Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Přípravy na éru elektroaut: v Evropě staví nové továrny, jednu i v Česku

Rozvoj elektromobility, který kvůli rozhodnutím evropských zákonodárců a zpřísňujícím se emisním normám, bude muset nabrat na síle, vyžaduje také rozšiřování výrobních kapacit na komponenty. Neuralgickým bodem jsou trakční akumulátory. Společnost Valeo postaví v Žebráku na Berounsku halu na výrobu chlazení baterií pro elektromobily.

Chladící systém akumulátoru pro elektromobil | foto: Valeo

Celková investice Valea bude 450 milionů korun, zahájení výroby se očekává na konci roku 2019. V nové hale s plochou 4000 metrů čtverečních se ročně vyrobí až 1,2 milionu chladicích modulů.

Valeo vyvíjí a vyrábí tepelné systémy akumulátorů potřebné pro optimální provoz elektromobilů, jejich životnost a spolehlivost. Články akumulátorů musejí být udržovány v rozmezí teplot 15 až 45 stupňů Celsia, zajišťující jejich účinnost a životnost, přičemž všechny články uvnitř akumulátoru musí být udržovány na přibližně stejné teplotě. Firma navrhuje chladicí systém různých velikostí pro všechny typy vozidel, ať už jde o hybrid, plug-in hybrid, nebo elektromobil. Díky ultraploché konstrukci jsou desky a trubky v optimálním kontaktu s akumulátorem a díky tomu se dosahuje rovnoměrné a jednotné teploty.

Provoz firmy Valeo v Žebráku

Valeo je s více než 4500 zaměstnanců v pěti závodech jedním z největších zaměstnavatelů v oboru automotive v Česku. V Žebráku zaměstnává 850 lidí. Ročně tam vyrobí sedm milionů výparníků klimatizace a 200 tisíc chladičů recirkulace výfukových plynů.

Firma v Česku působí od roku 1995, kdy otevřela první továrnu v Rakovníku. Postupně zprovoznila další závody v Žebráku, Humpolci a Podbořanech. Vyrábí komponenty klimatizace, zařízení pro recirkulaci výfukových plynů, kontrolní panely, přední masky s aktivní mřížkou chladiče a komponenty pro spojkovou a brzdovou hydrauliku. V roce 2002 v Praze založila výzkumné a vývojové centrum. V roce 2013 v Milovicích vytvořila zkušební polygon pro testování senzorů a systémů pro autonomní řízení.

Dotace na akumulátory

Akumulátory pro elektromobily jsou velkým tématem pro všechny automobilky, a také pro EU. Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu elektrických baterií. Společnostem, které chtějí stavět velké závody na jejich výrobu, pak nabídne spolufinancování v řádu miliard eur.

Brusel se obává, že automobilový průmysl, který v EU zaměstnává kolem 13 milionů lidí, by kvůli závislosti na bateriích z Asie mohl prohrát závod o budování trhu elektromobilů.

Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

ANALÝZA

Příchod elektromobility představuje pro automobilky nejen technickou výzvu, tedy jak vyvinout auta na elektřinu, která by lidé chtěli kupovat, ale také finanční. Investice do rozvoje elektromobility jsou totiž velmi drahé a zisk z toho velmi nejistý. ČTĚTE DÁLE

Zhruba 80 procent současné i zamýšlené kapacity na výrobu baterií ve světě je podle údajů agentury Bloomberg v Asii, jen v Číně je to 69 procent. Spojené státy mají 15 procent a Evropská unie jen čtyři procenta.

Regiony, které chtějí sektor podporovat, mohou požádat o prostředky z regionálních fondů ve výši 22 miliard eur.

Společnost BASF vybrala finské městečko Harjavalta jako lokalitu pro první z plánované sítě závodů na výrobu bateriových materiálů, jež bude zásobovat evropský automobilový trh. Podnik se bude nacházet v blízkosti niklové a kobaltové rafinérie, kterou vlastní společnost Norilsk Nickel (Nornickel). „BASF současně podepsala dlouhodobou tržní dohodu se společností Nornickel o dodávce klíčových surovin z místních rafinerií,“ uvedly firmy.

„BASF se tím přibližuje dosažení své vize: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025,“ vypočítává Jeffrey Lou z vedení společnosti.

Výstavba provozu v Harjavaltě je součástí vícefázového investičního plánu ve výši 400 milionů eur, který BASF oznámila loni. BASF jeho prostřednictvím podporuje agendu EU v otázce akumulace energie.

„Pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jakou nabízely v 80. letech počítače, v 90. letech internet a v minulém desetiletí solární panely. Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl prakticky ve všech zemích EU v řádu desítek až stovek procent, průměrný nárůst za celou Unii činí 40,3 %,“ zdůrazňuje jednatel BASF spol. s.r.o. Filip Dvořák.

Prodeje elektromobilů ve světě

„Loni v říjnu proto viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič inicioval vznik bateriové aliance a do tohoto projektu přizval rovněž BASF. Tato aliance má Evropě zabezpečit konkurenceschopnost a třetinový podíl na globálním trhu s bateriemi, a to i s přispěním BASF,“ dodává Filip Dvořák.

Zahájení plného provozu v Harjavaltě, jež se předpokládá na konci roku 2020, zajistí dodávku bateriových materiálů pro přibližně 300 tisíc elektromobilů ročně.

„Díky investicím ve Finsku bude společnost BASF přítomná ve všech hlavních světových regionech, které z hlediska elektromobility nabízejí místní produkci a zvýšenou blízkost k zákazníkovi,“ potvrzuje Kenneth Lane, generální ředitel divize BASF Catalysts.

BASF dnes hledá další evropské lokality pro výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály. Na jiných kontinentech však již své provozy má: po celém světě provozuje centra výzkumu a vývoje.

Další továrny na akumulátory do elektroaut vznikají i jinde po Evropě. Francouzský výrobce baterií Saft spolupracuje se společnostmi Siemens, Solvay a Manz na vývoji levnějších a výkonnějších polovodičových baterií. Výroba by mohla začít za sedm let. Firma Northvolt si od Evropské investiční banky (EIB) půjčila 52,5 milionu eur na výstavbu předváděcí linky a výzkumných kapacit v hodnotě 100 milionů eur. Zařízení má být otevřeno v příštím roce. Jejím cílem je do roku 2023 vybudovat největší evropský závod o roční produkci 32 gigawatthodin.

Společnost Unicore staví v Polsku závod na výrobu katodových materiálů, který by měl zahájit činnost do roku 2020 a očekává se oznámení německého výrobce baterií Varta a americké automobilky Ford o společné výrobě autobaterií.

Nedostatek surovin hodlá EU řešit například recyklací staré elektroniky, ale začala také mapovat naleziště nerostných surovin v Evropě. Podle Šefčoviče se na území unie nacházejí ložiska kobaltu, lithia, grafitu a niklu ve Francii, Finsku, Portugalsku, Španělsku a České republice.

Mezi výrobci  akumulátorů pro elektroauta dnes dominují japonský Panasonic, čínská automobilka BYD a jihokorejské společnosti LG Chem a Samsung. Ještě letos začátkem roku mezi ně mířil také německý gigant Bosch, letos v březnu ovšem náhle své plány přehodnotil a záměr na investici 20 miliard eur do výstavby továrny zrušil.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

Turecká klička kolem cel EU na elektroauta z Číny. BYD přivítal Erdogan

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Největší čínský výrobce elektromobilů BYD se dohodl s tureckou vládou, že v Turecku postaví továrnu...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Společný podnik čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis zahájil výrobu elektromobilů...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....