Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

Názor: Auta na dvou kolejích, jedna z nich je nabitá penězi a elektřinou

  20:00
Automobilky musí kvůli nesmyslným ekopředpisům investovat obrovské peníze do vývoje technologií, které si nakonec koupí jen promile zákazníků, ten zbytek pak chce normální auta. A ta se vyvíjejí na té druhé koleji.

Ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Nic nesymbolizuje marnost dnešního světa aut více než schizofrenie koncernu Volkswagen. Na jednu stranu vydělává obrovské peníze výrobou normálních aut po celém světě, v Evropě najdete jen málo cennějších značek než je zkratka TDI. Jenže k těm vyhlášeným dieselům se teď moc hlásit nemůže.

Protože dnes je tu politická poptávka po čistých energiích a to spalovací motor zrovna splnit nedokáže. A diesel je dnes v očích veřejnosti „špinavější“ než kdy předtím. Tedy jen do té doby, než srovnáme účty za tankování se sousedem jezdícím na benzin.

A tak zároveň Volkswagen investuje obrovské peníze do rozvoje elektromobility. S nejistým výsledkem, kulantně řečeno. O elektromobily dnes z reálných zákazníků nikdo moc nestojí. A vládci německého koncernu jsou z toho pokání po Dieselgate v takovém transu, že teď zapáleně kážou o plně elektrifikované budoucnosti aut (čtěte zde).

Ale ta je v podmínkách přirozeného vývoje velmi vzdálená a kdo ví, jestli k ní někdy opravdu dojdeme.

Stejně naráží další hrdá německá značka BMW. Ta založila v roce 2011 divizi „i“, která nabízí futuristický sporťák i8 a auto pro manželky se zvukem a sexappealem mixéru jménem i3. Fungují výborně (i když pro normální využitelnost používají i benzinový motor), také na ně zpočátku movití zákazníci stáli ve frontě. Jenže teď už na ty fronty dealeři jen vzpomínají, meziroční pokles prodejů je skoro čtvrtinový. Bohatí už si hračku koupili a ostatní potřebují něco, co se dá normálně používat.

Teoretický dojezd elektroaut se za pár let zdvojnásobil. Otázkou je, co by bylo se spalovacími motory, kdyby se obrovské peníze investované do rozvoje elektromobility cpaly do nich. Elektromobily jsou stále komfortnější a využitelnější, ale všechno ostatní jim chybí: infrastruktura k nabíjení, pohotovost, praktičnost a hlavně všeobecné nadšení. Když Henry Ford nabízel Američanům Ford T nebo později Ferdinand Porsche světu Brouka, nic lepšího většina zákazníků do té doby nepoznala, nebo byla nabídka tak lákavá, že nedokonalosti přehlíželi. U dnešního elektromobilu omráčí cenovka, ovšem to je to jediné, v čem jsou fakt špičkové. Pak už musí pomáhat jen umělá omezení, nařízení, dotace.

Těch pár salónních geeků výrobce elektroaut nevytrhne. Nory nebo Nizozemce vytrvalým tlakem, příspěvky na nákup elektromobilu a naopak obřími poplatky z obyčejných aut k nějakému zájmu donutí, ovšem jen do té doby, než zpoplatní elektřinu na nabíjení i se spotřební daní jako všem ostatním, nebo uzavřou dotační penězovod.

Revoluce bez asistence davů

Vypadá to, že stojíme na prahu revoluce v automobilismu. Auta mají přepřáhnout na elektřinu a ideálně být řízená jen roboty. Jenže ta revoluce postrádá ty revolučně nadšené davy. O takové budoucnosti sní a přejí si ji dnes asi jen ti šéfové automobilek, kteří podepisují astronomické faktury za vývoj takových technologií.

Reálný svět tomu laboratornímu a akademickému nebyl snad nikdy tak vzdálený.

Za tři čtvrtě milionu si můžete koupit elektromobil velikosti telefonní budky (vzhled je podobně vzrušující), který vás odveze do práce, na nákup, na kávičku ke kamarádce, pro zapomenutou kabelku. A zpátky domů snad také, jen si nesmíte topit nebo zabloudit. Anebo dáte stejné peníze za auto pro sedm lidí, se kterým pojedete k benzince dvakrát za měsíc a které předvede mnohem více než jen hezká zrychlení od semaforu.

Přitažlivost elektromobilu ovšem dokáže v myšlení evropských úředníků zvednout dotace. Jenže Evropan není padlý na hlavu a Čech tuplem ne.

Pokud někdo uvažuje o tom, že v Česku, kde se prodá 200 tisíc aut, z čehož je 130 elektromobilů a 1080 hybridů (čísla za leden až září letošního roku), podpoří dotací elektromobilitu (více zde), je buď padlý na hlavu, nebo chce levnější elektromobil pro manželku - zelenou vdovu, anebo má ďábelský plán, jak na tom všem vydělat.

A tak dojde na heslo, že když to nepůjde po dobrém, půjde to po zlém. Elektromobily prostě budou povinné a benzin s naftou zakážeme. Německo, ta bašta a kolébka světového automobilismu, o tom už začíná mluvit. Německá spolková vláda právě vyzvala Evropskou komisi, aby zakázala spalovací motory od roku 2030. Těšíte se na budoucnost?


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobily škodí globálně víc než tradiční auta, varuje profesor Macek

Jan Macek

Sázka na jednu kartu. Tu zelenou. Doprava v Evropské unii má být výhradně na elektřinu. A tak jsou...

Drtivá většina Čechů odmítá elektromobil, přestože v něm nikdy neseděla

ilustrační snímek

Víc než třetina Čechů (35 %), kteří si plánují koupit nové auto, sáhne po benzinovém, 15 % po...

KOMENTÁŘ: Neutrální bilance CO2 elektroaut je trik, skóre vylepšuje i mlok

Škoda Auto kompenzuje emise podporou různých aktivit, například výsadbou...

Častou výtkou směřovanou proti elektromobilům je fakt, že sice při samotné jízdě nevypouštějí žádné...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Automobilová lochneska. Utajovaný elektromobil Apple dorazí v roce 2025

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Opakovaně se o ní objeví pár kusých informací slibujících naprosto revoluční přístup, který...

Uhlíkové dani se nevyhneme. Přechod na elektro je jistý, říká šéf Hyundai

Hostem Rozstřel je Martin Saitz, generální ředitel Hyundai Motor Czech

VIDEO Rozstřel O přechodu k elektromobilům je rozhodnuto, vysvětluje Martin Saitz. Chytrý, výřečný a obrovsky...

  • Nejčtenější

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Posledních 120 kombíkových fabií. Žádaný model už se jen doprodává

Exkluzivně Konec Fabie Combi přišel možná dřív, než se čekalo. Jedna z největších událostí loňského roku pro Škodu Auto, konec...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Strašidelné video z D5 vysvětluje, proč máte po nehodě utéct za svodidla

„Při hromadné dopravní nehodě doporučujeme, aby všechny osoby opustily co nejdříve vozidlo a nezdržovaly se v blízkosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kráska z plakátu a fáro doktora Blažeje

Narozeninová party kulatin slavného auta se neobejde bez krásných žen a urostlých mužů. Autofotka tohoto týdne oslavuje...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Motonovinky startují sezonu: retro, Čína, futurismus a speciál pro listonoše

V únoru se motorkáři obvykle začínají probírat ze zimního spánku a možná uvažovat, na čem vyrazit do nové sezony. Právě...

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci...

Bentley a Lamborghini hlásí přechod k elektru. Italové si ještě dopřejí rally

Britská automobilka Bentley zahájí v roce 2025 výrobu prvního vozu s bateriovým pohonem. Lamborghini na trh svůj první...

Nebojácný Grand Cherokee z druhé ruky. Víme, jak chlapácký jeep vybrat

Premium Luxus, co se nezalekne ani terénu. „Grand“ je vrcholem nabídky Jeepu. Nová generace se rozkoukává na trhu, pojďme si...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...