Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Sláva modernímu oldschoolu a dieselům. Fiat Tipo Cross přidává rozumné ceny

Žádný hybrid. Pěkně starý dobrý diesel, co jede jako vítr. K tomu mechanické ovládání, klasická ruční brzda a navrch slušná cenovka. Nepropadli jsme se o deset let zpátky. Ty dobré časy veze Fiat Tipo.
Fiat Tipo Cross

Fiat Tipo Cross | foto: Kateřina Horáková pro iDNES.cz

Tipo bylo dosud smutnou ilustrací dnešní paralýzy Fiatu. Ať se značka snaží sebevíc, ne a ne dostat drajv. Přitom právě Tipo má v kufru všechny trumfy. Nové naděje veze povedený facelift. A tak trochu bez vlastního přičinění dostává pojetí Tipa nový rozměr. Je to prostě auto, které skvěle využívá toho, že oldschool dnes začíná být jedinou cestou k normálnímu ježdění. Navíc za původní ceny.

Jméno úspěšného modelu slavné éry oprášil Fiat pro řadu nabízející hatchback, sedan a kombík v roce 2015. Změny tváře, které facelifty přinášejí, nejsou vždy krokem k lepšímu. V případě Tipa se ovšem povedl – příď je výraznější, dává autu robustnější vzezření a zaujme. Hlavně nápisem Fiat, který nahradil logo značky – to si model přivezl z Jižní Ameriky, kde tento prvek otestovali nejdřív.

Třikrát sláva mechanice

Moderní auta řidiče často systematicky štvou a odrazují od řízení. Start, nastavení systémů a deaktivace funkcí, které nechcete, ale auto je mít musí, čím dál víc připomínají předletovou přípravu raketoplánu. Takže nakonec člověk ocení normálnost obyčejného auta, které ho neštve. Tipo určitě nejezdí nejlíp v kategorii, všechno ale zvládá s jistotou a bez excesů. Dnes plošně nasazovaný otravný (a často spíš nebezpečný) udržovač v jízdním pruhu, který se s vámi přetahuje o volant, nevypínáte v pátém podmenu palubního systému schované pod šifrou hodnou Jolandy, ale jednoduše stiskem tlačítka na blinkrové páčce.

Fiat Tipo Cross

Není to festival moderní techniky a „simply clever“ nápadů. A právě proto má italská značka, které za poslední roky nabídka modelů prořídla na kritickou úroveň, v Tipu jedinečnou příležitost. V době okouzlené nepraktickými crossovery a dalšími kreaturami nabízí povedenou staromilskou klasiku. To asi bude tím, že plánování dělají v automobilkách většinou mladé naděje moderní doby, které do moderního crossoveru ještě nepořebovaly naložit kočárek, anebo ti, komu už stačí jen odvézt basu piv. Tipo je obyčejné, jednoduché, srozumitelné běžnému motoristovi. Italskou něžnost nebo jiskrnou uhrančivost v něm neobjeví asi nikdo. Sňatky z rozumu ale nemusí být vždycky špatnou volbou.

Klapnutí při zavření dveří ladí s celkovým pocitem fortelnosti. Kabina je celkově velmi slušně odhlučněná. Vzadu se sedí o hodně výš než vepředu. To ocení ti, kdo chtějí mít podepřená stehna a sedět pohodlně zabořeni do sedáků. Potíž je ale v tom, že se tam pak vejde jen člověk do nějakých metru osmdesáti. Dlouhán se zarazí o strop a musí zadkem sjet v sedáku vpřed, kde se ovšem zarazí koleny o přední opěradlo. Na první pohled ten prostor vypadá skvěle, i tabulkově má Tipo mezi konkurenty střechu hodně vysokou, jenže toho nedokáže využít. Velmi slušné jsou sedačky – oporu pro řezání zatáček neposkytnou, ale nebolí z nich záda. Volant je vysloveně hezký, tlačítka ovládání základních funkcí rádia jsou zezadu ramen, to je šikovnost okoukaná v Americe. Velký, 440litrový zavazadlový prostor má podlahu docela vysoko. Hrana kufru, ale i prahy jsou naopak příjemně nízké, nakládání bagáže i neohybného těla je tedy jednoduché.

Fiat Tipo Cross

Aby nedošlo k mýlce, moderní techniku nabídne taky. Novinkou pro všechna tipa jsou full LED světlomety, které nahrazují příplatkové xenony. Má denní svícení i vzadu, což je dnes stále velmi raritní věc. Vyšší výbavové verze dostávají digitální přístrojový štít (znalci vzpomenou, že s tím frajeřil už před třiceti lety původní Fiat Tipo – tehdy to fakt moc nefungovalo). Nový je vrcholový infotainment ovládaný 10,25" dotykovým tabletem, my měli menší sedmipalcový. Topení a klimatizace naštěstí zůstaly u fyzických ovladačů, hurá. Zůstala tu taky normální mechanická ruční brzda, dvakrát hurá.

Unikát, který ani nabubřelejší konkurenti nenabídnou, najdeme na podvozku. Tipo vyžehlí i rozoranou okresku, na dálnici je stabilní. Cítíte, jak podvozek pracuje, je poddajný a jistý. To díky speciálním tlumičům Koni FSD (Frequency Selective Damping), které pracují ve dvou modech – ventil v tlumiči v závislosti na frekvenci pohybu kola přepíná automaticky mezi dvěma okruhy. Podvozek je tak tuhý při sportovní jízdě na hladké vozovce, v zatáčce nebo třeba při brzdění a měkce pohodlný při plynulé jízdě po cestě na nerovnostech. Řízení je pevné a neviklavé, jak jsme bývali u fiatů zvyklí. Řazení šestikvaltu spojeného s testovaným motorem přesné. Automat do Tipa nepořídíte. To tak nějak symbolizuje cílovou skupinu.

Italové diesely umí

Tipu zůstalo v nabídce trio motorů. Je to na dnešní dobu nezvyklá skladba: turbobenzinový litr s výkonem sto koní je jediný zážehový agregát, další dva jsou čtyřválcové a tankují naftu: menší 1,3 95 k a 1,6 se 130 koňmi; kterou jsme vyzkoušeli. Motor s razancí 320 Nm, který s faceliftem přibral pod kapotu deset koní (8 kW), je v dnešní době, která diesely systematicky dusí, zjevením. Je nečekaně živý a spontánní, má říz, jen trochu rachotí. Do sedmi litrů se vejdou i nejdravější dálniční letci, umí jezdit ale i za čtyři a půl.

Fiat Tipo Cross

Významnou novinkou, kterou přivezl facelift, je trekkingově pojatá verze Cross. V paprikově oranžové barvě na větších kolech to tipu sekne. Oproti civilním provedením má přemodelované nárazníky a v nich nové mlhovky, střešní lišty, nástavce prahů a zespoda zakrytovaný motor. A hlavně skoro o čtyři centimetry vyšší podvozek, s devatenácti centimetry už může konkurovat esúvéčkům.

V mnoha ohledech je to auto ze staré školy, a to je na něm sympatické. Působí obyčejně, což mezi výstřelky, crossovery a pojízdnými tablety dneška oceníte.

Cenově zasahuje do revíru malých aut. Startovací cena sedanu 326 tisíc a hatchbacku o dvacet víc je hluboko pod konkurencí stejné kategorie. Tím, jak ostatní za posledních pár měsíců razantně zdražili, dostal italský model vyráběný v Turecku nový náboj. Jen pro ilustraci: tipo s naftovou jedna-šestkou pořídíte od 461 tisíc, což je stále o padesát tisíc míň, než kolik stojí nejobyčejnější VW Golf s litrovým benzinovým tříválcem.

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....