové vlakové nádraží v Brně za 46 miliard korun drahé. Teď se bude divit ještě víc. Kromě dalších 20 miliard za plánované „metro“ totiž hrozí, že bude třeba přidat miliardy na nadjezdy či tunely pro nákladní dopravu.

Lidé ze sdružení ŽESNAD zastřešující 98 procent veškeré nákladní dopravy po železnici důrazně varovali specialisty, kteří připravují podklady pro finální rozhodnutí vlády o poloze brněnského nádraží: Pokud vznikne ve variantě Řeka a nezajistíte, aby se nekřížily nákladní a osobní vlaky, železnice zkolabuje.

Podle nich studie proveditelnosti, kterou nechala za 20 milionů korun zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), řešila nákladní vlaky jen okrajově, což se v budoucnu vymstí. Přes Brno totiž vede významný železniční koridor, jenž propojuje Evropu od severu až na Balkán. A úkolem Česka je zajistit, aby byl průjezdný.

„Varianta Řeka neodděluje nákladní dopravu od osobní, a to je zásadní problém. Osobní a nákladní vlaky se kříží v jedné úrovni a není pro ně dost místa. To znamená vážnou překážku pro budoucí rozvoj nákladní železniční dopravy, s jejímž rozvojem Evropská unie počítá,“ shrnul nedostatky Oldřich Sládek, ředitel sdružení ŽESNAD

Podle něj není ideální ani varianta Petrov. „I ona potřebuje dopracovat, ale tam by alespoň oba způsoby dopravy zůstaly oddělené, a po úpravách by byla použitelná. To ostatně jde i u Řeky, je ale otázka, kolik by to stálo a co by to obnášelo,“ podotkl Sládek. A právě to nyní doplňují experti pro jednání centrální komise ministerstva dopravy.

Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný, varují dopravci

Podle dopisu, jenž ŽESNAD napsalo ministerstvu na počátku dubna, vznikne nejsložitější situace ve stanici Brno-Maloměřice, kudy dnes projíždí až 30 vlaků denně a míří směrem na jih. Do roku 2030 by se jejich počet měl téměř zdvojnásobit na 55 vlaků.

Navíc při variantě Řeka musejí ve stanici Brno-Židenice překřížit dvoje koleje v opačném směru, což je nejen nebezpečné, ale také to na čtyři hodiny denně zablokuje osobní vlaky na tratích z Brna na Blansko a Tišnov.

Problémů se tak rýsuje víc – v dopravě, v bezpečnosti i z hlediska životního prostředí, kam patří například hluk. Trať ze Židenic na hlavní nádraží by se měla z dvoukolejné proměnit na čtyřkolejnou, což si vyžádá studie a nemalé náklady na protihluková opatření, včetně omezení frekvence nákladních vlaků.

Dopravci mají obavu i z velkého množství výluk při stavbě nového nádraží na místě dnešního nákladního průtahu. „V určitých stavebních etapách může vyžadovat úplné uzavření, což by mělo pro nákladní železniční dopravu fatální dopady,“ píše se v dopise.

A argumentují i dalším rizikem. „Jediný železniční uzel bude velmi zranitelný. Pokud se něco stane, dojde k ochromení veškeré železniční dopravy na trase Břeclav–Brno–Kolín–Praha,“ varují dopravci.

Podle Sládka jsou nyní karty rozdané. „Předložili jsme návrhy na řešení a je na odbornících ze SŽDC a ministerstva, aby řekli ty svoje. Budeme o nich jednat v pátek, takže říkat teď konkrétní opatření, to by bylo předčasné,“ poznamenal.

Šance pro nádraží v centru?

Brno i kraj se přiklonily k variantě odsunu nádraží k řece, nyní však opět rostou naděje těch, kteří jej prosazují pod Petrovem. Za ně lobboval i náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno). I když nakonec zvedl ruku pro odsun s podmínkou vzniku „metra“ pro osobní dopravu, vysněnou variantu nevzdává.

„O problémech s nákladní dopravou jsme při rozhodování o poloze nevěděli. Je to pro nás překvapení,“ řekl Hollan.

Podle něj to ale může ovlivnit verdikt centrální komise ministerstva dopravy. „Pokud bude varianta Řeka dražší o podzemní dráhu a ještě o mimoúrovňové křížení kolejí s nákladní dopravou, může to hrát roli. V případě Petrova by byly úpravy menší,“ dodal Hollan.

SŽDC ani ministerstvo dopravy se k problému vyjadřovat nechtějí. „Centrální komise přerušila jednání a bude pokračovat po doplnění dalších podkladů,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Komise se sejde 15. května. Předtím jsou v plánu schůzky dopravců s odborníky i politiky na úrovni parlamentu. „Musíme počkat až na verdikt komise. Ta rozhodne do poloviny roku a jí navrženou variantu bude ještě schvalovat vláda,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

  • Nejčtenější

Brno nemůže přestavět ošklivý podchod u nádraží, je to „území nikoho“

Už devět let se Brno soudí o to, komu patří podchod pod hlavním nádražím. Kvůli tomu nemá páku na zdejší stánkaře a...

V Brně se srazily dvě tramvaje, zranili se oba řidiči a desítka cestujících

V Křížové ulici u Mendlova náměstí v Brně se před půl devátou srazily dvě tramvaje jedoucí na linkách číslo 2 a 6....

Pošťačka pod smyšlenými jmény objednávala zlaté cihličky, pak je prodávala

Svého postavení na konci minulého roku zneužila jedna pošťačka z Brněnska. Na internetu pod jiným jménem objednala...

Na jihu Moravy montují tobogán podobný horské dráze, je to evropský unikát

Nezvyklý tobogán, po kterém budou návštěvníci jezdit jako na horské dráze, tedy dolů i nahoru, bude novou chloubou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Homosexuální vztahy jsou u řady dívek jen póza, soudí školní psycholožka

Dospívajícím už nestačí být „normálně“ smutní a zamilovaní, bývají i zmatení a prázdní, vypozorovala Eva Kneblová jako...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Zbrojnice je prázdná už sedm let, opravu komplikuje nestabilní podloží

Ambiciózní plán, jak přestavět bývalou hasičskou zbrojnici v Mikulově, se komplikuje. Město chce do více než stoleté...

Čtyřletý hoch utekl matce, protože nechtěl ze školky. Našli jej až strážníci

Několik hlídek brněnských strážníků zaměstnal malý rebelant, který cestou ze školky utekl matce. Čtyřletý chlapec se jí...

Sociální demokraté chtějí vrátit Moskvu do ankety o jméno opravované lodi

Je v Brně nežádoucí pojmenovat loď jejím původním názvem Moskva? Přestože se vedení města proti názvu postavilo,...

Premium

Tisíce rodin z Moravy sledují vědci už třicet let, odhalují příčiny nemocí

Jednu generaci Jihomoravanů, kterým je dnes téměř třicet let, začali už před narozením sledovat vědci. Zkraje 90. let...

Advantage Consulting, s.r.o.
QA ENGINEER

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 70 000 Kč

Najdete na iDNES.cz