Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Prodejny aut otevřely: neustále se dezinfikuje, zájem je o ojetiny

  18:20aktualizováno  20:33
Prodej nových aut se kvůli opatřením proti šíření koronaviru obnovil až nyní. Autoservisy mohly v omezeném režimu fungovat díky výjimce z vládního nařízení po celou dobu. Všichni byli nuceni zavést speciální opatření. Podle očekávání je zájem o ojeté vozy.

Autosalony přilákaly v první den otevření po nuceném uzavření kvůli epidemii desítky zákazníků, zájem byl ale nižší v porovnání s obdobím před nástupem koronaviru. Zákazníci si často přišli převzít již dříve objednané vozy. 

„Zákazníkům poskytujeme jednorázové roušky, u vchodu jsou k dispozici rukavice a dezinfekce,“ popisuje Jiří Brož, jednatel Auto-Poly dealerství Škody v Praze a Příbrami. Dealeři i servisy zavedli speciální opatření, zákazníkům se věnuje vždy jeden zaměstnanec. V showroomu Auto-Poly v pražských Vysočanech si redaktor iDNES.cz vyzkoušel situaci, kdy jedná s prodejcem vozu z předepsaného odstupu. Nalepovacími pruhy na podlaze vyznačili dealeři v provozovnách zóny, za kterými může s personálem komunikovat. Jiří Brož dodává, že jediným možným dalším preventivním krokem by byla instalace plexisklových zástěn, které se objevily například v supermarketech u pokladen. Aktuální opatření podle Pavla Jíny, mluvčího českého zastoupení Škody Auto, odpovídají požadavkům ministerstva zdravotnictví a standardům doporučeným Svazem dovozců automobilů (SDA).

„Máme samostatného pracovníka pro servis, který nic jiného nedělá než dezinfekci prostor. Samozřejmě při zkušebních jízdách budeme před i po provádět dezinfekci, kterou běžně provádíme na servisu,“ popsal Jan Kranát, předseda představenstva společnosti Autostyl Trutnov.

Zájem o ojetiny

Většina kupujících, kteří dnes přišli do showroomů Auto Palace Group, se podle výkonného ředitele Radka Donnera obrací na prodejce ojetých vozů. „V prodeji nových vozů počítáme s pozvolnějším nástupem poptávky, jsme však již dnes mile překvapeni počtem zákazníků, kteří reagují na akční nabídku, kterou jsme v rámci skupiny společně připravili pro tyto dny. Přestože podle nařízení vlády bylo možné doposud využívat služeb autoservisů bez výrazných omezení, pozorujeme od dnešního dne výrazný nárůst poptávky právě po poprodejních službách,“ dodal Donner.

Zákazník si kupuje 20. dubna 2020 nový vůz v autosalonu a autobazaru společnosti Auto Jarov v Praze.

Také podle Jaroslava Berana z prodeje užitkových vozů VW Porsche Praha Prosek byl dnes velký zájem o servis. V prodeji vozů se teď obchodníci snaží dokončit a uzavřít smlouvy, které byly rozjednané před uzavřením autosalonů. „V tuto chvíli se předávají objednané a dodané vozy zákazníkům, kteří museli na osobní předání čekat až do znovuotevření autosalonů,“ dodal obchodní ředitel Seat z Pyramida Centra Jan Sudík.

„Po prvním dopoledni lze situaci těžko hodnotit, nicméně ano, prodejní proces postupně obnovujeme. Respektive obnovujeme fyzický prodejní mechanismus, neboť online jsme s klienty byli ve spojení i ve stavu, kdy jsme prodejní showroom měli zavřený a servis běžel nadále, byť v omezeném stavu. Zvýšený pohyb zákazníků nezaznamenáváme, lidé jsou podle mě spíše opatrní,“ podotkl vedoucí marketingu Autocentra Barth Pardubice Miroslav Vraný.

„V minulých týdnech jsme fungovali výhradně online, a dokonce jsme našim zákazníkům poskytovali i testovací jízdy z pohodlí vlastního domova. Tento benefit byl od počátku velmi žádaný, a proto jsme se ho rozhodli ponechat,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Hyundai Motor Czech Pavel Tomášek. Tento způsob prodeje, zdá se, budou dealeři nových vozů i autobazary dále rozvíjet. I přes určitá úskalí se zdá, že bude fungovat lépe právě autobazarům: u ojetých aut nehraje tak výraznou roli to, že podle zákona auto prodané po internetu může zákazník během dvou týdnů bez udání důvodů vrátit – kilometry navíc neovlivní tolik hodnotu vozu jako u nového automobilu. Auta v bazarech jsou ke všemu přihlášená do provozu a okamžitě dostupná, to u nových aut vždy neplatí.

Zákazník si kupuje 20. dubna 2020 nový vůz v autosalonu a autobazaru společnosti Auto Jarov v Praze.

Renault a Dacia otevřely svá dealerství tak, jak fungovala před vládními opatřeními, nově navíc s hygienickými pravidly. Ta umožňují mimo jiné vstup do prostor provozovny pouze v předem určenému počtu zákazníků a dezinfekci vozů.

Otevřely také autobazary, pro které je jaro tradičně hlavní sezonou. Také prodejci ojetin museli přijmout speciální opatření. „Vozy dezinfikujeme, vyznačili jsme dvoumetrové zóny v klientském centru pro dodržování odstupu,“ popisuje mluvčí Auto ESA Pavel Foltýn. Podle Foltýna byly prodeje v době nucené odstávky asi třetinové, zákazníci nakupovali přes internet vozy v cenové hladině mezi 100 a 150 tisíci korunami.

Svých 22 poboček v ČR otevřela i největší síť autobazarů AAA Auto. „Z domluvených schůzek můžeme usuzovat, že potenciál obchodů bude během dneška ve srovnání s posledním pondělkem před uzavřením poboček zhruba na úrovni 75 procent. Dosavadní dnešní poptávku bych tedy vzhledem k veškerým okolnostem hodnotila jako vysokou. Skutečný zájem, který bude indikovat, zda se trh vrací k normálu, bude možné spíše vyhodnotit až po jednom nebo dvou týdnech,“ uvedla generální ředitelka AAA Karolína Topolová.  Zájem zákazníků o nákup ojetých vozů podle Topolové neklesl tak nízko, jak by se dalo očekávat, protože koronavirus přišel přesně doprostřed nejsilnější sezóny a lidé budou nyní chtít zrealizovat nedobrovolně odloženou koupi. 

AAA Auto také zavedlo nákupní hodiny pro seniory, a to každý den mezi 8:00 a 11:00. „Chceme podobně jako supermarkety umožnit bezpečný nákup seniorům, kteří jsou v době pandemie nejohroženější skupinou,“ dodala Karolína Topolová.

Filip Kučera z Auto ESA si všímá, že také v jejich autocentrech výrazně ubyla starší klientela. Průměrný věk zákazníků Auto ESA je kolem 40 let.

Dezinfikuje se i v servisech

„V návaznosti na nařízení vlády ČR a aktuální situaci se stále postupující pandemií koronaviru přijaly autorizované servisy Škoda zvýšená hygienická opatření. Jejich cílem je minimalizovat zdravotní riziko pro zákazníky i zaměstnance a nadále poskytovat plnohodnotný servis,“ komentuje mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína.

Důraz na maximální ochranu zaměstnanců a zákazníků zdůrazňují samozřejmě i ostatní značky. „Mechanici dodržují všechna hygienická pravidla a nařízení o ochraně zdraví. Samozřejmostí je provedení dezinfekce vozidla,“ uvádí Michal Fišer, ředitel zákaznického servisu společnosti Hyundai Motor Czech. „Ihned po příjmu vozu, který probíhá před servisem, jsou pečlivě dezinfikovány veškeré kontaktní plochy automobilu,“ popisuje Pavel Jína a dodává, že pečlivá dezinfekce následuje i po ukončení servisních prací a před předáním odservisovaného vozu zákazníkovi.

Základní dezinfekce lihovým roztokem by měla být v servisech zdarma, proběhne v rámci převzetí vozu od zákazníka. Lze si připlatit za nadstandard v podobě dezinfekce ozonem. V autě to pak voní jako po bouřce. „Interiér vozu lze dezinfikovat specializovaným plynným dezinfekčním přípravkem či ozonem. Ozonové čištění likviduje veškeré viry, bakterie či plísně a pomáhá i odstranit nepříjemné pachy v interiéru. Jeho použití je schválené i pro astmatiky a alergiky,“ uvádí mluvčí Škody. Čištění ozonem trvá asi půlhodinu, servisy za něj účtují různé částky. „Stanovili jsme cenu na 190 korun,“ uvádí pro iDNES.cz Jiří Brož z Auto-Poly.

Instruktážní cedule v Auto ESA
Dezinfekční přípravky v klientském centru Auto ESA

Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika, připomíná, že značka se při tvorbě pravidel zaměřila na minimalizaci osobního kontaktu. „Pro zákazníky jsou na webových stránkách jednotlivých servisních partnerů přehledně k dispozici telefonní čísla a emailové kontakty, přes které je možno se do servisu objednat. Pracovníci příjmu po dohodě se zákazníkem naplánují návštěvu tak, aby byl na nezbytné minimum omezen kontakt s dalšími zákazníky v prostorách servisu,“ popisuje Pavel Jína, mluvčí Škody. Převzetí vozu na servis tak má probíhat mimo budovu, před budovou dílny nebo dealerství.

Také ředitel Toyoty a Lexusu v ČR Martin Peleška zákazníkům doporučuje sjednat návštěvu v servisu na určitou hodinu, respektive na předem domluvený termín.

Škoda a například také Ford mají takzvaný Pick-up & Delivery servis, tedy službu, při níž zákazník telefonicky kontaktuje příslušný servis, ten k němu vyšle technika, jenž vůz převezme, odveze a po skončení opravy opět zákazníkovi zaveze až domů.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Od uměleckých plakátů do virtuálního světa aut vonících benzinem a zážitky

Začalo to auty, takže se projekt jmenuje Automobilist, mohlo to ale taky být úplně jinak. Jan Rambousek v roce 2008...

Kobra 11 v ojetině. Semir tváří českého bazarového startupu v Německu

Driverama, technologická online platforma skupiny Aures Holdings pro obchod s ojetými vozy v západní Evropě, uzavřela...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...