Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Hyundai naplánoval konec spalovacích aut v Evropě. V Nošovicích se chystají

Mnichov (od zpravodaje iDNES.cz) - Jihokorejská automobilka Hyundai Motor, která vyrábí automobily rovněž v České republice, se zavázala, že do roku 2045 dosáhne uhlíkové neutrality. V Evropě hodlá v roce 2035 přestat prodávat automobily se spalovacím motorem. Firma o tom informovala v rámci mnichovského autosalonu.
Prototyp robotického taxíku postavený na základech elektromobilu Hyundai Ioniq 5

Prototyp robotického taxíku postavený na základech elektromobilu Hyundai Ioniq 5 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Oznámila rovněž, že její česká továrna se v příštím roce stane prvním závodem firmy, který bude využívat elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů.

„Hyundai Motor je odhodlána udělat správnou věc pro svět,“ uvedla jihokorejská společnost. „Klimatické změny jsou nepopiratelnou výzvou, která ode všech vyžaduje maximální a bezodkladnou pozornost. Hyundai Motor se zavazuje dosáhnout do roku 2045 uhlíkové neutrality u svých produktů i aktivit,“ dodala.

Studie Hyundai Prophecy vystavená na autosalonu IAA Mobility

„Integrovaná, vícedimenzionální strategie pro uhlíkovou neutralitu je tvořena třemi pilíři: rozšiřováním produktové řady pro čistou mobilitu, vyvíjením platforem nové generace a investováním do řešení a technologií pro zelenou energii,“ vysvětluje mluvčí českého zastoupení značky David Pavlíček.

Robotaxi

Hyundai prezentuje na mnichovském autosalonu IAA Mobility také robotické taxi. Automobilka na něm spolupracuje se společností Motional, globálním lídrem technologie autonomního řízení. Motional začne veřejnosti nabízet přepravu v robotickém taxi postaveném na základě Hyundaie Ioniq 5 po spuštění své služby zajišťované zcela bez řidičů v roce 2023.

Společnost Hyundai Motor se podle Pavlíčka zavazuje, že bude v nadcházejících letech postupně zvyšovat podíl vozidel s nulovými emisemi na celkovém prodeji. Do roku 2030 má být jejich podíl na celkovém globálním prodeji automobilů 30 procent. „Společnost také očekává, že do roku 2040 budou akumulátorové elektromobily a elektricky poháněná vozidla s palivovými články tvořit 80 procent jejích celkových prodejů. Hyundai Motor plánuje, že v evropském regionu bude od roku 2035 nabízet pouze vozidla s nulovými emisemi. Do roku 2040 vyřadí Hyundai ze své nabídky na hlavních trzích všechna vozidla na fosilní paliva, a podpoří tak přechod na čistou mobilitu,“ vypočítává Pavlíček.

Po aktuálně na trh uváděném elektromobilu Ioniq 5 uvede Hyundai další bateriový vůz. Ioniq 6 bude vycházet z koncepčního elektromobilu Prophecy vystaveného na autosalonu IAA 2021.

Vodík

Hyundai také spoléhá na vodík. Automobilka investuje do technologie palivových článků na vodík již více než 20 let. Aktuálně má v nabídce takto poháněný model Nexo (test čtěte zde). Loni společnost dodala zákazníkům ve Švýcarsku XCIENT Fuel Cell, první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo na světě s elektrickým pohonem napájeným palivovými články. Hyundai nedávno v Mnichově prezentoval svůj autobus Elec City Fuel Cell a nyní toto vozidlo podstupuje v Evropě testy.

Hyundai na IAA představuje svůj plán výroby osobních elektromobilů s palivovými články pro nadcházejících několik let. Hyundai v roce 2023 představí nové Nexo a MPV s pohonem na vodík. Hyundai plánuje, že po roce 2025 uvede na trh také velké SUV poháněné palivovými články.

„Hyundai Motor bude rovněž nabízet své pohony s palivovými články pro další druhy dopravních prostředků, a s využíváním palivových článků počítá i v ostatních oblastech života,“ dodává Pavlíček.

„Zelený vodík získávaný elektrolýzou vody s využitím nízkouhlíkových zdrojů elektrické energie přispěje podle prognóz k významnému snížení emisí CO2 . Hyundai Motor investuje do globálních startupů, například H2Pro, s nimiž spolupracuje v oblasti zeleného vodíku. Hyundai navíc plánuje budování infrastruktur pro dodávky zeleného vodíku v zemích se silnou vládní podporou a hojnými obnovitelnými zdroji pro získávání energie, například v Austrálii,“ komentuje mluvčí.

Strategie uhlíkové neutrality Hyundaie obsahuje také cíl používat energii z obnovitelných zdrojů ve výrobních závodech společnosti a také dlouhodobé investice do budoucích technologií, například do zeleného vodíku vyráběného pomocí energie z obnovitelných zdrojů, funkce V2G (Vehicle-to-Grid) pro dodávání elektrické energie do elektrické sítě a systém použitých akumulátorů pro skladování elektrické energie.

„Hyundai Motor realizuje řadu aktivit pro snižování emisí CO2 a dalších skleníkových plynů vznikajících při výrobních procesech. Mezi opatření společnosti patří snižování spotřeby energií a budování ekologických výrobních závodů přechodem na obnovitelné zdroje energie, například z fotovoltaických elektráren,“ uvádí David Pavlíček.

V Nošovicích se na změnu chystají

Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích na Frýdecko-Místecku Petr Michník řekl, že přechod na kompletní výrobu aut bez spalovacích motorů bude postupný, konkrétnější informace zatím nejsou známy. Část vozidel na elektřinu továrna produkuje už teď.

U využívání elektřiny jen z obnovitelných zdrojů jde podle Michníka o způsob obchodování. „Mohu potvrdit, že od příštího roku budeme nakupovat jen elektřinu z obnovitelných zdrojů. Jde o to, že budeme na trhu s elektřinou připlácet za to, že budeme takovou elektřinu dostávat. Firma, která elektřinu dodává, nám zajistí a garantuje, že objem elektřiny, kterou odebereme, bude pocházet jen z obnovitelných zdrojů,“ řekl Michník.

Výroba v nošovické továrně Hyundai běží od listopadu 2008.

Společnost si vytkla za cíl pokrývat do roku 2040 více než 90 procent spotřeby elektrické energie ve svých globálních provozovnách z obnovitelných zdrojů. A od roku 2045 bude ve svých globálních provozovnách používat pouze energie z obnovitelných zdrojů.

Společnost Hyundai je největší automobilkou v Jižní Koreji a spolu se sesterskou firmou Kia tvoří jednoho z deseti největších výrobců automobilů na světě. Sériovou výrobu osobních aut v Nošovicích společnost Hyundai oficiálně zahájila v listopadu 2008.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje až 1 400 aut denně. Závod má přibližně 3 200 zaměstnanců, dalších asi 8 700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Stěžejním modelem je SUV Tucson, jak jezdí, čtěte zde.

Autosalon narušila skupina demonstrantů z Greenpeace:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - OLOMOUC (A12493)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....