Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Klimatizace: před létem do servisu

Výhody klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ale málokdo už ví, že jen pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost.

Speciální kamera, která kontroluje teplotu jednotlivých částí interiéru. | foto: ADAC

Vzít děti na procházku kolem čističky odpadních vod, aby si užily čistého vzduchu, vás nejspíš nenapadne. Stejnou nechutnost jim však můžete dopřát při každodenní cestě vaším klimatizovaným autem. Možná se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout. Nejčastější příčinou je právě zanedbaná údržba klimatizační jednotky.

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta), a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny "potvůrky" spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval.
 
Zapínat i v zimě
To nejmenší, co můžete pro svou "klimu" udělat, je pravidelně ji zapínat i mimo sezonu. "Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění," vysvětluje Oldřich Vacek, specialista servisu Auto Staiger, který prodává a opravuje vozy značky Opel a Chevrolet.

Zároveň upozorňuje, že automatické klimatizace se nemusí podařit spustit při teplotách pod +4 stupně Celsia. Pak je dobré zajet třeba do podzemní garáže, kde je tepleji.

Existuje ještě další doporučený trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.
 
Čistit aspoň dvakrát ročně
Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po ní. "Pokud však jezdíte celoročně se zapnutou automatickou klimatizací, doporučuji dezinfekci každé dva měsíce," radí Oldřich Vacek.

A jak čištění provést? Buď doma, nebo v servisu. První možnost sice servismani nedoporučují (připravili by se o část výdělku), a má také úskalí v nedokonalém provedení, s trochou šikovnosti to ovšem možné je. V obchodech s autopotřebami i na některých čerpacích stanicích koupíte za ceny od zhruba 250 korun speciální spreje i dlouhou plastovou hadičkou (např. značky Motip, Liqui Moly).

Hadičku podle návodu zastrčíte do otvorů ventilace, vystříkáte obsah a necháte působit většinou 15 minut až hodinu. Jiné přípravky (Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a opět necháte čtvrt hodiny působit.

Aby očista byla opravdu efektivní a měla dlouhodobější účinek, je nutné vyměnit i mikrofiltr klimatizace a nastříkat přípravek na její výparník. K němu je však u každého modelu jiný přístup, takže je jednodušší nechat celé čištění na odborném servisu. Ceny se pohybují zhruba od 500 do 1 000 korun; třeba právě u Auto Staiger je cena 799 Kč.

Způsoby čištění jsou obdobné. "Buď se v autě nechá vyvíjet plyn, který vydezinfikuje všechno, existují také tablety, jež se vhazují do systému ventilace, nebo zmíněné spreje s dlouhou hadičkou. Nemusíte se však bát, že by omyté nečistoty zůstaly v autě – odtečou pod vůz kanálkem pro kondenzovanou vodu," říká Oldřich Vacek.
 
Pozor na havárie
Už jsme se v úvodu zmínili o pravidelném promazání klimatizace olejem, obsaženým v chladícím médiu. Když se mazání zanedbá, může chladivo (už 14 let se používá výhradně bezfreonové, nejčastěji takzvané R134a) unikat a účinnost klimatizace klesá. Totéž se často objevuje u vozů po havárii přední části.

"Skutečně stačí i menší rána na předek, a v trubkách či chladiči se mohou objevit mikroskopické trhlinky. Při návštěvě specializovaného servisu se pak systém napojí na přístroj, náplň se odsaje a natlakuje se novým chladivem s přídavkem světélkujícího plynu. Technik pak přes speciální brýle sleduje, zda někudy uniká," popisuje postup kontroly Oldřich Vacek. Vadné součástky většina servisů neopravuje, ale mění za nové; například chladič klimatizace stojí zhruba od osmi tisíc korun výše.

