Z Opelu mohla být lidová Tesla, s Francouzi přijde o oblíbenou Zafiru

aktualizováno 
Šéf Opelu Karl-Thomas Neumann pracoval před převzetím firmy koncernem PSA na nové plně elektrické strategii. Z Opelu mohla být lidová Tesla.

Premiéra Opelu Insignia na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

O chystaném projektu informoval již v polovině února německý Manager magazin. Neumann chtěl proto, aby svoji firmu dostal zpět do černých čísel, vsadit na čistě elektrický pohon. V roce 2030 neměl být v nabídce jediný model se spalovacím motorem. Základem měla být nová platforma pro elektromobily od původního mateřského koncernu GM (jako u již představeného Opelu Ampera-e). Představenstvo General Motors mělo tento ambiciózní projekt schvalovat na jaře, nejpozději v květnu. Ukazuje se tedy, že Neumann o chystané akvizici PSA příliš nevěděl.

Otázkou zůstává, jestli na podobnou kartu bude chtít vsadit i PSA. Jeho šéf Carlos Tavares vidí ve spojení s Opelem mimo jiné otevření cesty na trhy, kde zákazníci preferují německé značky, mluví i o možnosti vstupu na půdu USA.

Opel má podle něj ale budoucnost ve vlastních rukou, má zůstat německou značkou s německými inženýry a sám má připravit vlastní plán na oživení. Je tedy možné, že chystaná elektrifikace nabídky nezapadne. Nevýhodou však v tomto případě je, že PSA zatím nemá žádnou speciálně vyvinutou „elektrickou“ platformu. S čistě elektrickými vozy postavenými na platformě CMP (Common Module Platform) chtěli Francouzi přijít na trh až v roce 2019. Teď mají však šanci využít zkušenosti Opelu s bateriemi LG v kompaktní Ampeře-e.

Fotogalerie

V prvé řadě je však logické, že se Němci vydají do velké míry cestou sdílení techniky s PSA a že půjdou cestou objemových modelů, protože něco podobného již Tavaresovi zafungovalo u francouzského koncernu, který dokázal za pár let postavit zpátky na nohy. První plody takové politiky byly díky předchozí spolupráci k vidění již na ženevském autosalonu, malý crossover Opel Crossland X sdílí technický základ s Citroënem C3, Peugeoty 208 a 2008, DS 3 a chystaným nástupcem C3 Picasso (pravděpodobně se jménem C3 Aircross).

Větší SUV Grandland X bude naopak postaven na platformě EMP2, kterou využívá Peugeot 3008, a s určitostí lze již říci, že od roku 2018 se bude po boku nového Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner vyrábět i další generace užitkového Opelu Combo. Co ale další modely?

První obětí spojení s PSA by se mělo stát mini se jménem Karl (u nás se neprodává). Techniku má totiž stejnou jako korejský Chevrolet Spark, PSA ho raději nahradí novým vozem vyráběným ve středočeském Kolíně. V roce 2020 přijde na řadu i prémiově laděný Adam, jehož zachování by mohlo poškodit značku DS (odvozená od Citroënu). I jeho budoucnost je proto krajně nejistá.

Naopak Corsa v nabídce zůstane, jen dostane v roce 2019 francouzskou modulární platformu EMP1. Budou ji ostatně využívat i další malé vozy z koncernu (nový Peugeot 208 a DS 3). Podobná technika by se hodila i nové Mocce X. Její osud je ale nahnutý: velikostně se totiž příliš neliší od Crosslandu X.

Velice nejisté zůstává i uvedení velkého SUV, které mělo být v nabídce Opelu alternativou k Insignii. Původně totiž mělo vycházet z jedné z amerických platforem koncernu GM, teď to vypadá, že by mohlo být postaveno na základech Peugeotu 5008. Ořezání nabídky rozhodně nastane v nižší střední třídě, Opelu zůstane jen Astra hatchback a kombi Astra ST. Kvůli snižování nákladů zazvoní hrana třídveřovému GTC (stejně dodnes přežívalo s technikou staré Astry), kabrioletu Cascada a MPV Zafira. Celý segment podobně laděných rodinných vozů upadá a PSA si vystačí s jedním. Tím bude Citroën C4 Picasso.

Naopak hned čtyři vozy PSA pravděpodobně nasadí ve střední třídě. Opel Insignia totiž poskytne techniku novému Peugeotu 508, Citroënu C5 a prémiově laděnému sedanu od luxusní značky DS.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

Volkswagen a jeho šéf sází na jedinou kartu. Snad je elektřina nezabije

I Volkswagen má svá auta na baterie: Volkswagen I.D. Neo

VIDEO Ve Wolfsburgu právě probíhá revoluce. Náhle, až panicky, se Volkswagen vrhá vstříc elektromobilitě....

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Další z rubriky

Závodníci a koncert mechaniků. Nahlédněte do zákulisí 24 hodin Le Mans

Zákulisí týmu Ford při závodě 24 hodin Le Mans

Slavný závod 24 hodin Le Mans je ukázkou špičkové techniky a skvělé týmové spolupráce. Letos jsme při tradiční...

Autofotka týdne: Elektrický tahač bez řidiče nastoupil do služby

Volvo Vera

Jmenuje se Volvo Vera a převáží náklad mezi logistickým střediskem a přístavem ve švédském Göteborgu. Obejde se bez...

Ministr dopravy slíbil, že dálniční známka nezdraží před koncem oprav D1

Na ostravské části dálnice D1 začaly provizorní opravy zvlněné vozovky. (12....

Cena roční dálniční známky by se z nynějších 1 500 korun neměla zvyšovat nejméně do roku 2021. Vyplývá to z vyjádření...

Najdete na iDNES.cz