Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

  16:00aktualizováno  12. listopadu 0:53
Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci modelu představuje automobilka v pražském Veletržním paláci. Objednávky začnou prodejci přijímat na konci listopadu, kdy Škoda zveřejní také kompletní ceník.

Novou generaci Octavie představuje šéf automobilky Berhnard Maier v budově Národní galerie. Maier zopakoval záměr dostat se v nadcházející dekádě k hranici dvou milionů prodaných škodovek ročně. Na prezentaci nové generace stěžejního modelu přivítal předsedu vlády Andreje Babiše. Premiéru Octavie doprovodili hudebníci Pražské filharmonie.

Fotogalerie

První Octavia se objevila před 60 lety. Od té doby bylo vyrobeno přes 6,5 milionu vozů tohoto jména. Na českém trhu je dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se jich v tuzemsku prodalo 25 834.

Celosvětově to loni bylo na 388 200 kusů. Octavia ve své třetí generaci tak tvořila přibližně třetinu celkových prodejů značky. „Jednu čtyřicetinu českého exportu tvoří Octavia,“ uvedl Maier.

Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky a v současnosti je také nejdéle vyráběnou škodovkou.

Společnost Škoda Auto představila 11. listopadu 2019 v Praze čtvrtou generaci...

Nová generace Škody Octavia má se splývavou linií střechy vypadat víc jako kupé, nejprve se ovšem na trh dostane provedení kombi.

K prvním zákazníkům v Česku se nová Octavia má dostat ještě do konce letošního roku. Objednávat ji bude možné od konce listopadu.

„V příštím roce bychom chtěli na českém trhu prodat přes 25 000 nových octavi,“  řekl při premiéře šéf českého zastoupení značky Luboš Vlček.

„Octavia má pro značku Škoda velký význam. Proto jsme tento vůz zcela nově vyvinuli. Výsledkem je nejlepší octavia všech dob, která je ještě prostornější, praktičtější a bezpečnější, než byla kdy předtím,“ láká předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

„Octavia čtvrtá“ chce podle očekávání vypadat mohutněji a honosněji. Jako hlavní konkurenty Octavie vnímá Škoda vozy Opel Astra, Kia Ceed nebo Ford Focus.

Jako první vstoupí do prodeje kombíkové provedení, liftback bude mít několikatýdenní odstup. Škoda tím zdůrazňuje praktické zaměření modelu. Téměř dvě třetiny prodaných octavií mají karoserii kombi; je také nejprodávanějším kombíkem v Evropě a nejoblíbenějším dováženým vozem v Německu.

Nový kombík je délkou 4 689 mm o 22 mm delší než předchozí generace. Délka verze liftback narostla o 19 mm na 4 689 mm. Šířka obou karosářských verzí narostla o 15 mm na 1 829 mm. Rozvor činí 2 686 mm. Objem kufru vzrostl z 590 litrů u liftbacku, respektive 610 litrů u kombi, na 600 a 640 litrů. S prototypem nové octavie už jsme jeli, první dojmy čtěte zde.

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Revoluční je pojetí interiéru. Přístrojová deska rozdělená do několika horizontálních úrovní korunuje nový dvouramenný volant. Na přístrojové desce zbylo minimum mechanických ovladačů. Hlasitost se ovládá z volantu, ale taky dotykovou linkou pod multimediálním centrem zastoupeným obřím tabletem.

Poprvé bude mít tato modelová řada chytré full LED Matrix světlomety. Světelný kužel se v tomto případě skládá z několika nezávisle ovládaných segmentů. Kamera s inteligentní technologií umístěná na čelním skle rozpozná vozidla jedoucí v protisměru i ve stejném směru, ale i lidi a objekty s reflexními prvky, a jednotlivé segmenty vypíná, aby nedošlo k oslnění. To umožňuje mít neustále rozsvícena dálková světla.

Dalšími novinkami ve výbavě jsou ergonomická sedadla, která jsou šetrná k zádům, a v nabídce jsou i vyhřívaná s masážní a ventilační funkcí. Premiéru u značky Škoda má také head-up displej, který zobrazuje důležité informace na čelní sklo. Novinkami jsou také například asistent vyhýbání nebo varování při vystupování z vozu.

Octavia bude mít pod kapotou přeplňované benzinové i naftové motory o objemu od jednoho do dvou litrů. Nabídka motorů sahá od 81 kW (110 k) až po 180 kW (245 k). Poprvé je nabízen plug-in hybridní model OCTAVIA iV kombinující benzinový motor, elektromotor a převodovku DSG s čistě elektrickým 55kilometrovým dojezdem. Benzinové motory jsou zčásti vybaveny moderní mild-hybridní technologií. Nechybí turbodiesely, které na některých trzích stále tvoří víc než polovinu prodejů. K mání bude i provedení na zemní plyn (CNG). Čistě elektrická verze se neplánuje. 

Nová Škoda Octavia čtvrté generace
Nová Škoda Octavia čtvrté generace

U provedení s automatem nahradí tradiční volič převodovky malý pulzní ovladač, který nemá pevně dané polohy, ale vždy se vrací do středu. Řazení „shift-by-wire“ (řazení po drátě) je přípravou na systémy automatizovaného řízení, třeba automatické parkování.

V nabídce nebude chybět provedení s pohonem všech kol a v příštím roce se představí varianty Scout a RS.

Automobilka předpokládá, že zhruba 40 procent všech prodávaných octavií v ČR bude disponovat zážehovým agregátem, a to včetně verzí s mild-hybridní technologií. Zhruba stejný podíl mají mít diesely. Zbývající pětina by se mohla rovnoměrně rozdělit na verze s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a plug-in hybridním pohonem.

