Pondělí 27. března 2023, svátek má Dita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. března 2023 Dita

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

  15:48
Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato kategorie navíc láká spoustu nováčků v oboru, takže brzy bude na trhu hodně nabito. Prosadit se napodruhé chce i dánský automobilový designér Henrik Fisker.
Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun | foto: Fisker Inc.

Fisker patří ke snílkům, kteří mají ve snaze změnit automobilový svět už určitou tradici. Před mnoha lety to byl právě on, kdo chtěl realističtěji pojatým vozem Fisker Karma zatopit tehdy vznikající automobilce Tesla, jenže s Karmou to nakonec dopadlo neslavně. Ne že by to bylo špatné auto, ale obrovské potíže dodavatele baterií (včetně nějakých těch požárů samotných článků) nakonec poslaly firmu, která byla na dodavateli závislá, do konkurzu.

Dánský snílek usazený v Americe (rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte zde) se ale nevzdává. Už předloni oznámil svůj návrat na scénu s novou značkou Fisker Inc. A už na první pohled se zdálo, že se možná z předchozího dění nepoučil. U svého prvního nového vozu, luxusního sedanu E-Motion, totiž opět vsadil na hodně riskantní kartu: Fisker prý vlastními silami vyvíjí takzvané solid-state baterie, které mají být bezpečnější, jednodušší a rychlejší na dobíjení než stávající lithiové články. Jenže technologie není pro praxi zatím připravena a i když se ji podaří vypilovat, bude to pro Fiskera obrovský risk. Opět totiž vlastně nikdo neví, co se s takovými revolučními bateriemi bude dít v praxi.

Henrik Fisker si tak prostě stůj co stůj chce splnit svůj sen o revolučním automobilu. Ale tentokrát k tomu přidává i trochu reálnější základy. Firma totiž právě oznámila, že v druhé polovině roku 2021 začne zákazníkům prodávat nové elektrické SUV, které přeci jen bude založeno na konvenčnější technice. A které má být dostupné, cenou se chce Fisker dostat pod 40 000 dolarů (cca 900 000 korun).

Proti Tesle

„Náš tým si dal za úkol vytvořit cenově dostupný elektromobil, který je mnohem víc vzrušující a vyvolává více emocí než vozy, které jsou na trhu. Jsme nadšeni, že můžeme představit vůz, který skutečně mění svět SUV. S cenou začínající pod 40 000 dolarů dostane zákazník přitažlivé a luxusní robustní a ekologické auto,“ chlubí se v prohlášení automobilky Henrik Fisker. Cenou i zaměřením se vůz postaví přímo proti novince Tesla Model Y.

Výhodu proti Tesle chce Fisker získat v několika ohledech. Kromě toho, že hlásí, že auto bude mít originální a neotřelý design, se chce Firsker soustředit na prostorný interiér s luxusním zpracováním, který by měl být v této třídě středně velkých SUV nadstandardní. Co se designu týče, Fisker zatím zveřejnil jediný obrázek auta, na kterém je vidět například vychytávka v podobě radaru adaptivního tempomatu schovaného za sklem v místě tradiční masky chladiče. Auto má podle Fiskera působit originálním a dynamickým dojmem.

Nad Teslou chce mít navrch i v dojezdu. Fisker slibuje, že už v základním provedení by novinka měla umět urazit na jedno nabití asi 480 kilometrů, což je dojezd, který nabídne Tesla až za příplatek. Baterie mají být klasické li-ion a kapacita akumulátorů má být přes 80 kWh. Fisker navíc nabídne tuto verzi hned od začátku prodeje, zatímco u Tesly začne nejprve produkce dražších modelů s obdobným dojezdem a teprve asi v roce 2022 přijde na trh základní varianta s onou lákavější cenou. Fisker tak může získat drobný náskok, když nabídne špičkový dojezd ihned. Podobně jako u Tesly se tu bude připlácet například za pohon všech kol. Detailnější ceník slibuje Fisker zveřejnit letos koncem roku, kdy by firma měla světu představit funkční prototypy novinky.

Auto se má vyrábět přímo v USA, firma podle slov svých zástupců právě dokončuje výběr lokality, kde má výroba odstartovat. Na rozjezd továrny má tedy Fisker jen něco přes dva roky, což se zdá být poměrně šibeničním termínem. Otázkou je, jak k výrobě celkově Fisker přistoupí, snaha malých automobilek o velkosériovou výrobu totiž většinou bývá hodně komplikovaná, čehož důkazem je vlastně i konkurenční Tesla. Na druhou stranu při volbě vhodného partnera by nemusela výroba být zas takový problém, otázkou je, zda a jak bude Fisker schopen navázat spolupráci s někým z tradičních výrobců.

