Neděle 12. července 2020, svátek má Bořek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 12. července 2020 Bořek

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

aktualizováno 
Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z nošovické fabriky Hyundaie. Když už se na tu cestu musíte vydat, je to expedice na čtyři hodiny, pokud vás nezbrzdí zácpa a zvládnete to bez zastávky na záchod a kafe. S elektrickým Hyundaiem Kona jsme to dokázali taky.

Hyundai Kona Electric | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Začátek zrovna slavně nevypadal. My, co nemáme možnost nabíjet doma ani v práci, musíme spoléhat na veřejné nabíječky. Vybavení čipem od ČEZu a povědomím o tom, že se zadarmo bez nutnosti mít přístupový klíč dá nabíjet taky u některých supermarketů (ale jen v otvírací době), bylo nejprve třeba promyslet strategii nabíjení na celý týden.

Před úterním startem do Ostravy jsem si půlku baterií s deklarovanou kapacitou na 449 kilometrů vyjezdil. Bylo tedy třeba před startem expedice auto nabít.

Hyundai Kona Electric

Praha má být podle zkazek elektromobilistů pokrytá nabíječkami dobře, jenže se ukazuje, že rozmístění je nerovnoměrné. I pohled na jejich mapu ukáže, že se shlukují v určitých oblastech, jinde jsou velká „bílá místa“. Na jihovýchodě je to dobré, ovšem na levém břehu Vltavy v oblasti Smíchova s velkou koncentrací těch, u kterých se dá bonita a zájem o elektromobilitu očekávat, je to bída. A když už můžete služební auto parkovat v podzemních garážích v kancelářských komplexech, zas tam nejsou zásuvky.

Nejblíž to je k nabíječkám do garáží obchodního centra na Andělu. Ty jsou za závorou, a protože dobití je delší než nákup nebo návštěva kina, stojí doplnění elektřiny na plnou kapacitu za pět hodin parkování dvě stovky (plus odebraná elektřina). Máme štěstí, před nabíječkami není fronta tesel a BMW i3, která tam často bývá, a ve které si majitelé krátí čas prací v autě či hraním se smartphony. 

Hlavně plynule

Nabito, startujeme. Cestu tam volíme po dálnici D1 přes Brno a Olomouc, zpátky to vezmeme „vrchem“ přes Hradec Králové a Poděbrady. Jak to dopadlo, odhalíme raději hned. V obou případech se na jedno dobití dá v pohodě dojet. Chce to však trochu jiný přístup.

Kafe nepiji a na záchod zatím také každou hodinu nemusím, takže oblíbené klišé elektromobilistů, že se na čtyřsetkilometrové cestě stejně párkrát každý zastaví u benzinky, se mě netýká.

Zkušení elektromobilisté mi dali dobrou radu, limitem je 110 kilometrů za hodinu. Ne že by elektrický hyundai nejel rychleji, ale do této rychlosti se spotřeba pohybuje v rozumných mezích. Když se jede sto třicet nebo víc, elektromobil už žere hodně. Proto je oblíbené vychloubání se elektromobilistů raketovým zrychlením trochu na nic. Sprinty mezi semafory jsou fajn, předvádět se před sousedy a kamarády přestane brzy bavit; a pak se raději řadí do pravého dálničního pruhu. Takže mezi kamiony a ostatní elektromobilisty a nabrat směr Ostrava.

Je dobré se naučit pracovat s rekuperací a zapomenout na brzdy. Jezdit tak, aby na brzdový pedál vůbec nebylo třeba šlapat. A zpomalovat „ručně“ s pomocí páček pod volantem, kterými se volí intenzita rekuperace, jakou auto zpomaluje. Kona to umí ve třech úrovních, jí příbuzná nová Kia Soul dokonce v pěti. Až do úplného zastavení. 

Hyundai Kona

Chce to cvik, odhad, koukat dopředu a předvídat. Ale jsou dny, kdy jsem i při průjezdu městy použil brzdový pedál třeba dvakrát.

Na D1 nás zbrzdí nejprve na půlhodinu kolona ve zúžení u Lokte a pak půlhodinová zastávka v Olomouci u benzinky, kde si dávají elektromobilisté rande u nabíječky.

