Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) - Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U Audi ale prý vymysleli, jak s ní skoncovat. V boji proti nudě na zadních sedadlech automobilka nasadí virtuální a rozšířenou realitu.
Audi Holoride

Audi Holoride | foto: Audi

Audi si na veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas připravilo opravdovou specialitu. Zatímco v minulých letech se tu automobilka chlubila pokrokem v oblasti autonomního řízení, tentokrát představila řešení, které se zabývá trávením času na cestách. A to už v současnosti, řešení ale bude samozřejmě vhodné i pro dobu, kdy nastoupí plně samořiditelná auta.

Chystaná novinka je vlastně po funkční stránce až překvapivě jednoduchá, což jsme si mohli na prezentaci Audi, která se konala na závodním okruhu Speedway Vegas, vyzkoušet. Posadili jsme se na zadní sedadlo elektrického Audi E-Tron, na hlavu si nasadili brýle pro virtuální realitu Oculus Rift a řidič s námi vyrazil na projížďku po okruhu.

Ve virtuální realitě jsme se ocitli v komiksovém světě Marvel, ukázka se konkrétně jmenuje Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run a v jakési vesmírné střílečce v ní pomáháme Rocket Racoonovi porazit nápor nepřátel. V ruce máme ovladač, který funguje coby spoušť, míříme pohybem hlavy. A pohyb rakety ve vesmírném prostředí pak určuje právě pohyb auta po závodní dráze. Když řidič vezme ostrou levou zatáčku, dojde k témuž i ve virtuální realitě. Zrychlení auta na rovince nás zapře do sedadla a zrychlí i naše raketa ve vesmíru, při brzdění se třeba trochu ponoří níž. Pohyb ve VR je tedy krásně synchronizovaný s tím, co se děje ve skutečnosti.

To by měl být právě hlavní princip celého zábavního systému, který Audi chystá. Na ukázce se firma spojila s gigantem Disney, ale partnerů bude do budoucna mnohem víc. Aby celá záležitost mohla fungovat, rozhodli se u Audi, že podpoří vznik zcela nové společnosti, která se o vývoj tohoto zábavního systému bude starat.

Firma se jmenuje Holoride a Audi v ní má jen menšinový podíl. Úkolem Holoride bude právě vývoj celé platformy, která bude schopna sbírat jízdní data z automobilu a poskytovat je jednotlivým aplikacím, které připraví různí partneři. Systém bude otevřený pro všechny a to jak ze strany automobilek, tak ze strany vývojářů. Holoride připraví potřebné vývojářské nástroje a API tak, aby mohl kdokoli připravit aplikace pro tuto virtuální realitu.

CES 2019

Obsah, který takto vznikne, nazývají u Holoride jako „elastický“. Přizpůsobovat se totiž bude každé dané jízdě. Na krátkou trasu by tedy aplikace měla „vygenerovat“ nějakou krátkou zábavu, třeba jen onu naši malou vesmírnou přestřelku. Na delší trasy pak bude obsah trochu bohatší. K vygenerování konkrétního dění ve VR by mělo přitom vždy dojít přesně podle předpokládané trasy, to aby dění ve VR odpovídalo tomu, jak se auto bude pohybovat na silnici.

K tomu tedy bude potřeba znát navigační data celé předpokládané trasy, tu tedy bude muset řidič zadat do palubního systému auta. Případným změnám na trase by se měl systém přizpůsobit, ale měl by o nich ideálně opět vědět dopředu.

Holoride se pak bude starat i o obchodní model celého zábavního systému. Aplikace by měly být dostupné ve specializovaném obchodě a uživatelé si je budou moci libovolně kupovat. Onen nákupní systém také musí Holoride vyvinout: zatím není třeba jasné, jak si budou aplikace kupovat či přenášet cestující v různých přepravních službách, kam s touto novinkou Audi také míří (představou je, že si třeba něco takového pustíme na zadním sedadle Uberu).

Část peněz utržených za aplikace pak dostanou jejich autoři, část půjde coby zprostředkovateli Holoride a část také dostanou automobilky za to, že poskytly k zážitku „svá“ data. Celá záležitost pak vypadá jako jasný úkol, jak pro automobilky získat něco z času, který cestující v automobilech tráví. 

Dnes totiž většinou pasažéři koukají do svých mobilních telefonů se systémem od Googlu či Applu a z toho automobilky nic nemají. S tímto faktem se snaží dlouhodobě výrobci aut bojovat, zatím se jim však nepodařilo přijít s vhodným řešením. Holoride by vlastně mohl být v tomto ohledu zajímavý krok, jakkoli celá záležitost vypadá zároveň dost podivně. Ale funguje a záleží vlastně jen na obsahu a tom, jak dovede nakonec zaujmout.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025