Pondělí 30. ledna 2023, svátek má Robin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 30. ledna 2023 Robin

Klimatizace: před létem do servisu

Výhody klimatizace v autě není třeba zdůrazňovat. Ale málokdo už ví, že jen pravidelná údržba zajistí její správné fungování a zdravotní nezávadnost.

Speciální kamera, která kontroluje teplotu jednotlivých částí interiéru. | foto: ADAC

Vzít děti na procházku kolem čističky odpadních vod, aby si užily čistého vzduchu, vás nejspíš nenapadne. Stejnou nechutnost jim však můžete dopřát při každodenní cestě vaším klimatizovaným autem. Možná se vám už někdy zdálo, že v autě cítíte zatuchlinu, která ne a ne vyvanout. Nejčastější příčinou je právě zanedbaná údržba klimatizační jednotky.

Klimatizace totiž kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Právě ta zůstává na takzvaném výparníku (většinou je pod palubní deskou auta), a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám.

Pokud se systém pravidelně nečistí, dostávají se všechny "potvůrky" spolu se vzduchem přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval.
 
Zapínat i v zimě
To nejmenší, co můžete pro svou "klimu" udělat, je pravidelně ji zapínat i mimo sezonu. "Klimatizace by se měla spouštět aspoň jednou měsíčně na několik minut bez ohledu na počasí nebo roční období. V chladícím médiu je totiž i speciální olej, který maže kompresor a udržuje v kondici těsnění," vysvětluje Oldřich Vacek, specialista servisu Auto Staiger, který prodává a opravuje vozy značky Opel a Chevrolet.

Zároveň upozorňuje, že automatické klimatizace se nemusí podařit spustit při teplotách pod +4 stupně Celsia. Pak je dobré zajet třeba do podzemní garáže, kde je tepleji.

Existuje ještě další doporučený trik, jenž pomůže zabránit vytváření živné půdy pro bakterie: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.
 
Čistit aspoň dvakrát ročně
Odborníci doporučují vyčistit klimatizaci nejméně dvakrát ročně – na jaře před začátkem sezony a na podzim po ní. "Pokud však jezdíte celoročně se zapnutou automatickou klimatizací, doporučuji dezinfekci každé dva měsíce," radí Oldřich Vacek.

A jak čištění provést? Buď doma, nebo v servisu. První možnost sice servismani nedoporučují (připravili by se o část výdělku), a má také úskalí v nedokonalém provedení, s trochou šikovnosti to ovšem možné je. V obchodech s autopotřebami i na některých čerpacích stanicích koupíte za ceny od zhruba 250 korun speciální spreje i dlouhou plastovou hadičkou (např. značky Motip, Liqui Moly).

Hadičku podle návodu zastrčíte do otvorů ventilace, vystříkáte obsah a necháte působit většinou 15 minut až hodinu. Jiné přípravky (Loctite) zase necháte mezi sedadly, přepnete klimatizaci na vnitřní recirkulaci vzduchu, zavřete dveře a opět necháte čtvrt hodiny působit.

Aby očista byla opravdu efektivní a měla dlouhodobější účinek, je nutné vyměnit i mikrofiltr klimatizace a nastříkat přípravek na její výparník. K němu je však u každého modelu jiný přístup, takže je jednodušší nechat celé čištění na odborném servisu. Ceny se pohybují zhruba od 500 do 1 000 korun; třeba právě u Auto Staiger je cena 799 Kč.

Způsoby čištění jsou obdobné. "Buď se v autě nechá vyvíjet plyn, který vydezinfikuje všechno, existují také tablety, jež se vhazují do systému ventilace, nebo zmíněné spreje s dlouhou hadičkou. Nemusíte se však bát, že by omyté nečistoty zůstaly v autě – odtečou pod vůz kanálkem pro kondenzovanou vodu," říká Oldřich Vacek.
 
Pozor na havárie
Už jsme se v úvodu zmínili o pravidelném promazání klimatizace olejem, obsaženým v chladícím médiu. Když se mazání zanedbá, může chladivo (už 14 let se používá výhradně bezfreonové, nejčastěji takzvané R134a) unikat a účinnost klimatizace klesá. Totéž se často objevuje u vozů po havárii přední části.

"Skutečně stačí i menší rána na předek, a v trubkách či chladiči se mohou objevit mikroskopické trhlinky. Při návštěvě specializovaného servisu se pak systém napojí na přístroj, náplň se odsaje a natlakuje se novým chladivem s přídavkem světélkujícího plynu. Technik pak přes speciální brýle sleduje, zda někudy uniká," popisuje postup kontroly Oldřich Vacek. Vadné součástky většina servisů neopravuje, ale mění za nové; například chladič klimatizace stojí zhruba od osmi tisíc korun výše.

Výměny se velmi často financují z povinného ručení viníka nehody. Problém je, když se bourá v zimě. I když se klimatizace hned přezkouší v teple servisu, může se závada objevit třeba až po týdnu – neustálé otřesy auta můžou zvětšit zmiňované mikrotrhlinky. V létě se pak závada ukáže naplno – jenže na dokazování pojišťovně je už většinou pozdě. "Jestliže se vám něco takového stane, zajeďte do servisu ještě jednou týden po havárii a nechte klimu přezkoušet," radí proto Oldřich Vacek.
 
