Diesely zabily v roce 2015 na celém světě 38 000 lidí, tvrdí Američané

Jen v Evropské unii způsobily v roce 2015 nadměrné emise vznětových aut 11 400 předčasných úmrtí. Tvrdí to američtí výzkumníci pod vedením Susan Anenbergové.

Ilustrační snímek | foto: ADAC

S děsivými čísly přišla americká společnost Environmental Health Analytics (EHA). Dieselová auta, která emisní limity splňují jen na papíře, byla v roce 2015 na jedenácti celosvětově nejdůležitějších trzích zodpovědná za smrt 38 000 lidí, 11 400 z toho připadá na Evropskou unii. Celkový počet lidí již celosvětově dosáhl 107 600.

Vědci odhadují, že vozy se vznětovými motory vyprodukují ročně téměř o 4,6 milionu tun NOX více, než by měly podle platných emisních norem. Podle vědeckého magazínu Natura přitom celosvětové celkové emise oxidů dusíku dosahují na 13,1 milionu tun. NOX přitom patří k hlavním původcům tzv. přízemního ozonu, zdraví nebezpečný tzv. trikyslík z nich při zemi vzniká působením slunečního záření. Kromě toho jsou oxidy dusíku spojeny i s pevnými částicemi.

Tým EHA okolo Susan Anenbergové využil data zjištěná při měření emisí vznětových vozů v běžném provozu a známé modely šíření škodlivých látek, aby se pokusil stanovit následky nadměrné produkce škodlivých látek na jedenácti trzích, kde jsou diesely nejpopulárnější. Jedná se o Austrálii, Brazílii, Čínu, 28 zemí EU, Indii, Japonsko, Kanadu, Mexiko, Rusko, Jižní Koreu a USA. V těchto oblastech se prodá okolo 80 % celosvětové produkce vznětových aut. U nich se během posledních dvou let intenzivněji zjišťuje, že stanovené emise oxidů dusíku plní jen v laboratoři. V realitě jsou čísla výrazně vyšší.

Vědci se při svém výzkumu zaměřili na oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2) a rozlišovali mezi škodlivinami, které produkuje nákladní doprava a které mají na svědomí osobní auta. Nadprodukce emisí připadá z 90 % na Brazílii, Čínu, EU, Indii a USA. V jednotlivých případech se ale liší původci. „Nákladní vozidla a autobusy způsobují nadměrné emise oxidů dusíku až ze 76 %,“ říká Josh Miller z International Council on Clean Transport (ICCT) z Washingtonu. V případě Evropy je to ale jiné. „V EU mohou za 60 % nadprodukce osobní auta,“ doplňuje další expert z ICCT Ray Minjares. Autoři studie tak spočítali, že z 28 500 předčasných úmrtí spojených s oxidy dusíku připadá na nedodržené limity 11 400 mrtvých.

Benjamin Stephan označil studii jako „opožděnou“. „Dává nám do rukou data, která nám dříve chyběla,“ vysvětluje. Celý výzkum je podle něj dobře provedený, chybí ovšem přesné údaje k jednotlivým automobilovým třídám a značkám. Stephan doufá, že změní pohled na vnímání vznětových aut. „Teď je konečně jasné, jak velké dopady může podvádění s emisemi vznětových motorů mít.“

Nemyslí si to ale všichni. Frankfurter Allgemeine Zeitung přišel se závěry vyšetřovací komise Bundestagu, která měla za úkol zhodnotit dopady tzv. Dieselgate. Píše se v ní, že „neexistuje spojení mezi úmrtím a zvýšenými emisemi NOX.“ Tento závěr ale rozporuje řada odborníků, německý tisk cituje Švýcara Nina Künzliho z tamního institutu TPH. „Kombinovaný vliv NO2 sice není toxikologicky dobře zmapovaný, to ale neznamená, že ho můžeme šmahem označit za bezpečnou látku,“ tvrdí.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.