KOMENTÁŘ: Hon na čtyřkolové čarodějnice může Německu uškodit

  15:00
Německé automobilky byly na koberečku v Berlíně. Na takzvaném dieselového summitu se daly svorně na pokání: svolají do servisů pět milionů aut a pokusí se je upravit tak, aby méně kouřila. Autoprůmysl je jedním z pilířů německé ekonomiky. Teď je na pranýři.

Ekologové by rádi jezdili v elektromobilech. Německo se ovšem vzdalo jaderné energie a jako zálohu za výpadky dodávek ze solárních a větrných elektráren buduje uhelné elektrárny. | foto: Volkswagen

Někomu vadí, že je automobilový průmysl úzce propojen s německou politikou (čtěte zde). Německý tisk výsledky středečního dieselového summitu označuje za tristní. „Spolková vláda nechala automobilový průmysl vyváznout z dieselového skandálu příliš lacino,“ napsala komentátorka listu Die Zeit.

Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že v některých německých městech je situace tak vážná, že se uvažuje o zákazech jízdy starších naftových vozů. Hon na automobilové čarodějnice právě začal.

S vývojem aut se stále snižuje množství emisí, které vypouštějí. Moderní motory jsou bezpochyby čistější než ty staré. Problém je spíš v tom, že těch aut je stále víc.

Celkový podíl osobních vozů na světové produkci emisí je přitom absolutně mizivý. Dnešní normy pracují především se emisemi CO2, toho vytvoří osobní auta na Zemi jen 0,2 %, třeba cementárny vytvoří mnohem více CO2 než všechna auta. U naftových aut jsou největším problémem mikročástice popela a oxidy dusíku (NOX). Auta samozřejmě do ovzduší škodliviny vypouštějí, ale rozhodně ne v takové míře, jak to vidí ti, kdo automobilismus dusí. Jedna obří nákladní loď zatíží životní prostředí více než 50 milionů osobních automobilů, spočítali v Dánsku.

A když už jsme u složení toho, čím auta zatěžují prostředí: ukazuje se, že významnou zátěž, srovnatelnou s tím, co jde autu z výfuku, tvoří z pohledu pevných částic otěr pneumatik a brzdového obložení a ty potřebují i ty ekology milované elektromobily. Ty mimochodem budou v Německu, které se rozhodlo odstavit jaderné elektrárny a čekat na vítr a slunce, jezdit hlavně na elektřinu z uhlí (čtěte zde).

Auta na pranýři

V Německu, zemi, jejíž chloubou je autoprůmysl, se chystají od roku 2030 úplně zakázat auta se spalovacím motorem, ve Francii a Británii si to už naplánovali na rok 2040 a nově o tom začínají fantazírovat také v Itálii. Německá města (paradoxně často ta, kde sídlí velké německé automobilky, jako Stuttgart a Mnichov) vážně uvažují o zákazu vjezdu dieselů.

„Ukončení prodeje aut se spalovacím motorem v Německu by v tamních automobilkách ohrozilo 436 tisíc míst. Další desetitisíce pracovních příležitostí by zanikly u dodavatelů a návazných odvětví,“ uvedlo německé sdružení automobilového průmyslu VDA na základě studie, kterou si nechalo vypracovat. Volkswagen loni odhadl, že bude muset v příštích letech kvůli přechodu na masovou produkci vozů s elektrickým pohonem (o které však zákazníci zrovna moc nestojí) zrušit desetitisíce pracovních míst. Jenže zrovna Volkswagen, ta mocná firma bojující o pozici největší automobilky světa, se drží kvůli své emisní aféře zpátky. A tak jsou ekologové, kteří by o fyzikálních zákonech rádi hlasovali, na koni.

Autoprůmysl je nyní pod obrovským tlakem. Někteří výrobci (třeba Porsche) už uvažují, že naftová auta přestanou vyrábět úplně. Snaha o plnění veskrze nerealistických nařízení stojí automobilky obrovské peníze. „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj,“ řekl před dvěma lety tehdejší šéf Volkswagenu Martin Winterkorn. To jsou dvě a tři čtvrtě miliardy korun a za to už se dá vyvinout celý nový model auta.

Možná to už někdo vysvětlil i jedné z nejaktivnějších bojovnic proti autům, eurokomisařce Elžbietě Bieńkowské: „Jsem sice přesvědčena, že bychom měli v Evropě rychle směřovat k bezemisním automobilům, politická sféra ani automobilky však nemohou mít zájem na náhlém zhroucení trhu dieselových vozů. To by odvětví pouze zbavilo prostředků nezbytných k investicím do bezemisních vozů.“ Přeloženo do lidštiny: na to, aby mohly automobilky pracovat na ztrátových projektech elektromobilů, si musí vydělat prodejem tech „ošklivých“ naftových aut.

Je s podivem, že se autoprůmysl jako jeden z hlavních hybatelů evropské ekonomiky nevzbouří. Chytit euroúředníky pod krkem s tím, že když autoprůmysl v Evropě zadusí, nebudou mít zaprvé čím jezdit a hlavně budou ulice plné milionů nezaměstnaných, přece nemůže být tak těžké. Brusel i Berlín jsou přece lobbisty doslova prolezlé, tak ať si automobilky toho nejlepšího zaplatí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tahounem prodejů elektroaut je Čína, Evropa je v závěsu. V Americe brzdí Trump

Fiat Topolino

VIDEO Celosvětový prodej elektromobilů v prvním pololetí vzrostl o 28 procent na 9,1 milionu. Hlavní...

