Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

  15:48
Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato kategorie navíc láká spoustu nováčků v oboru, takže brzy bude na trhu hodně nabito. Prosadit se napodruhé chce i dánský automobilový designér Henrik Fisker.
Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun | foto: Fisker Inc.

Fisker patří ke snílkům, kteří mají ve snaze změnit automobilový svět už určitou tradici. Před mnoha lety to byl právě on, kdo chtěl realističtěji pojatým vozem Fisker Karma zatopit tehdy vznikající automobilce Tesla, jenže s Karmou to nakonec dopadlo neslavně. Ne že by to bylo špatné auto, ale obrovské potíže dodavatele baterií (včetně nějakých těch požárů samotných článků) nakonec poslaly firmu, která byla na dodavateli závislá, do konkurzu.

Dánský snílek usazený v Americe (rozhovor s Henrikem Fiskerem čtěte zde) se ale nevzdává. Už předloni oznámil svůj návrat na scénu s novou značkou Fisker Inc. A už na první pohled se zdálo, že se možná z předchozího dění nepoučil. U svého prvního nového vozu, luxusního sedanu E-Motion, totiž opět vsadil na hodně riskantní kartu: Fisker prý vlastními silami vyvíjí takzvané solid-state baterie, které mají být bezpečnější, jednodušší a rychlejší na dobíjení než stávající lithiové články. Jenže technologie není pro praxi zatím připravena a i když se ji podaří vypilovat, bude to pro Fiskera obrovský risk. Opět totiž vlastně nikdo neví, co se s takovými revolučními bateriemi bude dít v praxi.

Henrik Fisker si tak prostě stůj co stůj chce splnit svůj sen o revolučním automobilu. Ale tentokrát k tomu přidává i trochu reálnější základy. Firma totiž právě oznámila, že v druhé polovině roku 2021 začne zákazníkům prodávat nové elektrické SUV, které přeci jen bude založeno na konvenčnější technice. A které má být dostupné, cenou se chce Fisker dostat pod 40 000 dolarů (cca 900 000 korun).

Proti Tesle

„Náš tým si dal za úkol vytvořit cenově dostupný elektromobil, který je mnohem víc vzrušující a vyvolává více emocí než vozy, které jsou na trhu. Jsme nadšeni, že můžeme představit vůz, který skutečně mění svět SUV. S cenou začínající pod 40 000 dolarů dostane zákazník přitažlivé a luxusní robustní a ekologické auto,“ chlubí se v prohlášení automobilky Henrik Fisker. Cenou i zaměřením se vůz postaví přímo proti novince Tesla Model Y.

Výhodu proti Tesle chce Fisker získat v několika ohledech. Kromě toho, že hlásí, že auto bude mít originální a neotřelý design, se chce Firsker soustředit na prostorný interiér s luxusním zpracováním, který by měl být v této třídě středně velkých SUV nadstandardní. Co se designu týče, Fisker zatím zveřejnil jediný obrázek auta, na kterém je vidět například vychytávka v podobě radaru adaptivního tempomatu schovaného za sklem v místě tradiční masky chladiče. Auto má podle Fiskera působit originálním a dynamickým dojmem.

Nad Teslou chce mít navrch i v dojezdu. Fisker slibuje, že už v základním provedení by novinka měla umět urazit na jedno nabití asi 480 kilometrů, což je dojezd, který nabídne Tesla až za příplatek. Baterie mají být klasické li-ion a kapacita akumulátorů má být přes 80 kWh. Fisker navíc nabídne tuto verzi hned od začátku prodeje, zatímco u Tesly začne nejprve produkce dražších modelů s obdobným dojezdem a teprve asi v roce 2022 přijde na trh základní varianta s onou lákavější cenou. Fisker tak může získat drobný náskok, když nabídne špičkový dojezd ihned. Podobně jako u Tesly se tu bude připlácet například za pohon všech kol. Detailnější ceník slibuje Fisker zveřejnit letos koncem roku, kdy by firma měla světu představit funkční prototypy novinky.

