Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

aktualizováno 
Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních známek a zprůhlednění toků peněz vybraných na mýtném.

Ilustrační snímek | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Návrh počítá s tím, že průměrná cena mýtného by zůstala zachována, vozy vypouštějící více emisí by platily víc a „čistější“ auta méně. Reuters uvádí, že těžká nákladní vozidla tvoří jen zlomek vozového parku, vypouštějí ovšem třetinu emisí CO2, které v EU připadají na dopravu. Práci na novém předpisu agentuře Reuters potvrdily dva zdroje z komise. Cílem je snížit úroveň znečištění, kterou způsobuje doprava.

Evropská asociace výrobců automobilů ACEA (European Automobile Manufacturers Association), která sdružuje automobilky, podle Reuters s myšlenkou diferencovat mýtné podle emisí CO2 souhlasí. Provozovatele velkých flotil to totiž donutí pravidelně obnovovat svůj vozový park.

Návrh, který ještě nemá finální podobu, by vůbec poprvé stanovoval jakým způsobem mají evropské státy stanovovat ceníky mýtného. Nyní se v zemích, které mýtné zavedené mají, stanovuje podle ujeté vzdálenosti. V Česku motoristé platí u osobních vozů časové mýtné pomocí dálničních známek, nákladní vozy platí mýtné podle ujeté vzdálenosti s pomocí mikrovlnné bezdrátové technologie. Dálniční známky (časové zpoplatnění) by ovšem podle návrhu Evropské komise měly být zrušeny a nahradit by je mělo právě klasické mýtné. Tuto variantu už podle informací iDNES.cz v minulosti zkoumalo české Ministerstvo dopravy. Mýtné je náročnější na technologii výběru (je třeba vybudovat infrastrukturu), správci dálnic ovšem vyberou mnohem více.

EU má nyní nástroje na úpravu úrovně zpoplatnění použití dálnic pro nákladní vozidla, ceny mýtného pro osobní dopravu jsou pak plně v kompetenci vlád jednotlivých zemí. Nově se chystá na zavedení mýtného na dálnicích v Německu, kde dosud byly pro osobní vozy zdarma. Sousední státy včetně Česka se kvůli tomu bouří.

Peníze vybrané na mýtném by měly být investovány do infrastruktury, často ovšem končí neznámo kde. Komise tedy plánuje povinnost zveřejňovat informace o tom, kam výnosy z výběru mýtného jdou.

Plné znění návrhu má být zveřejněno 31. května, poté bude potřebovat souhlas Evropského parlamentu a členských států.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Najdete na iDNES.cz