Čtvrtek 6. srpna 2020, svátek má Oldřiška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. srpna 2020 Oldřiška

VIDEO: „Pusťte mě k tomu!“ Reportér šel urychlit opravy hlavního tahu Prahou

aktualizováno 
Kolony na Jižní spojce rozčilují snad každého. Technická správa komunikací se proto rozhodla povolat speciálního pomocníka, aby s opravami povrchů pomohl, a úsek se otevřel dřív. Reportér Matěj Smlsal výzvu přijal. Práce nakonec skončily o tři dny dřív, než bylo původně v plánu.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Celá akce začala naprosto typicky. „Budeme mít zpoždění, jsme v koloně,“ omlouvají se mi smskou z Technické správy komunikací, že přijedou na místo srazu pozdě. „Tak už abych se vrhnul do práce, aby ty kolony byly pryč,“ odpovídám jim.

Poté se scházíme na benzinové pumpě a plánujeme, s čím vším dělníkům pomůžu. Ti v první polovině července vyfrézovali vozovku do hloubky 10 centimetrů a teď pokládají nový povrch.

Ve vyloženě pracovním oděvu (rozumějte džíny a tričko) se spolu s ostatními přesouvám na úsek, kde pokládají první ze dvou vrstev nového povrchu. Z oněch 10 centimetrů má tato vrstva 6 centimetrů.

Ještě než se vůbec pustím do práce, zapíchávám do asfaltu měřící tyčku, abych zkontroloval, zda je tloušťka správná. Poté vstupuju na finišer. „Ukažte, pusťte mě k tomu,“ říkám muži u ovládacího panelu. „V pohodě, já jdu stejně do důchodu,“ nebrání se.

Finišer je stroj, který se využívá pro pokládku živičných povrchů. Vpředu má jakýsi koš, do kterého padá materiál. A to z nákladního vozidla, které finišer tlačí před sebou. Materiál se pak dostává rovnoměrně na vozovku a hladicí lišta zajišťuje, že povrch je rovný.

„Celkem monotónní práce,“ konstatuju. Obsluha finišeru má totiž na starost sledovat oranžový konec tyčky, který musí kopírovat okraj vozovky. Finišer se pohybuje opravdu pomalu, za minutu ujede přibližně dva až tři metry.

Problém nastává, jakmile je na vozovce kanál. Ten musí finišer objet. Předávám proto řízení zpět pracovníkovi před důchodem a vyskakuju na vozovku. Chytám se lopaty a začínám dohazovat prostor kolem poklopu. Ten se pak akorát udusá vibrační deskou.

Práce v neskutečném horku

A takhle pokračujeme dál a dál. Musím podotknout, že tu je pekelné vedro. Jak od slunce, tak od země. „Tento asfalt má při položení teplotu kolem 160 až 170 stupňů,“ říká mi mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Po položení musí spodní vrstva alespoň 24 hodin odpočívat. „Potom se používá speciální spojovací postřik, ten má také určitou dobu zrání, a poté se pokládá litý asfalt,“ popisuje Lišková.

A právě litý asfalt, neboli vrchní vrstvu, teď pokládají na jiném úseku. Tam se poté přesouváme. Silně nezávidím všem, kdo musí stát na stroji jedoucím nad nově vylitým asfaltem. „Si to zkuste, je tu snad 300 stupňů,“ volají na mě chlapi.

Ve skutečnosti je to trochu méně, litý asfalt má přibližně 230 stupňů. Ale do toho žár od slunce. Zkrátka vedro je tu neskutečné.

„Neházej to na jedno místo!“ křičí na mě zděšeně

Role mají chlapi jasně rozdělené. Jeden seškrábává asfalt ze železných tyčí, jiný zajišťuje návaznost na vedlejší vozovku, další hážou štěrk. Beru do ruky lopatu.

„Ale nesmíš to házet na jedno místo, musíš po celym!“ křičí na mě zděšeně. Jinak bych způsobil ve vozovce hrboly a to byste mi jako řidiči jistě nepoděkovali.

VIDEO: Reportér Smlsal přibral přes 50 kilo. Zkusil si žít v těle tlouštíka

Jakmile dostanu radu, že mám lopatou házet jako hokejkou střílet góly, jde mi to hned lépe.

Zajímám se také o to, proč opravy obecně nejdou rychleji. Dozvídám se hned několik důvodů. Už jsem zmínil, že nově položené povrchy musí určitou dobu odpočívat. Dále firmy mají omezený počet strojů. Navíc když úřady po celém Česku chtějí, aby se nejvíc rekonstruovalo v létě, tak se stroje přesouvají různě ze stavby na stavbu, a ne všude jsou tedy pořád dostupné.

A stejně tak se přesouvají i lidé. Například u Jižní spojky se podařilo získat dostatečný počet pracujících i o víkendu, takže dělali také v sobotu a v neděli. Díky tomu, ale určitě také díky mé pomoci, se podařilo úsek opravit o tři dny dřív.

Nicméně až do konce prázdnin budou na Jižní spojce rekonstruovat povrchy v dalších částech tohoto hlavního tahu, takže kolony se akorát přesunou jinam. Každopádně bude-li zase potřeba, stačí mi jen zavolat, já jsem připraven přiskočit.

Autor:
  • Nejčtenější

Vrak deset let obrůstá zelení, odstranit ho zatím nepomohla ani novela zákona

Čtvrt roku již platí novela zákona, která měla zrychlit odstraňování autovraků z ulic. V praxi se toho však zatím moc...

Pražská integrovaná doprava bude šedo-červená, nový vzhled schválili radní

Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v...

Mizí element cizí. Kanga zanechává prach drzosti, arogance i nepochopení

Sparta ztratila svého nejlepšího hráče. Proč? Jak se Pražané vypořádají s tím, že jim jejich nejlepší fotbalista prchá?...

Rosický potvrdil odchod Kangy: Naše představy splňoval jen poslední tři měsíce

Odchod fotbalového záložníka Guélora Kangy už oficiálně potvrdila i Sparta. Její sportovní ředitel Tomáš Rosický...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hancko zůstává. Sparta dohodla s Fiorentinou další hostování i opci na přestup

Fotbalová Sparta má na další rok Dávida Hancka, slovenský reprezentační obránce zůstane v Praze opět na hostování z...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Motorkář se při předjíždění střetl s autem v protisměru, nehodu nepřežil

Motorkář naboural u obce Líbeznice nedaleko Prahy do protijedoucího auta. Záchranáři už mu nemohli pomoci, muž na místě...

OBRAZEM: Podívejte se do tunelů, kde se staví výtahy do metra

Pražský dopravní podnik pokračuje na stavbě šachty pro výtahy u stanice metra B na Karlově náměstí. Výtahy měly původně...

Kokořínsko se v sobotu zařadí do systému Pražské integrované dopravy

Do systému Pražské integrované dopravy bude od 8. srpna nově zapojeno Kokořínsko. Vznikne devět nových linek, upraví se...

Zdražovat měla Praha postupně, teď to bude bolet, říká expert o jízdném

Městské hromadné dopravě v Praze chybí kvůli pandemii platící cestující, takže vedení města diskutuje o zdražení...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...