Pátek 25. června 2021, svátek má Ivan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 25. června 2021 Ivan

Kultura přinese státu víc peněz než autoprůmysl, tvrdí principál Moša

  11:23
Tři čtvrtě století už chodí diváci v Brně „k Mrštíkům“. Tedy nejdříve po válce do Svobodného divadla, od června 1993 na činoherní kousky a později muzikály do Městského divadla. Ředitel Stanislav Moša nyní počítá ztráty z koronavirové krize a představuje plány na následující měsíce.

Stanislav Moša zná své divadlo už 42 let. Prožil v něm rekonstrukci i budování hudební scény. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Oslavy výročí se vydařily, při koncertu se zaplnila celá dvorana. Sezonu, kdy divadlo slaví 75. narozeniny, jste si asi představoval jinak.
Letošní sezona především ještě neskončila, protože jsme našim abonentům zůstali dlužni spousty představení. Premiéru muzikálu Devět křížů napsaného pro naše divadlo jsme dokonce posunuli až do sezony 2021/22. Nekončíme, pokračujeme a odehrajeme, co jsme kvůli koronaviru nezvládli. Už jsme se vrátili na činoherní scénu. Na hudební měníme zvukovou soustavu, takže tam opět začneme až na konci srpna.

Když se ohlédnete za 75 lety divadla. Co byly nejdůležitější milníky?
Spočítal jsem si svoje skóre a naše divadlo osobně znám od roku 1978, tedy 42 let z těch 75, takže snad jsem i oprávněn historii okomentovat. Milníky na začátku byla různá stěhování, ať už z Gorkého ulice do Večerního Brna, potom v roce 1956 sloučení se souborem Divadla Julia Fučíka působícím na výstavišti a začátky v Lidické ulici, v budově bývalého kina.

Potom i rekonstrukce činoherní scény v roce 1995?
Na začátku 90. let lidé divadla opustili, měli jiné starosti. Ale po opravách byla činoherní scéna permanentně vyprodaná. Během tří let jsme se dostali do situace, že jsme na některé tituly drželi objednávky diváků i na dobu 10 let. V roce 1996 s premiérou West Side Story, která měla včetně zahraničí téměř 700 repríz, se ukázala potřeba druhé, hudební scény. Zvažovalo se pro ni dokonce i Janáčkovo divadlo, divadlo na výstavišti, rekonstrukce Reduty, až nakonec vyhrála výstavba nové budovy. Pro mě nejzásadnější však byla změna způsobu zaměstnávání umělců.

Co se změnilo?
V roce 1990 jsem dostal nabídku, abych divadlu začal šéfovat, nejdřív jako umělecký šéf, o dva roky později jako ředitel. Navrhl jsem, aby všichni umělci přešli na jednoleté smlouvy. Od té doby se termínovaných smluv držíme. Tenkrát během dvou let odešly čtyři desítky herců a přišli jiní, ať už z JAMU, nebo z jiných divadel, mezi nimi Zdeněk Junák, Zdena Herfortová, Honza Apolenář a spousta dalších. Vytvořili jsme do té doby nebývalé okolnosti pro zaměstnávání v našem oboru.

Více motivační?
Ano, když vědí, že to tu nemají jisté až do penze, musí o sebe dbát, pracovat na profesionální hygieně, zlepšovat výkon. Specifikem našeho divadla je, že herci, kteří jeden den hrají činohru, nastupují druhý den v muzikálech. Myslím, že to rozvíjí jejich talent mnohem víc, než kdyby se soustředili na jeden žánr.

Hrají také ve filmech a seriálech. To jim spíše tolerujete, nebo naopak?
Vřele je v tom podporuji a říkám jim, že šikovný člověk zvládne více věcí. Když je na televizních obrazovkách vidí diváci z celé republiky, je to navíc obrovská reklama pro naše divadlo i město.

Co se týče nové sezony, máte velké plány – už v srpnu uvést původně jarní premiéry Antonius a Kleopatra a muzikál Grand Hotel. Co s vámi dělá nejistota, když se neví, co bude na podzim?
Byť plány představení na následující měsíce máme hotové, může se stát, že někdo z divadla onemocní, půjdeme do karantény a vše bude zhaceno. My ale musíme být připraveni. Zkoušeli jsme i v době karantény, herci měli na jevišti roušky, vyráběly se kulisy. Práci jsme nestopli, ale stále žijeme bohužel v napětí, že se to může znovu zastavit.

