Vláda rovněž vytvoří fond v objemu miliardy eur k financování inovací a transformace automobilového průmyslu.
Podle německého ministra hospodářství Petera Altmaiera bude německý automobilový průmysl díky vládní podpoře dobře připraven překonat problémy, kterým čelí. „Chceme spojit cestu z ekonomické krize s cestou z klimatické krize,“ řekla ministryně životního prostředí Svenja Schulzeová po dnešním setkání zástupců vlády s představiteli automobilek.
Základním prvkem slíbené vládní podpory je poskytnutí jedné miliardy eur na prodloužení programu příspěvků na nákup elektromobilů do roku 2025. Tento program měl podle dřívějších plánů skončit příští rok.
V Německu platí až do konce roku nabídka státní dotace 9 000 eur (238 tisíc korun) při nákupu osobního elektromobilu v ceně do 40 000 eur (milion korun).
Další miliarda eur bude podle Reuters využita na program šrotovného pro starší nákladní automobily, který má pomoci dopravním společnostem a místním samosprávám při modernizaci vozového parku.
Plánovaný bonus stát vyplatí v případě, že se starý náklaďák sešrotuje a obratem se koupí auto zcela nové. Subvence na nákladní elektrovozy a na nákladní vozy s vodíkovým pohonem se podle zdrojů Reuters mají zvýšit.
Potíž je ovšem v tom, že na rozdíl od osobních aut je nabídka elektrických nákladních aut a dodávek jen velmi omezená. Navíc mají jen velmi omezené využití v rámci městských aglomerací a příměstské logistiky kvůli krátkému dojezdu (čtěte zde). Ceny jsou také výrazně vyšší.
Symbolický je v tomto ohledu právě v Německu totální krach projektu výroby unikátní elektrododávky pro poštu. Konec obdivovaného StreetScooteru oznámili letos začátkem roku (čtěte zde).
Vodíková nákladní auta se zatím nedostala z fází prototypů a testování. Například letos podepsaná smlouva Volva a Daimleru o vývoji vodíkových kamionů plánuje, že první výsledky spolupráce vyrazí na silnice v roce 2025.
Podpora jen pro eko
Německá vláda podpořila poptávku po automobilech zavedením takzvaného šrotovného v době globální finanční krize. Šéfové automobilek, kterým kvůli koronavirové krizi prudce klesl odbyt, nyní na kabinet naléhají, aby přišel se stejnými pobídkami.
Němečtí politici ale argumentují, že i s ohledem na podvody při měření emisí v minulých letech musí podpora tentokrát vypadat jinak a zaměřit se na ekologii. Reagují i na kritiku ekologických organizací jako Greenpeace, které se stavějí rezolutně proti podpoře vozů se spalovacím motorem.
Automobilový průmysl má na hrubém domácím produktu (HDP) Německa podíl téměř deset procent. Přímo a nepřímo odvětví zaměstnává zhruba milion lidí.