Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) - Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U Audi ale prý vymysleli, jak s ní skoncovat. V boji proti nudě na zadních sedadlech automobilka nasadí virtuální a rozšířenou realitu.
Audi Holoride

Audi Holoride | foto: Audi

Audi si na veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas připravilo opravdovou specialitu. Zatímco v minulých letech se tu automobilka chlubila pokrokem v oblasti autonomního řízení, tentokrát představila řešení, které se zabývá trávením času na cestách. A to už v současnosti, řešení ale bude samozřejmě vhodné i pro dobu, kdy nastoupí plně samořiditelná auta.

Chystaná novinka je vlastně po funkční stránce až překvapivě jednoduchá, což jsme si mohli na prezentaci Audi, která se konala na závodním okruhu Speedway Vegas, vyzkoušet. Posadili jsme se na zadní sedadlo elektrického Audi E-Tron, na hlavu si nasadili brýle pro virtuální realitu Oculus Rift a řidič s námi vyrazil na projížďku po okruhu.

Ve virtuální realitě jsme se ocitli v komiksovém světě Marvel, ukázka se konkrétně jmenuje Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run a v jakési vesmírné střílečce v ní pomáháme Rocket Racoonovi porazit nápor nepřátel. V ruce máme ovladač, který funguje coby spoušť, míříme pohybem hlavy. A pohyb rakety ve vesmírném prostředí pak určuje právě pohyb auta po závodní dráze. Když řidič vezme ostrou levou zatáčku, dojde k témuž i ve virtuální realitě. Zrychlení auta na rovince nás zapře do sedadla a zrychlí i naše raketa ve vesmíru, při brzdění se třeba trochu ponoří níž. Pohyb ve VR je tedy krásně synchronizovaný s tím, co se děje ve skutečnosti.

To by měl být právě hlavní princip celého zábavního systému, který Audi chystá. Na ukázce se firma spojila s gigantem Disney, ale partnerů bude do budoucna mnohem víc. Aby celá záležitost mohla fungovat, rozhodli se u Audi, že podpoří vznik zcela nové společnosti, která se o vývoj tohoto zábavního systému bude starat.

Firma se jmenuje Holoride a Audi v ní má jen menšinový podíl. Úkolem Holoride bude právě vývoj celé platformy, která bude schopna sbírat jízdní data z automobilu a poskytovat je jednotlivým aplikacím, které připraví různí partneři. Systém bude otevřený pro všechny a to jak ze strany automobilek, tak ze strany vývojářů. Holoride připraví potřebné vývojářské nástroje a API tak, aby mohl kdokoli připravit aplikace pro tuto virtuální realitu.

CES 2019

Obsah, který takto vznikne, nazývají u Holoride jako „elastický“. Přizpůsobovat se totiž bude každé dané jízdě. Na krátkou trasu by tedy aplikace měla „vygenerovat“ nějakou krátkou zábavu, třeba jen onu naši malou vesmírnou přestřelku. Na delší trasy pak bude obsah trochu bohatší. K vygenerování konkrétního dění ve VR by mělo přitom vždy dojít přesně podle předpokládané trasy, to aby dění ve VR odpovídalo tomu, jak se auto bude pohybovat na silnici.

K tomu tedy bude potřeba znát navigační data celé předpokládané trasy, tu tedy bude muset řidič zadat do palubního systému auta. Případným změnám na trase by se měl systém přizpůsobit, ale měl by o nich ideálně opět vědět dopředu.

Holoride se pak bude starat i o obchodní model celého zábavního systému. Aplikace by měly být dostupné ve specializovaném obchodě a uživatelé si je budou moci libovolně kupovat. Onen nákupní systém také musí Holoride vyvinout: zatím není třeba jasné, jak si budou aplikace kupovat či přenášet cestující v různých přepravních službách, kam s touto novinkou Audi také míří (představou je, že si třeba něco takového pustíme na zadním sedadle Uberu).

Část peněz utržených za aplikace pak dostanou jejich autoři, část půjde coby zprostředkovateli Holoride a část také dostanou automobilky za to, že poskytly k zážitku „svá“ data. Celá záležitost pak vypadá jako jasný úkol, jak pro automobilky získat něco z času, který cestující v automobilech tráví. 

Dnes totiž většinou pasažéři koukají do svých mobilních telefonů se systémem od Googlu či Applu a z toho automobilky nic nemají. S tímto faktem se snaží dlouhodobě výrobci aut bojovat, zatím se jim však nepodařilo přijít s vhodným řešením. Holoride by vlastně mohl být v tomto ohledu zajímavý krok, jakkoli celá záležitost vypadá zároveň dost podivně. Ale funguje a záleží vlastně jen na obsahu a tom, jak dovede nakonec zaujmout.

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Sennamanie v Imole. Byli jsme tam, kde se před 30 lety zabil závodnický bůh

22. května 2024

Letos v květnu uplynulo třicet let od chvíle, kdy přišel na okruhu v Imole po nárazu do zdi v...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

CNG stále dává smysl, ale automobilky s ním už nepočítají, potvrzuje Škoda

21. května 2024

Koncern Volkswagen, stejně jako třeba značky Opel nebo Fiat, už před časem oficiálně ukončily éru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...