Výměny se velmi často financují z povinného ručení viníka nehody. Problém je, když se bourá v zimě. I když se klimatizace hned přezkouší v teple servisu, může se závada objevit třeba až po týdnu – neustálé otřesy auta můžou zvětšit zmiňované mikrotrhlinky. V létě se pak závada ukáže naplno – jenže na dokazování pojišťovně je už většinou pozdě. "Jestliže se vám něco takového stane, zajeďte do servisu ještě jednou týden po havárii a nechte klimu přezkoušet," radí proto Oldřich Vacek.
 
Kupujeme ojetinu s klimatizací 
Klimatizace je jedním z prvků výbavy auta, které získávají obrovskou popularitu. Dá se říci, že bez ní se už dnes novější ojetina ani nedá dobře prodat, na což je dobré myslet už při výběru nového vozu. Jak při koupi staršího auta v bazaru nebo na inzerát vyzkoušet, jestli je "klima" v dobré kondici?
 
Manuál, nebo automat?
Klimatizace se dají rozdělit na tři druhy: manuální, poloautomatické a plně automatické. V inzerátech se často můžete setkat i s termínem "digitální klimatizace", což ovšem neznamená prakticky nic víc než to, že není manuální a že má displej se zobrazením teploty. Neznamená to však, že je plně automatická.

Nejjednodušší manuální klimatizace se zapínají pouze stisknutím tlačítka s nápisem A/C (air condition) nebo symbolu sněhové vločky. "Systém pak začne do kabiny vpouštět ledový vzduch, intenzita chlazení se dá regulovat pouze tím, že do něj z topení přimícháváte vzduch teplý," vysvětluje Oldřich Vacek ze servisu Auto Staiger.

U poloautomatických klimatizací si teplotu nastavíte na displeji (nebo otočením ovladače s zobrazenými teplotami), a systém sám proudící vzduch namixuje. Ovšem pozor – dál už teplotu v kabině nehlídá.
To je výsadou automatických klimatizací.

"Většinou je poznáte podle tlačítka s nápisem Auto nebo i podle toho, že po nastartování začnou hodně foukat, a pak po dosažení požadované teploty samy ztichnou. Tady už se řidič nestará vlastně o nic – systém díky čidlům hlídá teplotu v kabině. Klimatizace se zapíná samočinně, což poznáte na zvuku motoru," popisuje Oldřich Vacek.

Lepší modely aut disponují také kontrolou kvality vzduchu – když třeba pojedete za čoudící dodávkou, přepne se klimatizace na vnitřní okruh. Ve střední třídě jsou také běžné dvouzónové nebo čtyřzónové klimatizace – tady si buď spolujezdec, nebo i pasažéři vzadu sami nastaví, jak studený vzduch na ně má foukat. Samozřejmě, že i plně automatická klimatizace jde vypnout, většinou tlačítkem On/Off, případně ubráním síly ventilátoru na nulu.
 
Vyzkoušejte klimu při koupi
Existuje postup, jak při koupi auta vyzkoušet, zda klimatizace dobře funguje? "U mechanické klimy musí po zapnutí tlačítka do několik vteřin začít foukat nápadně chladný vzduch. V okamžiku sepnutí kompresoru byste měli navíc zaznamenat pokles výkonu motoru, prostě změnu zvuku, měla by se pohnout i ručička otáčkoměru," říká Oldřich Vacek.

U automatické klimatizace je třeba nastavit co nejnižší teplotu (většinou 16 nebo 17 stupňů), a také zde musí studený vzduch foukat do několika vteřin. Pozor však na už zmíněné čidlo venkovní teploty – mnohé klimatizace se třeba pod bodem mrazu vůbec nespustí. "Pokud kupujete auto v zimě, zajeďte si nejlépe třeba na podzemní parkoviště k hypermarketu, kde je tepleji a klimatizace se dá bez problémů vyzkoušet," radí Oldřich Vacek.

Autoři: ,

Apple Event 2024

Apple Event 2024 "It’s Glowtime“ proběhne již v pondělí od 19:00. V obvyklému úternímu termínu pravděpodobně Apple ustoupil debatě amerických prezidentských kandidátů.

