Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 27. listopadu 2021 Xenie

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) - Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu nové generaci posouvá slavný off-road na úplně jinou úroveň.

Předchozí Defender se přestal vyrábět tři a půl roku zpátky a první předobraz aktuální novinky se představil jako koncept před osmi lety na autosalonu ve Frankfurtu. Automobilový svět se stihl pořádně změnit už za tu dobu, natož pak od osmdesátých let, kdy vznikl technický základ minulého Defenderu, který konstrukčně vycházel z prvního Land Roveru z roku 1948.

Land Rover Defender

Tradicionalisty proto může urazit, že má nový Defender samonosnou karoserii. Ta je odvozena od platformy velkých range roverů, prošla však důkladným přepracováním – 95 procent dílů je nových nebo změněných. Land Rover skelet nového Defenderu prohlašuje za nejpevnější strukturu, jakou kdy stvořil. A přidává další zajímavý fakt: takto navržená karoserie svojí tuhostí třikrát překonává klasickou rámovou konstrukci.

S tím souvisí další důležitý posun: nezávislé zavěšení všech kol. Tuhé nápravy mají nepopiratelné přednosti, ale nezávislé zavěšení dokáže v terénu zvládnout víc, zvlášť když je doplněné o vzduchové odpružení, které Defender nabídne nejprve standardně, později dorazí i varianty s vinutými pružinami.

Tomu sekunduje stálý pohon všech kol s redukční převodovkou a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu, volitelně i s aktivním elektronicky řízeným zadním diferenciálem. Se vzduchovým podvozkem dokáže Defender přebrodit 900 milimetrů hlubokou vodu, má nájezdové úhly 38, respektive 40 stupňů a světlou výšku až 291 milimetrů (ve standardní poloze 218 milimetrů, což zmenší i nájezdové úhly).

Land Rover Defender

Off-road nové generace uveze až 900 kilogramů, střecha snese extrémní zatížení 300 kilogramů a tažné zařízení utáhne 3,72 tuny – tedy v USA, pro evropské trhy je tato hodnota ze zákonných důvodů omezena na 3,5 tuny. Potěší také objem zavazadlového prostoru – v pětimístné konfiguraci je do výšky oken 646 litrů, sedmimístný Defender pojme podle polohy sedadel v třetí řadě 231, respektive 464 litrů.

Ostatně nový Defender není žádný drobek. Pětidveřový model sice nese tradiční přívlastek „110“, jeho rozvor však měří 3 022 milimetrů, tedy skoro o čtvrt metru více než 110 palců, které původně číselné označení symbolizovalo. Úměrně tomu narostla i celková délka, zhruba o 30 centimetrů na 5 018 milimetrů (oba údaje počítány včetně rezervy na zadních dveřích). Enormní je i šířka, která narostla o víc než 20 centimetrů na výsledných 1 996 milimetrů (bez zrcátek). Naopak výšku se povedlo o několik centimetrů srazit a s podvozkem ve standardní poloze je nově těsně pod dva metry.

Land Rover Defender

Design karoserie se štědře odkazuje na původní Defender. Platí to třeba i o boční siluetě nebo uspořádání téměř kolmých zadních partií s dveřmi otevíranými do boku, širokými sloupky a dělenými světly.

Stejným nádechem retra se vyznačuje i interiér. Výrazný tvar kapličky přístrojového štítu nebo široký středový tunel se povedlo spojit s modernou v podobě dvojice displejů. Vnitřek ozvláštňují viditelné hlavičky šroubů, kterými jsou připevněny dekorační panely. Samozřejmě ten tam je někdejší dojem lehce zcivilizovaného zemědělského stroje.

Land Rover Defender

Až třikrát silnější než původní model

Zatímco předchozí Defender nabízel i v posledním evolučním stupni z 2,2litrového turbodieselu nanejvýš 90 kW a 360 Nm, nová generace startuje mnohem výš. Základem je 147 kW a 430 Nm z naftového dvoulitru, jehož silnější verze při nezměněné spotřebě a shodném maximu točivého momentu dává 177 kW. Už to je na terénní vůz dost, nově se však v nabídce objevují také benzinové motory. Slabší z nich je dvoulitr, který má 221 kW, tedy 300 koní, a 400 Nm; stát bude stejně jako silnější z dieselů.

Vrcholem nabídky je nový řadový šestiválec s hybridním příslušenstvím. Třílitrový benzinový motor dává 294 kW (400 koní) a 550 Nm. Pomáhá mu přitom elektromotor a ještě 7kW elektrický kompresor v sání. Obě zařízení vykrývají prodlevu turbodmychadla v nízkých otáčkách. I díky tomu může třílitr slibovat malý zázrak, tedy spotřebu nižší než u benzinového dvoulitru – samozřejmě v normovaném měřicím cyklu, nikoliv s plynem na podlaze.

Land Rover Defender

Později se přidá i plug-in hybrid, který z blíže nespecifikované kombinace spalovacího motoru a elektromotoru dá dohromady také 400 koní. Pravděpodobně půjde o stejný systém, jaký může už dnes pohánět Range Rover, tedy spojení dvoulitrového čtyřválce a 85 kW elektromotoru. S čistě elektrickou verzí se u Defenderu nepočítá.

