Neděle 20. září 2020, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. září 2020 Oleg

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

  15:48
Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato kategorie navíc láká spoustu nováčků v oboru, takže brzy bude na trhu hodně nabito. Prosadit se napodruhé chce i dánský automobilový designér Henrik Fisker.

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun | foto: Fisker Inc.

Fisker patří ke snílkům, kteří mají ve snaze změnit automobilový svět už určitou tradici. Před mnoha lety to byl právě on, kdo chtěl realističtěji pojatým vozem Fisker Karma zatopit tehdy vznikající automobilce Tesla, jenže s Karmou to nakonec dopadlo neslavně. Ne že by to bylo špatné auto, ale obrovské potíže dodavatele baterií (včetně nějakých těch požárů samotných článků) nakonec poslaly firmu, která byla na dodavateli závislá, do konkurzu.

Fotogalerie

Dánský snílek usazený v Americe (rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte zde) se ale nevzdává. Už předloni oznámil svůj návrat na scénu s novou značkou Fisker Inc. A už na první pohled se zdálo, že se možná z předchozího dění nepoučil. U svého prvního nového vozu, luxusního sedanu E-Motion, totiž opět vsadil na hodně riskantní kartu: Fisker prý vlastními silami vyvíjí takzvané solid-state baterie, které mají být bezpečnější, jednodušší a rychlejší na dobíjení než stávající lithiové články. Jenže technologie není pro praxi zatím připravena a i když se ji podaří vypilovat, bude to pro Fiskera obrovský risk. Opět totiž vlastně nikdo neví, co se s takovými revolučními bateriemi bude dít v praxi.

Henrik Fisker si tak prostě stůj co stůj chce splnit svůj sen o revolučním automobilu. Ale tentokrát k tomu přidává i trochu reálnější základy. Firma totiž právě oznámila, že v druhé polovině roku 2021 začne zákazníkům prodávat nové elektrické SUV, které přeci jen bude založeno na konvenčnější technice. A které má být dostupné, cenou se chce Fisker dostat pod 40 000 dolarů (cca 900 000 korun).

Proti Tesle

„Náš tým si dal za úkol vytvořit cenově dostupný elektromobil, který je mnohem víc vzrušující a vyvolává více emocí než vozy, které jsou na trhu. Jsme nadšeni, že můžeme představit vůz, který skutečně mění svět SUV. S cenou začínající pod 40 000 dolarů dostane zákazník přitažlivé a luxusní robustní a ekologické auto,“ chlubí se v prohlášení automobilky Henrik Fisker. Cenou i zaměřením se vůz postaví přímo proti novince Tesla Model Y.

Výhodu proti Tesle chce Fisker získat v několika ohledech. Kromě toho, že hlásí, že auto bude mít originální a neotřelý design, se chce Firsker soustředit na prostorný interiér s luxusním zpracováním, který by měl být v této třídě středně velkých SUV nadstandardní. Co se designu týče, Fisker zatím zveřejnil jediný obrázek auta, na kterém je vidět například vychytávka v podobě radaru adaptivního tempomatu schovaného za sklem v místě tradiční masky chladiče. Auto má podle Fiskera působit originálním a dynamickým dojmem.

Nad Teslou chce mít navrch i v dojezdu. Fisker slibuje, že už v základním provedení by novinka měla umět urazit na jedno nabití asi 480 kilometrů, což je dojezd, který nabídne Tesla až za příplatek. Baterie mají být klasické li-ion a kapacita akumulátorů má být přes 80 kWh. Fisker navíc nabídne tuto verzi hned od začátku prodeje, zatímco u Tesly začne nejprve produkce dražších modelů s obdobným dojezdem a teprve asi v roce 2022 přijde na trh základní varianta s onou lákavější cenou. Fisker tak může získat drobný náskok, když nabídne špičkový dojezd ihned. Podobně jako u Tesly se tu bude připlácet například za pohon všech kol. Detailnější ceník slibuje Fisker zveřejnit letos koncem roku, kdy by firma měla světu představit funkční prototypy novinky.

Auto se má vyrábět přímo v USA, firma podle slov svých zástupců právě dokončuje výběr lokality, kde má výroba odstartovat. Na rozjezd továrny má tedy Fisker jen něco přes dva roky, což se zdá být poměrně šibeničním termínem. Otázkou je, jak k výrobě celkově Fisker přistoupí, snaha malých automobilek o velkosériovou výrobu totiž většinou bývá hodně komplikovaná, čehož důkazem je vlastně i konkurenční Tesla. Na druhou stranu při volbě vhodného partnera by nemusela výroba být zas takový problém, otázkou je, zda a jak bude Fisker schopen navázat spolupráci s někým z tradičních výrobců.

