Dinosaurus Defender na chvíli ožije a vystřelí ke stovce do šesti sekund

  9:30aktualizováno  9:30
Defender žije! Za poslední roky je to jedna z nejpodivnějších událostí ve světě aut. Každopádně je radostná. Značka Land Rover na chvílí vrací do nabídky legendární Defender, ale úplně nová auta nevyrobí.

Auto rustikální, neodolatelně hranaté a tak beznadějně zastaralé, až má tisíce ctitelů a snad žádného odpůrce, se vrací. Když už defendera po dvou letech od vyrobení posledního kusu v lednu 2016 všichni oplakali, uznali, že vyrábět toho dinosaura, ve kterém se špatně sedí, fouká do něj a nespáruje se s iPhonem, je prostě nesmysl (především ekonomický, kvůli specifičnosti výroby a hlavně kvůli nekompatibilitě se zeleným zatemněním mozků určujících legislativu) a vyhlížejí nástupce chystaného na rok 2019, se najednou zjevuje jak přízrak ze skotských bažin.

Land Rover Defender Works V8

Land Rover svým Defenderem Works oslavuje sedmdesátiny značky, která tehdy v roce 1948 začala... s výrobou defendera (tehdy se jmenoval jinak). Tak silný tento nejryzejší landrover nikdy oficiálně k mání nebyl, pod kapotu teď totiž konstruktéři značky implementovali osmiválec.

Land Rover Defender Works V8 v číslech

  • motor: atmosférický zážehový V8, 4999 cm3, 405 k/298 kW při 6000 ot./min, 515 Nm
  • transmise: osmistupňová samočinná převodovka, pohon všech kol, redukční převodovka
  • podvozek: vpředu pevná náprava, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, Panhardská tyč, stabilizátor, vzadu pevná náprava, vinuté pružiny, teleskopické tlumiče, rám ve tvaru písmene A a vlečná ramena, stabilizátor
  • pneumatiky: 265/65 R 18
  • řízení: kuličkové s posilovačem
  • zrychlení 0-96 km/h: 5,6 sekundy
  • maximální rychlost: elektronicky omezena na 170 km/h
  • cena: 4,3 milionu korun

„Myšlenka uvést Defender s osmiválcovým motorem bylo něco, o čem jsme diskutovali už od roku 2014, kdy byl Defender v Solihulu ještě vyráběn. Věděli jsme, že o výkonný a rychlý defender je zájem a pravý Land Rover je tou třešničkou na dortu pro náročné zákazníky, kteří kupují tyto sběratelské edice,“ vysvětluje Tim Hannig, šéf Jaguar Land Rover Classic, která renovuje a upravuje staré landrovery a jaguary.

Pětilitrový atmosferický benzinový osmiválec vystřelí toho britského hranáče na 96 km/h (britských šedesát mil v hodině) za 5,6 sekundy, je to tedy nejvýkonnější a nejrychlejší defender, jaký kdy Land Rover vytvořil. Otázkou je, jak na tu forsáž zareaguje zbytek prehistorické mechaniky. Upřímně, stodvacítka byla pro defender vždy limitem z pohledu těch, kdo mají aspoň minimum z pudu sebezáchovy. Každopádně výrobce nastavil omezovač rychlosti na 170 km/h. Motor vypůjčený z jeho lordstva Range Roveru, vedle kterého defender působí jak jeho zahradník, má 405 koní výkonu a 515 newtonmetrů. Pro pořádek: standardní defender vyjížděl na konci kariéry se 122 koňmi a 360 Nm.

Motor doplní osmistupňová samočinná převodovka ZF se sportovním režimem, vylepšené brzdy a podvozek (pružiny, tlumiče a stabilizátory), plus 18palcové hliníkové ráfky a terénní pneumatiky o rozměru 265/65 R 18.

