Klimatizace naplno zvedne spotřebu až o 4 litry

aktualizováno 
Vychlazené auto není zadarmo. Podle německého autoklubu ADAC zvýší spotřebu paliva hlavně první minuty po zapnutí klimatizace ve vyhřátém, na slunci zaparkovaném autě až o čtyři litry.

Speciální kamera při testu kontrolovala teplotu jednotlivých částí interiéru | foto: ADAC

Aby se teplota uvnitř vozu snížila ze 31 stupňů Celsia na 22 stupňů, spotřebovaly testovací vozy autoklubu mezi 2,47 a 4,15 litru/100 km. O tolik vyšší spotřeba však trvá jen zhruba první tři minuty po zapnutí klimatizace.

Podle měření autoklubu spotřebuje chlazení při jízdách po městě o 0,76 až 2,11 litru paliva navíc, na dálnici je třeba počítat se spotřebou o 0,09 až 0,66 litru vyšší.

Osmihodinová letní cesta na dovolenou tak může být v autě střední třídy s benzinovým motorem o 150 korun dražší díky zapnuté klimatizaci.

Ještě dráž přijde jízda, kterou provázejí pravidelné zastávky v dálničních kolonách, více zaplatí i řidič, jenž zvolí extrémně nízkou teplotu interiéru.

Jak ušetřit s klimatizací
* chytřejší klimatizace umí řídit své vytížení
* rozpálené auto nejprve vyvětrejte
* při ochlazování interiéru zapínejte vnitřní cirkulaci vzduchu
* když zapínáte klimatizaci, zavřete okna

Spotřeba díky klimatizaci roste také v závislosti na její dokonalosti. Platí, že jednodušší zařízení jedou stále na plný výkon, kdežto chytřejší klimatizace umějí řídit vytížení svého kompresoru, a spotřebují tak méně.

Spotřebu paliva ovlivní také řidič. Po nasednutí do rozpáleného auta je lepší nejdříve stáhnout okna nebo rovnou otevřít dveře alespoň na minutu. Aby se vyvětral nejteplejší vzduch.

V první fázi po zapnutí klimatizace se doporučuje spustit vnitřní cirkulaci vzduchu. Kompresor pak nemusí navíc ochlazovat vzduch, který nasává zvenčí, ale na práci mu zbývá jen vnitřní, postupně chladnoucí vzduch.

Během jízdy s klimatizací musí zůstat zavřena okna a také otvírací střecha. Pokud máte v autě stínidla oken, používejte je.

Proud chladného vzduchu by měl směřovat na ramena sedících vpředu. Nejen kvůli šetrnému využití klimatizace, ale také proto, aby nedošlo k nachlazení, by neměl být rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou příliš velký.

Nejpříjemněji vnímá lidský organismus teploty mezi 21 a 23 stupni.

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Auto jako investice, díl třetí: Chcete si hrát, nebo vydělávat?

Častou chybou začínajících „investorů“ bývají auta, která jste vždycky chtěli, a teď na ně konečně máte peníze. Skvělá...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz