VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných platforem sdílených napříč značkami. Jejich vývoj je nákladný, zlevní to ovšem nakonec další konstrukční práce i výrobu. Z nové platformy pro elektrovozy chce VW navíc udělat standard, na kterém bude stavět i konkurence.

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta | foto: Volkswagen

Možná ještě kdesi v kumbálu schované video, zázrak využívající standard VHS pro ukládání obrazu a zvuku na půlpalcovou magnetickou pásku v kazetě vyvinutý firmou JVC v osmdesátých letech převálcoval konkurenční technologie Betamax a Video 2000. A právě takovým standardem se podle plánů VW pro všechny elektrovozy světa má stát platforma MEB.

Volkswagen pracuje na „zabijácích Tesly“

Koncern VW plánuje masivní investice do elektrických aut. Jeho unikátní platforma pro elektrická auta by měla změnit pravidla hry na trhu elektromobilů. Nejenže se má stát základem pro rovnou padesátku nových modelů, které chce Volkswagen představit už během šesti let, ambice jsou mnohem vyšší. Věří si natolik, že nabízí tuto technologii svým úhlavním rivalům.

Baterie Tesly pro nabíječky Volkswagenu

Koncern Volkswagen ve Spojených státech stále trpí aférou s nepravdivě udávanými emisemi, která značně poškodila jeho reputaci. Za aféru Dieselgate dostal obří pokutu 2,8 miliardy amerických dolarů, ve finále ho však stála v přepočtu necelých 700 miliard korun. Součástí trestu je také závazek vybudovat rozsáhlou síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Severoamerická část koncernu VW v rámci plánu „Electrify America“, investuje do infrastruktury pro elektromobily dvě miliardy amerických dolarů. Nyní se zjistilo, že rychlodobíječky Volkswagenu s výkonem 210 kilowattů použijí technologii svého rivala. V jejich útrobách budou baterie Tesla Powerpack s s kapacitou 350 kWh, které uskladní levnou elektrickou energii a dodají ji ve špičce, kdy je elektřina nejdražší. Volkswagen si údajně zatím objednal stovku baterií Powerpack. Tiskový mluvčí značky Tesla odmítl tyto informace komentovat.

Vypadá to, že doba v praxi nepoužitelných elektromobilů se chýlí ke konci. Již několik velkých, technologicky vyspělých automobilek představilo své ambiciózní plány či rovnou elektromobily, které mají daleko k dřívějším v praxi jen těžko použitelným vozům s reálným dojezdem nedosahujícím ani dvou set kilometrů, vzniklým spíše kvůli plnění emisních limitů.

Že elektromobil může fungovat i v reálném životě, dokázala nová automobilka Tesla vizionáře Elona Muska. V roce 2012 předběhla velké značky, když představila elektromobil s dojezdem teoreticky přesahujícím 500 km a zrychlením, které mohlo konkurovat drahým supersportovním automobilům. Na to neměly konvenční automobilky žádnou odpověď.

Na relevantní odpověď od věhlasných automobilek jsme si museli počkat až dosud. S elektromobily, které mají teoretický udávaný dojezd 500 kilometrů, přišly značky Audi, Jaguar a Mercedes-Benz. Tedy žádní nováčci. Nejambicióznější plány má však koncern Volkswagen, který tvrdí, že nabídne parametry Tesly za poloviční cenu.

VW hraje vysokou hru

Koncern VW se rozhodl do elektromobility vsadit hodně. Jen během příštích pěti let má v plánu investovat 30 miliard eur, v přepočtu necelých 800 miliard korun, což je nejvyšší investice ze všech tradičních automobilových koncernů. Nepůjde cestou přizpůsobení platforem používaných pro vozy se spalovacími motory k tomu, aby pojaly baterie a elektromotory. Tak jsou postavené její aktuální modely do zásuvky, ale následující generace, jejíž první model dorazí už letos, už bude od začátku stavěná jako elektrovůz.

Rodina elektromobilů značky Volkswagen ponese označení ID

Volkswagen ID

V nejbližší budoucnosti chystá Volkswagen výrobu čtyř elektromobilů řady ID. Ještě letos se začne vyrábět hatchback, který bude v USA následovat klasickým VW Bus inspirovaná dodávka BUZZ, dále sportovně-užitkový vůz CROZZ a sedan střední třídy VIZZION.

Vývojáři VW na to vytvořili zcela novou platformu nazvanou MEB, vzdáleně připomínající skateboard. Ta bude moci být použita pro mnoho vozů různých automobilových tříd, bude tedy velikostně přizpůsobivá; podobně jako platforma MQB pro konvenční modely (stojí na ní malé Polo i manažerský, skoro o metr delší Passat). 

„Pokud se bavíme o nákladech a přizpůsobivosti, věřím, že jsme v tomto oboru šampioni,“ prohlásil šéf strategie koncernu VW Michael Jost.

Tesla jako inspirace?

Platforma MEB je docela podobná základům elektromobilů značky Tesla. Podlahová plošina ukrývá baterie, u zadní nápravy jsou elektromotor s převodovkou a elektronikou, další elektronické komponenty sídlí vepředu. Michael Jost v rozhovoru pro německý list Tagesspiegel řekl: „Pokud se bude řešit přizpůsobivost a náklady, jsme jsme ve svém oboru šampiony.“ Platforma MEB nemá být jen standardem pro vozy koncernu. Volkswagen již oficiálně prohlásil, že bude svoji technologii rád sdílet s dalšími automobilkami a že jednání s konkurenčními značkami probíhají již delší dobu.

Skateboard plný baterek

Kouzlo elektromobilů značky Tesla

Podvozková platforma připomínající skateboard, plná článků podobných tužkovým bateriím. Jsou zde uspořádány svisle, mají střídavě uspořádané póly a chladí je rozvod vody. Ve své době to bylo unikátní řešení, umožňující nebývale velké energetické přesuny. I díky tomu mohou tesly tak dobře zrychlovat, výkonnější verze modelu S se ve sprintu do určité rychlosti vyrovnají supersportovním automobilům. Baterie Tesly váží skoro 600 kilogramů, ale nabízejí teoretický dojezd přes 500 km.

Pokud se Volkswagenu vše podaří podle jeho plánů, stane se největším výrobcem elektromobilů na světě a zopakuje tak to, co se mu povedlo na trhu konvenčních automobilů, kde za poslední čtyři roky po sobě globálně prodal nejvíce osobních aut, používajících stejnou platformu, v tomto případě MQB. Ta se stala základem více než padesáti milionů vozů vyrobených od roku 2012. Používají ji nejen odvozeniny modelu Golf a příbuzné audi či seaty, ale také například Škody Octavia, Superb, Karoq nebo Kodiaq.

Budoucnost elektrické mobilizace

S „elektrickou“ platformou MEB je koncern VW Group ještě ambicióznější. Podle listu Financial Times, čerpajícího informace od dvou zainteresovaných vývojářů, se má stát jakýmsi průmyslovým vzorem. „Tato platforma je srdcem i duší všeho, co Volkswagen dělá pro budoucnost osobních automobilů,“ prohlásil Johannes Buchman, manažer poradenské skupiny FEV Consulting, specializované na automobilový průmysl. „Není to jen technologický základ pro jejich nová auta. Bude mít vliv na celou organizaci výroby, dodavatelský řetězec i výrobu – zkrátka téměř na všechno.“

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta
Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Roku 2018 prodal koncern Volkswagen 40 tisíc elektromobilů, v roce 2025 plánuje toto číslo zvýšit na 3 miliony. Tím by se měl dostat na čtvrtinu své globální produkce. A tyto elektromobily mají být nejpozději do roku 2021 výdělečnými, nepůjde tedy o automobilkou sponzorovanou úlitbu emisním předpisům a povolenkám.

Revoluce v továrnách

Podle informací zasvěcenců nyní trvá vyrobit konvenční volkswagen v průměru mezi 26 a 32 hodinami. Naproti tomu elektromobil postavený na platformě MEB by si vyžádal jen 16 hodin výroby, a to v současných podmínkách. Během několika následujících let by se tato hodnota měla dále snížit a spolu s tím by se snížily náklady na výrobu až o 35 procent.

V Česku se elektromobilům zatím nedaří

V Česku se během loňského roku podle statistik Svazu dovozců automobilů registrovalo 618 elektromobilů. To je ve srovnání s rokem 2017 takřka dvojnásobný počet, ale stále jde jen o 0,24 procenta trhu. Fosilní paliva jsou stále obvyklou volbou tuzemských motoristů i firem. Elektromobily zkrátka zůstávají pro Čechy příliš drahé a své provozovatele omezují příliš krátkým dojezdem na kapacitu baterie, kvůli které řeší, jestli si vůbec mohou zapnout třeba topení nebo v létě klimatizaci.

Díky tomu by VW teoreticky mohl již v roce 2023 představit první dostupný a hlavně použitelný elektromobil za cenu 18 tisíc amerických dolarů, v dnešním přepočtu asi 410 tisíc korun, tedy za méně než poloviční cenu konkurenční Tesly Model 3. Jinými slovy: elektromobil za cenu naftového golfu, jak to už dlouho slibuje vedení koncernu VW.

To však nebude jednoduché. „Abychom mohli dosáhnout této ceny, musíme dokázat postavit celé auto během 10 hodin,“ řekl zdroj zevnitř automobilky pro Financial Times. Podle něj půjde o auto srovnatelné se současným Volkswagenem T-Roc. Zní to logicky. Dnes tak oblíbená SUV jsou pro automobilky vynikajícím receptem, jak vydělat více peněz na autech používajících stejnou techniku jako jejich obyčejnější sourozenci konvenčních kategorií.

Pokud vše půjde, jak si koncern představuje, mohlo by to fungovat. Volkswagen je mistr ve snižování výrobních nákladů, což již dokázal v tom, jak efektivně řídí spoustu svých automobilových značek, které sdílejí společné technologie.

Na platformě MEB vznikne rodina elektromobilů, kterou Volkswagen nazývá ID. Ještě před koncem letošního roku se v továrně v německém Cvikově začne vyrábět kompaktní hatchback ID. Elektromobily se budou vyrábět také v Číně a USA, později se evropská výroba rozjede v Emdenu, Hanoveru a dále do roku 2022 v Drážďanech i Mladé Boleslavi. Odtud budou vyjíždět první elektrické škodovky využívající platformu MEB. V roce 2025 chce koncern prodávat minimálně milion elektromobilů ročně, které se budou vyrábět v osmi továrnách na třech kontinentech.

Elektromobil tu byl dříve než auto

O elektromobilech se mluví dlouho, ostatně elektromobil je prakticky stejně starý jako automobil. První funkční jezdil v Londýně již roku 1884, tedy rok předtím, než Karl Benz představil svůj „Patent-Motorwagen“, považovaný za první automobil světa. Ale tím to v podstatě skončilo, drahé akumulátory a v praxi nepoužitelný dojezd je odsunuly na vedlejší kolej. Pokusy tu byly, od druhé poloviny dvacátého století i od velkých automobilek. I ty však zůstaly spíše nákladnou volbou nadšenců s dojezdem kolem stovky kilometrů než alternativou, která by dosáhla masovějšího uplatnění.

Nebudou to jen Volkswageny

Se kterými automobilkami koncern VW jedná o sdílení jeho technologií, zatím není jasné. Velkým favoritem je koncern Ford, se kterým VW domluvil spolupráci zatím na poli lehkých užitkových vozů a pick-upů. Analytici však v plánu Volkswagenu vidí více. Může jít o zásadní posun, díky kterému koncern získá náskok před konkurencí. Naopak pokud se elektromobily ani přes dostupné ceny masověji nerozšíří, Volkswagenu se jeho obří investice nikdy nevrátí a skončí v miliardových ztrátách.

Hop anebo trop

Je to zkrátka „buď, anebo“. Pokud pro VW vše dobře dopadne, jeho platforma MEB by mohla být v kontextu rozvoje elektromobility přirovnávána k historické roli původního „brouku“. Nyní je však v sázce mnohem více. Když VW něco zanedbá či zkazí, svolávací akce jej budou stát miliardy. Jistě, pokud bude spolupracovat s více koncerny, které zjistí, že je pro ně výhodnější převzít jeho platformu pro elektromobilynež nákladně vyvíjet vlastní, možné problémy se rozdrobí mezi ně. A pokud se z platformy MEB stane standard, VW získá v podstatě monopol na opravy nejen jeho elektromobilů, ale i produktů spolupracujících automobilek, které by platformu sdílely. Bude to taková automobilová franšíza.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...