Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky let předtím, než to začalo být módní. Dnes je na spadnutí rozsáhlá spolupráce, od dodávek po elektromobily.

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show automobilky Ford | foto: ČTK

Začátkem devadesátých let založily obě značky v rámci projektu AutoEuropa v Palmele nedaleko portugalského Lisabonu továrnu, kde se pod třemi různými značkami a jmény vyráběl velkoprostorový model. První generace Fordu Galaxy, Volkswagenu Sharan a Seatu Alhambra se představily v roce 1995. Ford Galaxy s motory Volkswagenu se vyráběl v Portugalsku až do roku 2006, kdy dorazila nová generace modelu vyvinutá už v režii Fordu. 

Tím aliance automobilek skončila. V Jižní Americe si zase vzpomenou na projekt Autolatina, fungující od poloviny osmdesátých do poloviny devadesátých let, ve kterém automobilky vyráběly pod oběma značkami pětici modelů, Volkswagen měl v Autolatině 51procentní podíl, Ford 49 procent.

Teď si na sebe bývalí partneři zase vzpomněli. „Firmy zkoumají strategickou alianci, která by měla posílit konkurenceschopnost obou podniků,“ uvedly automobilky ve společném prohlášení letos v červnu (čtěte zde). Předmětem zkoumání jsou podle nich „potenciální projekty v několika oblastech, včetně společného vývoje řady užitkových automobilů“. Ford má vedoucí postavení na trhu se středně těžkými nákladními automobily ve Spojených státech, zatímco Volkswagen vlastní evropské výrobce nákladních vozů MAN a Scania.

Ohlášená spolupráce s Volkswagenem by se ovšem mohla výrazně rozšířit. O věci má být rozhodnuto do zasedání dozorčí rady v pátek 16. listopadu, na níž má šéf koncernu Herbert Diess představit desetiletý podnikatelský plán, první od svého nástupu do čela firmy letos v dubnu. 

Širší spojení s Fordem znepokojuje německé odborové svazy, protože výroba lehkých užitkových vozů by se mohla přesunout do levnějších montážních závodů americké firmy ve východní Evropě. Podle Bloombergu by mohl Volkswagen pro Ford vyrábět dodávku velikosti užitkového modelu Caddy a naopak do turecké továrny Fordu přestěhovat z Hannoveru produkce nástupce Volkswagenu Transporter (T6)

V Jižní Americe není vyloučeno sdružení výroby VW Amarok a Fordu Ranger do argentinské továrny Pacheco patřící koncernu VW. Ročním objemem produkce 1,1 milionu lehkých užitkových fordů a volkswagenů má nová aliance vyrovnat produkci konglomerátu Daimler + Renault + Nissan, které v oblasti dodávek už spolupracují.

Německý koncern chce expandovat v USA. V plánu je rozšíření výroby v Tenesse (Chattanooga), fabrice otevřené v roce 2011 a zaměstnávající 3 500 lidí. Spekuluje se také o „vypůjčení“ výrobních kapacit od Fordu.

Diess pro zpravodajský magazín z autoprůmyslu Automotive News odhalil, že ve hře je několik variant. „Kromě sdílení některých platforem a továren uvažujeme také další možnosti spolupráce.“ Ford je například v Severní Americe tradičně velmi silný v pick-upech, model F-150 tam patří k nejprodávanějším vozům vůbec a přináší značce vysoké marže. 

Právě Američané by mohli poskytnout Volkswagenu technický základ příští generace modelu Amarok, což je dnes z víc než tří set modelů německého koncernu jediný osobní vůz využívající tradiční architekturu s nosným podvozkovým rámem. Tak specifický model je pro VW výrobně velmi drahý, právě kooperace s Fordem a sdílení mechaniky s modelem Ranger by znamenala úsporu.

O pokroku ve vyjednávání by německý a americký výrobce měly podle zdroje agentury Reuters, který si nepřál být jmenován, informovat před koncem roku. Už při oznámení strategické spolupráce firmy informovaly, že se nepočítá s vlastnickým propojením podniků. Zdroje Bloombergu zdůrazňují, že se neplánuje vytvoření majetkové aliance jako je například Renault-Nissan.

Šéf Fordu Jim Hackett v druhé půli října naznačil, že by se strategické partnerství mohlo rozšířit. Finanční ředitel Bob Shanks mluvil pro Bloomberg o něco méně tajemně, slogan „Go Further“ (anglicky „pokročit dál“), který automobilka používá, dostává další význam: „Diskutujeme ve velkém rozsahu o tom, jak si můžeme navzájem vypomoci na celém světě. Spolupráce není žádným způsobem limitována, technicky, geograficky ani tržními segmenty.“

Automobilka se proto dohodla na rozšíření spolupráce s indickou Mahindrou, která Ford učí zákonitostem tamního velmi nečitelného, obrovského a pro zahraniční společnosti často nedobytného trhu. Mahindra má být Fordu partnerem pro vývoj maloobjhemových motorů, kompaktních SUV a elektromobilů. „V rozhovorech s Volkswagenem i Mahindrou jsme si nestanovili žádné limity na rozsah spolupráce. Analyzujeme silné a slabé stránky všech,“ dodal Shanks.

Zisky padají

Fordu klesl ve třetím čtvrtletí letošního roku čistý zisk o 36 procent na 993 milionů USD (22,5 miliardy Kč). Důvodem byl propad prodeje v Číně a růst nákladů na suroviny. Prodej Fordu v Číně se za devět měsíců letošního roku snížil o 30 procent. Podle automobilky je důvodem stárnoucí modelová řada, která čeká na modernizaci. Růst zde očekává nejdříve příští rok, kdy mají na trh přijít nové sportovně-užitkové (SUV) modely.

Téměř veškerý zisk automobilky pocházel právě z prodeje pickupů, jako modelu F-150, a SUV v Severní Americe. Tyto vozy mají vysokou ziskovou marži. Zisková marže, tedy podíl zisku před zdaněním na celkových příjmech, v Severní Americe činila 8,8 procenta.

Minulé čtvrtletí Ford oznámil blížící se restrukturalizaci, která bude mít za následek mimořádné náklady až 11 miliard dolarů. Finanční ředitel Bob Shanks uvedl, že plán stále platí. Varoval však, že cílem automobilky je i nadále dosáhnout celkové ziskové marže osm procent, avšak tento cíl se nepodaří splnit do roku 2020, jak původně plánoval.

Letošní rok Fordu nevychází, výdělky padají, prodeje rovněž. Většina zahraničních operací je pro Ford problematická a největší pozornost je upřena na Evropu. „Našimi výsledky v Evropě jsme extrémně zklamáni,“ uvedl po prezentaci výsledků značky za první letošní půlrok šéf Fordu Jim Hackett pro Automotive News Europe.

Letos v srpnu The Times spekuloval o částečném nebo kompletním prodeji evropské divize, případně může jít o převod do joint-venture podniku s některým ze silných konkurentů. Finanční ředitel Fordu Bob Shanks v létě uvedl, že se Ford bude více spoléhat na partnerství, aby obrátil vývoj v Evropě. A upřesnil, že většina evropských vozidel značky byla nerentabilní. Většinu prodejů a příjmu vytváří málo vydělávající (malé) fordy. Výdělečné jsou dodávky (Transit), crossover Kuga, pickup Ranger a Mustang. Tyto vozy představovaly většinu zisků Fordu v Evropě, přestože tvořily méně než polovinu objemu a příjmů. 

Ředitel globálních trhů společnosti Ford Jim Farley uvedl, že dodávky tvoří třináct procent zisku automobilky v Evropě. Ford také zřejmě nejvíce ze značek přítomných v Evropě utrpí brexitem, vzhledem k silné pozici automobilky na místním trhu a k tomu, že tam má jednu z evropských centrál, vývojové středisko i fabriky (analýzu čtěte zde).

Elektrický základ od Volkswagenu

Americká automobilka uzavírá partnerství pro oblasti, ve kterých nyní za konkurencí zaostává - elektromobilita a autonomní řízení jsou dnes ztrátové disciplíny, jenže co když se časem opravdu stanou rozhodujícími v boji o zákazníka a dobývání trhů?

Volkswagen a Ford proto jednají o společném vývoji samořiditelných a elektrických vozů. V rámci rozsáhlé strategické aliance by oba koncerny, německý i americký, ušetřily miliardy dolarů, napsal list Handelsblatt s odkazem na zdroje z koncernu VW. Podle informátora Bloombegu by zas Volkswagen mohl například zainvestovat do společnosti Argo AI, která je partnerem Fordu pro vývoj autonomního řízení.

Investice do nových technologií jsou velmi drahé, jen samotný Volkswagen do nich dal na 34 miliard eur (zhruba 882 miliard korun). Řada firem proto kvůli úsporám uzavírá globální partnerství.

Volkswagen plánuje do roku 2020 odstartoval velkou ofenzivu v oblasti elektromobility. Automobilka před několika týdny představila novou modulární platformu určenou speciálně pro elektromobily MEB (Modularen E-Antriebs-Baukasten). Na stejném základě budou vznikat elektroauta napříč koncernem včetně škodovek, má jít až o 27 modelů představených do roku 2022. 