  • Nejčtenější

Ani električtí hujeři neuniknou. Pokuty za emise budou likvidační

Automobilkám, které v Evropě uvádí nové vozy na trh, se může úspěch vymstít. Už za rok to mezi prvními pocítí Volkswagen, který bude čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur. Protože jím...

2. září 2024

Leasingu elektromobilů v Evropě hrozí zhroucení. Výpočty a odhady nevycházejí

Premium

Prodeje nových elektromobilů stále táhnou firmy, z nichž mnohé tato auta pořizují na operativní leasing. Podle zprávy agentury Reuters však této formě financování elektroaut hrozí zhroucení. České...

3. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát chystá zátah na STK, speciální inspekce bude lovit auta v provozu

Stát plánuje intenzivnější kontroly technického stavu vozidel v provozu ve spolupráci s Policií ČR a Centrem služeb pro silniční dopravu. Od 1. července příštího roku vznikne nová Inspekce silniční...

5. září 2024  13:24,  aktualizováno  14:50

Vodíkové fiasko. Česko přehodnotilo plány rozvoje na méně než desetinu

Stát výrazně snížil budoucí předpokládaný počet vodíkových aut na českých silnicích. V roce 2030 by mělo být v Česku registrováno okolo 3 tisíce vodíkových osobních vozů a 800 lehkých užitkových....

31. srpna 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Premium

Vedení koncernu Volkswagen obhajovalo ve středu na setkání se zaměstnanci úsporný plán pro hlavní stejnojmennou značku. Aby firma přežila přechod na elektromobily, musí méně utrácet, uvedl finanční...

5. září 2024

Emisní povolenky zdůrazní dopravní chudobu, lékem má být klimatický fond

V souvislosti s novým systémem emisních povolenek se mohou zdražit náklady na dopravu, což nejvíce dopadne na nízkopříjmové domácnosti. Takzvaná dopravní chudoba však nemusí být pouze finančního...

7. září 2024

Kupka chce do konce roku zlepšit kontroly maximální hmotnosti nákladu kamionů

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce do konce roku zlepšit kontroly maximální hmotnosti nákladu kamionů, za prioritní považuje zajistit její dodržování. Uvedl to na veřejném slyšení v Senátu. Není...

7. září 2024

Diář petrolheada: Za historiky do Roudnice, k Jihlavě na vyšňořené tahače

Nadcházející sobota slibuje nejen tropické teploty, možná jedny z posledních tohoto roku, ale také spoustu vyžití pro pravé petrolheady. Na své si přijdou jak příznivci historických vozidel, tak...

6. září 2024

Hypersport od Lotusu: ohromí nejen 2 tisíce koní pod kapotou

Premium

Lotus Evija, který má více zářezů než pažba Old Shatterhanda a více koní než všechna ostatní sériová auta, předznamenává novou éru nejslavnější automobilky z Norfolku. Nejvýkonnější auto světa...

6. září 2024  9:31

Přírůstek do královské rodiny. Princ s princeznou čekají čtvrtého potomka

Švédský královský dvůr oznámil šťastnou novinku. Princ Carl Philip (45) a princezna Sofia (39) budou čtyřnásobnými...

Přes rok jsem se líbala s ženou, manžela už nic nepřekvapí, říká Ryška

Jde z jednoho natáčení do druhého, přesto Kristýna Ryška neuvažuje, že by opustila rodný Rožnov pod Radhoštěm a...

Kočičí žena Jocelyn Wildensteinová ukázala, jak vypadala před plastikami

Jocelyn Wildensteinová (82) má za sebou nespočet plastických operací, které ale popírá. Kvůli tomu, jak po úpravách...

Nechávám si odsát tuk z břicha a chodím pravidelně na botox, říká Alice Bendová

Alice Bendová vypadá ve svých padesáti letech skvěle. Herečka otevřeně přiznává, že si občas ráda pomáhá kosmetickými...

Konec střídavé péče, jednodušší rozvod. Co změní novela občanského zákoníku

Novela občanského zákoníku přináší několik klíčových změn v oblasti rozvodů, péče o děti a vymáhání výživného. Tyto...