„V případě individuálních zákaznických konfigurací se však efektivně bavíme o dodávkách v průběhu prvního kvartálu příštího roku, zejména s ohledem na náběhovou křivku modelu. Ta je samozřejmě, stejně jako u každé novinky, pozvolná a nějakou dobu trvá, než dojde k naplnění výrobních kapacit, stejně jako dostupnosti některých prvků doplňkové výbavy,“ řekl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Stávající třetí generaci octavie v provedení sedan již nelze objednat, její výroba potrvá do konce roku. Výroba combi bude pokračovat do 14. týdne příštího roku, ale například verze Laurin&Klement a Active se již objednat nedají.

„V současné době žádnou další speciální nabídku jako byla verze Tour nechystáme, ale nemohu ji vyloučit. Aktuálně je u našich autorizovaných obchodních partnerů Škoda k dispozici zhruba 1100 skladových vozů třetí generace modelu Octavia k okamžitému dodání,“ dodal Pelc.

Sdílená architektura

První novodobá Octavia byla v roce 1996 prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Vůz nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch. 

Filozofii jednotných konstrukčních celků sdružených do platforem, které mohou jednotlivé značky sdílet, prosadil v koncernu Ferdinand Piëch, který tehdy ve Volkswagenu prosazoval výrazné změny. Použití platforem urychlí a především zlevní vývoj. Platforma A4 (PQ34), kterou tehdy Octavia dostala mezi prvními (těsně po Audi A3 a rok před VW Golf), byla jednou ze stěžejních, dodnes na ní vznikají modely koncernu VW pro čínský trh.

Krásná první Octavia slaví

Historické Octavie se vyráběly od roku 1959 do roku 1971, celkem vzniklo 360 000 kusů, z toho 54 000 exemplářů ve verzi kombi. 

Původní Octavia v roce 1959 se prodávala od 28 590 korun, a to jen na poukaz. Na volném trhu byla k dostání za 38 500 korun.

Od roku 1964 se ale vyráběla již jen verze kombi, dvoudveřovou Octavii nahradila nová řada vozů Škoda 1000 a 1100 MB. Reportáž čtěte zde

Škoda Octavia
Škoda Octavia

Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázala první Octavia konkurovat kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení a zvláště pak na západoevropských trzích cenou. Filozofii sdílených modulárních platforem dnes využívá většina světových automobilek.

Nejnovější, čtvrtá novodobá generace Octavie vyjede na modernizované architektuře MQB koncernu Volkswagen, kterou využívá většina modelové řady značky. Na technice MQB už vznikla aktuální Octavia, jednotlivé konstrukční moduly byly ovšem postupem času inovovány (obzvlášť motory a infotainment). Značka Volkswagen u aktuálně čerstvě představené nové generace stěžejního modelu Golf, který je blízkým příbuzným octavií, označuje použité provedení této platformy jako novou generaci.

Úspěch Octavie výrazně napomohl rozvoji automobilky Škoda, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem. Bernhard Maier na premiéře modelu připomněl, že celý autoprůmysl generuje deset procent českého HDP.

Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek také v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku.

Začátek úspěšné éry

6,5 milionu octavií

Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz bude postaven na nové koncernové platformě určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3. První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. Za designem vozu stáli designéři Dirk van Braeckel a Raul Pires, světu ovšem auto představil belgický šéfdesignér Luc Donckerwolke, který ladil finální vzhled.

První Škoda Octavia novodobé éry se veřejnosti poprvé představila 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí.

S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadila zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Cena modelu začínala od 335 700 Kč (tehdy asi 34 průměrných měsíčních platů v Česku). 

První generace novodobé Octavie se vyráběla nejprve ve výbavách LX, GLX A SLX. „Od roku 2001 se prodával sportovně střižený model Octavia RS s motorem 1,8 turbo o výkonu 132 kilowatt,“ řekl Vítězslav Kodym ze Škoda Muzea.

První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze zákazníky ohromily zejména objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili jízdní vlastnosti či úsporné vznětové motory, vytýkán byl ovšem omezený prostor na zadních sedadlech. První generace „oktávek“ se vyráběla do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za 14 let bylo smontováno 1,442 milionu kusů první generace vozu (970 000 liftbacků a více než 470 000 kombi)

Škoda Octavia Combi RS 245
Škoda Octavia

V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení svého následníka nadále vyráběna pod názvem Octavia Tour. Druhé generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií. Přinesla také řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG.

Druhé generace Octavie vzniklo kolem 2,6 milionu exemplářů a Škodě se s ní povedla také expanze na asijský trh.

Výroba současné třetí generace začala v prosinci 2012, její vzhled byl navržen slovenským designérem Jozefem Kabaňem. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací, kontroverze u motoristické veřejnosti vzbudila dělená přední světa. Cena vozu začíná od 450 900 Kč (asi 13 průměrných měsíčních platů v ČR) a dieselové a benzinové motory mají výkon od 85 do 180 kW. Současnou generaci si koupilo přes 2,5 milionu zákazníků.

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována také do automobilových soutěží. Na závodních okruzích v České republice i dalších zemích se jezdí pohárový závod Škoda Octavia Cup.

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test nejlepších aut pro přepravu dětí: dostupnost, bezpečnost a prostor

Která auta jsou nejvhodnější pro instalaci dětských autosedaček? Prověřili jsme 18 modelů. Pouze do několika z nich se...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Jak se chránit ve tmě a v mlze: odrazka ano, blikačka jen na doplnění

Rozhlédli jste se teď někdy na zastávce autobusu či vlaku? Veselé léto je pryč. Na oblečení vládne šedá, černá, modrá a...

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

Premium

Nejstarší osmiválec v aktivní službě. Bentley ho používá už šedesát let

Už šedesát let aktivní kariéry za sebou má motor řady L-series, který původně vznikl pro značky Rolls-Royce a Bentley....

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz