Čtvrtek 26. listopadu 2020, svátek má Artur
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. listopadu 2020 Artur

Elektromazda s jedním a půl párem dveří míří z Tokia rovnou do Evropy

Tokyo Motor Show patří k nejvýznamnějším automobilovým výstavám, ačkoliv její sláva v poslední době v asijském regionu vedle čínských salonů poněkud bledne. Pro domácí značky jde stále o akci nejvyšší důležitosti – vždyť všechny kromě Hondy letos vynechaly účast na frankfurtském autosalonu, ale expozici v Tokiu si připravily všechny.

Mazda MX-30 | foto: Mazda

Letošní ročník je již 46. v pořadí, první autosalon byl v Tokiu uspořádán v roce 1954. Výstava se od konce padesátých let již tradičně koná na přelomu října a listopadu, od roku 1973 vždy ob rok, a to v letech končících lichou číslicí.

Daihatsu Rocky

Jméno, pod kterým fanoušci off-roadů znají klasický třídveřový teréňák z počátku devadesátých let, se vrací. Jde o nástupce městského SUV Terios, jehož druhá generace se vyrábí už od roku 2006 a v Japonsku se prodává pod názvy Daihatsu Be:go a Toyota Rush.

Novinka si zachová délku těsně pod čtyři metry i možnost pohonu všech kol. Má novou modulární platformu Daihatsu DNGA, která je menším souputníkem architektury TNGA využívané Toyotou. K tomu přidává přeplňovaný tříválcový motor 1,0 l s poněkud skromnými parametry 72 kW a 140 Nm. Standardem bude převodovka CVT.

Daihatsu Rocky
Daihatsu Rocky
Daihatsu Rocky

Nové Daihatsu Rocky se bude prodávat i na vybraných trzích mimo Japonsko, především v Indii. Tamní verze pojmenovaná Toyota Rise by se měla představit za měsíc. Na indickém trhu přijde vhod délka jen 3 995 mm, protože auta měřící méně než čtyři metry spadají do výhodnějšího daňového pásma.

Honda Jazz

Poslední z malých MPV v nové generaci zjevně neztratilo nic ze svých tradičních vlastností. Jednoprostorová karoserie má kabinu protaženou až nad přední kola, velkou prosklenou plochu a variabilní interiér.

Zachován zůstal i unikátní systém zadních sedadel Magic Seats, který v poslední generaci Civicu Honda naopak vynechala. Sedadla lze tedy podle konkrétní situace buď sklopit do roviny, nebo naopak zvednout sedáky jako v divadle. Nádrž na palivo se totiž v rozporu s běžnou praxí nachází pod předními sedadly.

Honda Jazz
Honda Jazz

Jako by nový Jazz byl ze starého světa, když jedinou viditelnou úlitbou módním trendům je nová verze Crosstar se sadou černých plastů ve stylu SUV. Pod kabátem se však odehraje opravdová revoluce: nový Jazz dostane výhradně hybridní pohon.

Fotogalerie

Ačkoliv nejsou zatím známé bližší podrobnosti, je zřejmé, že půjde o obdobný systém, jaký se již nabízí v CR-V. To znamená výkonný trakční elektromotor spárovaný se spalovacím motorem, který je po většinu času oddělen od kol, a generátorem. Vzhledem k velikosti Jazzu bude spalovací motor pravděpodobně menší než dvoulitr v CR-V.

Do prodeje v Evropě se Jazz dostane v polovině roku 2020. Po již zmíněné hybridní CR-V je druhým důležitým modelem, který povede ke kompletní elektrifikaci evropské nabídky této značky.

Do roku 2022 chce japonská značka dostat do prodeje elektromobil Honda e a další čtyři elektrifikované vozy. Tím by mělo být završeno nahrazení konvenčních pohonů v nabídce, původně plánované na rok 2025.

Mazda MX-30

První elektrická Mazda sází na styl SUV-kupé. Na první pohled zaujme krátkými zadními dveřmi, které se otevírají proti směru jízdy – „jeden a půl“ páru dveří měla sportovní Mazda RX-8 a zrovna tak to má i konkurenční elektrické BMW i3. Karoserie má ostře řezané rysy s prudce klesající zádí, díky hladkým zaobleným plochám nevypadá nijak agresivně.

Mazda MX-30
Mazda MX-30

Technický základ je společný s modely Mazda 3 a CX-30, druhému z nich také odpovídají vnější rozměry: délka 4 395 mm, rozvor 2 655 mm a šířka 1 795 mm, jen výška 1 570 mm je nepatrně vyšší. Důvod je zřejmý, baterie našly místo v podlaze, která je také náležitě vyztužena.

Fotogalerie

Interiér odpovídá sesterským modelům, liší se hlavně provedením středového tunelu. Ostatně sama automobilka tvrdí, že chtěla postavit „auto s baterií, ne baterii na kolech“. Přesto se MX-30 tak trochu vymyká, a to důrazem na přírodní materiály. Odkládací přihrádky jsou vystlané korkem a kožené čalounění nahrazuje veganská alternativa.

Na technické podrobnosti je zatím Mazda skoupá, však se také MX-30 dostane k prvním zákazníkům až příští rok na podzim. Známá je jen kapacita baterií 35,5 kWh, která má stačit na ujetí 200 km. Již nyní běží i v Česku předprodej, zájemci se mohou zapsat do pořadníku na úvodní edici s cenou 899 990 Kč.

Subaru Levorg

Ačkoliv současné generace kombi Levorg teprve nedávno prošla faceliftem a spolu s ním dostala nový motor, Subaru už láká na příští provedení. Nový Levorg má sice přívlastek „Prototype“, vypadá velmi realisticky. Však se také začne vyrábět už za rok.

Subaru Levorg

Nový Levorg má ostřejší rysy, útlejší přední i zadní světla a agresivněji tvarované nárazníky. Pro Subaru netypickým detailem je hranatý tvar vykrojení blatníků. 

Fotogalerie

Našince zaujme nasávací otvor v kapotě, který u současného Levorgu s faceliftem zmizel – ale jen v Evropě, japonská verze drží i nadále přeplňované motory 1,6 l/125 kW a 2,0 l/221 kW.

Bližší podrobnosti zatím nejsou známy, pravděpodobné je nasazení hybridního pohonu, který nejprve míří do modelů XV a Forester. Zámořská média se zmiňují i o zcela novém přeplňovaném čtyřválci o objemu 1,8 l, ten se do Evropy vzhledem ke stávající strategii značky dost možná nepodívá.

Toyota Copen GR Sport

Novinkou v nabídce největší japonské značky je roadster Copen GR Sport. O zcela nové auto však nejde, stejný vůz ve stávající generaci už pět let nabízí dceřiná automobilka Daihatsu. Toyota se však nově rozhodla obohatit o tento atraktivní vůz nabídku své sportovní divize Gazoo Racing, která jinak v Japonsku čítá dalších jedenáct modelů – od Priusu po Supru.

Toyota Copen GR Sport

Úprava Gazoo Racing spočívá především v novém exteriérovém paketu. Copen GR Sport má nižší a širší masku chladiče, vzadu náznak difuzoru, černá kola a další černé detaily. Uvnitř našly místo skořepinové sedačky Recaro, karbonový dekor a volant Momo. Co se týká techniky, dočkal se roadster ve sportovním provedení křížové výztuhy skeletu karoserie, zesíleného upevnění nápravnic a pomocných příčných výztuh. Zadní diferenciál je samosvorný.

Toyota Copen GR Sport

Na motoru se naopak nemění nic. Důvodem je, že Copen spadá do daňově zvýhodněné kategorie kei, která určuje jednak limity vnějších rozměrů, ale také maximální objem motoru 0,66 l a jeho výkon nejvýše 47 kW. 

Fotogalerie

Pod přední kapotou se proto nachází takto naladěný přeplňovaný tříválec, který pohání přední kola přes pětistupňový manuál nebo převodovku CVT se sedmi přednastavenými převody – stejně jako v ostatních verzích Copenu.

Zajímavostí je, že ten samý model GR Sport bude nabízet i samotné Daihatsu. To je dané specifickým způsobem prodeje nových aut v Japonsku – větší značky provozují více dealerských sítí, které se liší svojí nabídkou a cílovou skupinou zákazníků. Konkrétně Toyota má čtyři takové, nepočítaje Daihatsu a Lexus. Copen GR Sport tak bude dostupný ve dvou ze šesti prodejních kanálů koncernu Toyota.

Alpina B3 Biturbo sedan

Jedinou tokijskou premiérou evropské značky je poněkud překvapivě sportovní sedan Alpina B3. Německý specialista na exkluzivní vozy odvozené od BMW tím dává najevo význam japonského trhu pro své aktivity a také odlišnost vkusu v různých částech světa. Nová generace B3 jako taková totiž není úplnou novinkou, premiéru měla na frankfurtském autosalonu letos v září, v podobě kombi.

Podoba nové B3 jde v tradicích značky Alpina. Ta úspěšně aplikuje své charakteristické prvky na nejrůznější modely BMW. Specifický bodykit doplňuje nápis Alpina na předním nárazníku, čtveřice kulatých koncovek výfuku nebo disky kol v jednom ze dvou tradičních designů. Neodmyslitelně ke značce Alpina patří také decentní modrá a zelená barva karoserie – zákazníci si však budou moci vybrat i z celé řady dalších odstínů.

