Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kia Soul v Evropě už jen jako elektromobil. Do Česka zatím nespěchá

Kia Soul je nezaměnitelný originál. Charakteristickými tvary auta z komiksu zaujal publikum hlavně v Americe. V Evropě se sice zcela minul s cílovou skupinou mladých městských extrovertů a díky vyššímu posazu a rozumné ceně zaujal hlavně penzisty, i tak je to důležitý model. V Evropě má teď hlavně nový úkol.

Třetí generace totiž přijíždí na starý kontinent jen jako elektromobil. Je to odvážný krok, ale vlastně logický, vynucený okolnostmi. Elektrovozy automobilky potřebují, aby dostály emisním předpisům. A Soul od první roztomilé subtilní a z pohledu designu pohříchu nejpovedenější generace přeci jen dost nabobtnal a dospěl. Jeho původní roli v nabídce korejské značky přebral úspěšný a neméně designově svébytný Stonic.

Kia e-Soul
Kia e-Soul

A tak Soul mění disciplínu i zacílení. Teď je z něj výhradně elektromobil se všemi klady i zápory, které k tomu patří. Od dvojnásobné ceny oproti předchůdci po tichý, hladký a raketový rozjezd od semaforů. Stovku dá z nabídky Kie rychleji jen šestiválcový Stinger a přiostřený Ceed GT.

První studie stylové „krabice na kolech“ vznikla v americkém designovém studiu už v roce 2005 a díky zájmu veřejnosti se o čtyři roky později dostal do prodeje sériový model. Po prvotním boomu jeho prodeje vždy v EU lehce přesahovaly deset tisíc kusů ročně. V USA je Soul mnohem populárnějším vozem, jeho výsledky jsou o řád vyšší.

Kia e-Soul v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4195 x 1800 x 1605 x 2600
  • objem kufru: 315 l
  • pneumatiky: 215/55 R17

Dvě výkonové verze

kapacita akumulátorů: 39,2 kWh
dojezd: 276 km
maximální výkon: 136 k
maximální točivý moment: 395 Nm (400 Nm krátkodobě)
sprint z 0 na 100 km/h: 9,9 s
maximální rychlost: 155 km/h

kapacita akumulátorů: 64 kWh
dojezd: 452 km
maximální výkon: 204 k
maximální točivý moment: 395 Nm (400 Nm krátkodobě)
sprint z 0 na 100 km/h: 7,9 s
maximální rychlost: 167 km/h

První generace se představila v roce 2009, od té doby jich Kia prodala na 1,7 milionu. Od roku 2014, kdy byl elektrosoul představen v Evropě, se jich do konce loňského roku prodalo v Evropě přes dvacet tři tisíce, z toho čtyřicet kusů v Česku. V roce 2018 dokonce v Evropě prodej elektrického Soulu překonal čísla verzí se spalovacími motory.

Českou cenu zatím nemá

E-Soul ještě nemá českou cenu. A asi ještě nějaký měsíc mít nebude. Emilio Herrera s evropské centrály korejské automobilky přiznává, že Kia bude e-Souly nejprve zásobovat trhy, kde se elektromobily prodávají. Což jsou ty, kde na ně zákazníci dostávají pobídky, dotace a daňové úlevy. Holandsko, Irsko, Dánsko, Švédsko, Norsko nebo Finsko, to jsou hlavní trhy. Místní vlády totiž na nákup bateriových aut dávají obrovské pobídky. „Poptávka velmi roste, je ovšem závislá na pobídkách vlád a zdanění,“ uvádí Herrera a dodává, že na další trhy se elektrosoul bude šířit podle toho, jak budou bateriová auta podporovat lokální vlády.

Do prodeje nový Soul zamíří teď na jaře. Současná generace se doprodávala v bateriovém provedení za 869 980 korun, cena té nové je zatím neznámá.

Výrazný design zůstává

Malá krabice si ve své třetí generaci zachovává základní tvary s nezaměnitelnou siluetou. Tvůrci druhé i třetí generace čelili nelehkému úkolu. Jak rozvinout tak výrazný design? Vždy vsadili kromě charakteristické siluety na kreativní práci se světly a respekt k základním tvarům. Výrazným prvkem jsou útlá přední světla, propojená souvislým pásem denního svícení. Na zádi je to větší odvaz díky smyčce světel, která rámuje okno ve víku kufru. Vnější rozměry 4,2 metru dlouhého crossoveru se změnily minimálně, stejně tak základní silueta. 2,6 m dlouhý rozvor je oproti předchůdci o tři centimetry delší.

Kia e-Soul

Kdo se v nabídce korejského koncernu Hyundai-Kia vyzná, ví, že obě značky mají asi nejkomplexnější nabídku elektrifikovaných modelů ze všech automobilek. Soul už se v provedení do zásuvky prodává od roku 2014. Nová generace elektromobilu sdílí techniku třeba s bateriovým Hyundaiem Kona nebo Kií e-Niro. Právě v tom je trochu nelogičnost: e-Soul je totiž čistě mechanicky stejné auto jako e-Niro. To je o kus větší, s prostornější kabinou hlavně na zadních místech, a citelně objemnějším kufrem (Soul má 315 litrový), oproti e-Soulu ovšem vypadá mnohem usedleji. Soul je oproti Niru o 18 cm kratší a 4,5 cm vyšší, mezi nápravami je o decimetr méně.

Kia si se zacílením obou modelů určitě poradí a má své plány, ukazuje to ovšem také, že v éře elektrifikace se dočkáme po technické stránce mnohem větší uniformity aut. Technika už je dávno vymyšlená, efektivita elektromotoru už je daná. Boj bude hlavně o baterky. Ty v e-Soulu budou k mání ve dvou variantách, které se liší dojezdem. Dvě výkonové verze bude mít také elektromotor, točivý moment je ovšem vždy stejný.

Bateriové Hyundaie a Kie jsou dnes asi nejlíp fungující elektromobily v evropské nabídce, které si reálně můžete koupit. Kia tvrdí, že má údajně nejvyšší účinnost elektrického pohonu mezi současnými elektromobily.

Ivan Batard z Kie uvádí, že od roku 2010 se průměrná kapacita akumulátorů elektromobilů zdtrojnásobila, z 16 na dnešních 46 kWh. E-Soul nově nabídne dvě různé varianty: standardní s 39,2kWh baterií a „prodloužený dojezd“ s 64kWh baterií. Toto provedení také pracuje s vyšším napětím (356 V vs. 327 V). Standardní provedení ujede na nabití 276 kilometrů a na stovku zrychlí za 9,6 sekundy. Verze s větší baterií má dojezd mnohem delší, 453 kilometrů, navzdory téměř o metrák vyšší hmotnosti však i lépe sprintuje – na stovce bude za 7,9 sekundy. Důvodem je vyšší špičkový výkon baterií, který umožňuje elektromotoru delší dobu táhnout naplno.

Batardův kolega z evropské centrály Kie ve Frankfurtu Vittorio d’Arienzo upřesňuje, že li-ion baterie uložené v podlaze jsou vodou chlazené, předchůdce je měl chlazené vzduchem.

Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul

A vyzdvihuje tuhou karoserii, na které jsou použity za tepla tvářené díly skeletu (nahoře osm, na podvozku patnáct dílů) a upozorňuje na hliníková spodní ramena a těhlice na přední nápravě.

Příjemné cestování

V Soulu se sedí tradičně vysoko, to znamená také jednoduché nastupování, kvůli kterému je ten městský crossover tak oblíbený. Nízké čelní okno a vysoké boky dávají posádce dojem mohutnosti a bezpečí. Vzadu je skoro rovná podlaha, místa pro dva tam je dost, i na výšku.

Širokoúhlý středový dotykový displej s úhlopříčkou 10,25 palce vévodící přístrojovce pracuje rychle, má logickou a moderní grafiku a tradiční funkce potřebné pro elektrický provoz, od mapy nabíječek, přes statistiku spotřeby až po vzdálenou „správu“ některých funkcí vozu.

Ruční brzdění

Auto nabídne několik jízdních módů, ten jménem eco plus se hodí, když dochází šťáva. Omezí to maximální rychlost na devadesát kilometrů v hodině. Prudkým sešlápnutím plynu se ovšem omezovač dá „přeprat“.

Zajímavě fungují pádla zespoda ramen volantu. Soul má pět stupňů intenzity rekuperace, levým se síla zpomalování, při kterém elektromotor dobíjí akumulátor, zvyšuje, pravým snižuje. Když to levé podržíte déle, auto samo zastaví. A naopak delším stiskem toho pravého se nastaví automatický mód, při kterém Soul zpomaluje rekuperací. Až do zastavení to umí stejně jako on jen málo elektroaut, většina z malých rychlostí brzdí obyčejnými brzdami. Podle provozu tak, že udržuje odstup od auta před sebou. E-Soul ovšem jen rukama ovládat nejde, neumí totiž sám zrychlovat, takže pro rozjezd a případnou akceleraci je třeba šlápnout na plyn. Je to spíš hračka, která s autařením nemá moc společného. Na druhé straně je to skvělý trenér odhadu, předvídavosti a hospodaření s kinetickou energií.

Jak e-Soul jezdí? Jako každý elektromobil ohromí raketovým startem, od semaforu vystřelí jak supersport. Pak si jen tak tiše sviští krajinou. Odpružení je komfortní, žádné rány ani poskakování. A taky žádná vášeň, ten lehce odosobněný pocit, že si předoucí stroj dělá co chce a na vás je pouze nejzákladnější obsluha volantu a dvou pedálů, vás neopustí.

Elektrický Soul je hbitý a obratný. Z podstaty elektrické trakce bude jeho revírem hlavně město. Do českého dálničního maxima je dostatečně čiperný, zrychluje suverénně, na dálnici je hezky stabilní.

Tichounce sviští, až tak tiše, že musí dostat plašičku chodců a cyklistů pro pohyb nízkými rychlostmi, do třicetikilometrového tempa tak vydává bzučivý zvuk vesmírného korábu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...