Fisker se chlubí tím, že novinka bude velmi prostorná a že interiér nabídne po stisku tlačítka velmi vzdušnou atmosféru, což naznačuje přítomnost nějaké obří panoramatické střechy. Interiér má být zároveň skutečně luxusní a je pravda, že co se týče jeho návrhu, Fisker skutečně umí, což dokazují jeho minulé kreace. Luxusní mají být i služby, které bude značka nabízet. Auta bude totiž Fisker prodávat zákazníkům napřímo a namísto tradičních dealerů a servisů tu bude conciérge služba. Ta by měla případné servisní zásahy zařídit v podstatě za zákazníka, který tak nebude muset se svým vozem nikam jezdit.

Budoucnost získává obrysy

Automobilka také prohlašuje, že aktuální novinka má být první z celé modelové řady dostupnějších elektromobilů z jejího portfolia. SUV se dostane na trh jako první, později ale mají následovat i další vozy. Na SUV padla volba především díky tomu, že jde o velmi konkurenční kategorii, kam teď míří celá řada vozů. V dané velikostní třídě budou novinkami nejen Fisker a nová Tesla Model Y, ale třeba také chystané SUV Volkswagen ID. Crozz či auto, které vyjede na základě studie Vision iV z Mladé Boleslavi. Fisker se bude chtít postavit třeba i chystanému Audi Q4 e-tron, které se ukázalo v Ženevě jako studie, a konkurencí mu v budoucnu může být třeba i Porsche Macan, které má v nadcházející generaci dostat mimo jiné také plně elektrickou variantu.

Plány na uvedení elektrického SUV také dávají jasnější obrysy tomu, jak to bude s luxusním a revolučním sedanem Fisker E-Motion. Ten je nadále v přípravě, ale auto se má na trh dostat až poté, co se rozjede výroba a prodej této masovější novinky.

Z prohlášení automobilky lze také vyčíst, že se nejspíš trochu mění plány i z hlediska uvádění modelu s různými typy baterií. Původně to totiž vypadalo tak, že Fisker uvede E-Motion nejprve s klasickými li-ion bateriemi s dojezdem, zhruba jako teď slibuje nové SUV, a teprve později by se objevily revoluční solid-state baterie. Teď se ale zdá, že i díky menším změnám plánů a úpravě priorit by se E-Motion mohl dostat do prodeje rovnou právě s revoluční bateriovou technikou, která pak slibuje dojezd až 800 kilometrů na jedno nabití.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda Enyaq

VIDEO Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím...

Prodej dieselů je po třech dekádách poprvé pod 30 procenty, roste elektro

Srovnávací test Škody Superb s různými druhy pohonů

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem v Evropě letos v druhém čtvrtletí poprvé za...

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Škoda představí nový elektromobil v Praze. Enyaq ukáže prvního září

Obrázek siluety Škody Enyaq po úpravě grafikem

VIDEO Škoda Enyaq iV, jak se nový bateriový model z Mladé Boleslavi jmenuje, bude mít světovou premiéra...

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

nabíječka Janovská

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na...

  • Nejčtenější

NÁZOR: Evropa se definitivně zbláznila. Chce ještě zpřísnit limit emisí

Evropská komise navrhne zpřísnění limitů pro automobilové emise v Evropské unii. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému...

Správné používání blinkrů je rutina, kterou skoro nikdo neumí

Používáte blinkry? A používáte je správně? Zdánlivě jednoduchá funkce dělá řadě řidičů problémy. Poradíme vám, jak...

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na návštěvě v Karlovi: kráska si přestavěla dodávku na hippie bydlení

Nicolette Havlová je mladá dívka z Havířova. A trochu dobrodruh. Jezdí stopem, což v současnosti téměř nikdo dobrovolně...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Hyundai z Nošovic skrývá světlomety a je hodně hybridní. Odnaviguje i pěší

Ve slezských Nošovicích vyráběné SUV Hyundai Tucson přichází v nové generaci. Ta má neotřelý design se „schovanými“...

Tunelu Blanka je pět let. Podívejte, co tam řidiči vyvádějí

Blanka, která se začala stavět v roce 2007, je největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku. Dnes,...

Slavné Z přežije. Kupé Nissanu bude mít stále šestiválec s manuálem

Evropské emisní tažení a stoupající obliba SUV zabila už nejeden atraktivní řidičský model, přičemž jsme svědky toho,...

Spirála agresivity roste. Vyprovokovat se nechá sedm z deseti řidičů

Česká asociace pojišťoven odstartovala emotivní preventivní kampaň Agresivita zabíjí. Spolu s policií a BESIPem chce...

POUZE 5 VÍTĚZŮ! Tropická soutěž s vůněmi Glade Exotic Tropical Blossoms
POUZE 5 VÍTĚZŮ! Tropická soutěž s vůněmi Glade Exotic Tropical Blossoms

Přeneste se do tropů s exotickou vůní květů Monoi, jasmínu a sladkého kokosu. Zapojte se do soutěže a možná právě vy vyhrajete balíček nové řady...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...