Auto se má vyrábět přímo v USA, firma podle slov svých zástupců právě dokončuje výběr lokality, kde má výroba odstartovat. Na rozjezd továrny má tedy Fisker jen něco přes dva roky, což se zdá být poměrně šibeničním termínem. Otázkou je, jak k výrobě celkově Fisker přistoupí, snaha malých automobilek o velkosériovou výrobu totiž většinou bývá hodně komplikovaná, čehož důkazem je vlastně i konkurenční Tesla. Na druhou stranu při volbě vhodného partnera by nemusela výroba být zas takový problém, otázkou je, zda a jak bude Fisker schopen navázat spolupráci s někým z tradičních výrobců.

Fisker se chlubí tím, že novinka bude velmi prostorná a že interiér nabídne po stisku tlačítka velmi vzdušnou atmosféru, což naznačuje přítomnost nějaké obří panoramatické střechy. Interiér má být zároveň skutečně luxusní a je pravda, že co se týče jeho návrhu, Fisker skutečně umí, což dokazují jeho minulé kreace. Luxusní mají být i služby, které bude značka nabízet. Auta bude totiž Fisker prodávat zákazníkům napřímo a namísto tradičních dealerů a servisů tu bude conciérge služba. Ta by měla případné servisní zásahy zařídit v podstatě za zákazníka, který tak nebude muset se svým vozem nikam jezdit.

Budoucnost získává obrysy

Automobilka také prohlašuje, že aktuální novinka má být první z celé modelové řady dostupnějších elektromobilů z jejího portfolia. SUV se dostane na trh jako první, později ale mají následovat i další vozy. Na SUV padla volba především díky tomu, že jde o velmi konkurenční kategorii, kam teď míří celá řada vozů. V dané velikostní třídě budou novinkami nejen Fisker a nová Tesla Model Y, ale třeba také chystané SUV Volkswagen ID. Crozz či auto, které vyjede na základě studie Vision iV z Mladé Boleslavi. Fisker se bude chtít postavit třeba i chystanému Audi Q4 e-tron, které se ukázalo v Ženevě jako studie, a konkurencí mu v budoucnu může být třeba i Porsche Macan, které má v nadcházející generaci dostat mimo jiné také plně elektrickou variantu.

Plány na uvedení elektrického SUV také dávají jasnější obrysy tomu, jak to bude s luxusním a revolučním sedanem Fisker E-Motion. Ten je nadále v přípravě, ale auto se má na trh dostat až poté, co se rozjede výroba a prodej této masovější novinky.

Z prohlášení automobilky lze také vyčíst, že se nejspíš trochu mění plány i z hlediska uvádění modelu s různými typy baterií. Původně to totiž vypadalo tak, že Fisker uvede E-Motion nejprve s klasickými li-ion bateriemi s dojezdem, zhruba jako teď slibuje nové SUV, a teprve později by se objevily revoluční solid-state baterie. Teď se ale zdá, že i díky menším změnám plánů a úpravě priorit by se E-Motion mohl dostat do prodeje rovnou právě s revoluční bateriovou technikou, která pak slibuje dojezd až 800 kilometrů na jedno nabití.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

VIDEO Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Krach elektrického snu. Fisker požádal o soudní ochranu před věřiteli

18. června 2024

Americký výrobce elektromobilů Fisker v pondělí požádal o bankrotovou ochranu, zkrachovalo mu totiž...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

Čínská automobilka Leapmotor zahájila v Polsku výrobu elektroaut

18. června 2024

Společný podnik čínské automobilky Leapmotor a koncernu Stellantis zahájil výrobu elektromobilů...

Největší indiánský potlach byl v Český Budějovicích, dorazily i divošky

18. června 2024

Na výstavišti v Českých Budějovicích proběhl největší evropský sraz Indian Rider Fest příznivců...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...