Nejzachovalejší Octavie RS jezdí v Brně na okruhu. Jen to není škodovka

aktualizováno 
Octavia letos slaví dvacet let své novodobé éry. Dnes už se vyrábí její třetí vydání. Ale hned to první bylo fenoménem. A přivedlo na svět také nejšťavnatější provedení RS; od té doby vozí ta dvě písmena nejrychlejší škodovky. Vypátrali jsme unikáty, které ovšem nemají v technickém průkazu jméno Škoda, ale tajemnou šifru.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Jedny z nejstarších vyrobených exemplářů v ostré verzi RS slouží dodnes na Masarykově okruhu. S nájezdem od dvaceti do čtyřiceti tisíc kilometrů jde nejspíš o jedny z nejméně ojetých kousků nejsportovnější „jedničkové“ octavie na světě. Až na to, že to vlastně nejsou octavie.

Vypadají jako octavie, jednou jako octavie, mají loga škodovky. Přesto na výrobním štítku těchto aut není o mladoboleslavské továrně ani zmínka. Seznamte se. Dva červené a jeden černý exemplář, které na Masarykově okruhu slouží od roku 2000, mají v technickém průkazu exotickou tovární značku AMD.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Pocházejí totiž z ověřovací výrobní série „eresa“. Zjednodušeně řečeno: když tato auta vznikla, z úředního pohledu nešlo o vozidla, ale o soubor náhradních dílů. Automobilka vždy na začátku výroby složila pár desítek takových vozů.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Část z nich byla zničena při různých testech, některá přežila. Jinak jsou ale nevyužitelné, nemohou mít doklady. Rozeberou se, sešrotují. Tato trojice vozů měla štěstí, že je Škoda nabídla jako okruhové pracanty do Brna.

Prvních sedm let auta jezdila jen po areálu a neměla registrační značky ani technický průkaz. Jak ale stárnula, přibývalo případů, kdy se s autem muselo „ven“. „Typicky jde o návštěvy servisu. V takových případech se auto muselo naložit na vozík a odvézt, i když šlo o banální závadu, která mu nebránila přejet do servisu po silnici,“ vysvětluje sportovní ředitel okruhu Miroslav Bartoš.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

V roce 2007 tak vedení okruhu auta poprvé v jejich kariéře „zoficiálnilo“. Jenže pod značkou Škoda to nešlo. Papírově tak vzniklo úplně nové auto: tovární značka AMD, model „O“. Přestože jde o běžná auta, musela projít technickým schválením a homologací. Teprve pak dostala registrační značky. „Stále je využíváme pouze k činnostem na závodní dráze. Slouží jako safety car nebo medical car u menších závodů,“ vyjmenovává Bartoš. Auta dnes mají standardní doklady, každé dva roky jezdí i na technickou kontrolu, kterou bez problémů prochází. Až na exotický zápis v dokladech jde skutečně o sériové vozy.

Nejzachovalejší kus je ten černý. Na tachometru má jen nějakých třicet tisíc kilometrů. Na druhou stranu ale pořádně ostrých. „Ta auta sice mají málo najeto, většinu ale v extrémní zátěži. „Musíme přiznat, že se s nimi příliš nemazlíme. Pokud to auto vyjede na trať, většinou jede naplno a nikdo se v té chvíli nemůže ohlížet, jestli je třeba zahřáté,“ popisuje Bartoš.

AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.
AMD O - Škoda Octavia RS homologovaná brněnským autodromem.

Při závodech vypadá pracovní den octavie tak, že si do ní sednou čtyři dospělí muži, naloží ji technickým nebo zdravotnickým vybavením a během startovní procedury vedou nebo uzavírají startovní pole závodních aut nebo motorek. Zatímco sportovní speciály jedou zahřívací kolo, civilní patnáct let stará octavie musí jet pořád naplno. Svým způsobem dělá Škodě neuvěřitelnou reklamu. Jaký větší důkaz spolehlivosti potřebujete, než vidět patnáct let staré auto, jak v plné zátěži po dráze neúnavně vede šňůru moderních závodních strojů?

Fotogalerie

Vzhledem k původu aut na okruhu nepočítají, že by octavie někdy prodali. I když by o ně možná byl velký zájem. Stačilo by opravit kosmetické vady způsobené okruhovým provozem a tato „eresa“ by byla bazarovým hitem.

Jenže to se nestane. „Počítáme, že tady ta auta doslouží. A tím nemyslím, že by se zničila. Musíme se na ně spolehnout, proto se o ně velmi pečlivě staráme. Spíš dřív budou morálně zastaralá na to, abychom je dál používali jako safety car. I potom je ale určitě nějak využijeme,“ předpovídá Bartoš. „A jednou by si možná zasloužila místo v muzeu.“

A jak se s nimi jezdí? Je to stále parádní svezení. Na okruhové řádění to zrovna není, auto se dost naklání a 180 koní je přeci jen na dnešní poměry spíš průměr. Lehkost auta a projev turbomotoru, který se švitořivě žene do otáček, je však okouzlující. Jedničková octavie má skalní odpůrce i příznivce. Koncepce relativně velkého auta na podvozku s krátkým rozvorem jí dává specifické jízdní vlastnosti. Při brzdění se jí nadlehčuje záď a v mezních situacích má sklony auto rozhodit do přetáčivého smyku. Oktávkáři si na to ale zvykli a spíš se toho naučili využívat; hmotná záď pomůže vykroužit zatáčku. Pravda, není to úplně podle učebnic profesorské jízdy, ale charisma jí upřít nelze.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Škoda 200 RS

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na...

Z Prahy vyjel závod veteránů. První etapu absolvují vlakem

Retro Prague Historic Rally 2019

Z centra Prahy ve čtvrtek odpoledne slavnostně odstartoval 20. ročník Retro Prague Historic Rally, která je podle...

V Kopřivnici je k vidění jedno z nejvzácnějších aut v Česku

Kopřivnické AutoMotoMuzeum Oldtimer vystavuje jediný dochovaný exemplář...

Muzeum historických vozidel Oldtimer v Kopřivnici na Novojičínsku vystavuje od tohoto týdne jediný dochovaný exemplář...

Najdete na iDNES.cz