Na zahájení výroby elektrického vozu se podnik připravoval několik měsíců a musel provést ve výrobě několik změn. V loňském roce odstartovala výroba oveřovací série elektrických hyundaiů, na které se ladily výrobní technologie.
První sériovou elektrickou Konu začali vyrábět v Nošovicích 2. března. Na 12. března naplánovali oficiální start produkce a vyexpedovali první vozy k zákazníkům.
„Hlavní změny v rámci výroby byly provedeny na lisovně a svařovně. Stroje se zde mění několikrát denně, aby se vyrobily různé části vozů pro modelové řady i30, Tucson a nyní i Konu Electric. Každou formu pro lisování musí být možné vyměnit během pěti minut,“ popisuje mluvčí automobilky Pavel Barvík.
V nošovické továrně sjede z linky nové auto každých 56 vteřin. Než je vůz Kona hotov, absolvuje na lince cestu dlouhou 7,6 kilometru a jeho výroba trvá 18,5 hodiny. Nejdelší čas stráví v lakovně, a to 8,5 hodiny.
Pro Česko se model Kona stane prvním sériovým elektromobilem kompletně vyráběným na našem území. Škoda své elektrické Citigo vyrábí v Bratislavě, v hlavním výrobním závodě značky v Mladé Boleslavi se připravuje výroba bateriového SUV jménem Enyaq, které se představí podle předběžných informací v druhé polovině příštího roku.
Hyundai investoval také do úpravy montážní linky, která musela být prodloužena o 15 metrů kvůli novému výrobnímu kroku - instalaci trakčních baterií. Musel se také vytvořit prostor pro jejich skladování. Změny se dělaly také v procesu lakování.
„Rozšíření výroby modelu Kona Electric je důležitým krokem pro uspokojení rostoucí poptávky evropských zákazníků po elektromobilech,“ uvedl prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Europe Tong U-čche (v anglické transkripci Dong Woo Choi). Kromě tuzemska budou vozidla určena pro významné evropské trhy, jako jsou Německo, Francie, Nizozemsko, Norsko, Slovensko a Polsko.
Generální ředitel společnosti Hyundai Motor Czech Martin Saitz řekl, že jedním z hlavních důvodů pro zavedení výroby kony v Nošovicích byly dlouhé dodací lhůty elektrických vozů vyráběných v továrně v jihokorejském Ulsanu. „Ještě v loňském roce se dodací lhůta blížila někdy až k roku. V současné době můžeme říct, že pokud všechno poběží, jak má, tak budeme schopni auto do dvou měsíců od objednání dodat zákazníkovi,“ řekl Saitz.
Budoucnost aut podle Hyundai |
Nošovická Kona Electric má podle něj parametry, které dnes patří v daném segmentu na špičku. Oproti korejskému vozu se například podařilo její dojezd na jedno nabití navýšit o 35 kilometrů na 484 kilometrů. „Bylo to díky tomu, že používáme pneumatiky s nižším valivým odporem a zároveň byly provedeny změny na zadní nápravě a taktéž byla upravena dynamika tlumičů,“ řekl vedoucí subdivize kvality v Nošovicích Martin Klíčník.
Jednou z hlavních inovací modelu je možnost rychlejšího třífázového nabíjení.
23. srpna 2019 |
Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvČlánky se vyrábějí v Maďarsku a baterie kompletují ve společnosti Hyundai Mobis. Elektromotor kony má výkon 150 kilowattů (204 koní). Kapacita baterií je 64 kilowatthodin a v rychlonabíjecí stanici se vůz nabije za 54 minut. Cena automobilu začíná na 899 tisících korunách. Hyundai připravuje i speciální edici Made in Czech.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Pracuje v ní přibližně 3300 lidí. V současné době se tam vyrábí typ Hyundai Tucson a pět verzí modelu Hyundai i30. Loni slezský závod vyprodukoval 309 500 automobilů, což bylo o devět procent méně než v roce 2018. V roce 2018 vytvořil podnik zisk 7,22 miliardy korun (o 531 milionů vyšší než v roce 2017) a tržby 129,26 miliardy korun (o 7,4 miliardy nižší).
Elektromobilů je ve světě přes sedm milionů, v ČR tři tisíce
Elektromobily podle některých odborníků představují budoucnost automobilového průmyslu. Mezi jejich hlavní výhody patří levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora v oblasti servisu a údržby. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut.
