Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

ANALÝZA: Volkswagen zdraží auta, podpoří tím prodej a vývoj elektromobilů

Směřování k elektromobilitě je jasně nalinkované a nezvratné. I proto investuje Volkswagen do této technologie miliardy. Kromě toho citelně podraží vozy se spalovacími motory. Cena aut splňujících normu Euro 7 platnou od roku 2020 vzroste až o 2 500 eur, to je 65 tisíc korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ceny aut rostou, prokazují to analýzy trhu. A bude hůř, podle prohlášení manažerů koncernu Volkswagen, který se staví do role vůdce tažení za elektrifikaci aut a demokratizaci tohoto pohonu (čtěte více zde), čeká zákazníky skokové zdražení. Firma nyní očekává, že do roku 2028 vyrobí celkem 22 milionů elektromobilů založených na vlastních platformách.

Přechod na výrobu elektrických aut je nutný, pokud chtějí automobilky splnit drsné cíle na snižování emisí. „Elektromobily tady jsou stále, ovšem právě teď je jejich reálný rozvoj. Prosazovaný též regulacemi. Potřebujeme vozidla s nulovými emisemi, abychom splnili cíle. A bateriová technologie se v tuto chvíli jeví jako nejlepší řešení. Ano, bude to stát peníze,“ uvedl Luca de Meo, šéf značky Seat v pondělním rozhovoru pro iDNES.cz. „Propočty říkají, že budu potřebovat prodávat 25 procent aut s nulovými emisemi, abych splnil limity pro rok 2025,“ komentuje de Meo.

Elektromobily jsou dnes drahé a jen omezeně využitelné, výrobci je tedy musí na trh „nacpat“ pod tlakem. Když se křivka rostoucích cen klasických „spalovacích“ aut protne s klesající křivkou ceny elektroaut, měl by nakonec zákazník sáhnout po elektomobilu (kvůli lacinějšímu provozu a různým dalším pobídkám). Jedno je však jasné, bod zlomu bude výš, než na kterém je současná cena spalovacího motoru.

Volkswagen posun urychlí tím, že auta se spalovacím motorem zdraží. Samoúčelné to není. Zdražení je z opačné strany tlačeno rostoucí cenou nákladů na výrobu stále sofistikovanějšího motoru, který musí plnit zpřísňující se ekonormy. „Vždycky to tak bylo, s příchodem nové generace je nový model vždy modernější, vybavenější a o něco dražší,“ komentuje de Meo.

A tak to všechno zapadá do sebe. Joachim Hinz, finanční ředitel Seatu, to vysvětluje tak, že si automobilka musí na drahou elektromobilitu vydělat a peníze přinesou „obyčejné“ modely se spalovacím motorem. Nejsložitější je vše vybalancovat tak, aby se elektromobilů prodávalo (a jejich prodeje rostly) tolik, aby držely flotilové emise značky pod limitem. To není jen v rukách automobilek a jejich cenové politiky, ale také podmínek na trhu, infrastruktuře pro nabíjení a dalších okolnostech.

„Elektromobily určitě zatíží profitabilitu automobilových výrobců. Především kvůli ceně baterií. Dá se čekat, že pro srovnatelné vozy cena elektrického modelu bude vyšší. Je to podobné, jako když jsme se od obyčejných mobilů posunuli ke smartphonů, také byly dražší. Jako koncern Volkswagen chceme nabídnout elektromobil, který si běžní lidé budou moci dovolit - zdemokratizovat elektrický pohon. Čekáme také, že ceny akumulátorů poklesnou, vedou se debaty, jak rychle, ale určitě zlevní. A je určitý bod, kdy to začne být profitabilní, je to přirozený vývoj,“ analyzuje de Meo.

Už nyní je podle magazínu Automobilwoche jasné, že Volkswagen v následujících čtyřech letech postupně výrazně navýší ceny. Zvýšení cen se podle prognózy šéfa odbytu VW Dalheima dotkne přinejmenším vozů se spalovacím a dieselovým motorem. 

„U dieselových motorů musíme cenu kvůli normě Euro 7 zvýšit o 2 000 až
2 500 eur (až 65 tisíc korun - pozn. red.). Největší část se týká materiálových nákladů. U benzinových motorů je to zhruba o tisíc eur méně. Ceny benzinových motorů byly navýšeny už v roce 2018, jelikož byly vybaveny filtry pevných částic. Následovat budou další běžné kroky související s inflací.“

Vyšší náklady kvůli WLTP

Koncern podle Automobilwoche ještě kompletně nedokončil reorganizaci související se zavedením WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, což je nová metodika sloužící ke zjišťování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů) a na scéně se objevují další rizika, i kvůli aféře dieselgate.

Druhá fáze WLTP bude znamenat pro automobilku vyšší výdaje. I z toho důvodu je třeba usilovně šetřit. Náklady ještě nejsou pevně propočítány a mohly by být ve finále vyšší, než se dosud plánovalo. Z toho důvodu byly u VW podle Dahlheimova vyjádření navýšeny kapacity pro testování o čtyřicet procent. Audi navýšilo u přístrojů na měření emisí přímo v provozu kapacitu o padesát procent.

Mobilní zařízení na měření emisí pro test RDE

Dahlheim si je jist, že „výsledky budou zřetelně nižší než v roce 2018“. Zároveň prohlásil, že „letos v září nebudou některé varianty k dispozici v takové míře, jak by si odbyt představoval“.

Absolutní nedostatek je například u čtyřválcových benzinových motorů 1,5 TSI, dealeři dokonce ruší zákaznické objednávky, protože výrobce není schopen alespoň výhledově garantovat dodání v určitém časovém horizontu.

Platforma pro všechny

„Volkswagen jako vůdčí automobilka v elektromobilitě má sílu vyvinout několik elektrických platforem. Je to také způsob, jak získat konkurenční výhodu,“ vysvětluje Luca de Meo. Německý koncern má proto velké plány s unikátní platformou MEB vyvinutou speciálně pro elektromobily. A aby se u nich dostal na akceptovatelnou cenu, musí jich vyrobit a prodat co nejvíc, proto je chce nabídnout i dalším výrobcům (více čtěte zde). 

„Abychom mohli nezbytné investice do elektrické ofenzivy uskutečnit, musíme dál zvyšovat svou efektivitu a výkon ve všech oblastech,“ uvedl šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess.

První „nekoncernovou“ společností, která mechanický základ s akumulátory v podlaze a motorem u poháněné zadní nápravy použije, bude německé e.GO Mobile AG z Cách.

V koncernu vládne optimismus. Alespoň v tomto smyslu se vyjádřil šéf odbytu VW Christian Dahlheim v rozhovoru pro magazín Automobilwoche. „Ofenziva modelů elektromobilů a vozů SUV ovládne celkový trh a získá i další podíly na trhu.“

Seat el-Born
Seat el-Born

Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek. S prvním čistě elektrickým volkswagenem z rodiny I.D., který má Volkswagen představit v druhé půlce letoška, se značka chce podle opakovaných prohlášení manažerů koncernu dostat s cenou na úroveň dieselového Golfu. Tak to má být alespoň zpočátku u většiny značek napříč koncernem. Audi se svým plně elektrickým SUV e-tron to dodržuje, dvoumilionová cena odpovídá srovnatelným konvenčním modelům Q7 a Q8 (jen dojezd na „plnou“ je poloviční).

Volkswagen chce uvést na trh elektromodel VW ID.3 za zahajovací cenu pod 30 tisíc eur. Model v top variantě má mít dojezd až 550 kilometrů. Neoficiálně se také hovoří o výhodném e-Upu VW, jehož nová verze má být na trhu jen v Evropě od roku 2020. Zhruba ve stejnou dobu by měly do ulic vyjet i vozy Seat e-Mii a Škoda Citigo, které bude vůbec první sériově vyráběnou škodovkou do zásuvky, velké objemy prodeje od těchto modelů ovšem automobilky nečekají. 

Rodina Volkswagen I.D.

Do plánovaných investic ve výši 18 miliard eur, které chce Volkswagen vyčlenit do roku 2023 na elektromobilitu, patří i vývoj SUV ID. CROZZ, ID. BUZZ a limuzíny ID. VIZZION. Elektromobily Volkswagenu a určitě v první fázi i Seatu (jeho model bude dvojčetem ID.3) se budou vyrábět v Německu, Škoda to chce zpočátku zkusit s velkým SUV, větším a dražším autem, které bude na platformě MEB vyrábět v Mladí Boleslavi.

Škoda Vision iV

V jednom si je ovšem Dahlheim zcela jist. Elektromobily budou i pro podnikatele stále atraktivnější, velký potenciál vidí především u velkých zákazníků. Již nyní je například známo, že právě velcí zákazníci hodně hledí na „Total cost of ownership“, tedy celkové náklady zahrnující nejen pořizovací cenu vozu, ale i náklady na běžný provoz. „A ty jsou u elektromobilů jak známo výhodnější, než u stejně drahých vozů se spalovacím motorem.“

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Dálnice jsou v ČR pro elektroauta zdarma, cizinci však prohrávají s byrokracií

Nabíječka MOL Plugee u dálnice D1 ve směru na Brno.

Petra, Pražanka vdaná do Nizozemska, se jako každé léto chystá navštívit příbuzenstvo v Česku, s...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky
Jak správně ochránit děti před úžehem? Omezte nosítka i šátky

Úžeh je přehřátí organismu, ke kterému dochází při nadměrnému vystavení těla přímému slunečnímu záření. Nejčastěji se projevuje malátností, bolestí...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....