Hyundai naplánoval konec spalovacích aut v Evropě. V Nošovicích se chystají

Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) - Jihokorejská automobilka Hyundai Motor, která vyrábí automobily rovněž v České republice, se zavázala, že do roku 2045 dosáhne uhlíkové neutrality. V Evropě hodlá v roce 2035 přestat prodávat automobily se spalovacím motorem. Firma o tom informovala v rámci mnichovského autosalonu.
Prototyp robotického taxíku postavený na základech elektromobilu Hyundai Ioniq 5

Prototyp robotického taxíku postavený na základech elektromobilu Hyundai Ioniq 5 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Oznámila rovněž, že její česká továrna se v příštím roce stane prvním závodem firmy, který bude využívat elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů.

„Hyundai Motor je odhodlána udělat správnou věc pro svět,“ uvedla jihokorejská společnost. „Klimatické změny jsou nepopiratelnou výzvou, která ode všech vyžaduje maximální a bezodkladnou pozornost. Hyundai Motor se zavazuje dosáhnout do roku 2045 uhlíkové neutrality u svých produktů i aktivit,“ dodala.

Studie Hyundai Prophecy vystavená na autosalonu IAA Mobility

„Integrovaná, vícedimenzionální strategie pro uhlíkovou neutralitu je tvořena třemi pilíři: rozšiřováním produktové řady pro čistou mobilitu, vyvíjením platforem nové generace a investováním do řešení a technologií pro zelenou energii,“ vysvětluje mluvčí českého zastoupení značky David Pavlíček.

Robotaxi

Hyundai prezentuje na mnichovském autosalonu IAA Mobility také robotické taxi. Automobilka na něm spolupracuje se společností Motional, globálním lídrem technologie autonomního řízení. Motional začne veřejnosti nabízet přepravu v robotickém taxi postaveném na základě Hyundaie Ioniq 5 po spuštění své služby zajišťované zcela bez řidičů v roce 2023.

Společnost Hyundai Motor se podle Pavlíčka zavazuje, že bude v nadcházejících letech postupně zvyšovat podíl vozidel s nulovými emisemi na celkovém prodeji. Do roku 2030 má být jejich podíl na celkovém globálním prodeji automobilů 30 procent. „Společnost také očekává, že do roku 2040 budou akumulátorové elektromobily a elektricky poháněná vozidla s palivovými články tvořit 80 procent jejích celkových prodejů. Hyundai Motor plánuje, že v evropském regionu bude od roku 2035 nabízet pouze vozidla s nulovými emisemi. Do roku 2040 vyřadí Hyundai ze své nabídky na hlavních trzích všechna vozidla na fosilní paliva, a podpoří tak přechod na čistou mobilitu,“ vypočítává Pavlíček.

Po aktuálně na trh uváděném elektromobilu Ioniq 5 uvede Hyundai další bateriový vůz. Ioniq 6 bude vycházet z koncepčního elektromobilu Prophecy vystaveného na autosalonu IAA 2021.

Vodík

Hyundai také spoléhá na vodík. Automobilka investuje do technologie palivových článků na vodík již více než 20 let. Aktuálně má v nabídce takto poháněný model Nexo (test čtěte zde). Loni společnost dodala zákazníkům ve Švýcarsku XCIENT Fuel Cell, první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo na světě s elektrickým pohonem napájeným palivovými články. Hyundai nedávno v Mnichově prezentoval svůj autobus Elec City Fuel Cell a nyní toto vozidlo podstupuje v Evropě testy.

Hyundai na IAA představuje svůj plán výroby osobních elektromobilů s palivovými články pro nadcházejících několik let. Hyundai v roce 2023 představí nové Nexo a MPV s pohonem na vodík. Hyundai plánuje, že po roce 2025 uvede na trh také velké SUV poháněné palivovými články.

„Hyundai Motor bude rovněž nabízet své pohony s palivovými články pro další druhy dopravních prostředků, a s využíváním palivových článků počítá i v ostatních oblastech života,“ dodává Pavlíček.

„Zelený vodík získávaný elektrolýzou vody s využitím nízkouhlíkových zdrojů elektrické energie přispěje podle prognóz k významnému snížení emisí CO2 . Hyundai Motor investuje do globálních startupů, například H2Pro, s nimiž spolupracuje v oblasti zeleného vodíku. Hyundai navíc plánuje budování infrastruktur pro dodávky zeleného vodíku v zemích se silnou vládní podporou a hojnými obnovitelnými zdroji pro získávání energie, například v Austrálii,“ komentuje mluvčí.

