Přípravy na éru elektroaut: v Evropě staví nové továrny, jednu i v Česku

aktualizováno 
Rozvoj elektromobility, který kvůli rozhodnutím evropských zákonodárců a zpřísňujícím se emisním normám, bude muset nabrat na síle, vyžaduje také rozšiřování výrobních kapacit na komponenty. Neuralgickým bodem jsou trakční akumulátory. Společnost Valeo postaví v Žebráku na Berounsku halu na výrobu chlazení baterií pro elektromobily.

Chladící systém akumulátoru pro elektromobil | foto: Valeo

Celková investice Valea bude 450 milionů korun, zahájení výroby se očekává na konci roku 2019. V nové hale s plochou 4000 metrů čtverečních se ročně vyrobí až 1,2 milionu chladicích modulů.

Valeo vyvíjí a vyrábí tepelné systémy akumulátorů potřebné pro optimální provoz elektromobilů, jejich životnost a spolehlivost. Články akumulátorů musejí být udržovány v rozmezí teplot 15 až 45 stupňů Celsia, zajišťující jejich účinnost a životnost, přičemž všechny články uvnitř akumulátoru musí být udržovány na přibližně stejné teplotě. Firma navrhuje chladicí systém různých velikostí pro všechny typy vozidel, ať už jde o hybrid, plug-in hybrid, nebo elektromobil. Díky ultraploché konstrukci jsou desky a trubky v optimálním kontaktu s akumulátorem a díky tomu se dosahuje rovnoměrné a jednotné teploty.

Provoz firmy Valeo v Žebráku

Provoz firmy Valeo v Žebráku

Valeo je s více než 4500 zaměstnanců v pěti závodech jedním z největších zaměstnavatelů v oboru automotive v Česku. V Žebráku zaměstnává 850 lidí. Ročně tam vyrobí sedm milionů výparníků klimatizace a 200 tisíc chladičů recirkulace výfukových plynů.

Firma v Česku působí od roku 1995, kdy otevřela první továrnu v Rakovníku. Postupně zprovoznila další závody v Žebráku, Humpolci a Podbořanech. Vyrábí komponenty klimatizace, zařízení pro recirkulaci výfukových plynů, kontrolní panely, přední masky s aktivní mřížkou chladiče a komponenty pro spojkovou a brzdovou hydrauliku. V roce 2002 v Praze založila výzkumné a vývojové centrum. V roce 2013 v Milovicích vytvořila zkušební polygon pro testování senzorů a systémů pro autonomní řízení.

Dotace na akumulátory

Akumulátory pro elektromobily jsou velkým tématem pro všechny automobilky, a také pro EU. Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu elektrických baterií. Společnostem, které chtějí stavět velké závody na jejich výrobu, pak nabídne spolufinancování v řádu miliard eur.

Brusel se obává, že automobilový průmysl, který v EU zaměstnává kolem 13 milionů lidí, by kvůli závislosti na bateriích z Asie mohl prohrát závod o budování trhu elektromobilů.

Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

ANALÝZA

Příchod elektromobility představuje pro automobilky nejen technickou výzvu, tedy jak vyvinout auta na elektřinu, která by lidé chtěli kupovat, ale také finanční. Investice do rozvoje elektromobility jsou totiž velmi drahé a zisk z toho velmi nejistý. ČTĚTE DÁLE

Zhruba 80 procent současné i zamýšlené kapacity na výrobu baterií ve světě je podle údajů agentury Bloomberg v Asii, jen v Číně je to 69 procent. Spojené státy mají 15 procent a Evropská unie jen čtyři procenta.

Regiony, které chtějí sektor podporovat, mohou požádat o prostředky z regionálních fondů ve výši 22 miliard eur.

