Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Malé audi má spotřebu 3,2 litru, Volkswagen zas golf a up! na baterky

aktualizováno 
Koncern Volkswagen představuje hned několik úsporných vozů. Audi se chlubí modelem A3 s rekordně nízkou spotřebou paliva, Volkswagen zase elektrickým golfem a modelem e-up!.

Volkswagen e-UP! | foto: Volkswagen

Audi se po dlouhé době vrhá do segmentu úsporných vozů. Naposledy tomu tak bylo v případě modelu Audi A2 3L v roce 2001, které se stalo prémiovější variantou rekordního VW Lupo 3L, u kterého trojka neznamená objem motoru, ale hodnotu spotřeby.

Audi A3, které z nádrže jen srká

I tentokrát vychází úsporné audi z techniky známé od Volkswagenu. Nejúspornějším modelem automobilky se totiž stává model Audi A3 1.6 TDI ultra, který je obdobou VW Golf sedmé generace v provedení Blue Motion. S ním úsporné audi pojí nejen platforma MQB a úsporný turbodiesel 1.6 TDI s výkonem 81 kW, ale také stejná papírová průměrná normovaná spotřeba jen 3,2 litru nafty na 100 kilometrů. Značka ultra má u Audi do budoucna označovat i další úsporné modely.

Audi A3 1.6 TDI ultra

Audi A3 1.6 TDI ultra

Stejně jako v případě VW bylo nízké spotřeby dosaženo optimalizací původního vozu. Hmotnost se podařilo udržet na příznivých 1 205 kilogramech, vylepšena byla aerodynamika a pomohlo i snížení vozu o 15 mm. Samozřejmostí jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem a delší stálý převod. Je jisté, že v praxi bude spotřeba A3 ultra vyšší než papírové údaje, ale i tak jsou schopnosti vozu více než pozoruhodné.

Ukazuje se, jak daleko se automobilová technika za zhruba 12 let dostala. Zatímco v roce 2001 bylo k třílitrové spotřebě nutné použít auto s hmotností 895 kilogramů a koeficientem odporu vzduchu 0,25, dnes se stejným hodnotám blíží auto o třetinu těžší a s koeficientem odporu 0,3. Čelní plocha obou vozů je přitom překvapivě velmi podobná, užší A2 má totiž vyšší stavbu. Zároveň jsou ovšem dosažené hodnoty i důkazem toho, jak pokročilými vozy Lupo 3L a Audi A2 3L byly.

Golf i up! jezdí na elektřinu

Po letech vývoje se setkáváme s prvním opravdu velkosériovým elektromobilem z dílen koncernu VW. A budou hned dva. Volkswagen uvádí elektrické verze modelů Golf a up! Oba modely vycházejí z běžných sériových typů, prošly však řadou změn. Základem je samozřejmě technika pohonu.

Model e-Golf dostal elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, baterie mají celkovou kapacitu 24,2 kWh. Auto zrychlí na stovku za 10,4 sekundy a maximální rychlost činí 140 km/h. Dojezd je 190 km, spotřeba energie je tedy jenom 12,7 kWh na 100 kilometrů.

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Menší e-up! dostal elektromotor s výkonem 60 kW a točivým momentem 210 Nm, což stále stačí na solidní dynamiku. Stovku zvládne za 12,4 sekundy, maximální rychlost činí 130 km/h. Není pochyb o tom, že e-up! bude šampionem v městském provozu, pro který je jeho dojezd 160 km zcela dostatečný. Energii z baterií o celkové kapacitě 18,7 kWh odebírá tempem 11,7 kWh na 100 km.

U obou vozů jejich spotřeba znamená, že při průměrných českých cenách elektřiny dovedou jezdit  za částky okolo 45 korun na 100 kilometrů. U obou vozů lze u rychlonabíječek dosáhnout asi 80 procent kapacity za zhruba půl hodiny nabíjení. Zatím však neznáme ceny těchto elektromobilů ani záměr importéra, zda je bude nabízet i na českém trhu.

Znalci si vzpomenou, že omezená série golfů do zásuvky vznikla i z třetí generace tohoto modelu. Golf CitySTROMer se vyráběl od roku 1993 do 1998 a vznilo jich kolem tří set, pár jich je i v Česku - o elektrickém golfu ČTĚTE VÍCE ZDE


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

Auta, která formovala dekádu: laciné SUV, elektromobily, zázraky pod kapotou

Toyota GT86

VIDEO Jaká auta podle nás nejlépe charakterizují uplynulých deset let? Vybrali jsme desítku těch, o nichž...

Svůj elektromobil má už i Sony. Prodávat jej zatím neplánuje

Elektromobil Sony Vision S

VIDEO Vlastní elektromobil má už i japonský elektronický a zábavní gigant Sony. Představil jej na...

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Ztráta, nebo rána z milosti? Pařížský autosalon zrušen, prý koronavirus

Koronavirová pandemie zasahuje celý autoprůmysl. Svět aut čekají velké změny, následky výpadku výroby a pád prodejů...

Autofotka týdne: Když je za oknem koronavirus, postavte si auto v obýváku

Ikonický Fiat 500F se nemusí prohánět jen po silnicích, ale také v obýváku po koberci. Automobilka Fiat se spojila se...

Premium

Jaká jsou čísla prodejů nových aut za loňský rok? Prvenství zůstává Německu

Nejoblíbenější značkou i pro rok 2019 zůstává Volkswagen a nejprodávanější model je Golf. Český trh je za uplynulý rok...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Najdete na iDNES.cz