Úterý 9. března 2021, svátek má Františka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 9. března 2021 Františka

Potvrzeno: nová Octavia RS bude plug-in hybrid, představí se v březnu

  8:00
Škoda potvrdila, že nabídne čtvrtou generaci modelu Octavia i ve sportovním provedení s plug-in hybridním pohonem. RSo zůstane s výkonem na 245 koních, ovšem nově je bude dávat hybridní soustrojí benzinové čtrnáctistovky a elektromotoru, to taky znamená výhradně šestistupňovou automatickou převodovkou.

Skica nové Škody Octavie RS | foto: Škoda Auto

„V rámci modelové řady je Octavia RS velice žádaná. Na hlavních a pro značku důležitých evropských trzích – v Německu, ve Velké Británii a ve Švýcarsku – nesl v posledních letech každý pátý prodaný vůz řady Octavia logo RS,“ říká Zbyněk Straškraba ze Škody Auto.

Fotogalerie

„Zkratka RS znamená Rally Sport a vedle úspěšných závodních speciálů, jako byla legendární Škoda 130 RS, od roku 2000 označuje také nejsportovnější verze modelů české automobilky. V úspěšné historii RS bude nyní, dvacet let po debutu první generace verze Octavia RS, pokračovat čtvrtá generace modelu, a to poprvé s plug-in-hybridním pohonem,“ potvrdil Hermann Prax, vedoucí komunikace produktu mladoboleslavské automobilky.

Celé označení modelu tak bude Škoda Octavia RS iV. Systémový výkon pohonu je 180 kW (245 k). Stejné soustrojí přeplňované čtyřválcové jedna-čtyřky dnes používá třeba plug-in hyridní Superb iV, má ovšem nižší výkon 160 kW (218 k). Avšak 245koňové provedení najdeme třeba v Seatu Tarraco FR. V obou případech nabídne spojení motoru 1,4 TSI a elektromotoru 400 kroutících newtonmetrů. Je třeba dodat, že maximální výkon soustavy lze využít jen tehdy, když je nabitá trakční baterie, ve chvíli, kdy si ji řidič vybije třeba elektrickou jízdou po městě, má pod plynovým pedálem jen 150 koní (110 kW). Plug-in hybridní technika znamená, že baterii živící elektromotor lze dobíjet ze zásuvky. 

První oficiální skici potvrzují, že Octavia RS dorazí i ve čtvrté generaci jako liftback i kombík. Nejnovější RS bude mít černou masku chladiče i další ozdoby a přemodelovaný přední nárazník s velkými nasávacími otvory. Samozřejmostí jsou větší kola a spoiler na víku kufru.

Škoda Octavia RS iV bude mít premiéru na autosalonu v Ženevě, který se koná od 3. do 15. března 2020.  Naftového provedení RS se pravděpodobně octavia nedočká.

První RS byl závoďák

Historie zkratky „RS“ začala v roce 1974. Tehdy automobilka použila zkratku pro „Rally Sport“ poprvé jako modelové označení tehdejších soutěžních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Škoda 130 RS se pak na Rallye Monte Carlo 1977 ve své třídě umístila na dvou prvních místech a získala také titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů 1981. Jak se s původním RSem jezdí, učí slavný rallyový závodník John Haugland (čtěte zde).

John Haugland a Škoda 130 RS

Slavná zkratka RS se vrátila na scénu po dlouhých letech. V roce 2000 vstoupila Škoda do mistrovství světa v automobilových soutěžích s vozem Octavia WRC a zkratku RS současně poprvé použila pro sériový model. První byla před 20 lety Octavia RS s přeplňovaným motorem o objemu 1,8 litru s výkonem 132 kW (180 k). Nabízel se zprvu jako liftback, o rok později pak také ve verzi kombi, do roku 2005 bylo vyrobeno více než 17 600 vozů. Jak původní Octavia RS jezdí, čtěte zde.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem

Ve druhé generaci měla Octavia RS přeplňovaný benzinový motor o objemu 2,0 litru výkon už 147 kW (200 k), poprvé se pod kapotou objevil i motor vznětový: agregát 2,0 TDI měl výkon 125 kW (170 k), zákazník mohl i zde volit mezi karosářskými verzemi liftback nebo kombi. Celkem z linky sjelo více než 87 800 exemplářů, čímž Octavia RS už ve druhé generaci překročila hranici 100 000 vyrobených vozů. Jak jezdí, čtěte zde.

Ještě úspěšnější je od roku 2013 vyráběná Octavia RS třetí generace, která jako první měla červenou odrazku přes celou šířku zadního nárazníku, jež je od té doby pro modely verze RS charakteristická. Motor 2,0 TSI měl nejprve výkon 162 kW (220 k), motor 2,0 TDI měl výkon 135 kW (184 k) a byl poprvé k dispozici i s pohonem všech kol.

Výkon benzinového motoru později vzrostl na 169 kW (230 k), ve verzi Octavia RS 245 dokonce na 180 kW (245 k). Také třetí generace byla k dispozici v karosářské variantě liftback i kombi a těšila se velké oblibě mezi fanoušky. V Německu, Velké Británii a Švýcarsku tvoří verze RS více než 20 procent prodejů modelové řady Octavia. Celkově Škoda vyrobila 172 000 exemplářů třetí generace Octavie RS.