Strategie uhlíkové neutrality Hyundaie obsahuje také cíl používat energii z obnovitelných zdrojů ve výrobních závodech společnosti a také dlouhodobé investice do budoucích technologií, například do zeleného vodíku vyráběného pomocí energie z obnovitelných zdrojů, funkce V2G (Vehicle-to-Grid) pro dodávání elektrické energie do elektrické sítě a systém použitých akumulátorů pro skladování elektrické energie.

„Hyundai Motor realizuje řadu aktivit pro snižování emisí CO2 a dalších skleníkových plynů vznikajících při výrobních procesech. Mezi opatření společnosti patří snižování spotřeby energií a budování ekologických výrobních závodů přechodem na obnovitelné zdroje energie, například z fotovoltaických elektráren,“ uvádí David Pavlíček.

V Nošovicích se na změnu chystají

Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích na Frýdecko-Místecku Petr Michník řekl, že přechod na kompletní výrobu aut bez spalovacích motorů bude postupný, konkrétnější informace zatím nejsou známy. Část vozidel na elektřinu továrna produkuje už teď.

U využívání elektřiny jen z obnovitelných zdrojů jde podle Michníka o způsob obchodování. „Mohu potvrdit, že od příštího roku budeme nakupovat jen elektřinu z obnovitelných zdrojů. Jde o to, že budeme na trhu s elektřinou připlácet za to, že budeme takovou elektřinu dostávat. Firma, která elektřinu dodává, nám zajistí a garantuje, že objem elektřiny, kterou odebereme, bude pocházet jen z obnovitelných zdrojů,“ řekl Michník.

Výroba v nošovické továrně Hyundai běží od listopadu 2008.

Společnost si vytkla za cíl pokrývat do roku 2040 více než 90 procent spotřeby elektrické energie ve svých globálních provozovnách z obnovitelných zdrojů. A od roku 2045 bude ve svých globálních provozovnách používat pouze energie z obnovitelných zdrojů.

Společnost Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří jednoho z deseti největších výrobců automobilů na světě. Sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích společnost Hyundai oficiálně zahájila v listopadu 2008.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje až 1 400 aut denně. Závod má přibližně 3 200 zaměstnanců, dalších asi 8 700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Stěžejním modelem je SUV Tucson, jak jezdí, čtěte zde.

Autosalon narušila skupina demonstrantů z Greenpeace:

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů. Sedany SU7 pro Xiaomi vyrábí divize státní automobilky BAIC Group. Přestože stále není jisté, kdy...

15. července 2025

Vyhláška upravující barvy sanitek platná od dubna se má znovu změnit

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu měnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se...

15. července 2025

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě ve městě Nan-ťing kvůli slábnoucí poptávce po automobilech se spalovacím motorem, závod bude...

14. července 2025

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

14. července 2025,  aktualizováno  12:18

Auto zapadlo v blátě nebo písku a nejede dál. Vyprostěte ho sami

Zkušení řidiči si s vyproštěním auta nejspíš poradí, pro ty ostatní máme pár rad, jak auto z nepříjemné situace dostat. Triků existuje hned několik.

14. července 2025

BYD má vychytaný nabíjecí hybrid za dobrou cenu. Na ovládání si musíte zvykat

BYD je značka, která už dávno přestala být „jen ta čínská“. Elektrický svět ji zná jako giganta, který chrlí elektromobily ve velkém a tlačí je do všech končin. I do Evropy. Teď začíná dobývat český...

14. července 2025

Krása švédských škatulí. Hranaté i kulatější kombíky Volva dováděly v Sosnové

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Jenže s nimi je amen, automobilka s nimi končí, dnešním zákazníkům prý víc vyhovují SUV. Na srazu švédských aut na okruhu v Sosnové u...

13. července 2025

Český prezident domlouvá zápůjčku přelomové motorky. Jediný originál je v Římě

Prezident Petr Pavel tento týden při návštěvě Historického muzea vojenských motorových vozidel v Římě tlumočil nabídku firmy Škoda Auto, jež chce zrenovovat tamní exponát historického motocyklu...

13. července 2025

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.