Pondělí 8. srpna 2022, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 8. srpna 2022 Soběslav

Francouzi ordinují Opelu dietu. PSA představí plán, který ukončí plýtvání

Bývalý šéf Opelu Karl-Thomas Neumann kriticky vystoupil proti Carlosu Tavaresovi, vládci francouzské automobilky PSA, která převzala Opel k 1. srpnu letošního roku. Rozhovor, který poskytl Tavares německému deníku Die Welt, označil Neumann za „arogantní“.

Letošní novinka Opelu, vlajková loď Insignia, je velmi povedené auto z vlastního vývoje. S převzetím automobilky koncernem PSA je pravděpodobné, že německá značka převezme techniku francouzské mateřské společnosti. | foto: Opel

Přitom Tavares jen vyslovil to, co všichni v automobilovém odvětví už dávno věděli: Opel musí začít vydělávat. Tavares naznačil možné snižování nákladů. V rozhovoru uvedl, že výrobní náklady v továrnách Opelu jsou přinejmenším o polovinu vyšší než ve francouzských závodech PSA. „Musíme být všude a ve všem mnohem efektivnější,“ řekl. „Automobilový průmysl stále zůstává oblastí, kde se velice plýtvá,“ dodal.

Rozchod harmonický jen naoko

Červená čísla, ztráty. S problémy bojoval Opel posledních dvacet let. Americká automobilka General Motors (GM), která Opel vlastnila od roku 1929, se proto v první polovině letošního roku rozhodla k jeho prodeji. PSA koupila ztrátovou značku za 2,2 miliardy eur (zhruba 56,5 miliardy Kč). Díky této akvizici se stala druhým největším automobilovým koncernem v Evropě za německým konkurentem Volkswagenem.

Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann představí novou astru na autosalonu ve Frankfurtu...

Karl-Thomas Neumann odešel z vedení Opelu narychlo v půlce července letošního roku.

Nejsilnějším mužem Opelu a potažmo celého koncernu PSA, který v současnosti vlastní celkem čtyři značky, kromě Opelu ještě Peugeot, Citröen a DS, je nyní předseda představenstva Carlos Tavares.

Výměna dvou nejvýše postavených mužů ve funkci proběhla navenek velice harmonicky. „Opel se dočká úspěchu,“ komentoval na rozloučenou na Twitteru Karl-Thomas Neumann, který odstoupil znenadání jen pár dní před předáním Opelu Francouzům (nahradil ho Michael Lohscheller - čtěte více).

Počátkem srpna pak charismatický Neumann pokračoval: „Lidé kolem Opelu jsou mimořádní. Děkuji vám za vaše nasazení, lásku k autům, za vaši lidskost.“ Od té doby byly jeho tweety čím dál vzácnější, až nyní se bývalý šéf Opelu přihlásil o slovo. A zaútočil na svého nástupce Tavarese.

„K arogantnímu rozhovoru, který Carlos Tavares poskytl deníku Die Welt, bych řekl jediné: Nejdříve něco zlepšete a předveďte úspěch,“ reagoval za všech okolností sebevědomý Neumann.

20.října 2017 v 19:34, příspěvek archivován: 24.října 2017 v 00:49

Zu dem arroganten Interview, das Carlos Tavares morgen in der @welt gibt, würde ich sagen: Erst mal besser machen und Erfolge zeigen. \KTN

Tavares přitom rüsselsheimskou automobilku, svou novou dceru, chválil, kudy chodil. Aby také ne, jinak by ji přece nekoupil. „V Rüsselsheimu smějí dělat, co chtějí, zásadní je, aby ve výsledku vydělali peníze,“ nechal se slyšet.

Nový šéf kritizuje

Ale co tak pobuřujícího ve zmíněném rozhovoru řekl, že vyburcoval k reakci svého předchůdce? V první řadě kritizoval předchozí management rüsselsheimské značky. „V žádném případě nechci připisovat zodpovědnost pouze americké mateřské společnosti,“ řekl Tavares s poukazem na dlouholeté ztráty Opelu jako dceřiné společnosti General Motors. „Výsledky Opelu jsou především výsledky rozhodnutí jeho managementu. To je jedna z nejzásadnějších změn, k nimž v nejbližší době dojde: lidé v Opelu musí vědět, že v rámci jasně daných rámcových podmínek společnosti činí vlastní rozhodnutí, za něž nesou zodpovědnost.“

Tím ovšem jeho kritika nekončí. „Dle mého názoru spočívá spousta problémů v tom, že je u Opelu řada věcí naddimenzovaných, stojí spoustu energie, postupy nejsou dostatečně efektivní,“ řekl šéf PSA.

Nyní žádá Tavares po Opelu ostrá úsporná opatření. Řadu struktur je podle jeho slov potřeba osekat: „Musíme být vždy, všude a ve všech funkcích maximálně výkonní.“

Zleva: Carlos Tavares, předseda představenstva PSA Peugeot Citroen, Karl-Thomas Neumann, šéf Opel Group a president General Motors Dan Ammann na autosalonu v Ženevě.