Škoda Octavia RS 230

Fabii nahradil Kodiaq

V nabídce Škody se objevila ještě další RSa, nejprve odvozená od modelu Fabia a následně Kodiaq. Fabia RS se představila na ženevském autosalonu v roce 2001 a byla základním modelem současně představeného soutěžního speciálu Fabia WRC. Motor 1,9 TDI, který byl ve výkonové verzi 96 kW (130 k) montován výhradně do provedení RS, byl mezi „hot-hatchi“ unikátem. Turbodieselové sportovně laděné provedení Fabie dnes začíná být sběratelským unikátem (více čtěte zde).

Tomáš Devera a jeho Škdoa Fabia RS první generace
Tomáš Devera a jeho Škdoa Fabia RS první generace

V roce 2010 byla uvedena druhá generace Fabie ve variantě RS s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru s výkonem 132 kW (180 k), kombinovaným přeplňováním turbodmychadlem a kompresorem a sedmistupňovou převodovkou DSG. Poprvé byla Fabia RS k dispozici i ve verzi kombi.

Na verzi RS v podání třetí generaci Fabie už nedošlo. Přiostřené provedení ovšem předloni dostalo největší SUV značky, model Kodiaq. „Kodiaq RS, představený v roce 2018, je prvním SUV v rodině RS,“ připomíná Zbyněk Straškraba, mluvčí značky. Pod kapotou má toto provedení motor 2,0 TDI o výkonu 176 kW (240 k). Jak Kodiaq RS jezdí, čtěte zde.

Škoda Kodiaq RS

Milovníci značky často lamentují nad tím, že toto provedení dvoulitrového TDI nedostal také model Superb, který se tak nikdy provedení RS nedočkal. 

Člověk obeznámený se situací v koncernu to pod podmínkou anonymity pro iDNES.cz vysvětlil: „Jednotlivé značky koncernu za motory v rámci Volkswagenu platí. Je to podobné jako nakupování dílů od externích dodavatelů. Tento motor byl v době, kdy se o Superbu RS uvažovalo, ve vnitrokoncernovém účtování velmi drahý. Superb by si navíc podle všech prognóz ve verzi RS nenašel dostatek zákazníků, aby byl projekt rentabilní.“ Kodiaq RS měl větší potenciál, což potvrzují i jeho prodeje. Navíc 180koňové TDI mezi tím pro automobilku o něco zlevnilo.

  • Nejčtenější

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Platnost řidičáků a technických prohlídek se prodlužuje, úřady a STK fungují

Propadnuté řidičské nebo profesní průkazy či technické prohlídky vozidel se prodlužují o deset měsíců. Prodloužení se...

Nejlepší motory v nových autech se hledají těžko. Je jich málo

Říkáte si, že vybrat pět nejlepších motorů dneška je přece jednoduché? Tak nám v té hromadě přeplňovaných litrových...

Octavia TDI je ekologičtější než některé hybridy. V testu exceloval i vodík

Překvapivé výsledky přineslo aktuální srovnání organizace Green NCAP, které hodnotí skutečný vliv vozů na životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Vadí mi, když u nás Slováci nemluví česky, říká hlasová poradkyně

Premium Nazývá věci pravými jmény a je jí jedno, jestli se někdo urazí nebo se bude pohoršovat. Je dost zralá a dost zaměstnaná...

Cestu do Egypta nedoporučuji. Covid tu prodělat nechcete, říká velvyslanec

Premium V turistických letoviscích jsou nemocnice pro pacienty s covidem-19. Je však třeba mít dobré pojištění v případě...

Zbláznili se oni, nebo my? Díky covidu objevujeme vlastní absurditu

Premium Kde jsou ty zlaté časy, kdy jsme se uvnitř rodiny rozhádali jen kvůli politice. Zato hádky a spory kvůli rozdílným...

  • Další z rubriky

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí....

Test letních pneu odhalil u širších gum velké rozdíly při brzdění na vodě

Evropské autokluby prověřily v tradičním velkém srovnávacím testu celkem 32 modelů letních pneumatik ve dvou rozměrech....

Automobilky na rozcestí: sebevražda elektrickým proudem je jedinou možností

Vynálezy Nicolause Otta a Rudolfa Diesela to mají spočítané. Mnohde už zcela přesně. Jednotlivé země se předhánějí,...

Betonové prahy a tenisák v pérování. Jak se dříve vylepšovala auta

Některé triky jsou staré jako motorismus sám, jiné si vymysleli staří automobiloví handlíři, aby zvýšili cenu svého...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍ ZÁSTUPCE S AJ - STROJÍRENSTVÍ (45-55.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 45 000 - 55 000 Kč

Zemřel rockový bubeník kapely Citron a podnikatel Radim Pařízek

Zemřel rockový bubeník spjatý zejména s heavymetalovou kapelou Citron Radim Pařízek. Hudebníkovi, který se uplatnil i v...

Meghan uvažovala o sebevraždě, člena královské rodiny viní z rasismu

Vévodkyně Meghan (39) přiznala, že měla velmi naivní představy o přivdání se do královské rodiny. V pořadu Oprah...

Jeden partner byl sadista, druhý asexuál, říká autorka erotické trilogie

Blanka Lipinska (35) se proslavila svou erotickou trilogií s názvem 365 dní. Polská spisovatelka si momentálně užívá na...

Fotbalistka Voňková s manželkou Claudií oznámily, že čekají miminko

Fotbalistka týmu Ajax Amsterdam Lucie Voňková (29) a její partnerka Claudia Voňková (35), za svobodna van den...

Nepravda a účelovka, říká Koukal o tvrzení exmanželky Soukalové

Po obviněních bývalé biatlonistky Gabriely Soukalové (31), že ji exmanžel Petr Koukal (35) podváděl a utrácel její...