Dokážete si to představit?
Ne, doopravdy nevím, jak bychom pak mohli dostát slibům ve vztahu k našemu obecenstvu. Spoléhám jednak na to, že budeme mít štěstí a vyhne se nám to, a také že stát bude k dalším případům přistupovat jako k lokálním záležitostem a nebude je řešit celostátními zákazy.

Jaké máte ztráty?
Nejpodstatnější je ztráta kontaktu s diváky. Naše existence je založená na tom, že se každodenně setkáváme s obecenstvem. Přiznám se, že když jsme
8. června začali na Biskupském dvoře a měl jsem proti sobě 500 diváků po téměř třech měsících, byl jsem dojatý. Finanční ztráta je obrovská, protože jsme ze zřizovaných divadel jedním z nejsoběstačnějších na světě. Měsíčně ztráta narůstala o přibližně osm milionů, zrušený zájezd do Švýcarska představoval nárůst o 12 milionů. Další ztráty se rekrutují v následujících obdobích, kdy nebudeme moci realizovat nová představení, ale hrát ta, která již byla prodaná. To nás postihne nejen na podzim, ale i v roce 2021 v předpokládané ztrátě přibližně 22 milionů.

Projevuje se nějak, že by lidé měli obavy přijít do divadla?
Ne. Když jsme na Biskupský dvůr přidali navíc několik představení Bítls, vyprodala se za dvě hodiny. Stejně tak máme už několik týdnů téměř vyprodané předplatné na příští sezonu.

V dramaturgickém plánu nové sezony máte hodně známých titulů, třeba Světáky či muzikál Pretty Woman. Vsadili jste při výběru na jistotu?
Světáky jsem vybral proto, že máme báječné herce, kteří si tu komedii zaslouží zahrát, nijak jsem nekalkuloval. Pretty Woman jsem viděl na světové premiéře v Chicagu a byl jsem ohromen hudbou. Jde o jeden z nejznámějších filmů, takže toto je jistě asi sázka na jistotu. Ale není se proč stydět, nebylo jednoduché se k právům dostat a je to navíc skvělá inscenace. V každém roce chceme mít jeden top muzikál, na další sezonu jednáme o právech na Addamsovu rodinu, ale vedle toho uvádíme tituly napsané pro naše divadlo, u nichž se ne vždy dá očekávat velká reprízovost.

Ty ale v příští sezoně chybějí.
Měl se hrát právě muzikál Devět křížů uvedený jako poslední v této sezoně. Budeme však mít světovou premiéru muzikálu Sněhurka a já, kterou napsal slavný hollywoodský scenárista Philip LaZebnik. To bude krok do neznáma, protože budeme první divadlo na světě, které tuto kvazi pohádku uvede. A můžu prozradit, že pro Biskupský dvůr jsem požádal autorské trio Slovák–Šotkovský–Štěpán, ať napíšou hru či muzikál – zadání je volné – o Napoleonovi. Už v případě Mendela nebo Cyrila a Metoděje prokázali, že se na historická témata dokážou podívat z nového úhlu.

Jako předseda Asociace profesionálních divadel jednáte s vládou. Ještě nedávno šlo o povolený počet diváků, jsou teď nejpalčivějším tématem peníze?
K finančním ztrátám kulturních institucí se vláda postavila tak, že přislíbila, že je nahradí. Obce na to prostředky nemají, takže koronavirus pomohl opět otevřít mnohaletou debatu o potřebě vícezdrojového financování. Asi 40 procent našich diváků není z Brna, takže by bylo spravedlivé, aby se na financování více podílel stát a kraj, nejen město. S ministrem kultury také vyjednáváme o výši částky pro regionální divadla a symfonické orchestry na příští rok. Divadla se podle nás dostanou do svízelnější situace až v příštím roce. Podle ministra by v programu mělo být půl miliardy, my bychom přivítali miliardu.

