Nařídit do každého auta alkozámek by bylo přehnané, myslí si jejich výrobce

Exkluzivně
Dräger je v Česku synonymem pro analyzátor alkoholu, do kterého nechávají dýchat policisté při silničních kontrolách řidiče. Pole působnosti rodinné firmy z Lübecku je ovšem mnohem větší. Stefan Dräger, který je už pátou generací ve vedení firmy, poskytl exkluzivně rozhovor pro iDNES.cz.

Stefan Dräger je už pátou generací ve vedení firmy. | foto: archivMAFRA

Právě alkoholtestery tvoří jen malou část produktového portfolia. Dräger se dnes totiž soustředí na dvě klíčová odvětví – bezpečnostní a zdravotnickou techniku. A zatímco jeho bezpečnostní divize vyrábí zmíněné alkoholtestery, detektory plynů a ochranné hasičské vybavení, ta medicínská se zaměřuje na operační sály a vybavení novorozeneckých oddělení a jednotek intenzivní péče. I proto má za sebou tato německá rodinná firma rekordní rok.

Alkozámek do každého auta

EU zavádí povinnou přípravu na jeho montáž

Přes čtyři tisíce nehod způsobí ročně na českých silnicích řidiči pod vlivem alkoholu. V posledních třech letech zemřelo při těchto nehodách 165 lidí. Zabránit neštěstím, při nichž hraje roli alkohol, mohou alkoholtestery či instalace alkoholových zámků do aut. Čtěte více.

Ač se firma dnes prezentuje rozsáhlým portfoliem produktů z oblasti bezpečnosti a medicíny, právě alkohol je důvodem jejího vzniku. Johann Heinrich Dräger byl koncem devatenáctého století nespokojený s tím, jak nespolehlivá jsou výčepní zařízení na pivo. Vyučený hodinář se dal do konstruování a v roce 1889 si nechal patentovat spolehlivý „ventil Lubeca“ pro čepování piva. A rozhodl se, že ho bude sám vyrábět.

Stefan Dräger

Dnes vede rodinný byznys Stefan Dräger, který reprezentuje už pátou generaci v čele rodinné firmy. Pro iDNES.cz odhalil třeba to, že plicní ventilátory byly v uplynulém roce žádané po celém světě a právě jejich výrobu Dräger v roce 2021 zčtyřnásobil.

Začněme tím, s čím se běžný občan může setkat poměrně často – s alkoholtestery. Od poloviny příštího roku budou nově homologovaná auta povinně dostávat přípravu na alkoholové zámky. Jste připraveni navýšit jejich výrobu? Co si o tom opatření myslíte?
Pokud by se jednalo o globální nařízení a bylo by jej potřeba pro každé nově vyrobené auto, takovou poptávku uspokojit neumíme. Na to by rozhodně jedna firma nestačila.

V Drägeru aktuálně nabízíme zařízení, které se do vozidel instaluje dodatečně těm, kteří porušili předpisy, a to v některých evropských zemích, ale hlavně v Americe a Austrálii. Stále častější jsou dobrovolné preventivní instalace, kterými odpovědné přepravní společnosti zvyšují úroveň bezpečnosti práce a chrání si vlastní majetek i reputaci.

Intenzivně komunikujeme s evropskými úřady, které nařízení týkající se přípravy vozidel zavádějí. Jde o to, aby měly vozy jednotné rozhraní, které bude s takovým alkoholovým zámkem komunikovat a v případě potřeby znemožní nastartování vozu. To je u moderních aut mnohem složitější než v minulosti.

Jak je takové zařízení technicky a finančně náročné? Dokážete si představit, že by bylo v každém nově prodávaném voze?
To by bylo přehnané. Zařízení například vyžaduje pravidelnou kalibraci a servis. Navíc se stále víc pracuje na jeho propojení se systémem rozpoznávaní obličeje a dalších vylepšeních. V USA se data online odesílají k soudci, který na přestupce dohlíží v rámci probačního programu. A toto zařízení také umí zjistit, když se ho snaží uživatel obejít a auto nastartovat, i když to alkozámek nepovolil.

Stejné možnosti dohledu může mít i správce vozového parku dopravní společnosti. V současnosti mají některé země povinnost montovat tato zařízení například do školních autobusů a řada profesionálních dopravců v osobní i kamionové dopravě si velmi dobře uvědomuje rizika spojená s požitím alkoholu za volantem a rozhodla se jít také touto cestou.

Alkotester

V této souvislosti bych chtěl zmínit, že kromě uvedených přístrojů pevně připojených ke konstrukci vozu a znemožňujících nastartování bez negativní zkoušky je v nabídce i řada cenově dostupných alkoholtesterů, které jsou k dispozici pro běžné motoristy. Každý tak má možnost si velmi přesně a rychle změřit případnou hladinu alkoholu v krvi. Když zvážíte, jaké důsledky může alkohol za volantem způsobit, investice do takovéhoto přístroje se velice vyplatí.

Vaše zařízení fungují na elektrochemickém principu. Pracujete na něčem novém, hledáte zcela jinou technologii?
Sledujeme vývoj v této oblasti. Objevily se testy z potu a další, ale zatím žádný nemá takovou spolehlivost jako elektrochemické čidlo pro analýzu alkoholu z dechu. Stejně jako každá jiná firma se ale musíme neustále rozvíjet i ve všech ostatních částech naší produkce. Velkými proměnami třeba prochází naše výroba zdravotnické techniky.

Výrobu ventilátorů užívaných na jednotkách intenzivní péče jsme zmiňovali už v úvodu. Jak se dařilo vaší společnosti v loňském roce? Museli jste mít vyprodáno…
První mechanický ventilátor vyvinul můj pradědeček v roce 1907. Inspiroval se tehdy u důlních záchranářů, kterým dodával dýchací přístroje. Původně tedy plicní ventilátory používali hluboko pod zemí k resuscitaci horníků při důlních nehodách, ovšem lékaře napadlo, že by se daly použít i za jiných podmínek, pro zachraňování životů. A tak se dostaly do nemocnic.

Loňský rok byl bezprecedentní. Přestože jsme díky tomu, že jsme před několika lety investovali sedmdesát milionů eur do výroby v německém Lübecku, měli obrovskou výhodu, na tak velkou potřebu medicínské techniky nebyl připraven nikdo. Stálo nás to hodně úsilí, zavedli jsme vícesměnný provoz, kolegy na směnách vzájemně izolovali a během pouhých čtyř týdnů se nám podařilo naši výrobu zásadně navýšit. Už v únoru jsme vyrobili rekordní množství plicních ventilátorů. V Evropě najdete ještě další dva výrobce ventilátorů a dohromady pokrýváme osmdesát procent globálního trhu. Ani tak to na uspokojení veškeré poptávky nestačilo.

Zásobovali jste v době pandemie i české nemocnice?
Ano, společnost Dräger je významným dodavatelem ventilátorů pro nemocnice a zdravotnické záchranné služby. Významnou roli jsme sehráli také během pandemie covidu-19, kdy jsme dodali víc než sto ventilátorů do českého systému státních hmotných rezerv.

Jak si s dobou pandemie poradil váš dodavatelský řetězec?
V době pandemie jsme překročili horizont našich předpokládaných kapacit. Krize ale ukázala ještě něco jiného – dostali jsme nespočet nabídek na pomoc našemu dodavatelskému řetězci. Ty jsme pak jednotlivě prověřovali a některé z nich skutečně pomohly k tomu, abychom vyráběli rychleji a efektivněji. Základem pro nás ale zůstala podmínka, že od všech našich dodavatelů očekáváme špičkovou kvalitu certifikovanou regulatorními orgány zemí našich odběratelů. Z tohoto požadavku jsme nemohli ani v době pandemie slevit. Na nárazové změny poptávky jsme u nás ale poměrně zvyklí.

Zažíváme dobu, kdy například automobilkám chybí komponenty. Jak s tím bojujete? Zmínil jste, že jste na dodavatelích výrazně závislí.
Ano, vnímáme to také. Je pravda, že většinu komponentů získáváme od dodavatelů, a v principu jsme na tom tedy systémem podobně jako automobilky, zatím ale máme štěstí. Sice rostou ceny, u některých komponent jsou až o sto procent vyšší, prozatím nás to ale neovlivňuje ve větším měřítku. Je však možné, že v našem dodavatelském řetězci jen více funguje setrvačnost a změny se v budoucnu dotknou i naší produkce.

Mluvili jsme o tom, jak plicní ventilátory pomohly v České republice. Jak se obecně daří výrobkům firmy na našem trhu?
Velmi dobře. Využívají je firmy, vaši hasiči, s alkoholtestery pracují policisté a najdete je asi v každé nemocnici. Vyrábíme techniku, která pomáhá zachraňovat životy. Je to paradox, ale pro vás jako „civilistu“ je použití alkoholtesteru asi to nejpříjemnější, s čím se z našeho sortimentu můžete potkat.

Který z vašich produktů je v ČR nejžádanější?
Největší poptávka je po plicních ventilátorech, stacionárních i transportních, a na druhém místě jsou anesteziologické přístroje.

Jak vidíte letošní rok z pohledu výsledků?
Neočekáváme, že poptávka ve stávajícím fiskálním roce bude srovnatelná s fiskálním rokem 2020. V tuto chvíli předpokládáme, že čistý objem prodejů a tím i zisky budou ve fiskálním roce 2021 pod úrovní rekordního roku 2020.

Stefan Dräger

Současný ředitel německé rodinné firmy zaměřené na výrobu bezpečnostní a medicínské techniky je představitelem již páté generace Drägerů v jejím vedení. 

Rodák z Lübecku po absolvování vojenské služby vystudoval obor elektrotechnika a inženýrství komunikací na univerzitě ve Stuttgartu. 

Svou kariéru zahájil jako konzultant pro řízení procesů. Těsně před třicítkou se rozhodl zasvětit svůj kariérní život rodinnému byznysu. Jeho hlavním cílem je dnes předat firmu do rukou další generace v ještě lepší formě.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Nový Pentagon je hotový. Podívejte se, jak vypadá hi-tech centrála Škody

6. dubna 2024,  aktualizováno  9:21

Laurin & Klement Kampus je novou dominantou Mladé Boleslavi. Nová centrála Škody Auto pojme...

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test servisů: značková dílna je jistota, garážisté umí pozitivně překvapit

8. dubna 2024

Exkluzivně Po dvou letech jsme chtěli opět ověřit, jak si stojí servisní sítě oproti menším nezávislým dílnám...

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfaria, šéfovi legendární designerské společnosti Pininfaria bylo 65 let. Studiem...

Rallye 160 veteránů vede dakarská liazka. Startovali z centra Prahy

12. dubna 2024,  aktualizováno  15:28

Třináctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět startuje z metropole. V pátek 12....

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

12. dubna 2024

Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Když se prohlížíme s manželem nazí, jsem smutná, říká herečka Želenská

Olgu Želenskou (63) znají čeští diváci především z dabingu nebo z jejího zájezdového divadla Háta. Objevila se i v...

Prosila jsem o shovívavost a žádná nepřišla, říká Anna Julie Slováčková

Anna Julie Slováčková (28) se v rozhovoru pro iDNES.cz svěřila s tím, kdo je pro ni v životě momentálně největší oporou...

Bianca Censori opět pobuřuje, ukázala prsa i klín v průsvitných šatech

Bianca Censori (29) se nahoty nebojí. Manželka rapera Kanyeho Westa (46) odhalila bujné poprsí i klín v průsvitném...

Češi potrestali Chorvatsko za drahotu, vyrazili do Itálie. Vyplatí se i exotika

Premium Zvýšení cen služeb na Jadranu mělo za následek, že tam loni vyrazilo meziročně méně Čechů. Odliv českých turistů...