Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

aktualizováno 
Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře dopraví až do epicentra výbuchu. Pak složí klouby „nohou“ a použije kola pro normální jízdu po dálnici. Zvládne i brodění při záplavách nebo šplhání po balvanech třeba k troskám letadla.

Pozoruhodný stroj představila automobilka Hyundai na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas. Samozřejmě, celá ta věc jezdí a chodí díky bateriím. Říkají jí UMV neboli „ultimate mobility vehicle“ a její schopnosti jsou skutečně „ultimátní“. Dokáže se pohybovat všemi směry – jako hmyz, ale také vzpřímeně kráčet jako člověk, tvrdí tvůrci. Umí překročit 1,5 metru vysokou zeď nebo stejně široký příkop, délka kroku je totiž 4,5 metru – a to se ještě každá noha umí „vyklonit“ do stran o pět stupňů. A při tom všem je posádka uvnitř v rovině, to díky automatickému vyrovnávání náklonů kabiny. Něco takového nezvládne žádný současný offroad.

CES 2019

Stroj kombinující robotickou a automobilní techniku, vyvíjeli společně Hyundai (pohonná elektrická část) a kalifornské studio Sundberg-Ferar, které mělo na starosti robotickou část projektu. Podle viceprezidenta Hyundaie Johna Suha to celé trvalo dlouhé tři roky.

„Dokážeme dostat lidi tam, kam to dříve nešlo, zcela měníme vnímání toho, čeho je technika schopna. Představte si stroj, který se dostane i z třímetrového zasněženého příkopu u silnice přes zrádný terén. A díky možnosti autonomního řízení třeba zachrání i svou zraněnou posádku,“ říká tvůrce designu vozítka David Byron ze studia Sundberg-Ferar.

Fotogalerie

Stroj by mohl mít velmi pestré využití, kromě záchranářských úkolů (říkají mu také stroj na poslední míli, tedy tam, kam se už běžně nedá dojet) přichází v úvahu například transport lidí odkázaných na invalidní vozík, jak to ukazuje prostřední obrázek.

Automobilka Hyundai dodala systém elektromotorů (každou robotickou nohu ovládá jeden) a baterií, ale jejich konkrétní parametry zatím nezveřejnila. Pouze to, že v cestovním módu se nohy složí, jejich napájení se odpojí a auto jede na kolech, odpružených konvenčními tlumiči kvůli úspoře elektrické energie. Každopádně je to jedna z vizí budoucnosti lidské mobility.

Přehled novinek z veletrhu CES najdete dnešním vydání magazínu Auto DNES, který je přílohou MF DNES. Aktuální číslo si můžete koupit online zde.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Uměle vyrobené ojetiny jsou šancí pro ty, kteří nechtějí čekat

Ilustrační snímek

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq,...

Škoda startuje v Bratislavě éru s Citigem a Superbem do zásuvky

Hybridní Škoda Superb - domácí nabíječka

Škoda inovovala dva modely. Největší a nejmenší. Do obou pustila elektřinu. Pár hodin před hokejovým čtvrtfinále ČR –...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Jak jste na tom se znalostmi zdravovědy?

Ilustrační snímek

Dokázali byste správně poskytnout první pomoc při autonehodě? Vaše vědomosti prověří dvanáctý test seriálu MF DNES a...

V Česku hledají náhradu za ropu. Testuje se palivo ze dřeva a slámy

Laboratoře Unipetrolu vyvinuly biopalivo z dřevní štěpky

Biopaliva z dřevní štěpky, ale také třeba z pilin, slámy nebo řas mohou být jako biosložka druhé generace v blízké...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz