Pondělí 19. října 2020, svátek má Michaela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 19. října 2020 Michaela

VIDEO: Proč tachometry lžou? Ukážou až 114 km/h, i když jedeme stovkou

Projíždíme padesátkou jednu z pražských ulic. Ručička na tachometru ukazuje 50 km/h, navigace Waze hlásí rychlost 45 km/h a z orientačního měřiče na sloupu veřejného osvětlení svítí 43 km/h. Vydali jsme se se zástupci firmy Sorneco, která vyrábí radary, zjistit, proč tachometry v autě ukazují jinou rychlost a podle čeho je nejlepší se řídit.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

S radarem si stoupáme k silnici vedoucí z Horoměřic do Prahy. Při několika rychlostech zjistíme rozdíl mezi tím, co ukazuje tachometr, a tím, co naměří certifikované měřidlo.

S vozem Volkswagen Golf Plus jedeme nejdřív padesát, tedy alespoň podle tachometru. Navigace však ukazuje 46 km/h. Údaje z navigace následně potvrzuje i radar. Odchylka při padesátce tedy činí 4 km/h.

Se stejnou rychlostí opakujeme pokus i vozem BMW řady 3. Tam je rozdíl mezi údaji na tachometru a realitou 5 km/h.

VIDEO: Řidiči zkoušejí přelstít radary. Tyto triky (ne)fungují

Při devadesátce už je rozdíl 6 až 7 km/h. Zatímco na tachometru vidíme 90, ve skutečnosti jedeme 83 až 84 km/h.

„Čím vyšší rychlost, tím větší odchylka,“ vysvětluje jednatel firmy Sorneco Libor Winkler a dodává, že pokud máme při jízdě po dálnici na tachometru 140, ve skutečnosti dodržujeme povolených 130.

Odchylka může být maximálně + 10 % + 4 km/h

Zástupci společností vyrábějících vozy potvrzují, že tachometry ukazují víc. Mluví o takzvaném proměřování. „Měření rychlosti vozu vychází ze znalosti obvodu kol a frekvence jejich otáčení. Obvod kola nikdy neznáme přesně (různé pneumatiky, různě nahuštěné, různě ojeté), a proto se indikovaná rychlost většinou lehce liší od rychlosti skutečné. U novějších modelů, například nové Octavie, umíme tuto odchylku průběžně kompenzovat za pomoci signálu GPS,“ vysvětluje PR manažer Škoda Auto ČR Pavel Jína.

Ředitel komunikace BMW Group David Haidinger doplňuje, že „podle směrnice Evropské unie nesmí být zobrazená rychlost na tachometru nikdy nižší než ta reálná“.

Existuje také maximální odchylka. „Algoritmus a vstupní parametry optimalizujeme tak, abychom vždy splnili požadavky normy ECE-39, která určuje maximální povolenou odchylku indikované rychlosti. Zjednodušeně řečeno rychloměr nesmí nikdy ‚podměřovat‘ a odchylka do plusu může být nanejvýš +10 % +4 km/h. Tedy: jede-li vůz ve skutečnosti například 100 km/h, musí rychloměr ukazovat nejméně 100km/h a nanejvýš 114km/h,“ popisuje Jína ze škodovky.

„Pusťte mě k tomu!“ Reportér Smlsal šel urychlit opravy hlavního tahu Prahou

Důvodem, proč tachometry rychlost nadsazují, je podle něj bezpečnost a jistota, že řidič nikdy nevědomky nepřekročí povolenou rychlost.

Ale pozor! Tachometry nových aut ukazují stále přesněji. Pokud mají řádně nafoukaná kola správného rozměru, měly by zobrazovat rychlost bez odchylky. Je to nový požadavek nezávislé bezpečnostní organizace EuroNCAP, jejíž crashtesty mají velkou váhu.

Původní tolerance deset procent oproti skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině u EuroNCAP padla, nově musí ukazovat tachometr přesně, jen pak může dostat vysoké bodové ohodnocení za bezpečnost. Orientačně jsme to ověřovali u Škody Kamiq pomocí GPS aplikace v telefonu a opravdu měří přesně. Podmínkou přesnosti je správný tlak v pneumatikách, to už si moderní auta povinně hlídají pět let.

Existují ovšem auta, která jsou mnohem starší, ukazují však rychlost skoro bez odchylky. Vyhlášené byly svými přesnými tachometry například hondy. A spolupracovník iDNES.cz se může pochlubit padesátiletým veteránem značky Alfa Romeo, který měří naprosto přesně, při ověření pomocí k GPS v telefonu jsme se speciální aplikací naměřili nulovou odchylku.

Pokud chceme znát opravdovou rychlost, doporučuje se výrobce radarů Libor Winkler řídit podle navigace, například již zmíněného Waze.

Řada řidičů se orientuje podle měřičů umístěných nejčastěji na sloupech veřejného osvětlení, například při vjezdech do obcí. Ty jsou skutečně jen orientační. Při našem pokusu, kdy jsme měli na tachometru padesátku, ukázal rychlost 43 km/h. Ve skutečnosti jsme jeli 45 km/h.

„Tento nám ukázal nižší rychlost, než kterou jsme reálně jeli, což je naprosto obráceně, než jak by měl fungovat. On by měl ukazovat rychlost o trošku vyšší, aby toho řidiče upozornil a on případně stáhl nohu z plynu a jel pomaleji,“ říká Winkler.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Podívejte se také, jak ve skutečnosti fungují semafory:

10. září 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Motor se třemi tisíci koňmi se při měření před diváky rozletěl na kusy

Tři tisíce koní. Tolik údajně vydolovalo americké tuningové studio Industrial Injection z naftového motoru v pickupu...

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Když Číňané šijí u Italů, je to paráda

Navzdory koronaviru paralyzujícímu celý svět se v Pekingu koná autosalon. Jedno z velkých překvapení se schovává za...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Podívejte se, jak to vypadá v popelářském autě. Je tam mlýnek na odpad

Popelářská kariéra láká snad každého kluka. Vozit se na stupátku je častý nesplněný sen. Největším minusem je ranní...

Škoda kvůli koronaviru zpomalila vývoj. Nová Fabia ale příští rok dorazí

Nový předseda představenstva mladoboleslavské automobilky Thomas Schäfer v magazínu Škodovácký odborář potvrdil...

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Důležitý hyundai nanovo, i20 spojuje jednoduchý grunt s moderní výbavou

S malými auty kdysi začala evropská obroda Hyundaie. To už je dvacet let. Getz zavelel k „zahranacení“ korejských oblin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V Česku teď můžeme mít až 700 tisíc covid pozitivních, domnívá se neurobiolog

Promořování společnosti je hazard a tvrdit, že se musíme s koronavirem naučit dalších 10 let žít, je nerozum. V...

Vendula Pizingerová porodila. Manžel si přál syna, ona dceru

Vendula Pizingerová (48) se na sociálních sítích pochlubila šťastnou novinkou. Opět se stala maminkou. Syn, kterého má...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Apple představil iPhone 12. Má čtyři varianty, nejlevnější je velmi malý

Apple v úterý třináctého října večer konečně představil očekávanou čtrnáctou generaci iPhonu. Nejprve přišel na řadu...