S čelnými představiteli německých automobilek Volkswagen, BMW a Daimler jednal také prezident Donald Trump. Podle prohlášení Bílého domu představil lídrům společností „svou představu toho, jak všechny automobilky vyrábějí ve Spojených státech a vytvářejí vstřícnější obchodní prostředí“.
Šéfové automobilek byli pozváni, aby se zúčastnili řady setkání s prezidentovými nejvyššími ekonomickými poradci a jednali o investičních příležitostech ve Spojených státech, včetně výroby, výzkumu a vývoje, uvedl Bílý dům.
„Jsme v poměrně pokročilých jednáních se společností Ford, abychom skutečně vybudovali globální automobilovou alianci, která by také posílila americký automobilový průmysl,“ řekl Diess. Americká automobilka jednání nekomentovala, už dříve však uvedla, že s VW jedná o spolupráci v řadě oblastí.
„Firmy zkoumají strategickou alianci, která by měla posílit konkurenceschopnost obou podniků,“ uvedly automobilky ve společném prohlášení letos v červnu (čtěte zde). Předmětem zkoumání jsou podle nich „potenciální projekty v několika oblastech, včetně společného vývoje řady užitkových automobilů“. Ford má vedoucí postavení na trhu se středně těžkými nákladními automobily ve Spojených státech, zatímco Volkswagen vlastní evropské výrobce nákladních vozů MAN a Scania.
Ohlášená spolupráce s Volkswagenem by se podle nového prohlášení Diesse mohla výrazně rozšířit. Ford aktuálně není v ideální kondici, výdělky padají, prodeje rovněž. Většina zahraničních operací je pro Ford problematická. Automobilce klesl ve třetím čtvrtletí letošního roku čistý zisk o 36 procent na 993 milionů dolarů (22,5 miliardy korun).
Důvodem byl propad prodejů v Číně a růst nákladů na suroviny. Prodej Fordu v Číně se za devět měsíců letošního roku snížil o třicet procent. Minulé čtvrtletí Ford oznámil blížící se restrukturalizaci, která bude mít za následek mimořádné náklady až jedenáct miliard dolarů. Finanční ředitel Bob Shanks uvedl, že plán stále platí. Varoval však, že cílem automobilky je i nadále dosáhnout celkové ziskové marže osm procent, avšak tento cíl se nepodaří splnit do roku 2020, jak původně plánoval. Více čtěte zde.
Adam Jonas, analytik Morgan Stanley pro Bloomberg, odhadl, že Ford v rámci restrukturalizace bude propouštět až pětadvacet tisíc zaměstnanců. Jonas tvrdí, že restrukturalizace bude probíhat především v Evropě.
Ford podle mluvčí Karen Hamptonové oznámil 70 tisícům zaměstnanců, že do poloviny příštího roku proběhne zrušení některých pracovních míst. „Tyto akce proběhnou z velké části mimo Severní Ameriku,“ řekla o restrukturalizaci. „Zveřejnění údajů o snížení počtu pracovních míst by v tomto okamžiku bylo čistou spekulací.“ Ford už letos na jaře zrušil směny ve dvou amerických továrnách a přesouvá některé zaměstnance.
Volkswagen má montážní závod v městě Chattanooga v Tennessee. Co se týče nového závodu, Diess uvedl, že v Tennessee o tom jedná, v úvahu však připadají i jiné možnosti.
BMW setkání s Trumpem označila v prohlášení za konstruktivní s tím, že její šéf představil podrobnosti již loni v plánu na rozšíření závodu ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Zde by firma do roku 2021 chtěla investovat dalších šest set milionů dolarů a současný počet 10 000 pracovních míst zvýšit o tisíc.