Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

  10:33aktualizováno  10:33
Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy celých 25 let a o všem vědělo i nejvyšší vedení včetně Carlose Ghosna.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Agentura informace o podvodech získala od francouzských vyšetřovatelů pracujících pro místní antimonopolní úřad, který spadá pod ministerstvo financí. Děsivý je jejich rozsah, podle vyjádření bývalého zaměstnance Renaultu totiž emisní testy pomocí speciálního zařízení obcházela již první generace Clia na začátku devadesátých let.

Podle zprávy dosahovaly rozdíly mezi laboratorními a skutečnými emisemi škodlivin až 377 procent. Zařízením, které rozpoznalo nebo jinak využilo podmínky v laboratoři, bylo vybaveno mnoho modelů a na rozdíl od kauzy Dieselgate se nejednalo jen o vozy se vznětovými ale i zážehovými motory.

Policejní vyšetřování se nyní tak jako tak zaměřuje především na vznětové motory splňující emisní normy Euro 5 a Euro 6.

Renault patří do skupiny automobilek, u nichž nezávislé testy ukázaly více než desetinásobné reálné emise NOX, než kolik dovoluje norma. Výrobce to odůvodnil nastavením ventilu zpětného vedení výfukových plynů, který (prý) kvůli ochraně motoru pracuje jen v teplotním rozsahu od 17 do 35 stupňů. Takové teploty však panují v laboratoři, v reálném provozu jsou tak emise rakovinotvorných oxidů dusíku výrazně vyšší.

Renault všechna obvinění odmítá. „Renault nepodvádí,“ prohlásil v reakci na telefonický dotaz agentury AFP, druhý nejvyšší muž automobilky Thierry Bollore. Zpráva vyšetřovatelů ale klade odpovědnost na celé vedení a především na jeho šéfa Carlose Ghosna, který sám rozhodoval o strategii nastavení motorů a tuto pravomoc na nikoho nedelegoval.

Renault má ještě čas připravit se na následky svého jednání, k soudu se totiž celá aféra zatím nedostala, civilní žalobu ale již zvažuje ekologická organizace France Nature Environement. Obvinění se tak dosud projevilo jen na ceně akcií automobilky. Během čtvrtka klesla o více než pět procent.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Najdete na iDNES.cz