Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Moravské drezíny získávají na oblibě. Míří na Znojemsko i k Praze

  11:48
Úspěšná ratíškovická atrakce se zalíbila i lidem z Hevlína na Znojemsku. Svatopluk Stokláska, který pro Ratíškovice na Hodonínsku sestavil drezíny už před patnácti lety, vyrobil novější modely na míru i právě pro obec na hranicích s Rakouskem.

Svatopluk Stokláska vyrobil první drezíny pro Ratíškovice. Jezdí se na nich už patnáct let. Ty poslední hevlínské jsou hráškově zelené. | foto: Kordis JMK

Na ratíškovických kolejích, které dříve slavný průmyslník Tomáš Baťa využíval pro převoz hnědého uhlí z nedalekého dolu Tomáš do Sudoměřic, dnes jezdí jen vagonky na lidský pohon. Drezíny, jež se pohybují díky šlapání, jsou vyhlášenou turistickou atrakcí. 

Na jedné z návštěv se v ní zhlédl i starosta Hevlína na Znojemsku Antonín Pichanič. Loni se této obci při hranici s Rakouskem podařilo získat do svého vlastnictví železniční trať, která ležela ladem už více než deset let. Správa železnic ji prodala. A Hevlínští si po návštěvě v Ratíškovicích naplánovali, že pro ni nechají vybudovat právě šlapací drezíny.

Pichanič proto oslovil Svatopluka Stokláska, který přímo v Ratíškovicích žije. Ten s týmem pro nevyužívanou hevlínskou trať vyrobil hned tři drezíny.

„Zabralo nám to asi tři měsíce, vždy, když byla u nás ve firmě chvilka, pracovali jsme na drezínách. Není to příliš náročné, jen člověk musí vědět, jak na to. Ale nejsem si jistý, jestli přesně tento typ drezíny vyrábějí i jinde,“ říká skromně Stokláska, který už pětadvacet let provozuje zámečnickou firmu.

Drezíny prozatím čekají v Ratíškovicích. „Až se domluví přesný termín předání, převezeme je náklaďákem,“ doplňuje Stokláska. 

Z Hevlína přišla i kupa přesných instrukcí a požadavků, jak mají tři drezíny vypadat.

„Speciální požadavek byl na rychlost. Nemělo by to jet rychleji než sedm kilometrů za hodinu. Podle předpisů by drezína na osobní lidský pohon neměla být rychlejší, kvůli bezpečnosti. Další už byly pro Hevlínské na míru. Drezína veze na jejich přání dva lidi na lavičce po směru jízdy a dva v protisměru, další dva musejí sedět na sedátku a šlapat. Sedadla chtěli ze dřeva. Chystali jsme zakrytování, parkovací brzdy,“ vypočítává. 

V Hevlíně doufají, že atrakce přiláká i Rakušany

Stokláska s týmem měl největší problém s barvou. „Taková zvláštní zelená, asi hrášková, která ani není v základním vzorníku, to se nám moc nepozdávalo. Ale jak s tím pracujete delší dobu, zvyknete si. A myslím, že ve finále to vypadá moc hezky,“ usmívá se zámečník. Právě přesný odstín, červené doplňky i jména si Hevlínští vybrali sami.

„Chceme vytvořit v bývalé nádražní budově muzeum a připomenout, že Hevlínem procházela významná trať spojující Moravu s Vídní. Kromě muzejní expozice o historii obce a železniční tematiky uvažujeme také o výstavě zaměřené na pohraniční opevnění a železnou oponu,“ informuje starosta Pichanič.

Doufá, že drezíny, které budou u muzea jezdit po trati dlouhé dva a půl kilometru, přilákají nejen tuzemské turisty, ale i výletníky z Rakouska. „Celá trať bude udržována v provozuschopném stavu a nevylučujeme ani možnost, že by do Hevlína zavítal příležitostně nějaký výletní vlak,“ doplňuje Pichanič. 

Nejstarší drezíny čeká generální rekonstrukce

Stokláskovi odbavením hevlínské zakázky ale práce nekončí. Jednak noví železniční nadšenci nevylučují, že se jejich drezínské depo rozroste o další kousky, zároveň je po nezvyklém dopravním prostředku poptávka i u soukromníků. „Dělali jsme už tři drezíny pro skupinu lidí, která si je odvezla k Praze,“ vysvětluje Stokláska. 

A konečně práce ho čeká i na ratíškovických drezínových veteránech. „Lidi se na nich vozí už dobrých patnáct let. Nejspíš letos v zimě jim uděláme takovou generální opravu. Zasloužily by si to,“ uznává Stokláska. 

Protože se vyráběly jako prototyp, jsou ratíškovické drezíny o poznání lehčí než mladší modely. „Tehdy ještě nebylo domyšlené, jak se bude drezína otáčet. Původně museli přijít čtyři chlapi, drezínu zvednout a na konci trati ji otočit. Proto byl požadavek na lehkost stroje. Pak se ale vymyslelo přenosné sedadlo na šlapání, to se dá odmontovat a přidělat na stranu v protisměru. Tím pádem se může jet zpátky čelem. Přenosné šlapací zařízení váží asi třicet kilogramů, s ním už se manipuluje lépe,“ uzavírá Stokláska.

  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

Bezklíčové auto uvěznilo kojence, ale obvyklý trik selhal. Hasiči rozbili okno

23. května 2024  12:35

Nejmodernější technologie zradily ve středu odpoledne řidičku na parkovišti před hobbymarketem v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Malého cyklistu zabilo na přechodu auto. Odvolací soud zmírnil řidičce trest

22. května 2024  16:48

Nešťastná shoda okolností připravila o život čtrnáctiletého chlapce ve Zbraslavi na Brněnsku. Loni...

Brnem po čtrnácti letech prošel duhový průvod, ty minulé narušili odpůrci

25. května 2024  18:17

V sobotu odpoledne prošel brněnskými ulicemi duhový průvod oslavující queer komunitu, kterého se...

Svým způsobem jsme svazáky infiltrovali, líčí ochránce přírody vznik Brontosaura

25. května 2024  13:22

Do pomoci přírodě se projektant železničních tratí Josef Ferenc aktivně zapojil už jako...

Klukům fandím, říká Král. Zdařilá sezona mu k MS nepomohla, teď myslí na NHL

25. května 2024  10:25

Sezonu ve finském Lahti měl blanenský rodák Filip Král tak povedenou, že minimálně v pozvánku do...

První koupaliště na jihu Moravy v sobotu zahajují sezonu, většina za týden

24. května 2024  16:19

Počasí tomu sice moc nepřeje, ale už tuto sobotu se otevírají první koupaliště v Jihomoravském...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...