Budoucnost

Lidstvo hledá dostupný a současně čistý zdroj energie. Přitom jej má přímo před očima. Je to vodík. Tento prvek je základním stavebním kamenem celého vesmíru. V oceánech, které pokrývají dvě třetiny povrchu Země, se vodík ukrývá v podobě molekul vody. Bude vodík palivem budoucnosti? Budou auta z výfuků vypouštět vodní páru?

Advertorial, vytvořeno ve spolupráci s

Nikdo neví, jaká je budoucnost. Nikdo neví, jaký způsob pohonu převládne. Naše filozofie je: Budeme připraveni na všechno.

Martin Saitz generální ředitel společnosti
Hyundai Motor Czech

Nový Hyundai NEXO

Jak funguje auto na vodík

Nexo výrazně posouvá vlastnosti vozů s nulovými emisemi. Nabízí dojezd přes 600 kilometrů (přesně 666) na jedno doplnění vodíku při vysokém tempu plnění. „Tankování” nezabere více než pět minut. Elektromotor poskytuje 163 koní a 395 Nm točivého momentu.

  • Elektro-
    motor
  • Palivový
    článek
  • Nádrže
    na vodík

  • Baterie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 4
  • 4
  • 5
  1. Nasátí okolního
    vzduchu
  2. Filtrace a vyčistění
    vzduchu
  3. Reakce v palivovém
    článku
  4. Elektřina míří
    do baterie
    a k elektromotoru
  5. Z palivového článku
    vychází čistá vodní
    pára

Interiér vozu Hyundai NEXO

Elektrický proud si Nexo vyrábí v palivovém článku prostřednictvím reakce vodíku se vzduchem, kdy jediným vedlejším produktem je čistá voda (H2O).

Marek Trešl produktový manažer
Hyundai Motor Czech

Nájezdový pruh na dálnici jen kousek za Prahou. Provoz je hustý. Odpolední špička. Šlapu na plyn. Až na podlahu. Místo aby dosud tichou kabinu zaplavilo hučení motoru, ozve se zvuk jako ze sci-fi filmu: tichounké bzučení. Bílé Hyundai Nexo poslušně zrychluje až na nejvyšší povolenou rychlost. Ostatně uvniř vozu je to takové kosmické. Mezi řidiče a spolujezdce designéři položili velký sříbrný ovládací panel se spoustou tlačítek. Ve technicistně čistém designu. Připadám si jako na palubě kosmické lodi ve filmu Interstellar.

Tomáš Málek

Plavkyně Mirea Belmonteová vs. Hyundai Nexo

Nexo funguje jako čistička vzduchu. Palivové články vyžadují extrémně čistý vzduch, proto filtrační systém vozu zachytí až 99,9 % prachu z ovzduší.

Fotogalerie

+11

Hyundai věří také v rozsáhlé využití technologie vodíkových palivových článků v segmentu užitkových vozů. K nasazení prvních 50 vozů Hyundai H2 Xcient v Evropě dojde ve Švýcarsku již v roce 2020. Pohon vodíkovým palivovým článkem využívá i koncept příští generace užitkových vozů Hyundai HDC-6 Neptune. Inspiraci pro design konceptu našli vývojáři u legendárních proudnicových lokomotiv ve stylu art deco.

Na co jezdí vozy Hyundai

Hyundai chce „elektrifikovat” 75 procent svých modelů. A to do konce roku 2020. Zároveň rozvíjí pohon vodíkovým palivovým článkem, do kterého investuje 175 miliard korun. A neopouští ani tradiční pohonné systémy, tedy benzin a naftu. „Budeme je vyrábět, dokud je budou lidé kupovat,” zní z Hyundai.

  • Benzin
    a nafta
  • Hybridní
    pohony
  • Bateriové
    elektromobily
  • Vodíkový
    palivový článek

Jak šel čas s emisemi

  • 227-239

    Pony

    Více informací

    První vůz, kterým automobilka prorazila ve světě

    Rok výroby: 1975
    Pohon: benzin

    Fotogalerie Číst článek
  • 138

    i30

    Více informací

    První vůz, který Hyundai vyráběl v Česku

    Rok výroby: 2007
    Pohon: benzin

    Fotogalerie Číst článek
  • 109

    Kona

    Více informací

    Malý crossover oceněný za design

    Rok výroby: od 2017
    Pohon:diesel (1.6 CRDi)

    Fotogalerie Číst článek
  • 0*

    Kona Electric

    Více informací

    Rok výroby: od 2018
    Pohon: elektřina

    Fotogalerie Číst článek
  • 90

    Kona Hybrid

    Více informací
    Rok výroby: od 2019
    Pohon: benzin (motor Kappa 1,6 + elektromotor)
  • 26

    Ioniq Plug-in

    Více informací
    Dodává se i ve verzi kombinující spalovací a elektromotor.
    Rok výroby: od 2016 Pohon: benzin (motor Kappa 1,6 + elektromotor)
    Fotogalerie Číst článek
  • 0*

    Ioniq Electric

    Více informací
    První vůz Hyundai navržený pro pohon elektřinou
    Rok výroby: od 2016
    Pohon: elektřina Fotogalerie Číst článek
  • 0**

    Nexo

    Více informací
    První vůz Hyundai navržený speciálně pro pohon vodíkovým článkem
    Rok výroby: od 2018
    Pohon: vodík Fotogalerie Číst článek

* V ČR jsou emise CO2 na kWh spotřebované elektřiny dle aktuálního energetického mixu cca 459 g (u Ioniq Electric tak emise CO2 na ujetí 100 km vycházejí jen na 63 gramů, u Kona Electric pak na 66 gramů).

** Emise CO2 vznikající při výrobě vodíku velmi záleží na konkrétní technologii, kterou je prvek získáván.

Jak se s alternativními pohony jezdí?

K Černému moři autem na baterky. Ušetřili jsme šest tisíc korun

„Mířili jsme na silnici Transfăgărăsan, jednu z nejkrásnějších v Evropě, která na sezonu právě v ten den ráno poprvé otevřela. Z nadmořské výšky 300 metrů jsme museli vyšplhat až na více než 2 000 metrů nad mořem. Otázka byla, zda stoupání nevycucne baterii…”

Roman Šitner

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

„Během sedmi dnů jsme ujeli 2933 kilometrů na trase zhruba definované posloupností měst: Lysá nad Labem – Mnichov – Innsbruck – Bolzano – Verona – Modena – Boloňa – Florencie – Siena – Pisa – La Spezia – Levante – Verona – Mnichov – Praha – Lysá nad Labem.”

Václav Nývlt

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění

„My jsme do testu zvolili čistě elektrickou variantu Ioniq Electric, kde se o pohon starají výhradně elektromotory a 28 kWh akumulátor. Pozorného čtenáře jistě zarazila relativně nízká hodnota kapacity akumulátoru – je o 2 kWh menší než u Kia Soul, o 5 kWh menší než u VW e-Golf a o 12 kW menší než u Renaultu Zoe.”

Václav Nývlt

Napříč republikou na baterky

„Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z nošovické fabriky Hyundai. Když už se na tu cestu musíte vydat, je to expedice na čtyři hodiny, pokud vás nezbrzdí zácpa a zvládnete to bez zastávky na záchod a kafe. S elektrickým Hyundaiem Kona jsme to dokázali taky.”

František Dvořák, Václav Nývlt