Zatím si připravte aspoň milion a půl

Pro začátek prodeje Land Rover uvolnil jen samé dobře vybavené verze. Základní provedení sice vypadá jako pracovní stroj, zejména díky 18palcovým ocelovým diskům a nelakovaným zrcátkům a klikám, ve skutečnosti má ale už i on pořádnou nálož výbavy. Standardem jsou LED světlomety, automatická převodovka, navigace, vzduchový podvozek, sada parkovacích kamer, tempomat, asistent pro jízdu v pruzích nebo čtení dopravních značek. To vše od 1 479 104 korun.

Je to hodně? Vlastně ani ne, minulý Defender v pětidveřovém osobním provedení stál od 966 308 korun, aby měl alespoň centrální zamykání, elektrické stahování oken, rádio a zadní stěrač, bylo potřeba zaplatit 1 082 103 korun. Nový model je o polovinu dražší, má také ale o polovinu silnější motor a standardní výbavu na úrovni manažerského auta.

Land Rover Defender

Přesto se později přidají i dostupnější verze, krátká třídveřová karoserie s tradičním označením 90 a jednodušší užitkové verze. Podrobnosti k nim ale zatím Land Rover tají. Teď naopak láká na bohatě vybavené a vyšperkované verze v čele s obligátní First Edition a rozmařilým Defenderem X, který má povinně třílitrový šestiválec. Cena plně vybaveného vozu překračuje 3,2 milionu korun.

Vzhledem k posunu ve velikosti, výbavě, výkonu a komfortu si totiž Land Rover věří na to, že zláká náročnou klientelu, pro kterou jsou moderní velká SUV málo chlapácká a příliš elegantní. Defender by měl například oslovit některé ze stávajících majitelů předchozí generace Land Roveru Discovery, a to třeba i tím, že volitelně může být také sedmimístný.

Fotogalerie

Dobrodružnější povahy Land Rover zase zkusí nalákat nabídkou originálního příslušenství. Přímo u prodejce si můžete specifikovat například zvýšené sání, expediční zahrádku, přenosnou ruční myčku nebo zvláštní „boční nosič vybavení“ připevněný ke karoserii za zadním párem bočních dveří.

S novým defenderem má automobilka poměrně vysoké prodejní ambice. Předchůdce v posledních letech dosahoval odbytu kolem 15 tisíc kusů ročně, u novinky Land Rover očekává desetinásobný prodej. Jedním z důvodů je, že na rozdíl od původního modelu se bude ten nový prodávat i v USA a Číně – tam stařičký off-road nesplňoval podmínky homologace. O výrobu se postará nedávno otevřená továrna ve slovenské Nitře, první auta dorazí k zákazníkům zkraje roku 2020.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odtažený vrak Škody 120 se vydražil za víc než stonásobek vyvolávací ceny

Přes sto lidí se přišlo podívat na premiérovou dražbu autovraků, které nechalo Ústí nad Labem odstranit z ulic. Radnice...

Nejlevnější v Česku: dacie nestojí nejmíň, ale v první desítce jsou hned dvě

Kde jsou ty časy, kdy se fungl nové auto dalo koupit i za 169 900 Kč. Šlo o Dacii Logan. Nové vozy letos zdražují víc...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Premium Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který autoprůmysl nepoznal. Aby...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém vzniku. František Brand...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Velké sólo pro čtyři bubny. „Středověká“ technologie chystá comeback

Staré hity se v nové podobě vrací do hitparád. To je i případ bubnových brzd, které mají pomoci snížit polétavé...

Neuvěřitelný příběh Fordu Transit. Nejstarší na světě čeká v Česku na opravu

Premium Měl být vyvezen do Afriky. V Německu nejspíš sloužil jako zmrzlinářské auto. Na koncerty s ním jezdila legendární...

Autoland Česko. V srdci Evropy vyrábíme sedmnáct aut, prohlédněte si je

Česko patří rozlohou a počtem obyvatel mezi menší země Evropy, naopak v automobilovém průmyslu mezi významnější...

Stále rozdělené Německo. Na východě se pracuje déle za méně peněz

Německý výrobce luxusních automobilů BMW do roku 2026 zkrátí týdenní pracovní dobu ve své východoněmecké továrně na 35...

Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku
Konec podzimní nudy: Zkraťte si čekání na Ježíška v BRuNO family parku

Víte, jaký je rozdíl mezi slovy zábavní a zábavný? V případě BruNO family parku v Brně rozhodně žádný! Vydejte se spolu s námi do zábavního parku,...

Jakub Vágner se oženil. S rybářkou Claudií si řekli ano na lodi

Populární rybář Jakub Vágner (39) se oženil. V sobotu po poledni si vzal svou německou přítelkyni Claudii, se kterou...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Vítěz Slavíka Ztracený zpíval o znásilnění. Píseň stáhnu, omluvil se

Vítěz letošního Českého slavíka Marek Ztracený čelí kritice kvůli textu jedné z jeho starších písní. Výkonná ředitelka...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

KOMENTÁŘ: Kterak raper Řezník přistřihl Českému slavíkovi křídla

Slavnostní ceremoniál Českého slavíka nejspíš na nějakou dobu rozvíří debaty o stavu české populární hudby – je-li...