Kupujeme ojetinu s klimatizací 
Klimatizace je jedním z prvků výbavy auta, které získávají obrovskou popularitu. Dá se říci, že bez ní se už dnes novější ojetina ani nedá dobře prodat, na což je dobré myslet už při výběru nového vozu. Jak při koupi staršího auta v bazaru nebo na inzerát vyzkoušet, jestli je "klima" v dobré kondici?
 
Manuál, nebo automat?
Klimatizace se dají rozdělit na tři druhy: manuální, poloautomatické a plně automatické. V inzerátech se často můžete setkat i s termínem "digitální klimatizace", což ovšem neznamená prakticky nic víc než to, že není manuální a že má displej se zobrazením teploty. Neznamená to však, že je plně automatická.

Nejjednodušší manuální klimatizace se zapínají pouze stisknutím tlačítka s nápisem A/C (air condition) nebo symbolu sněhové vločky. "Systém pak začne do kabiny vpouštět ledový vzduch, intenzita chlazení se dá regulovat pouze tím, že do něj z topení přimícháváte vzduch teplý," vysvětluje Oldřich Vacek ze servisu Auto Staiger.

U poloautomatických klimatizací si teplotu nastavíte na displeji (nebo otočením ovladače s zobrazenými teplotami), a systém sám proudící vzduch namixuje. Ovšem pozor – dál už teplotu v kabině nehlídá.
To je výsadou automatických klimatizací.

"Většinou je poznáte podle tlačítka s nápisem Auto nebo i podle toho, že po nastartování začnou hodně foukat, a pak po dosažení požadované teploty samy ztichnou. Tady už se řidič nestará vlastně o nic – systém díky čidlům hlídá teplotu v kabině. Klimatizace se zapíná samočinně, což poznáte na zvuku motoru," popisuje Oldřich Vacek.

Lepší modely aut disponují také kontrolou kvality vzduchu – když třeba pojedete za čoudící dodávkou, přepne se klimatizace na vnitřní okruh. Ve střední třídě jsou také běžné dvouzónové nebo čtyřzónové klimatizace – tady si buď spolujezdec, nebo i pasažéři vzadu sami nastaví, jak studený vzduch na ně má foukat. Samozřejmě, že i plně automatická klimatizace jde vypnout, většinou tlačítkem On/Off, případně ubráním síly ventilátoru na nulu.
 
Vyzkoušejte klimu při koupi
Existuje postup, jak při koupi auta vyzkoušet, zda klimatizace dobře funguje? "U mechanické klimy musí po zapnutí tlačítka do několik vteřin začít foukat nápadně chladný vzduch. V okamžiku sepnutí kompresoru byste měli navíc zaznamenat pokles výkonu motoru, prostě změnu zvuku, měla by se pohnout i ručička otáčkoměru," říká Oldřich Vacek.

U automatické klimatizace je třeba nastavit co nejnižší teplotu (většinou 16 nebo 17 stupňů), a také zde musí studený vzduch foukat do několika vteřin. Pozor však na už zmíněné čidlo venkovní teploty – mnohé klimatizace se třeba pod bodem mrazu vůbec nespustí. "Pokud kupujete auto v zimě, zajeďte si nejlépe třeba na podzemní parkoviště k hypermarketu, kde je tepleji a klimatizace se dá bez problémů vyzkoušet," radí Oldřich Vacek.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A...

KVÍZ: Sníh zasypal Česko. Poznáte, jaké auto je pod sněhovou peřinou?

Zima je období, které nás motoristy dokáže potrápit, ale taky potěšit. Ti odvážnější si vyzkoušejí skluzy na sněhu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Na trhu elektroaut začala cenová válka, Tesla je levnější než Škoda

Premium Počátkem roku otřásla Tesla trhem s elektromobily v cenové hladině nad milion korun, když své nejmenší modely radikálně...

Nejrychlejší traktor světa brzdí padákem. Vznikl, aby pokořil rekord

Ještě než byste dokončili celý nápěv „Jede traktor – je to Zetor“, by nejspíš dorazil z jednoho konce ranveje na druhý....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští řidiči nedodržují pravidla a z pokut si nic nedělají

Česká asociace pojišťoven (ČAP) si mezi českými motoristy nechala zpracovat průzkum týkající se pocitu bezpečí na...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

Česko má stovky nových dobíjecích stanic, nejvíc se nabíjí v Praze

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím...

Kabaň po sporech se šéfem končí, bude kreativním ředitelem koncernu VW

Dosavadního šéfdesignéra značky Volkswagen Jozefa Kabaně od února vystřídá dosavadní ředitel designu britské...

VIDEO: Superb s pluhem ve Švédsku čistí silnice

Sněžný pluh nemusí být obrovský, nemusí být ani oranžový. V některých zemích běžně používají i osobní auta, zvlášť tam,...

Dva roky s Toyotou Proace. Japonská eurododávka si rekordní prodeje zaslouží

Premium Nejprodávanější „rodinná dodávka“ v Česku je Toyota Proace Verso. Převlečený francouzský „multivan“ láká zákazníky...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...