Čtvrtek 25. února 2021, svátek má Liliana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 25. února 2021 Liliana

ANALÝZA: Volkswagen zdraží auta, podpoří tím prodej a vývoj elektromobilů

Směřování k elektromobilitě je jasně nalinkované a nezvratné. I proto investuje Volkswagen do této technologie miliardy. Kromě toho citelně podraží vozy se spalovacími motory. Cena aut splňujících normu Euro 7 platnou od roku 2020 vzroste až o 2 500 eur, to je 65 tisíc korun.

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Ceny aut rostou, prokazují to analýzy trhu. A bude hůř, podle prohlášení manažerů koncernu Volkswagen, který se staví do role vůdce tažení za elektrifikaci aut a demokratizaci tohoto pohonu (čtěte více zde), čeká zákazníky skokové zdražení. Firma nyní očekává, že do roku 2028 vyrobí celkem 22 milionů elektromobilů založených na vlastních platformách.

Přechod na výrobu elektrických aut je nutný, pokud chtějí automobilky splnit drsné cíle na snižování emisí. „Elektromobily tady jsou stále, ovšem právě teď je jejich reálný rozvoj. Prosazovaný též regulacemi. Potřebujeme vozidla s nulovými emisemi, abychom splnili cíle. A bateriová technologie se v tuto chvíli jeví jako nejlepší řešení. Ano, bude to stát peníze,“ uvedl Luca de Meo, šéf značky Seat v pondělním rozhovoru pro iDNES.cz. „Propočty říkají, že budu potřebovat prodávat 25 procent aut s nulovými emisemi, abych splnil limity pro rok 2025,“ komentuje de Meo.

Elektromobily jsou dnes drahé a jen omezeně využitelné, výrobci je tedy musí na trh „nacpat“ pod tlakem. Když se křivka rostoucích cen klasických „spalovacích“ aut protne s klesající křivkou ceny elektroaut, měl by nakonec zákazník sáhnout po elektomobilu (kvůli lacinějšímu provozu a různým dalším pobídkám). Jedno je však jasné, bod zlomu bude výš, než na kterém je současná cena spalovacího motoru.

Volkswagen posun urychlí tím, že auta se spalovacím motorem zdraží. Samoúčelné to není. Zdražení je z opačné strany tlačeno rostoucí cenou nákladů na výrobu stále sofistikovanějšího motoru, který musí plnit zpřísňující se ekonormy. „Vždycky to tak bylo, s příchodem nové generace je nový model vždy modernější, vybavenější a o něco dražší,“ komentuje de Meo.

A tak to všechno zapadá do sebe. Joachim Hinz, finanční ředitel Seatu, to vysvětluje tak, že si automobilka musí na drahou elektromobilitu vydělat a peníze přinesou „obyčejné“ modely se spalovacím motorem. Nejsložitější je vše vybalancovat tak, aby se elektromobilů prodávalo (a jejich prodeje rostly) tolik, aby držely flotilové emise značky pod limitem. To není jen v rukách automobilek a jejich cenové politiky, ale také podmínek na trhu, infrastruktuře pro nabíjení a dalších okolnostech.

Fotogalerie

„Elektromobily určitě zatíží profitabilitu automobilových výrobců. Především kvůli ceně baterií. Dá se čekat, že pro srovnatelné vozy cena elektrického modelu bude vyšší. Je to podobné, jako když jsme se od obyčejných mobilů posunuli ke smartphonů, také byly dražší. Jako koncern Volkswagen chceme nabídnout elektromobil, který si běžní lidé budou moci dovolit - zdemokratizovat elektrický pohon. Čekáme také, že ceny akumulátorů poklesnou, vedou se debaty, jak rychle, ale určitě zlevní. A je určitý bod, kdy to začne být profitabilní, je to přirozený vývoj,“ analyzuje de Meo.

Už nyní je podle magazínu Automobilwoche jasné, že Volkswagen v následujících čtyřech letech postupně výrazně navýší ceny. Zvýšení cen se podle prognózy šéfa odbytu VW Dalheima dotkne přinejmenším vozů se spalovacím a dieselovým motorem. 

„U dieselových motorů musíme cenu kvůli normě Euro 7 zvýšit o 2 000 až
2 500 eur (až 65 tisíc korun - pozn. red.). Největší část se týká materiálových nákladů. U benzinových motorů je to zhruba o tisíc eur méně. Ceny benzinových motorů byly navýšeny už v roce 2018, jelikož byly vybaveny filtry pevných částic. Následovat budou další běžné kroky související s inflací.“

Vyšší náklady kvůli WLTP

Koncern podle Automobilwoche ještě kompletně nedokončil reorganizaci související se zavedením WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, což je nová metodika sloužící ke zjišťování spotřeby paliva a emisí výfukových plynů) a na scéně se objevují další rizika, i kvůli aféře dieselgate.

Druhá fáze WLTP bude znamenat pro automobilku vyšší výdaje. I z toho důvodu je třeba usilovně šetřit. Náklady ještě nejsou pevně propočítány a mohly by být ve finále vyšší, než se dosud plánovalo. Z toho důvodu byly u VW podle Dahlheimova vyjádření navýšeny kapacity pro testování o čtyřicet procent. Audi navýšilo u přístrojů na měření emisí přímo v provozu kapacitu o padesát procent.

Mobilní zařízení na měření emisí pro test RDE

Mobilní zařízení na měření emisí pro test RDE

Dahlheim si je jist, že „výsledky budou zřetelně nižší než v roce 2018“. Zároveň prohlásil, že „letos v září nebudou některé varianty k dispozici v takové míře, jak by si odbyt představoval“.

Absolutní nedostatek je například u čtyřválcových benzinových motorů 1,5 TSI, dealeři dokonce ruší zákaznické objednávky, protože výrobce není schopen alespoň výhledově garantovat dodání v určitém časovém horizontu.

Platforma pro všechny

„Volkswagen jako vůdčí automobilka v elektromobilitě má sílu vyvinout několik elektrických platforem. Je to také způsob, jak získat konkurenční výhodu,“ vysvětluje Luca de Meo. Německý koncern má proto velké plány s unikátní platformou MEB vyvinutou speciálně pro elektromobily. A aby se u nich dostal na akceptovatelnou cenu, musí jich vyrobit a prodat co nejvíc, proto je chce nabídnout i dalším výrobcům (více čtěte zde). 

„Abychom mohli nezbytné investice do elektrické ofenzivy uskutečnit, musíme dál zvyšovat svou efektivitu a výkon ve všech oblastech,“ uvedl šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess.

První „nekoncernovou“ společností, která mechanický základ s akumulátory v podlaze a motorem u poháněné zadní nápravy použije, bude německé e.GO Mobile AG z Cách.

V koncernu vládne optimismus. Alespoň v tomto smyslu se vyjádřil šéf odbytu VW Christian Dahlheim v rozhovoru pro magazín Automobilwoche. „Ofenziva modelů elektromobilů a vozů SUV ovládne celkový trh a získá i další podíly na trhu.“

Seat el-Born
Seat el-Born

Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek. S prvním čistě elektrickým volkswagenem z rodiny I.D., který má Volkswagen představit v druhé půlce letoška, se značka chce podle opakovaných prohlášení manažerů koncernu dostat s cenou na úroveň dieselového Golfu. Tak to má být alespoň zpočátku u většiny značek napříč koncernem. Audi se svým plně elektrickým SUV e-tron to dodržuje, dvoumilionová cena odpovídá srovnatelným konvenčním modelům Q7 a Q8 (jen dojezd na „plnou“ je poloviční).

Volkswagen chce uvést na trh elektromodel VW ID.3 za zahajovací cenu pod 30 tisíc eur. Model v top variantě má mít dojezd až 550 kilometrů. Neoficiálně se také hovoří o výhodném e-Upu VW, jehož nová verze má být na trhu jen v Evropě od roku 2020. Zhruba ve stejnou dobu by měly do ulic vyjet i vozy Seat e-Mii a Škoda Citigo, které bude vůbec první sériově vyráběnou škodovkou do zásuvky, velké objemy prodeje od těchto modelů ovšem automobilky nečekají. 

Rodina Volkswagen I.D.

Rodina Volkswagen I.D.

Do plánovaných investic ve výši 18 miliard eur, které chce Volkswagen vyčlenit do roku 2023 na elektromobilitu, patří i vývoj SUV ID. CROZZ, ID. BUZZ a limuzíny ID. VIZZION. Elektromobily Volkswagenu a určitě v první fázi i Seatu (jeho model bude dvojčetem ID.3) se budou vyrábět v Německu, Škoda to chce zpočátku zkusit s velkým SUV, větším a dražším autem, které bude na platformě MEB vyrábět v Mladí Boleslavi.

Škoda Vision iV

Škoda Vision iV

V jednom si je ovšem Dahlheim zcela jist. Elektromobily budou i pro podnikatele stále atraktivnější, velký potenciál vidí především u velkých zákazníků. Již nyní je například známo, že právě velcí zákazníci hodně hledí na „Total cost of ownership“, tedy celkové náklady zahrnující nejen pořizovací cenu vozu, ale i náklady na běžný provoz. „A ty jsou u elektromobilů jak známo výhodnější, než u stejně drahých vozů se spalovacím motorem.“

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

EU a Čína uzavřely investiční dohodu, vyjednávaly téměř sedm let

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová

Evropská unie a Čína dnes dojednaly úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou...

Infrastruktura se zlepšuje, podpora elektromobilů je však v Česku slabá

Škoda Enyaq u nabíječky sítě Ionity

Infrastruktura pro provoz elektromobilů se v Česku zlepšuje a jízda elektromobilem už není tak...

Fiat Chrysler investuje miliardy do továrny na elektromobily v Polsku

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Automobilka Fiat Chrysler investuje v Polsku 755 milionů zlotých (4,4 miliardy korun), uvedl polský...

Výfuk má v elektrárně, často hoří a jiné největší mýty o elektromobilech

ilustrační snímek

Během deseti let by na českých silnicích mělo jezdit čtvrt až půl milionu elektromobilů. O žádné...

Elektromobilům v Česku už vládne Škoda. Získaly víc zákazníků než CNG

Elektrifikované modely Škody: plug-in hybridní Superb iV a plně elektrické...

VIDEO Rok 2020 se v Česku nesl definitivně ve znamení nástupu elektromobility. Ten je sice velmi...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Nabíjení plug-inhybridní Škody Superb iV  z domácí zásuvky.

VIDEO Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny...

Automobilky syslí peníze na emisní pokuty. Škoda letošní limit nesplní

Emisní laboratoř Škody Auto

Koncern VW se nejspíše nevyhne pokutám za překročení emisních limitů za tento rok. Důvodem je...

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Chtěl bych vyzkoušet i jiné závody, ale je to všechno o financích, míní Pekař

Premium Mělnický závodník jde ve šlépějích svého otce a už několik let patří k naprosté evropské špičce cupových závodů,...

Autofotka týdne: hrnec, který zachránil BMW

Více než stoletá historie mnichovské značky zažila mnoho zvratů. Příběh jedné z největších krizí v historii BMW a to,...

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti...

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...