Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

  16:00aktualizováno  12. listopadu 0:53
Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci modelu představuje automobilka v pražském Veletržním paláci. Objednávky začnou prodejci přijímat na konci listopadu, kdy Škoda zveřejní také kompletní ceník.

Novou generaci Octavie představuje šéf automobilky Berhnard Maier v budově Národní galerie. Maier zopakoval záměr dostat se v nadcházející dekádě k hranici dvou milionů prodaných škodovek ročně. Na prezentaci nové generace stěžejního modelu přivítal předsedu vlády Andreje Babiše. Premiéru Octavie doprovodili hudebníci Pražské filharmonie.

První Octavia se objevila před 60 lety. Od té doby bylo vyrobeno přes 6,5 milionu vozů tohoto jména. Na českém trhu je dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se jich v tuzemsku prodalo 25 834.

Celosvětově to loni bylo na 388 200 kusů. Octavia ve své třetí generaci tak tvořila přibližně třetinu celkových prodejů značky. „Jednu čtyřicetinu českého exportu tvoří Octavia,“ uvedl Maier.

Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky a v současnosti je také nejdéle vyráběnou škodovkou.

Společnost Škoda Auto představila 11. listopadu 2019 v Praze čtvrtou generaci...

Nová generace Škody Octavia má se splývavou linií střechy vypadat víc jako kupé, nejprve se ovšem na trh dostane provedení kombi.

K prvním zákazníkům v Česku se nová Octavia má dostat ještě do konce letošního roku. Objednávat ji bude možné od konce listopadu.

„V příštím roce bychom chtěli na českém trhu prodat přes 25 000 nových octavi,“  řekl při premiéře šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček.

„Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší octavia všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější, než byla kdy předtím,“ láká předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

„Octavia čtvrtá“ chce podle očekávání vypadat mohutněji a honosněji. Jako hlavní konkurenty Octavie vnímá Škoda vozy Opel Astra, Kia Ceed nebo Ford Focus.

Jako první vstoupí do prodeje kombíkové provedení, liftback bude mít několikatýdenní odstup. Škoda tím zdůrazňuje praktické zaměření modelu. Téměř dvě třetiny prodaných octavií mají karoserii kombi; je také nejprodávanějším kombíkem v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu.

Nový kombík je délkou 4 689 mm o 22 mm delší než předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4 689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Objem kufru vzrostl z 590 litrů u liftbacku, respektive 610 litrů u kombi, na 600 a 640 litrů. S prototypem nové octavie už jsme jeli, první dojmy čtěte zde.

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Revoluční je pojetí interiéru. Přístrojová deska rozdělená do několika horizontálních úrovní korunuje nový dvouramenný volant. Na přístrojové desce zbylo minimum mechanických ovladačů. Hlasitost se ovládá z volantu, ale taky dotykovou linkou pod multimediálním centrem zastoupeným obřím tabletem.

Poprvé bude mít tato modelová řada chytré full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií umístěná na čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i lidi a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla.

Dalšími novinkami ve výbavě jsou ergonomická sedadla, která jsou šetrná k zádům, a v nabídce jsou i vyhřívaná s masážní a ventilační funkcí. Premiéru u značky Škoda má také head-up displej, který zobrazuje důležité informace na čelní sklo. Novinkami jsou také například asistent vyhýbání nebo varování při vystupování z vozu.

Octavia bude mít pod kapotou přeplňované benzinové i naftové motory o objemu od jednoho do dvou litrů. Nabídka motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 180 kW (245 k). Poprvé je nabízen plug-in hybridní model OCTAVIA iV kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG s čistě elektrickým 55kilometrovým dojezdem. Benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Nechybí turbodiesely, které na některých trzích stále tvoří víc než polovinu prodejů. K mání bude i provedení na zemní plyn (CNG). Čistě elektrická verze se neplánuje. 

Nová Škoda Octavia čtvrté generace
Nová Škoda Octavia čtvrté generace

U provedení s automatem nahradí tradiční volič převodovky malý pulzní ovladač, který nemá pevně dané polohy, ale vždy se vrací do středu. Řazení „shift-by-wire“ (řazení po drátě) je přípravou na systémy automatizovaného řízení, třeba automatické parkování.

V nabídce nebude chybět provedení s pohonem všech kol a v příštím roce se představí varianty Scout a RS.

Automobilka předpokládá, že zhruba 40 procent všech prodávaných octavií v ČR bude disponovat zážehovým agregátem, a to včetně verzí s mild-hybridní technologií. Zhruba stejný podíl mají mít diesely. Zbývající pětina by se mohla rovnoměrně rozdělit na verze s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a plug-in hybridním pohonem.

„V případě individuálních zákaznických konfigurací se však efektivně bavíme o dodávkách v průběhu prvního kvartálu příštího roku, zejména s ohledem na náběhovou křivku modelu. Ta je samozřejmě, stejně jako u každé novinky, pozvolná a nějakou dobu trvá, než dojde k naplnění výrobních kapacit, stejně jako dostupnosti některých prvků doplňkové výbavy,“ řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Stávající třetí generaci octavie v provedení sedan již nelze objednat, její výroba potrvá do konce roku. Výroba combi bude pokračovat do 14. týdne příštího roku, ale například verze Laurin&Klement a Active se již objednat nedají.

„V současné době žádnou další speciální nabídku jako byla verze Tour nechystáme, ale nemohu ji vyloučit. Aktuálně je u našich autorizovaných obchodních partnerů Škoda k dispozici zhruba 1100 skladových vozů třetí generace modelu Octavia k okamžitému dodání,“ dodal Pelc.

