Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Opuštěné tratě na jihu Moravy našly po letech kupce, mohou na ně i drezíny

  16:08aktualizováno  16:08
Vlaky na nich nejezdí už víc než deset let. Opuštěné železniční koleje celou tu dobu zarůstají travou a zapomíná se na ně. Pro dvě tratě, které stát prodává na jihu Moravy, se však brzy najde využití. Na obě už má stát kupce.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jakub Vrána, iDNES.cz

Poslední vlak projel po trati z Uhřic do Čejče v říjnu roku 2006, od té doby jsou koleje opuštěné. Když se stát před pěti lety rozhodl patnáctikilometrový úsek trati prodat, jeho cena se v prvním kole prodeje vyšplhala nad 46 milionů korun.

A i když se cena několikrát snížila, potenciální zájemce přesto dlouho odrazovala. Teprve ve třetím kole nabídkového řízení se Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) podařilo najít kupce.

Novým majitelem trati, která se složitě kroutí okolo Klobouk u Brna, Krumvíře nebo Terezína, by se měla stát společnost TMŽ.

„Předložila nabídku s vítěznou cenou 2,8 milionu korun,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. V tom, jestli trať skutečně převezme, má poslední slovo vláda. „Na její rozhodnutí dosud čekáme,“ dodal Illiaš.

Pro nás jsou podmínky příliš přísné, stěžují si obce

Jaké plány firma s tratí má, není zcela jasné. S jednatelem TMŽ Martinem Dvořákem se MF DNES nepodařilo spojit.

Zkušenosti z dopravy však podle všeho nemá. Další firmy, v nichž je zapojený, podnikají zejména v oblasti financí a ekonomického poradenství. Podle obchodního rejstříku je taktéž zainteresovaný v provozu letiště v Ústí nad Labem, i když tamní správce tvrdí, že tam Dvořák již nepůsobí.

Samotná TMŽ, jejímž předmětem podnikání je pronájem nemovitostí, byla založena pouze půl roku před tím, než stát uzavřel příjem nabídek na odkoupení trati. Jinou činnost zatím nevyvinula.

Faktem je, že při koupi trati velkou konkurenci neměla. Dalšího zájemce přeplatila a obce, které o trať dlouho stály, nakonec nabídku nepodaly. Odradila je nejprve vysoká cena a pak hlavně podmínky prodeje. Jejich součástí je totiž i zachování dráhy v provozuschopném stavu na dalších pět let.

Starostům vadí, že stát po kupcích chce něco, co sám léta nedělá. Obce v okolí trati chtěly koleje nahradit cyklostezkou, podobně jako to učinily v navazujícím úseku od Uhřic do Ždánic.

„Náš zájem stále trvá, ale vzhledem k tomu, že i ve třetí výzvě trať stát stále nabízel za podmínek pětiletého udržování a provozování železniční trati, jsme se nepřihlásili,“ komentoval to starosta Dambořic Zbyněk Pastyřík (SNK).

Starostům vadilo i to, že zájemci museli skládat finanční jistinu. „Pro nás jsou tyto podmínky příliš přísné. Sami teď čekáme, co se bude s tratí dít. A překvapuje nás, jak dlouho se její prodej vleče,“ poznamenal.

Drezíny mohou sloužit také cyklistům

Pětileté udržitelnosti provozu trati se naopak nebojí v Hevlíně na Znojemsku, kde chtějí koupit zrušenou trať vedoucí do Hrušovan nad Jevišovkou, a to i s budovou hevlínského nádraží. Stát za ně chce zhruba milion a půl.

„Trochu jsme předběhli dobu a máme už partnera, který by s námi trať provozoval. Rýsuje se více možností. Může tam jezdit vlak, nebo také drezíny, které jsou v současné době poměrně moderní,“ naznačil starosta Hevlína Antonín Pichanič (Moravané).

Nabídku odeslali v pátek, kdy končil termín pro podávání nabídek na koupi necelých sedmi kilometrů trati. Zároveň složili více než sedmdesátitisícovou finanční jistinu.

Plány mají Hevlínští smělé. Pokud Hevlín nenajde konkurenta, mohly by po tamější trati jezdit výletní drezíny podobně jako asi třicet kilometrů na jih mezi dolnorakouskými Asparnem a Ernstbrunnem. Pokud by vše ideálně fungovalo, mohli by drezínu mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem využít třeba i cyklisté, kteří by i s koly mohli část své trasy překonat na kolejích poháněni vlastní silou.

V samotném Hevlíně by se pak mohli pokochat expozicí v železničním muzeu ve výpravní budově. Ta je mimochodem od roku 2012 kulturní památkou.

Podobných tratí, které stát vyřadil z provozu, je na jižní Moravě hned několik. Například již zmiňovaná trať ze Ždánic do Uhřic u Kyjova, která se proměnila v cyklostezku. Podobně dopadla také trať z Mutěnic do Kyjova. Všechny byly v provozu více než sto let.

  • Nejčtenější

V Tišnově vykolejil rychlík se 150 lidmi, zastavil provoz na hlavní trati

V železniční stanici Tišnov v okrese Brno-venkov dopoledne částečně vykolejil rychlík Českých drah. Asi sto padesát...

Krásný okruh, hrozná trať. Její úroveň je katastrofální, hřímají jezdci

Takhle ostrou kritiku na Masarykově okruhu, který mezi jezdci patří k nejoblíbenějším na světě, nejsou zvyklí slyšet....

Hokejista Plekanec opouští Kometu, chce být blízko nemocné mamince

Hokejová Kometa Brno se bude muset v nadcházející sezoně obejít bez Tomáše Plekance. Známý centr v klubu končí nečekaně...

Šéfka brněnského okruhu: Musíme opravit dráhu, jinak se jelo naposledy

Byla nadšená a spokojená z průběhu závodů i disciplinovanosti zhruba čtyř stovek diváků, kteří nedělní klání na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie ukončila razii na radnici Brno-střed, zajímá se o činnost politiků

Od pondělí až do úterních brzkých ranních hodin zasahovali policisté na radnici městské části Brno-střed. Byli tam i v...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Vinaři oživují zapomenutou šťávu verjus, zpracují tak přebytečné hrozny

První „sklizeň“ už mají jihomoravské vinohrady za sebou. Z hlav révy zmizely pod nůžkami ještě zelené hrozny, z nichž...

Za opravu muzea ve Valticích získali nominaci na muzejního Oscara

Ve filmové branži se rozdělují Oscary, podobnou prestižní cenu mají i muzejníci. Letos se do elitního výběru dostalo i...

Řidič kombajnu zabloudil v Brně, z labyrintu ho vyvedli strážníci

Řidič kombajnu jedoucí z Prostějovska na Vysočinu zabloudil v Brně. V ulicích se ztratil v pondělí před půlnocí,...

Veletrhy Brno letos vykážou rekordní ztrátu, propustí skoro třetinu lidí

Veletrhy Brno letos vykážou ztrátu stovky milionů korun, na konci roku jim dojde hotovost. Z důvodu omezení pořádání...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Jiné světlo, úhel nebo póza. Ženy odkrývají iluzi Instagramu

Často jsou to milovnice cvičení a zdravého životního stylu, které se snaží bořit mýty o tom, jak jejich těla ve...