Společnost BASF vybrala finské městečko Harjavalta jako lokalitu pro první z plánované sítě závodů na výrobu bateriových materiálů, jež bude zásobovat evropský automobilový trh. Podnik se bude nacházet v blízkosti niklové a kobaltové rafinérie, kterou vlastní společnost Norilsk Nickel (Nornickel). „BASF současně podepsala dlouhodobou tržní dohodu se společností Nornickel o dodávce klíčových surovin z místních rafinerií,“ uvedly firmy.

„BASF se tím přibližuje dosažení své vize: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025,“ vypočítává Jeffrey Lou z vedení společnosti.

Výstavba provozu v Harjavaltě je součástí vícefázového investičního plánu ve výši 400 milionů eur, který BASF oznámila loni. BASF jeho prostřednictvím podporuje agendu EU v otázce akumulace energie.

„Pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jakou nabízely v 80. letech počítače, v 90. letech internet a v minulém desetiletí solární panely. Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl prakticky ve všech zemích EU v řádu desítek až stovek procent, průměrný nárůst za celou Unii činí 40,3 %,“ zdůrazňuje jednatel BASF spol. s.r.o. Filip Dvořák.

Prodeje elektromobilů ve světě

„Loni v říjnu proto viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič inicioval vznik bateriové aliance a do tohoto projektu přizval rovněž BASF. Tato aliance má Evropě zabezpečit konkurenceschopnost a třetinový podíl na globálním trhu s bateriemi, a to i s přispěním BASF,“ dodává Filip Dvořák.

Zahájení plného provozu v Harjavaltě, jež se předpokládá na konci roku 2020, zajistí dodávku bateriových materiálů pro přibližně 300 tisíc elektromobilů ročně.

„Díky investicím ve Finsku bude společnost BASF přítomná ve všech hlavních světových regionech, které z hlediska elektromobility nabízejí místní produkci a zvýšenou blízkost k zákazníkovi,“ potvrzuje Kenneth Lane, generální ředitel divize BASF Catalysts.

BASF dnes hledá další evropské lokality pro výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály. Na jiných kontinentech však již své provozy má: po celém světě provozuje centra výzkumu a vývoje.

Další továrny na akumulátory do elektroaut vznikají i jinde po Evropě. Francouzský výrobce baterií Saft spolupracuje se společnostmi Siemens, Solvay a Manz na vývoji levnějších a výkonnějších polovodičových baterií. Výroba by mohla začít za sedm let. Firma Northvolt si od Evropské investiční banky (EIB) půjčila 52,5 milionu eur na výstavbu předváděcí linky a výzkumných kapacit v hodnotě 100 milionů eur. Zařízení má být otevřeno v příštím roce. Jejím cílem je do roku 2023 vybudovat největší evropský závod o roční produkci 32 gigawatthodin.

Společnost Unicore staví v Polsku závod na výrobu katodových materiálů, který by měl zahájit činnost do roku 2020 a očekává se oznámení německého výrobce baterií Varta a americké automobilky Ford o společné výrobě autobaterií.

Nedostatek surovin hodlá EU řešit například recyklací staré elektroniky, ale začala také mapovat naleziště nerostných surovin v Evropě. Podle Šefčoviče se na území unie nacházejí ložiska kobaltu, lithia, grafitu a niklu ve Francii, Finsku, Portugalsku, Španělsku a České republice.

Mezi výrobci  akumulátorů pro elektroauta dnes dominují japonský Panasonic, čínská automobilka BYD a jihokorejské společnosti LG Chem a Samsung. Ještě letos začátkem roku mezi ně mířil také německý gigant Bosch, letos v březnu ovšem náhle své plány přehodnotil a záměr na investici 20 miliard eur do výstavby továrny zrušil.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Dva tisíce koní. Elektrický Lotus Evija bude nejvýkonnějším autem světa

Lotus Evija

VIDEO Malá britská automobilka Lotus, která je teď ovládaná čínským gigantem Geely, představila jedinečný...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku...

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

První oficiální obrázky nové Škody Octavie. Premiéra bude v listopadu v Praze

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. "Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Najdete na iDNES.cz