Máte přislíbeno od vedení Brna, že by se každoroční příspěvek neměl na příští rok snižovat?
Všem ředitelům zřizovaných divadel bylo na jednání sděleno, že se pro příští rok nepředpokládají žádné plošné škrty. Náš roční příspěvek očištěný o odpisy představuje 218,5 milionu. Zamrazení jeho výše samozřejmě není optimální, ale v této situaci jsme to všichni přijali.

Koronakrize vyvolala i otázky, nakolik by se měla kultura finančně podporovat. Jakou má kultura cenu?
Kultura je komodita, která může státu zpátky přinést hodně peněz, což říkáme různým ministrům už desítky let. Naše asociace na základě dat z celé Evropy provedla analýzu, která ukázala, že kreativní kulturní průmysl v Evropě vydělá víc než automobilový. Podílí se na HDP 2,4 procenty, více než chemický průmysl. I reklama potřebuje herce, režiséry, skladatele, kameramany. Je spočítáno, že jedna jednotka vložená do kultury vrací české společnosti dvě až tři jednotky. Ale v některých zemích je to mnohem víc; počítá se, že lidé si do divadla třeba vezmou taxi, koupí nové šaty, jdou ke kadeřníkovi, zajdou si na večeři, víno. I to jsou efekty, které kultura ekonomice přináší.

  • Nejčtenější

Mrtví, zavalení, všude trosky. Sedm obcí na jižní Moravě zpustošilo tornádo

Sledujeme online Jižní Moravu zasáhla silná bouře s krupobitím a tornádem. Největší škody hlásí obce Hrušky, Moravská Nová Ves, Lužice a...

Vstupné se osvědčilo. Ochránci opět omezili koupání v „malém Jadranu“

Stejně jako loni budou ochránci přírody regulovat vstup do oblíbeného lomu Janičův vrch v Mikulově, kterému místní...

Bouřky poškodily benzinku, převrátily autobus, zastavily dálnici D2

Bouřky a krupobití zasáhly ve čtvrtek večer Jihomoravský kraj i další části republiky, zejména v jižní polovině. Hasiči...

Hasiči vyjeli ke stovkám případů, bez proudu je stále přes 600 domácností

Hasiči od pondělí hlásí stovky zásahů, 7 600 tisíc domácností bylo v úterý dopoledne bez dodávek elektřiny. Vydatný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé po bouři nabízejí ubytování i stáje pro zvířata a pomoc na další dny

Po ničivé bouři s tornádem na jihu Moravy se okamžitě zvedla také vlna solidarity s postiženými lidmi. Kdo může, nabízí...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Růžová banka chrání odrůdy před zmizením. Starají se zde se o dvě stě druhů

Premium V Rajhradě u Brna se už patnáct let starají o unikátní banku růží. Slouží k udržení dědictví českého šlechtění, aby...

Chcete rozvoj Brna, ale bráníte nám stavět, vytkli lidé plánovačům

Až 36 tisíc námitek a připomínek přišlo na brněnský magistrát k novému územnímu plánu, který je klíčový pro další...

Mendelova univerzita představila vlastní vína, jmenují se po titulech

Student, Doctor a taky Professor jsou tři nové názvy vín, která vznikají v univerzitním vinařství v Lednici na jihu...

Za tři minuty vír rozbil dům a převrátil auto, líčí svědek nevídanou bouři

Premium Nervy drásající svědectví zaznívají od lidí, kteří byli přímo v epicentru větrné katastrofy na jihu Moravy. „Myslel...

Vyhrajte jednu z 5 stavebnic LEGO® DUPLO® Zábavní park v hodnotě 2 599 Kč
Vyhrajte jednu z 5 stavebnic LEGO® DUPLO® Zábavní park v hodnotě 2 599 Kč

Připravili jsme si pro vás 5 krásných velkých stavebnic LEGO® DUPLO® Zábavní park. Stačí odpovědět na jednoduchou otázku a jedna ze stavebnic může...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Připravte se na epický kolaps, varoval burzovní amatéry slavný investor Burry

Michael Burry, který vydělal miliardy na tzv. internetové horečce nebo úderu poslední finanční krize, ostře zkritizoval...

Hlásí vám Google na mobilu chybu? Nejste sami, na vině je aktualizace

V posledních hodinách se objevilo mnoho případů, kdy uživatelům Androidu neustále systém ukazuje chybovou hlášku, že...