Land Rover Defender Works V8
Land Rover Defender Works V8

Výrazně se prý vylepšilo osvětlení vozu díky tomu, že auto dostalo do hlavních světlometů technologii bi-LED. Palubní deska, výplně dveří, opěrky hlavy a sportovní vyhřívaná sedadla Recaro jsou stejně jako zbytek interiéru čalouněny kůží Windsor. Co si představit pod „multimediálním systémem Classic vyvinutým divizí Land Rover Classic“ není úplně jasné, každopádně má to zařízení barevný displej, Bluetooth, navigaci, slot na SD kartu a USB vstup. Klimatizace zůstala mechanická, klíček do zapalování připomíná ten, kterým Sagvan Tofi zamykal svého zeleného žigulíka, když páchal lumpárny se svým kamarádem do deště, a páčky pod volantem jsou stále tak subtilní, že se při dotyku neodvážíte kýchnout.

Produkce Defenderu Works V8 je omezená na 150 kusů, takže se dá předpokládat, že je už dávno rozprodaná. Základní cena verze 90 startuje na 4 311 000 Kč včetně daně. Na výběr je mezi krátkou „devadesátkovou“ i prodlouženou verzí (110); ta čísla označují délku rozvoru v palcích. „Defender Works V8 je poctou všem předchozím výkonným verzím, jak Series III Stage 1 V8 z roku 1979, tak dalším Defenderům včetně 50th Anniversary Edition, která je mezi nadšenci a sběrateli velice vyhledávaným vozem,“ doplňuje Dieter Platzer z českého a rakouského zastoupení značky.

Land Rover Defender Works V8

„Defender Works V8 je k dispozici ve Velké Británii a na MENA trzích (blízký Východ a severní Afrika -  Middle East and North Africa - pozn. red.). Na evropských trzích je rovněž dostupný na základě individuálního dovozu, a to v souladu s předpisy pro přestavby vozidel,“ vysvětluje Platzer. 

Fotogalerie

To naznačuje, jak to s výrobou je. Británie má zaprvé benevolentnější předpisy pro uvádění do provozu malosériově vyráběných aut, automobilka ale podle všeho především auta nevyrobí nově, ale vzniknou repasí starších kusů. 

V technické specifikaci se také píše, že použitý osmiválec splňuje ekonormu Euro5, s níž nepřihlásíte nové auto do provozu už tři roky. Kupci na moment vzkříšeného defendera tak vlastně pořizují renovovanou a přestavěnou ojetinu. I proto se o výrobu speciální edice stará veteránská divize značky. Pokud se na vás V8 nedostane, nebo nemáte čtyři a půl milionu, nabízí Land Rover Classic úpravy motoru a podvozku v duchu Defenderu Works V8.

Historie V8 u Defenderu

První osmiválec se pod kapotou Land Roveru Defender a jeho předchůdců objevila v provedení Series III Stage 1 V8 z roku 1979. Karburátorový motor od Roveru o objemu 3,5 litru disponoval výkonem 90 koní. Land Rover One Ten z roku 1983 a Ninety z roku 1984 využívaly stejný 3,5 V8 Rover jako Series III Stage 1 V8, ale ve verzi s výkonem 113 koní, v roce 1987 pak posílil na 135 koní.

Pouze pro severoamerický trh byly od roku 1992 nabízeny Defendery 90 a 110 s V8 Rover o objemu 3,9 litru. Motor měl výkon 182 koní, vstřikování paliva a čtyřstupňovou samočinnou převodovku.

V roce 1998 byl do limitované edice 50th Anniversary Defenderu 90 montován čtyřlitrový V8 ze druhé generace Range Roveru se vstřikováním paliva, výkonem 190 koní a čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Defender Works V8 z roku 2018 osazený atmosférickým pětilitrovým V8 je oficiálně prvním Land Roverem Defender uvedeným od roku 1998.

Land Rover Defender Works V8

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Premiéra mezi elektronikou. Mercedes CLA Coupé byl hvězdou veletrhu CES

Mercedes CLA Coupé na veletrhu CES v Las Vegas

Místo tradičního autosalonu v Detroitu zvolil Mercedes při premiéře nové generace čtyřdveřového kupé CLA neobvyklé...

Škoda Rapid 1.2 TSI 2014 ·...
Škoda Rapid 1.2 TSI 2014 ·...

r.v. 2014, naj. 91 101 km, benzín
220 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz