„Firmy zkoumají strategickou alianci, která by měla posílit konkurenceschopnost obou podniků,“ uvedly automobilky ve společném prohlášení. Předmětem zkoumání jsou podle nich „potenciální projekty v několika oblastech, včetně společného vývoje řady užitkových automobilů“.
Ford má podle agentury Reuters vedoucí postavení na trhu se středně těžkými nákladními automobily ve Spojených státech, zatímco Volkswagen vlastní evropské výrobce nákladních vozů MAN a Scania. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.
„Požadavky trhu a zákazníků se mění neuvěřitelnou rychlostí. Oba podniky již mají silnou pozici v různých segmentech užitkových automobilů. Abychom se přizpůsobili měnícímu se prostředí, je maximálně důležité získat flexibilitu prostřednictvím aliancí,“ uvedl šéf strategie Volkswagenu Thomas Sedran. „To je klíčový prvek strategie Volkswagen Group do roku 2025. Možná průmyslová spolupráce s Fordem je vnímána jako příležitost zlepšit v celosvětovém měřítku konkurenceschopnost obou společností.“
Automobilky hodlají představit další podrobnosti o možné spolupráci, jakmile jejich rozhovory pokročí. „Těšíme se, že budeme společně s týmem Volkswagenu prozkoumávat možnosti spolupráce, která by nám umožnila lépe vycházet vstříc požadavkům zákazníků v oblasti užitkových vozů,“ uvedl prezident automobilky Ford pro globální trhy Jim Farley.
Volkswagen již v letošním roce vytvořil alianci s japonským výrobcem nákladních vozů Hino Motors, který je dceřinou společností automobilky Toyota. Firmy by mohly spolupracovat například v oblasti naftových a hybridních motorů či automatizovaného řízení.
Volkswagen má rovněž alianci s americkým výrobcem nákladních vozů Navistar International, ve kterém vlastní menšinový podíl. Firma letos uvedla, že zvažuje plné převzetí Navistaru.
Ford s německým koncernem Volkswagen už v minulosti spolupracoval. Začátkem devadesátých let založili v rámci projektu AutoEuropa v Palmele nedaleko portugalského Lisabonu továrnu, kde se pod třemi různými značkami a jmény vyráběl velkoprostorový model. První generace Fordu Galaxy, Volkswagenu Sharan a Seatu Alhambra se představily v roce 1995. Ford Galaxy s motory Volkswagenu se vyráběl v Portugalsku až do roku 2006, kdy dorazila nová generace modelu vyvinutá už v režii Fordu. Tím aliance automobilek skončila.