Energie by mi stačila až do Ostravy, ale ze zvědavosti tam na půlhodinu Konu do zásuvky připojím. Z nějakých devadesáti kilometrů, na které mi dojezd zbývá, se dostanu na 240, slušný výkon. Je třeba zdůraznit, že na rozdíl od aut se spalovacími motory elektromobily o dojezdu „nekecají“, takže jsou jejich uživatelé zvyklí nepanikařit, když jim počítadlo hlásí pár posledních kilometrů.

Hyundai Kona Electric

Líp než podle tabulek

O dva dny později startujeme na cestu zpátky. Plně nabitá Kona ukazuje dojezd 450 kilometrů. Couráním po Ostravě nejprve klesne dojezd o nějakých dvacet kilometrů.

Venku je lehce pod osmnáct stupňů, klimatizace i topení vypnuté, vyjíždíme od ostravského trojhalí směr Praha. Opět nasazujeme na dálnici stodesítku, nebrzdit, neakcelerovat, hlavně rovnoměrně. Zkouším plachtit, když je cesta aspoň trochu z kopce, sundavám nohu z plynu a vypínám rekuperaci.

V Olomouci volím „severní cestu“ přes Mohelnici, Litomyšl, Hradec Králové. Cesta po komunikacích s maximální rychlostí devadesát kilometrů za hodinu, která se vlní nahoru a dolů, Koně svědčí. Z kopce intenzivně rekuperovat, pak jen tak lechtat plyn. Do Hradce dojede elektrický hyundai se spotřebou kolem 13 kWh na 100 km. To potvrzuje vysokou efektivitu pohonného ústrojí korejského koncernu. 

Ostatně, uvádí to i uživatelé nebo speciální testy a rallye. K tomu má Kona ještě nevýhodný tvar s vysokým čumákem a velkou čelní plochou, aerodynamicky příznivější přikrčené auto s klínovitým profilem by určitě prořezávalo vzduch lépe.

V Hradci Králové se ukazuje, že na okreskách jsme hodně rekuperovali a šetřili dojezd. Počítadlo ujeté vzdálenosti a dojezdu ukazuje hodně slušná čísla. Na placaté dálnici D11 zase sto deset a jemná práce s plynem. Dojezd klesá rovnoměrně, ovšem postupně narůstá spotřeba. Za sto dálničních kilometrů vzroste průměr o nějakých 0,5 kWh/100 km. 

Cestu z Ostravy do hlavního města zvládla elektrická Kona za nějaké čtyři a čtvrt hodiny, normální předpisovou jízdou to nějak výrazně rychleji po silnici neujedete.

Hyundai Kona Electric

Pak trocha večerního motání páteční Prahou a na Brumlovce u nabíječky ČEZu ukazuje počítač fantastické hodnoty. Najeli jsme 374 kilometrů a ještě zbylo v akumulátorech na 89 kilometrů jízdy, dohromady 463 kilometrů, tedy o víc než deset navíc oproti tabulkovým hodnotám.

Teď už jen dobít na nadcházející víkend. Čtyřicet minut spánku v autě v potemnělé ulici mezi zhasnutými kancelářskými budovami není elegantní řešení, ale v deset večer v těchto končinách jedno z mála možných. V jedenáct budíček, Kona je nabitá na osmdesát procent.

Cesta druhá: 500 kilometrů bez zdržování

Postřehy Václava Nývlta

Zatímco kolega jel opatrnějším tempem, já chtěl vyzkoušet dojezd v běžných cestovních rychlostech, tedy s neomezeným využíváním maximálních povolených rychlostí.

Startovali jsme s plným akumulátorem z Prahy, vymotali se městem na okruh a s drobnou zastávkou v Kolovratech, kde končí Praha na východě, pokračovali na hradeckou D11. Poté jsme s tempomatem nastaveným na 132 km/h dojeli do Hradce Králového, pak pokračovali po silnici první třídy přes Třebechovice pod Orebem do Žamberka, odkud jsme jeli po cestách nižších tříd do Šumperka, celkem zhruba 240 kilometrů. 

Po příjezdu na displeji svítil dojezd přes 200 kilometrů. O pár hodin později jsme se vydali na cestu zpět. V Hradci Králové jsme se rozhodli doplnit akumulátor, zajeli jsme proto k DC rychlonabíječce na Riegrově náměstí. Dosavadní nájezd byl zhruba 350 kilometrů, na displeji svítil dojezd 120 kilometrů. Po zhruba 15 minutách nabíjení jsme měli v akumulátoru dostatek energie pro bezpečné dokončení výpravy a za jeden den tak bez zdržování ujeli přes 500 kilometrů.

Kona Electric

Hyundai Kona Electric při nabíjení v Hradci Králové. Jsme zvyklí, že marketingové nálepky křičí nadnesené hodnoty, v tomto případě tomu však není. Co slibuje, to ujede.

V součtu jsme se tak dostali na dojezd 470 km na jedno nabití, tedy dokonce víc, než oficiálně udává výrobce. Vozidlo bylo většinu času v jízdním režimu ECO, což představuje zejména klidnější reakce na plynový pedál - stále se rozjíždíte svižněji než většina řidičů okolo, ale zbytečnou dynamikou neplýtváte energií. 

Akcelerační schopnosti vozidla jsme využívali při předjíždění a napojování se z vedlejších komunikací - samozřejmost a jistota, se kterou elektrický pohon prudce zrychluje v takových situacích, je příjemná a návyková. A zejména bezpečná. Kde to bylo možné, jsme jeli maximální povolenou rychlostí, ale samozřejmě, poměrně často bylo naše svižné cestování přerušované úseky se sníženou rychlostí z důvodů oprav vozovky.

Celkem jsme s Konou Electric za pár dní ujeli zhruba 880 kilometrů, nejčastěji jsme jezdili po mladoboleslavské D10 a po Praze. Střídali jsme jízdní režimy, vedlo ECO zejména Comfort. 

Na režim Sport jsme kvůli kombinaci často deštivého počasí a pneumatik Nexen N´Fera SU1 nepřepínali tak často, jak by nás bavilo, protože snaha o svižnější rozjezd na frekventovaných křižovatkách snadno končila pištěním pneumatik, což je zbytečné. Zatímco na suchu držely stopu skvěle a ustály i hodně razantní rozjezdy, na mokru bylo potřeba výrazně jemnější zacházení. 

Průměrná spotřeba za výše zmíněnou porci kilometrů byla 16 kWh/100 km, což představuje dojezd 400 kilometrů. Při 130 km/h na dálnici spotřeba dosahuje 20 kWh, na jedno nabití tak v dálničním tempu ujedete zhruba 300 kilometrů. Nevyplácí se mít „těžkou nohu“, nad 130 km/h spotřeba nepříjemně roste a dojezd se krátí. 

Během cest jsme vystáli i mnoho kolon a zde se i díky podrobnému výpisu spotřeby na displeji ukázalo, jak jsou obavy typu „jasný, uváznu v koloně, dojde baterka a co teď“ liché. Když elektroauto stojí, energii prakticky nečerpá. Když jede pomalu, spotřebovává ji jen trošku. Samotná elektronika vozidla, od světel přes zábavní systém, má spotřebu 200 až 300 W.

Plně nabité vozidlo by tak mohlo stát v koloně deset dní, než by bylo potřeba jej dobít. Pokud byste se potřebovali ohřát a nechtěli využít úsporného výhřevu sedaček a volantu, tak klasické topení celé kabiny spotřebovávalo při ranním vyhřívání studeného vozu zhruba 3,5 kW, jakmile teplota v kabině dosáhla zvolené hodnoty, topení se přepnulo do udržovacího režimu a spotřeba kolísala zhruba od 200 do 500 Wattů.

Klimatizaci jsme vzhledem k venkovním teplotám použili jen výjimečně a nekompenzovala velké rozdíly, takže i hodnoty spotřeby byly nižší. Celkem se zajištění tepelné pohody v kabině podílelo na konzumaci energie zhruba pěti procenty.

Konu Electric jsme nabíjeli nejčastěji pomocí přenosné nabíječky EVE LINE Max od české společnosti EVExpert. Využívali jsme 16A režimu (Kona podporuje jednofázové nabíjení až do 32A), který odpovídá našemu jističi a zároveň nijak neomezuje chod domácnosti. 

První večer jsme nabíjení zahájili přibližně ve 22:00 s 8 % energie v akumulátoru, vozidlem odhadovaný čas potřebný pro plné dobití akumulátoru byl 18 hodin 30 minut - je to výsledek kombinace akumulátoru s vysokou kapacitou a pomalejšího AC nabíjení. 

Jenže. Ráno zhruba v 8:15, když jsem nabíječku odpojoval, byl stav akumulátoru 59 % a odhadovaný dojezd lehce přes 250 kilometrů. Tolik jsem ten den ani neujel, takže další večer jsem začal nabíjet s vyšším stavem akumulátoru a ráno vyjížděl s odhadovaným dojezdem asi 350 kilometrů. Při svém normálním provozu jsem se tak brzy dostal na plný stav akumulátoru, aniž bych musel na cestách řešit dobíjení - stačilo Konu na noc připojit do zásuvky.

Pokud na cestě potřebujete rychle doplnit energii, umí Kona využít nejen 50kW standard většiny současných českých nabíječek, ale i rychlejší 100kW systém. Ten jsme nevyzkoušeli, ale podle zahraničních recenzentů je udávaný čas 55 minut nabití prázdné baterie na 80 procent kapacity zcela reálný. Na většině českých nabíječek to bude trvat zhruba hodinu a čtvrt.

Celkově na mne Kona Electric zanechala výborný dojem, jak jízdními vlastnostmi, pohodlím ve voze, hudebním systémem společnosti Krell, tak zejména skvělým dojezdem, který z ní činí velmi univerzálně použitelný elektromobil. Ani při delších cestách nemusíte opatrně snižovat rychlost, jen si užíváte ticho a možnost nebývale pružného zrychlení, pokud jej potřebujete. Jedním z mála minusů je rozhodně menší místo na nohy na zadních sedačkách, pod předními sedadly bylo mým botám hodně úzko. Více se o Koně rozepíšu v seriálu podrobných recenzí elektromobilů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

Utopit, hlídat... a vyhodit. Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Hasiči v Čestlicích zasahovali u požáru hybridního automobilu, který vzplál v...

VIDEO Hasiči v noci na čtvrtek zasahovali v autoservisu v Čestlicích u požáru hybridního vozu. S auty...

Pojišťovny zatím tápou, jak na elektromobily. Jisté je, že to bude drahé

Crashtest elektromobilu Polestar 2

VIDEO Počet elektromobilů na silnicích postupně roste a pojišťovny stojí před problémem, jak tato vozidla...

Apple objevil další věc, kterou má Android už dvanáct let

Operační systém Apple iOS 14

VIDEO Představení nové verze mobilního systému iOS přineslo několik poměrně zásadních designových i...

Auta jsou jako porno, dští ekologové a chtějí zakázat jejich propagaci

Uniklá reklama na Ford s bývalým italským premiérem Berlusconim a třemi spoře

V době, kdy i největší optimisté ztrácejí naději, že se autoprůmysl a na něm závislá evropská...

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Citroën Ami má na straně řidiče dveře otevíravé proti a u spolujezdce po směru...

VIDEO Dost bylo konceptů, studií a tlachání. Citroën spouští sériovou výrobu svého minielektromobilu. A...

Elektromobilu je nejlíp ve městě. Zkoušeli jsme spotřebu couráním Prahou

Testovací trasa vedla i přes pražský Žižkov.

Elektromobily mají největší spotřebu elektrické energie při vysokých rychlostech, a proto se při...

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby,...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test palubních kamer. Vyplatí se připlatit si za kameru s rozlišením 4K?

Premium Zobrazí záznam kamery s lepším rozlišením opravdu více detailů? Televizory s rozlišením 4K existují už dávno, u...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

První jízda: Elektrická MX-30 je mazda se vším všudy. Není pro každého

Elektromobilita v podání Mazdy je tradičně trochu jiná, než bývá zvykem u konkurence. Japonská značka k elektromobilitě...

Elektrický Opel Corsa boduje 100kW nabíjením a skvěle vypadá

Opel Corsa-E rozšiřuje nabídku elektromobilů na českém trhu a jako první přijíždí na nové platformě francouzského...

Honda Jazz: génius malého velkoprostoru má vždy unikátní hybrid

Honda, to je mainstreamová automobilka vyrábějící prémiové vozy. Z pohledu techniky to platí určitě: obdivuhodně...

Kolosální hora švédské oceli jezdí za osm litrů díky úsporným drátům

V provozu jsme vyzkoušeli, jak funguje nejnovější takzvaná mild hybridní technologie s 48V akumulátorem. A to na...

Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví
Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví

Obézních dětí přibývá. Přispívá k tomu současný životní styl, ve kterém chybí pohyb a pobyt na čerstvém vzduchu. Tyto děti jsou pak náchylnější k různým nemocem a často trpí i jejich psychika.

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...