Alpina B3 Biturbo sedan

Motor je benzinový šestiválec se dvěma turby, specifická varianta třílitru, který bude pohánět také připravovanou M3 a již nyní se nabízí pro X3 M a X4 M. Alpina jej naladila na 340 kW a 700 Nm. 

Fotogalerie

To je o 35 kW méně, ale také o celých 100 Nm více než originál od BMW – tak to Alpina dělá už delší dobu, její modely totiž nejsou tolik sportovně vyhraněné a před vysokým výkonem upřednostňují rychlost na dlouhých cestách a větší dávku komfortu.

Standardně dodávané spojení osmistupňového automatu a pohonu všech kol dopřává sedanu zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. To je o desetinu rychleji než u kombi, které je o 80 kg těžší. Alpina navíc nemá omezovač rychlosti, a tak zvládne jet až 303 km/h. Ve srovnání s předchůdcem to znamená zlepšení o dvě desetiny a dva kilometry.

Alpine A110S

Francouzský specialista na sportovní vozy si Tokio vybral pro představené nejdražšího modelu ve své novodobé historii. Model A110S má snížený a přitvrzený podvozek, širší pneumatiky a silnější motor.

Alpine A110S

Osmnáctistovka uložená před zadní nápravou má díky vyššímu tlaku turbodmychadla výkon 292 koní, to je o celých 50 koní více než ostatní verze A110. Čas potřebný pro zrychlení z 0 na 100 km/h se díky tomu zlepšil o desetinu na 4,4 sekundy a maximální rychlost vzrostla z 250 na 260 km/h.

Fotogalerie

Základní cena je stanovena na 1,7 milionu korun. Provedené úpravy nepatrně zvyšují hmotnost auta, z 1 103 na 1 114 kg. Tento nárůst lze částečně kompenzovat objednáním příplatkové karbonové střechy a karbonových skořepinových sedadel.

Ačkoliv byl model A110S oficiálně představen už v srpnu, výstavní premiéru má v Japonsku – a ne náhodou. Každá šestá Alpine se prodá právě zde.

Renault Lutecia

Jedinou z běžných evropských automobilek, které vyrazily na tokijský autosalon, je Renault. Ten do Japonska přivezl novou generaci modelu Lutecia. Pod tímto názvem se neskrývá žádná specialita, ale naopak ten nejdůležitější model Renaultu, Clio.

Nový Renault Clio při premiéře na autosalonu v Ženevě

Nový Renault Clio při premiéře na autosalonu v Ženevě

Renault pro svůj malý hatchback v Japonsku záměrně volí jiný název, a to latinské pojmenování pro Paříž (Lutetia Parisiorum). Ochranná známka Clio je totiž v zemi vycházejícího slunce dávno zabraná – od roku 1984 se tak jmenuje jedna z prodejních sítí Hondy (další jsou Verno, Primo a Cars Small Store). První Renault tohoto jména vyjel až v létě 1990.

Francouzské Clio, tedy Lutecia, v Japonsku není zrovna prodejním hitem. Prodejní čísla jednotlivých importovaných modelů nejsou k dispozici, celá značka Renault v roce 2018 v Japonsku prodala sedm tisíc aut (kromě Lutecie nabízí ještě Twingo, Captur, Kangoo a Mégane). To z ní činí až 22. nejprodávanější značku celkově a osmou nejžádanější z těch evropských.

Fotogalerie

Nicméně představuje jen 2 % japonského trhu s importovanými auty. Z přímé konkurence je nepatrně lepší Peugeot, oba ale vysoce překonává Volkswagen se sedmkrát většími prodeji. Trhu s importovanými auty v Japonsku totiž dominují prémiové značky.

Francouzům může Lutecia i tak dělat radost. Jednak Renault není v Japonsku příliš zavedenou značkou – dostupný je od roku 1994 a oficiální zastoupení automobilky bylo zřízeno až v roce 2012. Lutecia se navíc prodává za mnohem vyšší cenu než Clio v Evropě, základní cena v přepočtu převyšuje půl milionu korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Při předjíždění pozor na přehlédnuté značky. S výmluvou v Česku neuspějete

Celkem častá situace: předjíždíte nákladní auto nebo kamion, nevidíte značku, kterou návěs zastíní, a dopustíte se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Potvrzeno. Fabia Combi schválena i pro příští generaci, která dorazí za rok

Škoda má definitivně schválenou verzi kombi pro příští generaci modelu Fabia, jejíž uvedení je naplánované na příští...

Škoda po roce startuje výrobu modelu Enyaq. Zesilovala se továrna

Dosud se v hlavním mladoboleslavském závodě Škody vyráběly jednotky kusů modelu Enyaq. V předsériovém režimu se...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...

Žena nemá ráda oblečení. Nudismus praktikuje všude, kde to je možné

Dvaatřicetiletá Molly Spocková z Los Angeles od mala nesnesla mít cokoli na kůži. V pubertě už začala chodit doma nahá...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....