Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

Digitální Golf přijel. Má být autem pro všechny a etalonem pro konkurenci

Doma, v městě Volkswagenu, v dolnosaském Wolfsburgu představila automobilka svůj stěžejní model. Osmá generace Golfu má být opět jakýmsi standardem – etalonem obyčejného auta pro všechny. Do kategorie, které dal jméno – „golf třída“ – přenáší technologie větších, dražších a luxusnějších aut. Má být průkopníkem i popularizátorem.

Lidový – rozuměj levný – už dávno není, i když to má ve jméně. Je hlavně trendsetterem. „V autoprůmyslu stanovuje nové standardy,“ shrnuje Herbert Diess, vládce celého německého koncernu. Je to auto pro všechny, napříč sociálními vrstvami, věčný klasik.

„Stejně jako Brouk je konstantou značky, jejím ambasadorem,“ vysvětluje Jurgen Stackmann, člen vedení Volkswagenu, který kdysi působil ve Škodě, stejně jako jeho kolega z představenstva Frank Welsch, který vládl v Mladé Boleslavi vývoji v letech 2012–15. Teď oba představují světu Volkswagen Golf. Za pár dní bude mít premiéru jeho příbuzná, nová Škoda Octavia.

Je to pro vývojáře příšerně zavazující úkol, auto jménem Golf se Volkswagenu prostě musí povést vždycky. Ze všech tří set modelů, které koncern Volkswagen prodává po celém světě, tvoří Golf desetinu. A k tomu je nejprodávanějším autem Evropy. Za 45 let od uvedení jména Golf na automobilovou scénu se vyrobilo 35 milionů vozů. Z toho 26 milionů právě ve Wolfsburgu.

Nový Volkswagen Golf

I do premiéry nového Golfu zamotal Diess aktuální situaci na globálním poli: „První Golf byl reakcí na ropnou krizi začátku sedmdesátých let.“ Úsporné, racionální auto, které zaplnilo vyprázdněné německé autobahny a představilo se, když byl zrušen nedělní zákaz vyjíždění. Nový Golf má být podle Diesse symbolem auta dneška, kdy planeta žije klimatickou krizí.

Ralf Brandstätter, šéf značky Volkswagen, na ni má v případě Golfu odpověď v plug-in hybridní verzi, která ujede na baterky až 60 kilometrů. Energii na to má schovanou v lithium-iontových akumulátorech o kapacitě 13 kWh. Golf totiž přiváží nejširší výběr pohonů v segmentu – pět nových hybridních verzí. A to buď v „lehké“ mildhybridní podobě, nebo jako nabíjecí „plug-in“ hybrid.

Nový Volkswagen Golf osmé generace
Nový Volkswagen Golf osmé generace

Mildhybridy nesou označení eTSI, pracují s 48voltovou technikou startérgenerátoru a malé li-ion baterie, benzinové motory mají výkony 81 kW, 96 kW nebo 110 kW.

Plug-in hybridy budou ve dvou výkonových verzích se 150 a 180 kilowatty. Benzinový motor 1,4 TSI je spojen s elektromotorem, který umožňuje výhradně elektrickou jízdu. Silnější provedení agregátu se dostane do verze GTE. Časem dorazí i ikonické GTI a GTD, pravděpodobně s klasickými dvoulitrovými turbobenziny a turbodiesely. Přeplňování a přímé vstřikování mají ovšem všechny motory nového Golfu, včetně verze na zemní plyn (1,5 TSI, 96 kW/130 k). Výkony celkem osmi tří- a čtyřválcových motorů objemu 1,0, 1,5 a 2 litry přichystaných pro Golf budou sahat od 66 kW/90 k do více než 221 kW/300 k.

Dvoulitrové čtyřválce TDI litru poskytují nejvyšší výkon 85 kW/115 k nebo 110 kW/150 k. Verze o výkonu 150 k bude na přání nabízena s pohonem všech kol.

Digitalizace

Říkají mu taky „digitální Golf“, to je další veledůležitá disciplína, na kterou klade Volkswagen u nové generace svého bestselleru důraz. Vidět je to už na přístrojovce tvořené dvěma obřími displeji. Nezbylo tentokrát tolik místa na filigránské designování a hraní si. Tým šéfdesignéra Klause Bischoffa musel pracovat téměř výhradně s dotykovými ovladači a plochými tablety. Z kokpitu je tak plochá hradba, která šoféra obklopuje jako ve velíně. Dojem je to však ohromující – displeje jsou plně konfigurovatelné a hrají barvami a funkcemi. K tomu ještě může přibýt head-up displej promítající provozní informace na čelní sklo.

Nový Volkswagen Golf

Na palubě je tedy interaktivní navigace pracující online. Nebo nový prémiový audiosystém od amerického specialisty Harman Kardon. Šikovnou funkci dostaly světlomety (vždy LED), které se automaticky zapnou, jakmile se sešeří. Pokud pojede Golf za tmy, nebude možné světla vůbec zhasnout.

Tím to ovšem jen začíná. Volkswagen zdůrazňuje například funkci decentralizované komunikace s okolím (infrastrukturou a vozidly) Car2X. Je to jakási „kolektivní inteligence účastníků silničního provozu i dopravní infrastruktury“, která například upozorňuje řidiče na nebezpečí nebo sanitku řítící se za ním kolonou.