Sdílená architektura

První novodobá Octavia byla v roce 1996 prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Vůz nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch. 

Filozofii jednotných konstrukčních celků sdružených do platforem, které mohou jednotlivé značky sdílet, prosadil v koncernu Ferdinand Piëch, který tehdy ve Volkswagenu prosazoval výrazné změny. Použití platforem urychlí a především zlevní vývoj. Platforma A4 (PQ34), kterou tehdy Octavia dostala mezi prvními (těsně po Audi A3 a rok před VW Golf), byla jednou ze stěžejních, dodnes na ní vznikají modely koncernu VW pro čínský trh.

Krásná první Octavia slaví

Historické Octavie se vyráběly od roku 1959 do roku 1971, celkem vzniklo 360 000 kusů, z toho 54 000 exemplářů ve verzi kombi. 

Původní Octavia v roce 1959 se prodávala od 28 590 korun, a to jen na poukaz. Na volném trhu byla k dostání za 38 500 korun.

Od roku 1964 se ale vyráběla již jen verze kombi, dvoudveřovou Octavii nahradila nová řada vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Reportáž čtěte zde

Škoda Octavia
Škoda Octavia

Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázala první Octavia konkurovat kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení a zvláště pak na západoevropských trzích cenou. Filozofii sdílených modulárních platforem dnes využívá většina světových automobilek.

Nejnovější, čtvrtá novodobá generace Octavie vyjede na modernizované architektuře MQB koncernu Volkswagen, kterou využívá většina modelové řady značky. Na technice MQB už vznikla aktuální Octavia, jednotlivé konstrukční moduly byly ovšem postupem času inovovány (obzvlášť motory a infotainment). Značka Volkswagen u aktuálně čerstvě představené nové generace stěžejního modelu Golf, který je blízkým příbuzným octavií, označuje použité provedení této platformy jako novou generaci.

Úspěch Octavie výrazně napomohl rozvoji automobilky Škoda, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem. Bernhard Maier na premiéře modelu připomněl, že celý autoprůmysl generuje deset procent českého HDP.

Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek také v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku.

Začátek úspěšné éry

6,5 milionu octavií

Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz bude postaven na nové koncernové platformě určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3. První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. Za designem vozu stáli designéři Dirk van Braeckel a Raul Pires, světu ovšem auto představil belgický šéfdesignér Luc Donckerwolke, který ladil finální vzhled.

První Škoda Octavia novodobé éry se veřejnosti poprvé představila 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí.

S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadila zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Cena modelu začínala od 335 700 Kč (tehdy asi 34 průměrných měsíčních platů v Česku). 

První generace novodobé Octavie se vyráběla nejprve ve výbavách LX, GLX A SLX. „Od roku 2001 se prodával sportovně střižený model Octavia RS s motorem 1,8 turbo o výkonu 132 kilowatt,“ řekl Vítězslav Kodym ze Škoda Muzea.

První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze zákazníky ohromily zejména objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili jízdní vlastnosti či úsporné vznětové motory, vytýkán byl ovšem omezený prostor na zadních sedadlech. První generace „oktávek“ se vyráběla do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za 14 let bylo smontováno 1,442 milionu kusů první generace vozu (970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi)

Škoda Octavia Combi RS 245
Škoda Octavia

V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení svého následníka nadále vyráběna pod názvem Octavia Tour. Druhé generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií. Přinesla také řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG.

Druhé generace Octavie vzniklo kolem 2,6 milionu exemplářů a Škodě se s ní povedla také expanze na asijský trh.

Výroba současné třetí generace začala v prosinci 2012, její vzhled byl navržen slovenským designérem Jozefem Kabaňem. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací, kontroverze u motoristické veřejnosti vzbudila dělená přední světa. Cena vozu začíná od 450 900 Kč (asi 13 průměrných měsíčních platů v ČR) a dieselové a benzinové motory mají výkon od 85 do 180 kW. Současnou generaci si koupilo přes 2,5 milionu zákazníků.

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována také do automobilových soutěží. Na závodních okruzích v České republice i dalších zemích se jezdí pohárový závod Škoda Octavia Cup.

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Všechna Františkova auta. Zesnulý papež jezdil také škodovkami a dacií

Papež František byl oceňovaný jako skromný a obyčejný člověk, přesto málokterý jiný nejvyšší zástupce katolické církve vyzkoušel tolik aut jako on. Během svého pontifikátu jezdil řadou aut, včetně...

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

24. dubna 2025  15:42

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

24. dubna 2025

V Česku je nejlevnější benzin, kilometr může vyjít levněji než na elektřinu

Zatímco v minulých letech se většinou vyplatilo jezdit pro pohonné hmoty do Polska, aktuálně jsou nafta a benzin v Česku levnější než ve všech okolních státech. Cena elektřiny ale neklesá, takže...

24. dubna 2025

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

23. dubna 2025  15:51,  aktualizováno  16:20

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Česká firma nabízí elektromobily s výměnnými bateriemi, používá je Rohlík

Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení...

23. dubna 2025

Auta Čechů jsou černobílá nuda a padesát odstínů šedi. Barevná budou vzácná

V Česku se nejvíc prodávají nová auta v šedé barvě, která tvoří třetinu trhu. Ještě před deseti lety byly nejoblíbenější bílé vozy s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety,...

23. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.