Počet elektromobilů v tuzemsku se zvolna zvyšuje, proti dalším evropským státům však Česká republika výrazně zaostává. Zájem českých motoristů brzdí hlavně vysoké ceny elektromobilů. Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Problémem je i malý dojezd těchto vozidel a malý počet dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují ani nižší náklady na provoz aut.
Nejlevnějším elektromobilem v ČR je nyní první elektrický vůz Škody, model Citigo iV. Auto vyráběné v Bratislavě uvedla mladoboleslavská automobilka na trh v září loňského roku s cenovkou 429 900 Kč. V současnosti cena vozu, jehož dojezd na jedno nabití baterie je až 260 kilometrů, začíná na částce od 479 900 Kč.
Škoda Auto do konce roku 2022 uvede na trh 30 nových modelů, z nichž více než deset budou elektromobily. Elektrifikovaná auta by se na celkovém prodeji značky Škoda měla podílet do roku 2025 asi čtvrtinou. Elektrické Citigo iV doplňuje plug-in hybrid Superb iV, letos má automobilka v plánu uvést na trh elektrické SUV Enyaq iV a také čtyři elektrifikované verze modelu Octavia.
Za první elektromobil vyráběný na českém území je možné považovat Škodu Eltra, která vznikla v roce 1991 přestavbou Škody Favorit a jejíž produkci obstarával závod plzeňské společnosti Škoda Engineering v Ejpovicích.
Většina z těchto vozů, kterých bylo vyrobeno přes 200 kusů, směřovala na exportní trhy, zejména do západní Evropy, několik jich používala také Česká pošta. V letech 1995 až 1996 vyráběla Škoda v Ejpovicích lehký dvoumístný užitkový elektromobil Beta, kterého vzniklo zhruba 100 kusů. Později byla postavena verze se spalovacím motorem a sériovou výrobu převzal společný podnik Škoda Tatra v Příboře.
Počet elektromobilů ve světě v uplynulých deseti letech rychle rostl. V roce 2019 celkový počet elektromobilů přesáhl sedm milionů. Největším trhem s elektromobily je Čína, kde se za rok 2019 prodalo přes 1,17 milionu těchto automobilů.
Podle dat Svazu dovozců automobilů je v ČR zhruba 8,1 milionu vozidel všech kategorií. Elektromobilů je nyní registrováno přes 3000 kusů. Podíl elektroaut tak činí necelé čtyři setiny procenta. V loňském roce bylo u nás registrováno 756 vozů s čistě elektrickým pohonem, což představuje meziroční nárůst o 7,5 procenta. Nejprodávanějším elektromobilem byl vůz BMW i3 (101 vozů), následovaný Nissanem Leaf (94 vozů) a modelem Hyundai Ioniq Electric (90 vozů). Automobilka Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, v ČR prodala 120 vozů.
V Česku je v současné době přes 400 aktivních dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy letos v únoru oznámilo, že stát na výstavbu nových stanic z evropských fondů poskytne až 60 milionů korun a celkem by do tří let mělo vzniknout 800 stanic. V loňském roce zaznamenali provozovatelé rekordní objem odebrané elektřiny z veřejných dobíjecích stanic. Společnost ČEZ například meziročně zaznamenala více než dvojnásobný meziroční růst na 1963,5 megawatthodiny (MWh).
K rozvoji elektromobility v Evropě přispívá v některých zemích její podpora ze strany státu. Například Německo nabízí dotaci 4000 eur (101 840 Kč) na nákup elektromobilu, na Slovensku byla v loňském roce schválena dotace pro úspěšné žadatele ve výši 8000 eur (203 680 Kč), v Norsku mají ekologické vozy dlouhodobě slevu na DPH a další daňové úlevy, v Rakousku pro elektromobily neplatí spotřební daň. Český premiér Andrej Babiš loni v březnu uvedl, že stát v současnosti neuvažuje o podpoře na nákup elektromobilů pro fyzické osoby (čtěte zde). Pokračuje ale ve vypsaných programech pro podniky, úřady a organizace.
Podle studie firmy Boston Consulting Group (BCG) by v roce 2030 po světě mohlo jezdit poprvé více elektromobilů než vozů se spalovacím motorem. V Číně a Evropě by mohlo být každé čtvrté nové vozidlo poháněno baterií. Podíl aut s benzinovým motorem by měl klesnout zhruba na třetinu. Ve Spojených státech by benzinová auta měla představovat zhruba 47 procent nového vozového parku (více čtěte zde).