Funkce „Travel Assist“, použitá poprvé na světě v modelu „golf třídy“, umožňuje na dálnicích asistovanou jízdu rychlostí až 210 km/h. Řidič přitom nemusí aktivně zasahovat do řízení ani ovládat pedály plynu nebo brzdy. Stačí, když bude držet volant a hlídat provoz. Pokud řidič pustí volant na víc než patnáct sekund, bude upozorněn vizuálně, akusticky a krátkým přibrzděním. Nejpozději v tomto okamžiku musí řidič reagovat a uchopit znovu volant, jinak bude aktivována aktuální generace asistenta pro stav nouze a vůz automaticky zastaví.

Specialitou bude odemykání mobilem. Funkce, kterou vývojáři ještě stále ladí a dostane se do nabídky v příštím roce, umožňuje odemknutí nebo uzamknutí vozu a spuštění motoru. Zatím to bude fungovat jen s některými modely telefonů značky Samsung.

Digitalizace vozidla otvírá řidičům možnosti k tomu, aby si mohli přizpůsobit vozidlo. Individuální nastavení se ukládají do paměti vozidla i do cloudu. To znamená, že jsou kdykoli k dispozici i po změně řidiče nebo vozidla.

Některé systémy v novém Golfu půjde nejen aktualizovat, ale v mnoha případech také rozšiřovat. Majitel si tak bude moci nechat dodatečně aktivovat (přikoupit) například adaptivní tempomat, asistenta dálkových světel, navigační systém nebo hotspot wi-fi a hlasové ovládání s připojením k internetu.

Tlustý sloupek je podpis

Ikony by nebylo bez Giorgetta Giugiara, jednoho z nejslavnějších autodesignérů, který dal tvář a charakteristické prvky první generaci Golfu. Tlustý zadní sloupek a funkční pojetí přední masky charakterizují Golf už 45 let ve všech osmi generacích.

Rozměry se víceméně neměnily, zdá se, že s překotným růstem aut je konec. Dnes se spíš činí architekti interiérů a ergonomové, aby do karoserie dostali víc prostoru pro posádku. Délka je 4 284, šířka 1 789, výška 1 456 a rozvor 2 636 milimetrů. Čelní plocha byla zmenšena na 2,21 m2 a součinitel aerodynamického odporu vzduchu (cx) díky tomu klesl na 0,275.

Fotogalerie

Výroba už běží

Předchůdce v podobě sedmé generace Golfu představil v roce 2010 světu modulární platformu MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol, progresivní řešení, které časem inspirovalo i ostatní výrobce. Dnes MQB využívá většina modelů masových značek německého koncernu, ročně ji využije 5,1 milionu aut. S osmičkovým Golfem přišel čas na její evoluci, Volkswagen ji označuje jako MQB 2 a mluví o ní dokonce jako o nové generaci.

„Výroba nového modelu Golf v hlavním závodě běží od léta a v současnosti se nachází ve fázi zvyšování počtu vyráběných vozů. Na začátku prosince se objeví první vozidla u německých a rakouských prodejců,“ uvádí Andreas Tostmann, člen představenstva, odpovědný za výrobu. „Navzdory větší složitosti trvá výroba nového modelu Golf o jednu hodinu méně než u předchůdce,“ dodává. Na český trh dorazí nový Golf v únoru příštího roku, předprodej začne už teď v listopadu.

Celkem 8 400 zaměstnanců závodu Wolfsburg se věnuje výhradně výrobě Golfu 8. Ten je složen z více než 2 700 jednotlivých dílů a komponentů. Je v něm třeba 1 340 metrů kabelů v 962 vodičových svazcích. To je o téměř 100 metrů kabelů a o 31 vodičových svazků víc než v předchozí generaci. Od dodání plechů pro výrobu karoserie překoná Golf šedesát devět kilometrů na montážních linkách, než vyjede z bran výrobního závodu. „V karosárně lze i nadále používat osmdesát procent stávajících zařízení díky aktuální platformové strategii,“ dodává Tostmann.

Nahrání veškerých dat, které je nezbytné pro provozuschopnost vozidla, probíhá u Golfu 8 automaticky prostřednictvím rychlé bezdrátové sítě (WLAN) během výrobního procesu na montážní lince. „Díky tomu zůstává u tohoto procesního kroku konstantní doba výroby navzdory rostoucímu množství dat,“ vysvětluje Tostmann.

  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Maradona řídil ferrari, tahač i běloruský offroad. Fiat stál za kurníkem

Tento týden zesnulé fotbalové legendě Diegu Armandu Maradonovi prošla rukama za život pestrá přehlídka aut. Od...

V Nizozemsku kamera odhalí řidiče s mobilem v ruce. Pokuty jsou vysoké

Nizozemská policie testuje systém, který dokáže identifikovat, kdy motorista řídí s mobilním telefonem v ruce....

Potvrzeno. Fabia Combi schválena i pro příští generaci, která dorazí za rok

Škoda má definitivně schválenou verzi kombi pro příští generaci modelu Fabia, jejíž uvedení je naplánované na příští...

SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč
SOUTĚŽ: Vyhraj luxusní balíček fitness jídel v hodnotě 1 499 Kč

Sportuješ a ráda se hýbeš? Chceš svou snahu zefektivnit i vhodným jídelníčkem, ale nevíš, jak na něj? Nyní máš jedinečnou příležitost vyhrát...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...