Pátek 15. ledna 2021, svátek má Alice
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 15. ledna 2021 Alice

Japonsko naplánovalo konec spalovacích motorů. Toyota varuje před kolapsem

Japonsko chce zhruba do patnácti let skončit s dopravními prostředky na benzinový pohon. Před koncem loňského roku to oznámil japonský kabinet, když představoval program takzvané strategie zeleného růstu. Přednost mají dostat elektrovozy a auta na hybridní pohon.

Futuristické „skládací“ vozidlo Earth-1 japonského designéra Kunia Okawary. | foto: Reuters

Avizované kroky navazují na dřívější oznámení premiéra Jošihideho Sugy, který v říjnu 2020 přislíbil, že Japonsko do roku 2050 dosáhne uhlíkové neutrality. To znamená, že množství oxidu uhličitého, které se vyprodukuje, se zároveň spotřebuje nebo zlikviduje.

Třetí největší světová ekonomika hodlá pomocí jasně definovaných cílů převzít vůdčí úlohu při celosvětovém odstavení benzinových automobilů.

Představený plán předpokládá, že kolem roku 2035 budou výrobci automobilů místo nových vozů s benzinovým motorem prodávat elektromobily včetně hybridů a vozidel s palivovými články, uvedla agentura Reuters. Aby vláda podpořila příklon k elektromobilům, plánuje do roku 2030 snížit cenu baterií víc než o polovinu.

Oznámená strategie zeleného růstu si stanovila dosažení cílů v různých oblastech. Počítá s nárůstem poptávky po elektřině o 30 až 50 procent do roku 2050 a usiluje o zvýšení kapacity obnovitelných zdrojů energie tak, aby se v Japonsku podílely na 50 až 60 procentech spotřeby. Podle údajů k letošnímu březnu tvořily tyto zdroje v zemi kolem 18 procent celkových dodávek elektřiny.

Vláda se chce zaměřit hlavně na rozšíření větrných elektráren na moři. Japonsko plánuje naopak snížit závislost na jaderné energii.

Suga v říjnovém projevu zdůraznil, že takzvané zelené investice nejsou zátěží, ale příležitostí. Vláda rovněž plánuje přijít s daňovými pobídkami a dalšími typy finanční podpory pro firmy a předpokládá, že takzvaný zelený byznys bude kolem roku 2050 generovat kolem dvou bilionů dolarů ročně (21,5 bilionu korun).

Plán také počítá se snížením ceny vodíku a naopak se zvýšením jeho spotřeby asi na 20 milionů tun kolem roku 2050 v oblastech, jako je výroba energie a doprava.

Podle zprávy společnosti Boston Consulting Group by se měl podíl elektrovozů v Japonsku v roce 2030 zvýšit na 55 procent. Podíl elektroaut by měl rychle stoupat i globálně díky tomu, že ceny baterií klesají rychleji, než se předpokládalo, píše se ve zprávě.

Hrozí kolaps

Akio Toyoda v reakci na připravované kroky prohlásil, že „elektrické automobily jsou přeceňováné“, a varuje, že se celý automobilový sektor zhroutí, což bude mít negativní dopad na ekonomiku země. Šéf automobilky Toyota a prezident Japonské asociace výrobců automobilů dodal, že výkonná moc nedostatečně zhodnotila důsledky bezvýhradného přijetí mobility s nulovými emisemi na japonský ekonomický systém.

Toyoda, jehož automobilka je šampionem v hybridizaci – tedy částečné elektrifikaci pohonu, kritizoval zastánce elektřiny, protože při hodnocení této technologie nezohledňují emise oxidu uhličitého produkované výrobou elektřiny a ještě víc sociální náklady. Prezident Toyoty upozornil, že Japonsko bude čelit výpadkům v dodávkách proudu. Toyoda vyčíslil náklady na posílení infrastruktury mezi 14 000 a 37 000 miliard jenů (165–438 miliard eur). „Když politici řeknou ‚zbavme se všech automobilů, které používají benzin,‘ chápou, co to znamená?“ ptá se japonský manažer a připomíná, jak je Japonsko při výrobě elektřiny silně závislé na uhlí a zemním plynu.

„Čím více elektrických vozidel vyrobíme, tím vyšší jsou emise oxidu uhličitého,“ zdůraznil.

Japonsko přechod k elektromobilitě podle Toyody uspěchává a riskuje škodlivé důsledky pro celou ekonomickou země. „Současný obchodní model automobilového průmyslu se zhroutí, což povede ke ztrátě milionů pracovních míst,“ varuje také, že se auta tímto krokem stanou pro běžné motoristy nedostupná.

Japonsko bude po Británii druhou zemí ze skupiny vyspělých států skupiny G7, která se rozhodla postupně vyřadit benzinová vozidla z provozu. Britský premiér Boris Johnson oznámil, že Británie zakáže prodej nových osobních a dodávkových aut s naftovým a benzinovým pohonem už od roku 2030, což je o pět let dříve, než plánovala. Vláda chce podle něj do takzvané zelené průmyslové revoluce investovat asi 12 miliard liber (asi 351 miliard korun). O britském přechodu na elektrický pohon čtěte více zde.

29. září 2020

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda má připravené nové SUV, jmenuje se Kushaq

Jméno začínající na „K“ a končící na „Q“ je pokračováním názvosloví SUV české značky. Ke triu Kodiaq, Karoq a Kamiq se...

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovolená snů pro autaře: pohodová jízda zakroucenými silnicemi do Alp

Zapomeňte na sbírání výškových rekordů na Stelviu nebo Grossglockneru. Alpy se dají za volantem užít už kousek za...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Japonské automobilky v Evropě zůstanou, ale s omezenou nabídkou

S výjimkou Toyoty nedosahují japonské automobilky na starém kontinentu takových prodejů jako evropské značky. Spolu s...

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

Premium Byl u toho, když se z jednoduchých aut staly moderní stroje, jak je známe dnes. Dokonce vyvíjel a „učil jezdit“...

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...

Zemřel zpěvák a kytarista David Stypka. Bylo mu 41 let

Ve věku 41 let zemřel zpěvák a kytarista David Stypka, který dlouhodobě bojoval s rakovinou slinivky. V roce 2017...