Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Spanilou jízdu Škody mohou zbrzdit požadavky odborů a nedostatek kapacit

  14:30
Požadavky odborů omezí budoucí růst značky Škoda, tvrdí analytici ze společnosti LMC. Mladoboleslavská automobilka se během posledních let vyšvihla na jednu z nejrychleji rostoucích značek koncernu VW a v ziskovosti se dostala i před Audi.

Škoda představila na českém velvyslanectví v Pekingu nové městské SUV pro čínský trh - model Kamiq. | foto: ČTK

Magazín Automotive News Europe ovšem přinesl zajímavou analýzu, ve které tvrdí, že budoucí růst už kvůli požadavkům odborů nebude tak velký, jak firma tvrdí.

Od roku 2007 Škoda téměř zdvojnásobila svoje prodeje na loňských více než 1,2 milionu aut, zejména díky tomu, že se pevně uchytila na západoevropských trzích v čele s Německem a rychle rostla v Číně, která je pro ni největším odbytištěm. To znamenalo loni rekordní příjmy 16,6 miliardy eur. S provozní marží 9,7 % předstihla Škoda i koncernového sourozence Audi. Do roku 2025 vedení plánuje zvýšit prodeje až na dva miliony vozidel.

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto

Prostor na to má, především v kategorii SUV, které u Škodovky dělají jen 15 % prodejů, zatímco celkově zabírají SUV 28 % trhu. Škoda už proto uvedla další SUV v Číně, příští rok představí svůj nejmenší model v této třídě, sourozence Seatu Arona. Další SUV pro Čínu bude podle předsedy představenstva Bernharda Maiera následovat v roce 2019.

Dalším prostorem pro růst prodejů představuje Indie, kde Škoda dostala koncernový úkol vyvinout platformu pro prodej nízkonákladových vozů. Pokud by se to podařilo, je Indie do budoucna velmi perspektivním trhem, možná až čtvrtým největším na světě. Kromě toho plánuje Škoda pět elektrifikovaných modelů.

„Je možné, že pokud bychom včas úspěšně zrealizovali projekt v Indii, že bychom tam vyráběli vozy nejen pro tamní trh, ale že bychom je mohli vozit do některých jihoamerických zemí,“ řekl letos v březnu na autosalonu v Ženevě předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Škoda loni původně jednala o spolupráci na vývoji auta s největším indickým výrobcem Tata. Nakonec se nedohodli, takže automobilka se rozhodla vůz vyvíjet pro koncern Volkswagen samostatně (podrobnosti čtěte tady). Podle Maiera by se v Indii mohl vyrábět malý automobil o velikosti Fabie a kompaktní SUV na bázi modelu VW T-Cross. Škoda chce ve výrobních závodech v Indii produkovat výhledově více než 300 tisíc aut ročně

Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes.

V naplnění těchto ambiciózních plánů ovšem tak úplně nevěří analytická společnost LMC Automotive. Podle ní zůstane Škoda z hlediska objemu výroby v následujících letech zhruba na stejné úrovni, do roku 2021 se jí povede zvýšit produkci na 1,4 milionu aut ročně. „Problémem dalšího růstu je kapacita evropských továren,“ řekl David Oakley, evropský analytik společnosti LMC.

Škoda dlouhodobě bojuje s vytížeností svých továren. Šéf automobilky Bernhard Maier letos v dubnu oznámil, že Škoda přesune část výroby do německého Osnabrücku. „Kapacita našich závodů je zcela využitá. Nyní diskutujeme o formě, zvažujeme například i restrukturalizaci některých procesů v rámci továren, část produkce navíc nyní budeme vyrábět v německém Osnabrücku, kde již dnes lakujeme naše Fabie,“ cituje Maiera automobilový magazín Auto.cz.

Podle Maiera potřebuje Škoda v Evropě investovat do navýšení kapacit výroby. Vedení automobilky nyní zvažuje různé alternativy. Jasno má být během tří až čtyř měsíců. „Nelze vyloučit ani investici do zcela nového závodu mimo Českou republiku, řekl letos začátkem března Bernhard Maier pro německý ekonomický deník Handelsblatt.

Nové kapacity lze podle Maiera získat i v koncernu Volkswagen.„Pokud budeme chtít i v budoucnu v Česku růst, potřebujeme v našich závodech maximální flexibilitu. Aktuálně pracujeme na hranici kapacity,“ prohlásil šéf značky v rozhovoru pro iDNES.cz koncem loňského roku.

Loni se objevily spekulace, že Škoda Auto přesune z Česka do Německa výrobu následníka modelu Superb. Česká automobilka ani mateřský koncern Volkswagen tehdy spekulace nepotvrdily ani nevyvrátily.

Obrovskou výhodou Škodovky byly dosud nízké mzdové náklady ve srovnání třeba s Německem. Odbory si ovšem nyní vymohly navýšení tarifních platů o 12 procent a navýšení celkem devíti různých příplatků v průměru o 50 procent. K tomu v dubnu získali zaměstnanci bonus 67 tisíc korun, další podobnou odměnu dostanou na konci roku. Podle informací iDNES.cz má Bernhard Maier velmi napjaté vztahy s šéfem škodováckých odborů Jaroslavem Povšíkem.

Jaroslav Povšík, šéf odborů Škoda Auto

Jaroslav Povšík, šéf odborů Škoda Auto

Automobilka se podle  Automotive News Europe bude snažit zvýšit podíl automatizace, což ale s sebou rovněž přináší zvýšené náklady. Řešením tak nejspíš bude výstavba dalšího závodu nebo výroba v jiných koncernových továrnách v Německu nebo Rusku, přesto udržet tempo růstu bude pro vedení automobilky velmi obtížný úkol.

Patnáct výrobních závodů

Vozy Škoda se v současnosti vyrábějí v 15 výrobních závodech, z toho tři jsou v České republice (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí). Automobilka vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.

Zaměstnává celosvětově přes 35 tisíc lidí a působí na více než 100 trzích. Největším aktuálním trhem je pro Škodu Čína, kde prodává přes 300 tisíc aut ročně. Auta pro tamní trh vyrábí značka v rámci joint-venture partnerství v pěti závodech.

Během letošního roku Škoda v Číně představí novou karosářskou variantu modelu Kodiaq. Největší SUV Škody dostane splývavou záď ve stylu kupé. Tato verze označená Kodiaq GT má být zatím určena pouze pro čínský trh. Jeho uvedení v Evropě závisí právě na tom, zda se Škodě podaří najít nové výrobní kapacity.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Poznejte závadu na autě podle skvrny. Nejde pouze o barvu, pomůže i chuť

Premium Ačkoli skvrny po kapalinách unikajících z auta často vypadají podobně, ve skutečnosti je snadné zjistit, co přesně...

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste. Exkluzivní průzkum...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...