Přichází doba šetření

Zároveň ovšem dodal, že PSA Opelu pomůže, jak to jen půjde. Francouzský koncern má podle jeho vyjádření dostatek finančních prostředků, aby ztrátové dceřiné společnosti umožnil nový začátek: „Důkladně prověříme, jaké projekty se v Rüsselsheimu plánují, a pokud budeme přesvědčeni, že jde o způsob, jak vydělat peníze, poskytneme prostředky pro jejich realizaci.“ Bylo dohodnuto, že se zlepší a zrychlí transfer technologií z PSA do Opelu, aby bylo možné zahájit společnou výrobu elektromobilů a hybridů. „Naše týmy pracují dnem i nocí, aby našly způsoby, jak tento plán realizovat. Výsledky představíme v listopadu,“ oznámil Tavares.

K novému začátku Opelu se jeho nový šéf staví velice pozitivně: „Auta, která zde vidím, jsou skutečně dobrá. Dokonce si myslím, že se PSA může od Opelu mnohému přiučit. Vše, co jsem zjistil během plánování převzetí společnosti, mě v tomto názoru jen utvrdilo,“ komentuje Tavares.

Jak bylo zmíněno, PSA převzala Opel 1. srpna. První sanační plán by měl být představen po 100 dnech, tedy v listopadu. S velkou netrpělivostí ho očekávají zaměstnanci Opelu v německých továrnách, kteří jsou do konce roku 2018 chráněni tarifní smlouvou před propuštěním. Stávající smluvní záruku zaměstnání Tavares do budoucna odmítl.

Tavaresova prohlášení mohou lidi z Opelu znepokojit. A nejen kvůli slovům o šetření. Také proto, že tato tradiční evropská automobilka byla celou svou dosavadní historii suverénní značkou a do jejího chodu zámořské vedení zasahovalo jen v omezené míře. Velkou chloubou Opelu je jeho vlastní vývojové centrum a designérské studio. Mimochodem Opel měl své vlastní designstudio jako vůbec první evropská automobilka a vždy to byla jeho výkladní skříň. 

Jenže u PSA to chodí úplně jinak, celý koncern má jedno vývojové centrum, které dělá všechny modely všech svých značek (Peugeot, Citroën, DS). „Konstruktér dveří tak pracuje třeba na citroënu a pak přejde na druhou značku,“ popsal pro iDNES.cz jeden z vývojářů značky. „Kvalita výroby je stejná pro Citroën, Peugeot i DS. Rozdíly jsou v objemu a možnostech výbavy a různých pokročilých prvcích a technologiích,“ vysvětlil. A to může německou značku po právu děsit. Unifikace vývoje a výroby a tlak na efektivitu by mohly komplexně fungující automobilku zadusit.

Autoři:
  • Nejčtenější

Německo uvažuje, jak „zlevnit“ elektromobily. Novou daní na spalovací auta

Německo má recept, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než auta se spalovacím motorem. Nevymyslelo revoluční...

ANALÝZA: Konec elektrošílenství VW? Odcházející šéf rozjel vlak moc rychle

Premium Zpackaný start golfu a jeho elektrického bratra ID.3, konflikty s mocnou dozorčí radou, špatné výsledky v Číně. Bilance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatrovácké speciály v Hřensku: hasiči si přivezli pojízdný rybník

V neděli 24. července vypukl v oblasti Českého Švýcarska požár, který se rozšířil a zasáhl také obydlenou oblast. Na...

S nabíjením zdarma u Lidlu je konec. Víme, kolik to bude stát

„Sockovat“ je termín, který se vžil pro to, když majitelé elektromobilů za jeden nebo i víc milionů jezdili dobíjet...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části obřího zkušebního polygonu na Sokolovsku. Nyní má...

Dieselgate po japonsku: výrobce náklaďáků 20 let falšoval údaje o emisích

Japonský výrobce nákladních automobilů Hino Motors, který je součástí skupiny Toyota, od roku 2003 systematicky...

Pozor na aktivisty s čočkou. Vypouštějí kola SUV, aby zachránili planetu

Premium Ochota politiků přijímat rozhodnutí proti klimatickým změnám je prý váhavá. Proto se ekoaktivisté rozhodli převzít...

Sedmnáct milionů v testu: Rolls-Royce Phantom je nejlepší auto světa

Phantom je král mezi auty, když se valí ulicí, ulice ztichne. Uvnitř je chrámové ticho, v dáli ševelí dvanáctiválec....

Podpora na plyn a vytápění nebude. Stát pošle jen dva tisíce na elektřinu

Lidé, kteří topí plynem nebo jsou napojeni na dálkové vytápění se letos vládní podpory nejspíš nedočkají. Podle...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Porno je čistá práce, myslí si osmnáctiletá Hanka ze SuperStar

Hana Džurbanová zaujala před dvěma lety jako zpěvačka porotu v SuperStar, kde skončila mezi osmnácti nejlepšími...

Johnny Depp trpí poruchou erekce, proto mě penetroval lahví, tvrdí Heardová

Nově zveřejněné dokumenty ze soudního procesu mezi Johnnym Deppem a Amber Heardovou obsahují tvrzení, že slavný...

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...