Elektrická budoucnost Audi. Do šesti let chce mít dvanáct aut do zásuvky

  8:23aktualizováno  8:23
Audi plánuje do roku 2025 nabídnout dvanáct plně elektrických modelů. Do konce příštího roku jich bude mít pod označením e-tron v nabídce pět. Automobilka to oznámila na autosalonu v Ženevě, kde prezentuje dva chystané modely do zásuvky – SUV a čtyřdveřové kupé.

Audi Q4 e-tron | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Audi nabídlo první plně elektrický modele v podobě velkého SUV loni a na začátku letošního roku dodala německá značka první vozy zákazníkům. 

V Ženevě představuje koncept SUV jménem Q4 e-tron. Kompaktní elektrické SUV o délce 4,59 metru se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 225 kW a dojezdem 450 kilometrů. 

Audi Q4 e-tron

Každou z náprav pohání jeden elektromotor – Q4 je tedy quattro. Mezi jednotlivými nápravami neexistuje mechanické spojení. Místo něj zajišťuje optimální rozdělení točivého momentu elektronika.  „Koncept využívá pro dosažení co nejvyšší hospodárnosti většinou zadní synchronní elektromotor. Z důvodu hospodárnosti je točivý moment obvykle rozdělován tak, že upřednostňuje zadní nápravu. Pokud řidič potřebuje více výkonu, než je elektromotor schopen poskytnout, elektrický pohon všech kol připojí přední asynchronní elektromotor a podle potřeby přesune část točivého momentu na přední nápravu. To se děje také prediktivně ještě před tím, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu, při rychlém průjezdu zatáčkou nebo v případě nedotáčivosti či přetáčivosti vozu,“ popisuje Jiří Rozkošný, mluvčí Audi pro Českou republiku.

Zadní elektromotor dosahuje výkonu 150 kW a generuje točivý moment 310 newtonmetrů. Přední motor posílá na přední kola 75 kW a 150 Newton metrů.

AUTOSALON Ženeva 2019

Z nuly na sto zrychlí za pouhých 6,3 sekundy a dosahuje maximální, elektricky omezené rychlosti 180 km/h. Velký akumulátor s kapacitou 82 kilowatthodin zabírá téměř celý prostor podvozku mezi nápravami. Dojezd je více než 450 km. Q4 e-tron stojí na modulární platformě pro elektrifikované vozy MEB, která se v budoucnosti stane základem mnoha elektricky poháněných vozidel koncernu Volkswagen Group, od kompaktních vozů až po prémiové vozy střední třídy. 

Vysokonapěťový akumulátor v podobě plochého, širokého bloku je umístěn mezi nápravami pod kabinou a váží 510 kilogramů. „Rozložení zatížení náprav je rozděleno v téměř dokonalém poměru 50:50,“ popisuje Rozkošný. Podvozek s 22palcovými koly je vybaven adaptivními tlumiči.

„S rozvorem 2,77 metru se řadí přinejmenším o kategorii výše. A protože uvnitř vozu chybí tunel převodovky, koncept Q4 e-tron nabízí netušenou prostornost a komfort, zejména pokud jde o prostor pro nohy cestujících vpředu a vzadu,“ uvádí Rozkošný.

„Zcela novým prvkem je velkoformátový head-up displej s funkcemi rozšířené reality. Zobrazuje důležité grafické informace, například navigační šipky přímo na silnici,“ dodává.

Audi e-tron GT
Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

A upozorňuje na speciální barvu karoserie, odstín modré „Solar Sky“, který se mění v závislosti na úhlu dopadu světelných paprsků: „Barva byla speciálně namíchána pro koncept Q4 e-tron a vyrobena za podmínek šetrných k životnímu prostředí, účinně odráží krátkovlnné paprsky slunečného záření blízké infračervenému spektru. Tím se výrazně snižuje zahřívání povrchu karoserie a interiéru vozu. To přispívá k subjektivnímu pocitu pohody cestujících a současně snižuje energetické nároky na klimatizaci, která nemusí v horkých dnech pracovat na tak vysoký výkon. A to zase prodlužuje dojezd a snižuje globální uhlíkovou stopu,“ popisuje.

Fotogalerie

V sériové podobě se elektrické Q4 začne prodávat na konci příštího roku. Na konci roku 2020 by měla dorazit i produkční verze sportovního elektrického kupé e-tron GT. Technologii pro tento vůz automobilka Audi vyvíjela spolu s firmou Porsche, která patří do koncernu Volkswagen stejně jako Audi. Vůz stojí na společné platformě Audi a Porsche pod označením PPE (Premium Platform Electric), která je určená pro elektrické vozy obou značek.

Automobilka Audi už dříve oznámila, že do roku 2025 chce mít přes 20 elektrických modelů včetně vozů na hybridní pohon.

V průběhu letošního roku bude představeno Audi e-tron Sportback a z výrobní linky začne sjíždět také speciálně po Čínu navržené Audi Q2L e-tron.

Nejčtenější

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického hlediska. Hrozí v...

Tichá hrozba. Elektromobily budou muset povinně vydávat hluk

Model X od Tesly

Jsou zelené, čisté a tiché. Tak vypadá ideální představa o elektromobilech. Že jsou ekologické, jen pokud se domníváme,...

Autohádanka: Kdo pozná žlutý sporťák, je machr

Těší i jejich dvě vnučky, které prarodiče v domě hojně navštěvují.

Podle kousku vykukujícího vraty garáže pozná to auto jen málokdo. Zkuste uhodnout, jaký vůz je na obrázku.

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Udělali byste test na řidičské oprávnění? Otestujte se

Ilustrační snímek

Zvládli byste závěrečný test v autoškole? V seriálu iDNES.cz vám přinášíme desátý z dvanácti vzorových testů pro...

Nouzové tlačítko oslaví rok, většinou ale vysílá jen falešné poplachy

Ilustrační snímek

Letos 1. dubna uplyne přesně rok od chvíle, kdy začal být povinný systém pro přivolání pomoci v nouzi z automobilů,...

Další z rubriky

Pařížský butik na kolech: pocta kubismu a kamera hledající díry

DS7 Crossback

Francouzská značka DS představila mondénní SUV. Levné není, za cenu kolem milionu ovšem dá porci špičkové techniky i...

Benz uměl všechno opravit. A tak postavil první auto

Dobová reklama na první auto Benz Patent Motorwagen

Denně lidstvo otočí klíčkem či zmáčkne startér jedné miliardy automobilů. A jedeme. Můžeme za to poděkovat muži...

České zastoupení Hyundai má nového šéfa, prošel BMW, Volvem i Škodou

Hyundai i30 N Fastback

Novým generálním ředitelem zastoupení korejské značky Hyundai na českém trhu bude bývalý ředitel Hyundai Motor Slovakia...

Najdete na iDNES.cz