Autoškola úsporné jízdy 6: klimatizace je žrout

aktualizováno 
Vliv na spotřebu paliva a s tím související množství vypouštěných skleníkových plynů má také kvalita oleje, tlak v pneumatikách a využívání klimatizace nebo světel.

Nezanedbávejte údržbu
Kvalita oleje významně ovlivňuje spotřebu i životnost motoru. Rozdíly mezi oleji 15W/40 a 0W/40 se projeví zejména v zimním období nebo při častých studených startech.

Zatímco u syntetického oleje 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje běžné kvality 15W/40 na to potřebuje desítky sekund.

Také pravidelná údržba může stlačit spotřebu o něco dolů. Zanesený vzduchový filtr anebo děravé výfukové potrubí lehce zvýší spotřebu až o 10 %.

Klimatizace = žrout
Spotřebiče sloužící k pohodlné jízdě mají nemenší vliv na žíznivost auta. Vyhřívání oken, vytápění, klimatizace nebo autorádio vyžadují pro svůj chod energii v podobě elektřiny získávané v alternátoru, jenž je poháněn motorem vozu.

Největší vliv na spotřebu paliva má klimatizace, která může odebrat až několik kilowattů výkonu motoru a spotřebu zvýšit krátkodobě při chlazení přehřátého interiéru o litry.

Denní světla ušetří
Významným spotřebičem elektrické energie jsou světla. Odborník na úspornou jízdu Jan Horníček dodává: "Málo se zatím ví o světlometech pro denní svícení. Mají menší spotřebu elektřiny a potažmo také paliva. Zároveň při svícení ve dne nemusí svítit další osvětlení vozu, takže celkový efekt na spotřebě může být desetina nebo dvě desetiny litru na sto kilometrů.

Rozšíření denních světel lze v nejbližších letech očekávat ve velké míře.

Ti, kdo šetří opravdu každou kapku paliva, dokonce při delším stání na semaforech nebo před vlakovým přejezdem zatáhnou ruční brzdu. S dlouho zmáčknutým pedálem brzdy totiž svítí brzdová světla, pro něž se elektřina vyrábí z paliva.

Co zvyšuje spotřebu
* zanedbávaná údržba vozu
* klimatizace a elektrospotřebiče
* podhuštěné pneumatiky - Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent.

Správný tlak v pneumatikách je základ
Za vyšší spotřebu mohou i nesprávně nahuštěné pneumatiky, rozdíly přináší také valivý odpor jednotlivých výrobků.

Na trhu se objevují speciální "ekologické“ pneumatiky, které mají běhounovou směs se silikou a zpravidla se vyznačují pásovým charakterem dezénu.

Kysličník křemičitý – silika velmi podstatně snižuje valivý odpor pneumatiky a má přímý vliv na spotřebu paliva, a tím i emise CO2.

Pneumatiky s nižším valivým odporem je možné vybírat na základě nezávislých srovnávacích testů, které připravují vždy na jaře a na podzim západoevropské autokluby a o nichž pravidelně informujeme na Auto.iDNES.cz.

Špatné nahuštění může ale vlastnosti pneumatik zcela znehodnotit. Výrobci aut udávají doporučené rozmezí huštění pro poloviční a plné zatížení. Z hlediska spotřeby, ale i z hlediska jízdních vlastností – a tedy také bezpečnosti – se vždy vyplatí hustit na horní hranici tolerance.

Auto.iDNES.cz ve spolupráci s kampaní "Hledáme řidiče třídy A" přináší videoseriál a v něm rady Jana Horníčka, dvojnásobného vítěze soutěže o nejnižší spotřebu, kterou tradičně pořádá v Mladé Boleslavi autoklub značky Škoda.

Více informací o projektu:
uspornajizda.cz


Mírné přehuštění však zhoršuje jízdní komfort a snižuje životnost pneumatik. Z pohledu spotřeby je však významně horší sebemenší podhuštění. Pokles tlaku o 0,1 baru (10 kPa) pod předepsanou hodnotu zvyšuje spotřebu paliva až o 5 procent. Tlak se proto vyplatí aspoň jednou měsíčně kontrolovat, pneumatiky musí být při měření studené.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší...

Světová premiéra. Ostravská elektrobugina je Merkur pro pokročilé

Na první pohled by mohla konkurovat zavedeným výrobcům terénních čtyřkolek. Tato bugina poháněná elektřinou však bude...

Špatně osvětlená auta a nevidící řidiči, to je realita českých silnic

Do poloviny listopadu si mohou řidiči na několika místech v Česku nechat zkontrolovat, jestli vidí dobře na dálku. „Z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz