Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

KOMENTÁŘ: Hon na čtyřkolové čarodějnice může Německu uškodit

  15:00
Německé automobilky byly na koberečku v Berlíně. Na takzvaném dieselového summitu se daly svorně na pokání: svolají do servisů pět milionů aut a pokusí se je upravit tak, aby méně kouřila. Autoprůmysl je jedním z pilířů německé ekonomiky. Teď je na pranýři.

Ekologové by rádi jezdili v elektromobilech. Německo se ovšem vzdalo jaderné energie a jako zálohu za výpadky dodávek ze solárních a větrných elektráren buduje uhelné elektrárny. | foto: Volkswagen

Někomu vadí, že je automobilový průmysl úzce propojen s německou politikou (čtěte zde). Německý tisk výsledky středečního dieselového summitu označuje za tristní. „Spolková vláda nechala automobilový průmysl vyváznout z dieselového skandálu příliš lacino,“ napsala komentátorka listu Die Zeit.

Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že v některých německých městech je situace tak vážná, že se uvažuje o zákazech jízdy starších naftových vozů. Hon na automobilové čarodějnice právě začal.

S vývojem aut se stále snižuje množství emisí, které vypouštějí. Moderní motory jsou bezpochyby čistější než ty staré. Problém je spíš v tom, že těch aut je stále víc.

Celkový podíl osobních vozů na světové produkci emisí je přitom absolutně mizivý. Dnešní normy pracují především se emisemi CO2, toho vytvoří osobní auta na Zemi jen 0,2 %, třeba cementárny vytvoří mnohem více CO2 než všechna auta. U naftových aut jsou největším problémem mikročástice popela a oxidy dusíku (NOX). Auta samozřejmě do ovzduší škodliviny vypouštějí, ale rozhodně ne v takové míře, jak to vidí ti, kdo automobilismus dusí. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů, spočítali v Dánsku.

A když už jsme u složení toho, čím auta zatěžují prostředí: ukazuje se, že významnou zátěž, srovnatelnou s tím, co jde autu z výfuku, tvoří z pohledu pevných částic otěr pneumatik a brzdového obložení a ty potřebují i ty ekology milované elektromobily. Ty mimochodem budou v Německu, které se rozhodlo odstavit jaderné elektrárny a čekat na vítr a slunce, jezdit hlavně na elektřinu z uhlí (čtěte zde).

Auta na pranýři

V Německu, zemi, jejíž chloubou je autoprůmysl, se chystají od roku 2030 úplně zakázat auta se spalovacím motorem, ve Francii a Británii si to už naplánovali na rok 2040 a nově o tom začínají fantazírovat také v Itálii. Německá města (paradoxně často ta, kde sídlí velké německé automobilky, jako Stuttgart a Mnichov) vážně uvažují o zákazu vjezdu dieselů.

„Ukončení prodeje aut se spalovacím motorem v Německu by v tamních automobilkách ohrozilo 436 tisíc míst. Další desetitisíce pracovních příležitostí by zanikly u dodavatelů a návazných odvětví,“ uvedlo německé sdružení automobilového průmyslu VDA na základě studie, kterou si nechalo vypracovat. Volkswagen loni odhadl, že bude muset v příštích letech kvůli přechodu na masovou produkci vozů s elektrickým pohonem (o které však zákazníci zrovna moc nestojí) zrušit desetitisíce pracovních míst. Jenže zrovna Volkswagen, ta mocná firma bojující o pozici největší automobilky světa, se drží kvůli své emisní aféře zpátky. A tak jsou ekologové, kteří by o fyzikálních zákonech rádi hlasovali, na koni.

Autoprůmysl je nyní pod obrovským tlakem. Někteří výrobci (třeba Porsche) už uvažují, že naftová auta přestanou vyrábět úplně. Snaha o plnění veskrze nerealistických nařízení stojí automobilky obrovské peníze. „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj,“ řekl před dvěma lety tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. To jsou dvě a tři čtvrtě miliardy korun a za to už se dá vyvinout celý nový model auta.

Možná to už někdo vysvětlil i jedné z nejaktivnějších bojovnic proti autům, eurokomisařce Elžbietě Bieńkowské: „Jsem sice přesvědčena, že bychom měli v Evropě rychle směřovat k bezemisním automobilům, politická sféra ani automobilky však nemohou mít zájem na náhlém zhroucení trhu dieselových vozů. To by odvětví pouze zbavilo prostředků nezbytných k investicím do bezemisních vozů.“ Přeloženo do lidštiny: na to, aby mohly automobilky pracovat na ztrátových projektech elektromobilů, si musí vydělat prodejem tech „ošklivých“ naftových aut.

Je s podivem, že se autoprůmysl jako jeden z hlavních hybatelů evropské ekonomiky nevzbouří. Chytit euroúředníky pod krkem s tím, že když autoprůmysl v Evropě zadusí, nebudou mít zaprvé čím jezdit a hlavně budou ulice plné milionů nezaměstnaných, přece nemůže být tak těžké. Brusel i Berlín jsou přece lobbisty doslova prolezlé, tak ať si automobilky toho nejlepšího zaplatí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prošmejdili jsme Ford Capri. Je z něj elektromobil se spoustou prostoru

Ford Capri

VIDEO Ford v Londýně představil reinkarnaci legendárního modelu Capri. Ten přišel na trh v roce 1969 a...

Kabaňova auta zpátky v Česku? Čínský koncern SAIC chystá továrnu v Evropě

Goodwood Festival of Speed 2014

VIDEO Španělsko, Maďarsko nebo Česká republika? Šanghajský koncern SAIC, do kterého patří v Evropě...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Skoro polovina majitelů elektromobilů v USA už auto na baterky nechce

Problém první? Dobíjecích stanic je v USA málo. Za druhé je problém je najít. A...

Na oblíbenou značku nářadí nebo piva nedáme dopustit. Kvalita nepotřebuje reklamu, chválí se totiž...

Škoda prodlouží život Fabii, Kamiqu a Scale. Elektromobilizace totiž vázne

Škoda Epiq

VIDEO Škoda Auto prodlouži výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší...

Čína napumpovala do nastartování elektromobility 5,4 bilionu korun

Yangwang U9 na autosalonu v Pekingu

VIDEO Čína za více než deset let vynaložila 230,8 miliardy dolarů (5,4 bilionu Kč), aby si vybudovala...

Čína vyšetřuje dovoz vepřového z Evropské unie. Ta se důsledků neobává

Prodavač porcuje vepřové na trhu v Pekingu. Čínské ministerstvo obchodu...

Čína zahájila vyšetřování možného dumpingu ze strany dovozců vepřového ze zemí Evropské unie,...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....