Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

Vodík je budoucnost dopravy, reálně sníží emise. Potřebuje však investice

Využití vodíkových technologií a zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů může do roku 2050 snížit světové emise CO2 o jednu třetinu. Bude to ovšem stát peníze. Aktuálně je na celém světě jen něco přes 400 plniček vodíku. Jen pro srovnání: v Česku je přes čtyři tisíce veřejných čerpacích stanic pohonných hmot.

Vodíková čerpací stanice Total v německém Berlíně | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Náklady na výrobu vodíku elektrolýzou vody v posledních pěti letech klesly o 40 procent a s dalším technologickým rozvojem a rozšiřováním výroby budou dále klesat. Prvním státem, který vypracoval národní vodíkový program, v němž tento plyn figuruje jako strategický nosič energie, bylo Japonsko. Česko připravuje využití vodíku v autech a chystá otevření prvních čerpacích stanic. Vyplývá to ze zprávy Hydrogen Economy Outlook, vypracované analytiky z Bloomberg NEF.

Pokud bude v nejbližších desetiletích značná část ekonomiky založena na čistém vodíku produkovaném bez emisí, umožní to dle studie omezit světovou emisi skleníkových plynů až o 34 procent. Vodík by se mohl stát klíčem k dekarbonizaci odvětví, jež jsou silně závislá na fosilních palivech, jako je hutní průmysl, těžkotonážní silniční a námořní doprava nebo výroba cementu.

Vytvoření infrastruktury pro skladování a přepravu vodíku je ale spojené se značnými náklady. Aby se vodík mohl stát stejně všeobecně dostupný, jako je v současnosti zemní plyn, byly by potřeba velké investice. Například pro zajištění stejné úrovně energetické bezpečnosti, jakou v současné době poskytuje zemní plyn, by se infrastruktura skladování vodíku musela rozšířit tři až čtyřikrát. Její výstavba by stála zhruba 637 miliard dolarů do roku 2050.

Převést velká hospodářská odvětví na vodík bude možné jen v případě, že státy a regiony, včetně EU, začnou skutečně realizovat strategii eliminace všech emisí do roku 2050.

České ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří výstavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První by měla vzniknout již letos v rámci sítě Benzina společnosti Unipetrol. „V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech čerpacích stanicích Benzina v Praze, Brně a Litvínově. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl. Během příštího roku by také měla vzniknout samostatná stanice v Ústí nad Labem vedle Setuzy, kde vodík pro vozy poháněné palivovými články vyrábějí.

V Česku zatím žádné vozy na vodík nejezdí. Zástupci automobilky Toyota v lednu uvedli, že letos po otevření prvních čerpadel dovezou několik vodíkových vozů Mirai první generace. Do roku 2030 by v zemi podle ministerstva průmyslu mohlo jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články.

V roce 2014 japonské ministerstvo hospodářství představilo plán pro nasazování vodíkových článků a následně tento postup v letech 2016 a 2019 aktualizovalo. Do realizace strategie se velmi rychle zapojily japonské podniky. Prim mezi nimi hraje Toyota, která zahájila svůj program rozvoje vodíkových technologií již v 90. letech. Roku 2014 uvedla na trh vodíkový sedan Toyota Mirai, poté se zapojila do projektů rozšiřování vodíkové infrastruktury v Japonsku, Evropě a ve Spojených státech.

Sto padesát firem, mezi kterými je například Daimler nebo Honda a BMW, založilo konsorcium Hydrogen Europe, podporované Evropskou komisí, které si dalo za cíl do roku 2030 nastartovat prodej vodíkových vozů, tou dobou má jezdit 95 tisíc kamionů s palivovými články a být k dispozici tisíc vodíkových plniček.

Na světě je 432 plnicích stanic na vodík

I přes rozmach hybridů a bateriových elektromobilů se v oblasti alternativních pohonů čím dál více výrobců nechává slyšet, že za palivo budoucnosti považují vodík. Nicméně na straně infrastruktury zatím vodík zůstává daleko za klasickými palivy, plynem i elektřinou. Na světě je celkem 432 plnicích stanic a z toho jen 330 veřejných.

V Evropě se nachází 117 stanic, přičemž tahounem je v tomto směru Německo, kde jich funguje už 87 a dalších 43 má přibýt do příštího roku. Druhá je Francie (26 stanic a dalších 34 je připravováno), nicméně Francouzi tuto infrastrukturu dimenzují primárně na nákladní a autobusovou dopravu. Z Asie stojí za zmínku Japonsko, které provozuje celých 114 vodíkových stanic. V USA jasně vede Kalifornie se 48 stanicemi ze 74 celkových.

Daimler s Volvem společně za prosazení vodíku

Německá a švédská automobilka čerstvě uzavřely partnerství, v rámci kterého budou jejich nákladní divize spolupracovat na vývoji a produkci kamionů s palivovými články, které z vodíku vyrábějí elektřinu pro pohon. Finální podpis má být do konce roku.

Daimler i Volvo mají v joint-venture podniku padesátiprocentní podíl. Německá značka už dlouho zkoumá vodíkovou technologii ve své divizi Mercedes-Benz Fuel Cell v německém Nabernu a Volvo jí polovinu koupí za 600 milionů eur.

„Daimler Truck a Volvo Group budou i nadále soupeři ve všech ostatních oblastech,“ uvedly firmy při oznámení partnerství. Cílem spolupráce je v tomto případě snížit náklady na vývoj a urychlit uvedení technologie palivových článků na trh užitkových vozidel. První nákladní Volva a Mercedesy na vodík vzešlé z tohoto projektu mají dorazit v roce 2025.

„V kontextu aktuální ekonomické recese je spolupráce ještě více potřebná pro dosažení cílů požadavků Green Deal ze strany EU v reálném časovém horizontu,“ uvádí Daimer.

Německá značka koncem roku 2019 představila funkční prototyp kamionu poháněného elektřinou z palivových článků, zatím s třísetkilometrovým dojezdem. Volvo před rokem představilo své elektrické kamiony a počítá s tím, že do konce této dekády uvede do provozu vodíková vozidla.

10. července 2017

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Jak se cestou k moři neuvařit: velí řidič, řízky vynechte

Když je v Praze abnormální hic… tak nám voda v Měchenicích často nestačí, a proto míříme ještě do větší výhně k moři....

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...