„Jen v první vlně bude tuto platformu využívat přibližně 10 milionů vozidel napříč celým koncernem. MEB je ekonomickou a technickou páteří elektromobilu pro všechny,“ uvedl Thomas Ulbrich, člen představenstva VW E-Mobility. A právě tato platforma, která umožní zlevnit produkci elektromobilů, by mohla dobře posloužit také Fordu. Naznačil to také Frank Witter, finanční ředitel Volkswagenu, podle kterého je automobilka otevřena dalšímu jednání, ale nic zatím není dohodnuto.

Ford s elektrickým pohonem koketuje dlouhodobě, už na začátku tohoto desetiletí představil elektrické verze Focusu a dodávky Transit Connect, další kroky ovšem nenásledovaly. Vzhledem k mohutným investicím a velkým plánům konkurence, která v některých případech už oznámila časový horizont, kdy opustí spalovací motory, musí Ford zrychlit. Automobilka nově vytvořila pozici ředitele elektrifikovaných vozů své evropské divize, je jím Steve Hood, dosavadní viceprezident joint-venture společnosti Changan Fordu, vyrábějící vozy pro čínský trh.

„Otevření pozice ředitele elektrifikovaných vozů je součástí strategie Ford of Europe na redesign evropských aktivit značky a současně předzvěstí zahájení masivních aktivit společnosti v oblasti elektrických automobilů,“ uvedla automobilka v oficiálním prohlášení.

Hood povede mezioborový tým, který bude představen v nejbližších týdnech a bude odpovědný přímo prezidentovi evropského Fordu Stevu Armstrongovi. Bude úzce spolupracovat s globálním týmem Edison zodpovědným za elektrifikaci nabídky Fordu a bude dohlížet na vývoj širokého portfolia elektrifikovaných vozů uzpůsobených chutím evropských zákazníků. 

Ford plánuje do roku 2022 investovat 11 miliard dolarů do vývoje elektrifikovaných vozidel (včetně plug-in hybridů a vozů poháněných elektřinou z akumulátorů). Prvním v Evropě bude Ford Mondeo HEV kombi s hybridním pohonem, jenž bude představen veřejnosti začátkem příštího roku. V roce 2019 uvede evropský Ford na trh i tzv. „mild-hybrid“ 48 V a zahájí výrobu Transitu Custom jako plug-in hybridu. O rok později představí plně elektrické SUV s dojezdem 480 km a další dva plně elektrifikované vozy.

Ford také nově spolupracuje s čínským technologickým kolosem Baidu na vývoji adaptivního řízení. Americká automobilka nyní testuje robotické řízení aut na prototypech v ulicích Washingtonu. Brzy vyjedou také do pekingských ulic. Jako testovací muly poslouží auta značky Lincoln (luxusní divize Fordu), osazená platformou Ford Autonomous Vehicle Platform. Z prohlášení šéfa divize Fordu vyvíjející autonomní řízení Sherifa Marakbyho lze vyčíst, že partnerství s Baidu má být pro americkou značku jakousi vstupenkou pro tuto technologii v jejím podání do Číny.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Pro splnění emisí musí prodej elektromobilů vzrůst až o 80 procent

Škoda Enyaq iV

VIDEO Pro splnění zpřísněných emisních cílů v příštím roce by tuzemské automobilky musely podle výkonného...

Elektromobilita prochází porodními bolestmi, ale výhod se dočkáme, říká expert

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení z toho, jak budou všichni...

Automobilky čekají těžké časy. Po počátečním nadšení, jak budou všichni přecházet na elektromobily,...

Elektromobil hořel v Německu po nehodě několik hodin, nic z něj nezbylo

ilustrační snímek

Děsivá nehoda se udála na okresní silnici v německém Dolním Sasku. Mladý pár narazil se svým...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Pozdvižení v předsíni elektroaut. Dobíjecí hybridy ujedou přes 2 000 km

Plug-in hybrid

VIDEO Plug-in hybridy vznikly proto, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Představují způsob, jak...

Dohoda nevyšla. V EU začala platit vyrovnávací cla na elektroauta z Číny

Modely Tang, Atto 3 a Han „rozjely“ expanzi značky BYD v Evropě.

V zemích Evropské unie dnes začala platit vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových...

Hyundai v Nošovicích na den zastavil výrobu. Poptávka po elektromobilech klesá

V roce 20219 slezský závod vyprodukoval 309 500 hyundaiů.

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku na jeden den zastavila svou produkci. Důvodem...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...