Elektrická budoucnost Audi. Do šesti let chce mít dvanáct aut do zásuvky

  8:23aktualizováno  8:23
Audi plánuje do roku 2025 nabídnout dvanáct plně elektrických modelů. Do konce příštího roku jich bude mít pod označením e-tron v nabídce pět. Automobilka to oznámila na autosalonu v Ženevě, kde prezentuje dva chystané modely do zásuvky – SUV a čtyřdveřové kupé.

Audi Q4 e-tron | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Audi nabídlo první plně elektrický modele v podobě velkého SUV loni a na začátku letošního roku dodala německá značka první vozy zákazníkům. 

V Ženevě představuje koncept SUV jménem Q4 e-tron. Kompaktní elektrické SUV o délce 4,59 metru se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 225 kW a dojezdem 450 kilometrů. 

Audi Q4 e-tron

Každou z náprav pohání jeden elektromotor – Q4 je tedy quattro. Mezi jednotlivými nápravami neexistuje mechanické spojení. Místo něj zajišťuje optimální rozdělení točivého momentu elektronika.  „Koncept využívá pro dosažení co nejvyšší hospodárnosti většinou zadní synchronní elektromotor. Z důvodu hospodárnosti je točivý moment obvykle rozdělován tak, že upřednostňuje zadní nápravu. Pokud řidič potřebuje více výkonu, než je elektromotor schopen poskytnout, elektrický pohon všech kol připojí přední asynchronní elektromotor a podle potřeby přesune část točivého momentu na přední nápravu. To se děje také prediktivně ještě před tím, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu, při rychlém průjezdu zatáčkou nebo v případě nedotáčivosti či přetáčivosti vozu,“ popisuje Jiří Rozkošný, mluvčí Audi pro Českou republiku.

Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a generuje točivý moment 310 newtonmetrů. Přední motor posílá na přední kola 75 kW a 150 Newton metrů.

AUTOSALON Ženeva 2019

Z nuly na sto zrychlí za pouhých 6,3 sekundy a dosahuje maximální, elektricky omezené rychlosti 180 km/h. Velký akumulátor s kapacitou 82 kilowatthodin zabírá téměř celý prostor podvozku mezi nápravami. Dojezd je více než 450 km. Q4 e-tron stojí na modulární platformě pro elektrifikované vozy MEB, která se v budoucnosti stane základem mnoha elektricky poháněných vozidel koncernu Volkswagen Group, od kompaktních vozů až po prémiové vozy střední třídy. 

Vysokonapěťový akumulátor v podobě plochého, širokého bloku je umístěn mezi nápravami pod kabinou a váží 510 kilogramů. „Rozložení zatížení náprav je rozděleno v téměř dokonalém poměru 50:50,“ popisuje Rozkošný. Podvozek s 22palcovými koly je vybaven adaptivními tlumiči.

„S rozvorem 2,77 metru se řadí přinejmenším o kategorii výše. A protože uvnitř vozu chybí tunel převodovky, koncept Q4 e-tron nabízí netušenou prostornost a komfort, zejména pokud jde o prostor pro nohy cestujících vpředu a vzadu,“ uvádí Rozkošný.

„Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality. Zobrazuje důležité grafické informace, například navigační šipky přímo na silnici,“ dodává.

Audi e-tron GT
Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

A upozorňuje na speciální barvu karoserie, odstín modré „Solar Sky“, který se mění v závislosti na úhlu dopadu světelných paprsků: „Barva byla speciálně namíchána pro koncept Q4 e-tron a vyrobena za podmínek šetrných k životnímu prostředí, účinně odráží krátkovlnné paprsky slunečného záření blízké infračervenému spektru. Tím se výrazně snižuje zahřívání povrchu karoserie a interiéru vozu. To přispívá k subjektivnímu pocitu pohody cestujících a současně snižuje energetické nároky na klimatizaci, která nemusí v horkých dnech pracovat na tak vysoký výkon. A to zase prodlužuje dojezd a snižuje globální uhlíkovou stopu,“ popisuje.

Fotogalerie

V sériové podobě se elektrické Q4 začne prodávat na konci příštího roku. Na konci roku 2020 by měla dorazit i produkční verze sportovního elektrického kupé e-tron GT. Technologii pro tento vůz automobilka Audi vyvíjela spolu s firmou Porsche, která patří do koncernu Volkswagen stejně jako Audi. Vůz stojí na společné platformě Audi a Porsche pod označením PPE (Premium Platform Electric), která je určená pro elektrické vozy obou značek.

Automobilka Audi už dříve oznámila, že do roku 2025 chce mít přes 20 elektrických modelů včetně vozů na hybridní pohon.

V průběhu letošního roku bude představeno Audi e-tron Sportback a z výrobní linky začne sjíždět také speciálně po Čínu navržené Audi Q2L e-tron.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Najdete na iDNES.cz