Fisker se chlubí tím, že novinka bude velmi prostorná a že interiér nabídne po stisku tlačítka velmi vzdušnou atmosféru, což naznačuje přítomnost nějaké obří panoramatické střechy. Interiér má být zároveň skutečně luxusní a je pravda, že co se týče jeho návrhu, Fisker skutečně umí, což dokazují jeho minulé kreace. Luxusní mají být i služby, které bude značka nabízet. Auta bude totiž Fisker prodávat zákazníkům napřímo a namísto tradičních dealerů a servisů tu bude conciérge služba. Ta by měla případné servisní zásahy zařídit v podstatě za zákazníka, který tak nebude muset se svým vozem nikam jezdit.

Budoucnost získává obrysy

Automobilka také prohlašuje, že aktuální novinka má být první z celé modelové řady dostupnějších elektromobilů z jejího portfolia. SUV se dostane na trh jako první, později ale mají následovat i další vozy. Na SUV padla volba především díky tomu, že jde o velmi konkurenční kategorii, kam teď míří celá řada vozů. V dané velikostní třídě budou novinkami nejen Fisker a nová Tesla Model Y, ale třeba také chystané SUV Volkswagen ID. Crozz či auto, které vyjede na základě studie Vision iV z Mladé Boleslavi. Fisker se bude chtít postavit třeba i chystanému Audi Q4 e-tron, které se ukázalo v Ženevě jako studie, a konkurencí mu v budoucnu může být třeba i Porsche Macan, které má v nadcházející generaci dostat mimo jiné také plně elektrickou variantu.

Plány na uvedení elektrického SUV také dávají jasnější obrysy tomu, jak to bude s luxusním a revolučním sedanem Fisker E-Motion. Ten je nadále v přípravě, ale auto se má na trh dostat až poté, co se rozjede výroba a prodej této masovější novinky.

Z prohlášení automobilky lze také vyčíst, že se nejspíš trochu mění plány i z hlediska uvádění modelu s různými typy baterií. Původně to totiž vypadalo tak, že Fisker uvede E-Motion nejprve s klasickými li-ion bateriemi s dojezdem, zhruba jako teď slibuje nové SUV, a teprve později by se objevily revoluční solid-state baterie. Teď se ale zdá, že i díky menším změnám plánů a úpravě priorit by se E-Motion mohl dostat do prodeje rovnou právě s revoluční bateriovou technikou, která pak slibuje dojezd až 800 kilometrů na jedno nabití.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Je toto budoucnost elektromobility? Doron Myersdorf, šéfmanažer společnosti...

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba...

Kvůli normě EU malá auta skončí, přitom jsou ekologicky příznivější, říká expert

Jan Macek

Před 30 lety začala Evropská unie předepisovat výrobcům automobilů, jaké množství látek ve...

První tesla vyjela před 15 lety, byl to sporťák přestavěný z lotusu

Tesla Roadster na jihlavském Masarykově náměstí.

VIDEO Americká automobilka Tesla v současnosti ovládá trh s elektromobily. První z nich, sportovní...

Černá sobota pro elektromobily. Německo čeká nával Nizozemců u nabíječek

Ilustrační snímek

Malou ochutnávkou elektromobilní budoucnosti, která se na nás řítí rychlostí mrazem vybíjené...

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Hyundai Ioniq 6

VIDEO Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to...

Europarlament definitivně schválil povinné nulové emise aut od roku 2035

Toyota bZ4X

Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o...

Hlavně elektricky. A na benzin taky. Prošmejdili jsme nový Hyundai z Nošovic

Hyundai Kona

VIDEO Exkluzivně Nová generace Kony je prostornější a lépe vybavená, ale především přichází s výrazně sebevědomějším...

  • Nejčtenější

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Slovensko přitvrdí proti opilým řidičům. Za dvě promile pět let vězení

Slovensko připravuje přísnější tresty pro silně opilé řidiče. Podle předlohy, kterou posoudí parlament, by nově za...

OBRAZEM: Záhadné opuštěné hospodářství plné aut objevili náhodou v Británii

Dvojice britských youtuberů, Matt Nadin a Andy Thompson, narazila v anglickém městě Suffolk na zapomenuté vrakoviště,...

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...