Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. ledna 2022 Miloš

Japonsko naplánovalo konec spalovacích motorů. Toyota varuje před kolapsem

Japonsko chce zhruba do patnácti let skončit s dopravními prostředky na benzinový pohon. Před koncem loňského roku to oznámil japonský kabinet, když představoval program takzvané strategie zeleného růstu. Přednost mají dostat elektrovozy a auta na hybridní pohon.

Futuristické „skládací“ vozidlo Earth-1 japonského designéra Kunia Okawary. | foto: Reuters

Avizované kroky navazují na dřívější oznámení premiéra Jošihideho Sugy, který v říjnu 2020 přislíbil, že Japonsko do roku 2050 dosáhne uhlíkové neutrality. To znamená, že množství oxidu uhličitého, které se vyprodukuje, se zároveň spotřebuje nebo zlikviduje.

Třetí největší světová ekonomika hodlá pomocí jasně definovaných cílů převzít vůdčí úlohu při celosvětovém odstavení benzinových automobilů.

Představený plán předpokládá, že kolem roku 2035 budou výrobci automobilů místo nových vozů s benzinovým motorem prodávat elektromobily včetně hybridů a vozidel s palivovými články, uvedla agentura Reuters. Aby vláda podpořila příklon k elektromobilům, plánuje do roku 2030 snížit cenu baterií víc než o polovinu.

Oznámená strategie zeleného růstu si stanovila dosažení cílů v různých oblastech. Počítá s nárůstem poptávky po elektřině o 30 až 50 procent do roku 2050 a usiluje o zvýšení kapacity obnovitelných zdrojů energie tak, aby se v Japonsku podílely na 50 až 60 procentech spotřeby. Podle údajů k letošnímu březnu tvořily tyto zdroje v zemi kolem 18 procent celkových dodávek elektřiny.

Vláda se chce zaměřit hlavně na rozšíření větrných elektráren na moři. Japonsko plánuje naopak snížit závislost na jaderné energii.

Suga v říjnovém projevu zdůraznil, že takzvané zelené investice nejsou zátěží, ale příležitostí. Vláda rovněž plánuje přijít s daňovými pobídkami a dalšími typy finanční podpory pro firmy a předpokládá, že takzvaný zelený byznys bude kolem roku 2050 generovat kolem dvou bilionů dolarů ročně (21,5 bilionu korun).

Plán také počítá se snížením ceny vodíku a naopak se zvýšením jeho spotřeby asi na 20 milionů tun kolem roku 2050 v oblastech, jako je výroba energie a doprava.

Podle zprávy společnosti Boston Consulting Group by se měl podíl elektrovozů v Japonsku v roce 2030 zvýšit na 55 procent. Podíl elektroaut by měl rychle stoupat i globálně díky tomu, že ceny baterií klesají rychleji, než se předpokládalo, píše se ve zprávě.

Hrozí kolaps

Akio Toyoda v reakci na připravované kroky prohlásil, že „elektrické automobily jsou přeceňováné“, a varuje, že se celý automobilový sektor zhroutí, což bude mít negativní dopad na ekonomiku země. Šéf automobilky Toyota a prezident Japonské asociace výrobců automobilů dodal, že výkonná moc nedostatečně zhodnotila důsledky bezvýhradného přijetí mobility s nulovými emisemi na japonský ekonomický systém.

Toyoda, jehož automobilka je šampionem v hybridizaci – tedy částečné elektrifikaci pohonu, kritizoval zastánce elektřiny, protože při hodnocení této technologie nezohledňují emise oxidu uhličitého produkované výrobou elektřiny a ještě víc sociální náklady. Prezident Toyoty upozornil, že Japonsko bude čelit výpadkům v dodávkách proudu. Toyoda vyčíslil náklady na posílení infrastruktury mezi 14 000 a 37 000 miliard jenů (165–438 miliard eur). „Když politici řeknou ‚zbavme se všech automobilů, které používají benzin,‘ chápou, co to znamená?“ ptá se japonský manažer a připomíná, jak je Japonsko při výrobě elektřiny silně závislé na uhlí a zemním plynu.

„Čím více elektrických vozidel vyrobíme, tím vyšší jsou emise oxidu uhličitého,“ zdůraznil.

Japonsko přechod k elektromobilitě podle Toyody uspěchává a riskuje škodlivé důsledky pro celou ekonomickou země. „Současný obchodní model automobilového průmyslu se zhroutí, což povede ke ztrátě milionů pracovních míst,“ varuje také, že se auta tímto krokem stanou pro běžné motoristy nedostupná.

Japonsko bude po Británii druhou zemí ze skupiny vyspělých států skupiny G7, která se rozhodla postupně vyřadit benzinová vozidla z provozu. Britský premiér Boris Johnson oznámil, že Británie zakáže prodej nových osobních a dodávkových aut s naftovým a benzinovým pohonem už od roku 2030, což je o pět let dříve, než plánovala. Vláda chce podle něj do takzvané zelené průmyslové revoluce investovat asi 12 miliard liber (asi 351 miliard korun). O britském přechodu na elektrický pohon čtěte více zde.

29. září 2020

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

VIDEOTEST: Elektroškrabka omrzlé okno očistí; hlučí a potřebuje pevnou ruku

Mezi nejotravnější discipliny zimního řidiče patří škrábání oken od námrazy. Pokud nemáte auto schované v garáži, nebo...

Bez Italů by nebylo Volkswagenu. Vyrobili brouky, vymysleli golf

Premium Itálie uplynulého století hrála rozhodující roli ve vývoji automobilismu. Bez Italů by však možná nebyl ani Volkswagen....

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Jen za hotové, nebo i na leasing? O dotacích na elektroauta se ještě jedná

Podpora elektromobility formou státní dotace se chystá i v Česku. Vláda plánuje uvolnit skoro miliardu. Zatím však není...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...