Xiaomi se s auty do Evropy teprve chystá. My už je prošmejdili s foťákem

Modely elektromobilů Xiaomi SU7 a Xiaomi SU7 Ultra v měřítku 1:18

VIDEO Čínský výrobce smartphonů a jiné elektroniky vstoupil koncem roku 2023 i do segmentu elektromobilů....

VW uzavírá jednu ze svých čínských továren, vyráběly se tam i škodovky

Škoda Kodiaq GT

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC ukončili výrobu v čínském závodě...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

ANALÝZA: Ze 129 čínských značek elektromobilů jich do roku 2030 přežije 15

BYD Qin L na autosalonu v Pekingu

VIDEO Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku...

Škoda Elroq napříč Československem: při nabíjení ceny lítají, pozor na roaming

Na parkovišti pod Chopkom

VIDEO Škoda Elroq byla květnu druhým nejregistrovanějším elektromobilem v Evropě. Vypravili jsme se ní do...

Nejčtenější

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

Na autopárty do Goodwoodu dorazili Dua Lipa, Jozef Kabaň i česká královna

Tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu je exkurzí do současnosti i historie motorsportu, malým autosalonem a tak trochu i festivalem celebrit. Mraveniště s oparem benzinu bylo letos ve znamení...

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

Losí test. Jak Švédové dostali Němce na kolena a Francouze do euforie

Švédové si na automobilové konstruktéry ušili bič, když po fenoménech jménem Ikea a ABBA oslnili svět svým losím testem. V roce 1997 nachytali na švestkách Mercedes třídy A, a později i řadu dalších...

Neutrácejte za detailing. Čistý interiér zvládnete i doma

Čistota je půl zdraví. Platí to i pro auta – jak máme uklizeno, ovlivňuje komfort, a dokonce i bezpečnost při jízdě. Nemusíte se však hned pouštět do detailingu. Běžný úklid se však dá zvládnout...

20. července 2025

Elektrická dodávka Škody je jen pro britské firmy. Z enyaqu postavili užitkáč

Britské zastoupení Škody je tradičně velmi aktivní v různých speciálních akcích. Často dá vzniknout unikátním projektům. A tento je navíc ještě praktický. Z elektrického modelu Enyaq postavili...

20. července 2025

KOMENTÁŘ: Internetoví hrdinové a piráti silnic. Nové radary budí vášně

Premium

Plzeň jako jiná města v zemi nasazuje další radary úsekového měření na čtyřproudé i dvouproudé silnice na městském okruhu. Jsou to komunikace, které mají odlehčit centru a třeba umožnit řidičům, aby...

19. července 2025

Čisté auto dělá dojem. A jeho lak vám poděkuje dlouhou životností

Pravidelné ruční mytí a voskování patří k základní péči o lak. Poradíme se základním postupem, čemu se vyhnout a také jak opravit drobné škrábance.

19. července 2025

Podívejte se, jak český závodnický potěr řádí s motokárami

Czech Kart Open je oficiální národní šampionát motokár. V sezoně 2025 nabídne šest podniků, kde se na start v několika kategoriích zapojí přes 200 jezdců všech věkových i výkonnostních kategorií....

19. července 2025

Nezastavujte na první pumpě. Tady Češi tankují levně cestou do Chorvatska

Plánujete letošní dovolenou v Chorvatsku, a to autem? Rozhodně se vyplatí si pečlivě naplánovat nejen trasu, ale i zastávky na tankování. Ceny benzínu a nafty se totiž napříč Evropou, ale dokonce i v...

18. července 2025

Top 10 nejprodávanějších aut v roce 2024: šest jich bylo od Japonců

Světový automobilový trh zaznamenal v roce 2024 několik zajímavých posunů. Uznávaný analytik Felipe Munoz ze společnosti Jato Dynamics poskytl detailní pohled na desítku globálně nejúspěšnějších...

18. července 2025

Středoevropský autoprůmysl bude v Evropě víc slyšet, centrem bude Česko

Exkluzivně

Národní automobilové asociace České republiky, Polska, Rumunska a Slovenska vytváří v rámci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) skupinu, která má intenzivněji hájit zájmy středo a...

18. července 2025

Trasa do Chorvatska přes Vídeň bývá nejrychlejší. Letos však hrozí komplikace

Nejrychlejší, skoro pořád po dálnicích a také nejčastější. Cestu autem do Chorvatska přes Vídeň, Štýrský Hradec (Graz) a Maribor volí většina Čechů. Je v tom malý zádrhel: díky její oblíbenosti...

17. července 2025

Vyladěné žigulíky se předvedly. Legendě z Togliatti je už pětapadesát let

Letos je to 55 let, co světlo světa spatřila sovětská automobilová legenda. První VAZ 2101, kterému Češi říkali žigulík, sjel z výrobní linky v sovětském Togliatti 19. dubna 1970. Ve výrobě se udržel...

17. července 2025

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

Nissan hledá cestu z krize. Propustí 20 tisíc lidí a zavře legendární továrnu

Japonská automobilka Nissan Motor přestane do března 2028 vyrábět auta ve svém stěžejním závodě v japonském městě Oppama. Výrobu přesune do továrny na jihozápadě země, kterou provozuje dceřiná...

17. července 2025

Přísně tajné: mučírna aut u Mácháče je unikát, ničí tu škody, aby byly bezpečné

V lesích u Máchova jezera je ukrytý unikátní testovací areál. Česká společnost Aurel tu „mučí“ prototypy vyvíjených aut, aby byly bezpečné. Nahlédněte do přísně střeženého areálu se zajímavou...

17. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.