Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

aktualizováno 
Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře dopraví až do epicentra výbuchu. Pak složí klouby „nohou“ a použije kola pro normální jízdu po dálnici. Zvládne i brodění při záplavách nebo šplhání po balvanech třeba k troskám letadla.

Pozoruhodný stroj představila automobilka Hyundai na veletrhu elektroniky CES v Las Vegas. Samozřejmě, celá ta věc jezdí a chodí díky bateriím. Říkají jí UMV neboli „ultimate mobility vehicle“ a její schopnosti jsou skutečně „ultimátní“. Dokáže se pohybovat všemi směry – jako hmyz, ale také vzpřímeně kráčet jako člověk, tvrdí tvůrci. Umí překročit 1,5 metru vysokou zeď nebo stejně široký příkop, délka kroku je totiž 4,5 metru – a to se ještě každá noha umí „vyklonit“ do stran o pět stupňů. A při tom všem je posádka uvnitř v rovině, to díky automatickému vyrovnávání náklonů kabiny. Něco takového nezvládne žádný současný offroad.

CES 2019

Stroj kombinující robotickou a automobilní techniku, vyvíjeli společně Hyundai (pohonná elektrická část) a kalifornské studio Sundberg-Ferar, které mělo na starosti robotickou část projektu. Podle viceprezidenta Hyundaie Johna Suha to celé trvalo dlouhé tři roky.

„Dokážeme dostat lidi tam, kam to dříve nešlo, zcela měníme vnímání toho, čeho je technika schopna. Představte si stroj, který se dostane i z třímetrového zasněženého příkopu u silnice přes zrádný terén. A díky možnosti autonomního řízení třeba zachrání i svou zraněnou posádku,“ říká tvůrce designu vozítka David Byron ze studia Sundberg-Ferar.

Fotogalerie

Stroj by mohl mít velmi pestré využití, kromě záchranářských úkolů (říkají mu také stroj na poslední míli, tedy tam, kam se už běžně nedá dojet) přichází v úvahu například transport lidí odkázaných na invalidní vozík, jak to ukazuje prostřední obrázek.

Automobilka Hyundai dodala systém elektromotorů (každou robotickou nohu ovládá jeden) a baterií, ale jejich konkrétní parametry zatím nezveřejnila. Pouze to, že v cestovním módu se nohy složí, jejich napájení se odpojí a auto jede na kolech, odpružených konvenčními tlumiči kvůli úspoře elektrické energie. Každopádně je to jedna z vizí budoucnosti lidské mobility.

Přehled novinek z veletrhu CES najdete dnešním vydání magazínu Auto DNES, který je přílohou MF DNES. Aktuální číslo si můžete koupit online zde.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Liaz 250 sklápěč
Liaz 250 sklápěč

r.v. 1992, naj. 0 km, diesel
134 310 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz