Miláček Renaultu i zákazníků v novém vydání: Captur chce být i rodinný typ

Hezký, výrazný, veselý – recept na veleúspěšný model vymyslel Renault jednoduše. Pohledné auto na zvýšeném podvozku, které se nebojí barevnosti, útočí přímočaře „na první signální“. Od roku 2013 se na to chytil milion a půl zákazníků, z toho dvanáct tisíc v Česku. To je skvělý výsledek. Ingredience na novou generaci Capturu jsou tedy jasné.

Líbivý městský crossover se trefil do chutí publika. Každý rok prodeje rostly, loni našlo majitele přes tři sta tisíc vozů. V Česku i Evropě je to druhý nejprodávanější renault po cliu, ze kterého technicky vycházel.

Módu malých crossoverů, tedy SUV s obyčejnou technikou malého auta – takže si k velkým kolům a zvýšenému podvozku za pohon všech kol ani nepřiplatíte – vlastně ve své kategorii rozjížděl. Když se tehdy představil, měl jediného konkurenta, excentrického vzdáleného bratrance Nissana Juke (ten zrovna 4x4 nabízí) a společně s ním přijel ještě Peugeot 2008.

Renault Captur

Existovalo ještě přece jen o fous větší Mitsubishi ASX, podle amerického vkusu navržená Kia Soul a tím tehdejší výčet vlastně končí. Dnes je v této kategorii tlačenice, přes dvacet soupeřů a mezi nimi třeba i Škoda Kamiq. Pokud tedy odhlédneme od Dacie Duster, která je dodnes unikátním vozem bez přímých soupeřů a ruku na srdce, vypadá skvěle a capturu vlastně dost silně konkuruje lowcostovou cenovou politikou, na kterou publikum slyší.

Captur se prodává kromě severní Ameriky a Antarktidy víceméně na všech kontinentech, celkem v sedmdesáti zemích. Vyrábí se i v Číně.

A teď přijíždí v úplně novém provedení. Na nové platformě, s novou technikou, novými benzinovými motory a dokonce i zajímavým hybridním provedením z vlastní dílny. Je taky větší, což se projevilo zvětšenou kabinou (víc místa pro nohy i v loktech posádky) a taky o 81 litrů větším kufrem (nově až 536 litrů).

Za sedm let se v Česku prodalo dvanáct tisíc capturů, což je obrovské číslo, hlavně když si uvědomíme, že většinu z nich nakoupili soukromí zákazníci – do flotil se přece jen tito módní šviháci zrovna nekupují. A ještě jedna zajímavost: obrovská část z capturů objednaných českými zákazníky je dvoubarevná. To je velký tahák Renaultu – rozsáhlé možnosti hraní si s barvami karoserie i vnitřku a doplňky nabízí i nové provedení: jedenáct barev karoserie, čtyři možnosti kontrastního lakování střechy a tři designové balíčky. Celkem to dá na devadesát různých kombinací. K tomu osmnáct variant materiálů a barev v interiéru.

Velké auto z menšího

Captur je vlastně Renault Clio s přifouknutou karoserií na zvýšeném podvozku a velkých kolech. Nezastírá to, ale designéři to umně zabalili tak, že vypadá šmrncovněji.

Zákazníci však u capturu objednávají spíš lépe vybavené kusy. A proto to je v Česku tak, že captur bývá alternativou většího méganu pro ty, kdo zjistí, že nepotřebují zas tolik místa, ale chtěli by víc stylu a třeba se jim zalíbí zvýšená poloha nad silnicí a jednodušší nastupování. Nová generace malého crossoveru má díky nárůstu rozměrů a většímu kufru šanci oslovit i zákazníky většího kadjaru a uhrát i roli prvního auta do rodiny.

Renault Captur

Sebevědomější vzhled a výraznější detaily se také inspirují u větších renaultů, spolu s tím narostla vnější délka o podstatných jedenáct centimetrů, tedy na 4,23 metru, což už je spodní hranice hatchbacků nižší střední třídy. Mohutněji i působí. Opticky se rozkročil v nápravách, na první pohled máte pocit, že je to o velikost větší auto.

Renault Captur v číslech

  • délka: 423 cm
  • rozvor: 263 cm
  • objem kufru: 536 litrů
  • benzinové motory:
    *tříválec 1,0 – 100 koní/74 kW, 160 Nm – i ve verzi na LPG, 5stupňový automat
    *čtyřválec 1,3 – 130 a 155 koní (96 a 114 kW), 240 a 270 Nm, 6stupňový manuál, 7stupňový automat
  • turbodiesely
    *čtyřválec 1,5 – 95 a 115 koní (70 nebo 85 kW), 260 Nm, 6stupňový manuál, 7stupňový automat
  • odhadovaná základní cena: 350 tisíc korun

To, že captur postavili na stejném základu jako menší a hlavně nižší clio, se projevuje na chování auta. Na normální silnici je pohodlný, tichý, hezky utlumený. Protože má však karoserie střechu a vůbec všechno výš, musí být podvozek utaženější. Hlavně se to všechno projevuje v neustálých pohybech karoserie. Na pružinách a tlumičích na nerovnostech prostě neustále lehce pracuje. Tlumiče elasticky filtrují nerovnosti, ale na větších nerovnostech už je captur trochu rozkodrcanější; zdálo se nám, že víc ve verzi s manuálem. Náklony v zatáčkách jsou také pochopitelně větší než v nízkém malém hatchbacku.

Zvykat si budete na odtažité řízení. Geometrie přední nápravy je nastavená s co nejmenší sbíhavostí, aby auto nemuselo překonávat odpor a spotřebovávat víc paliva (to je dnes klasika napříč trhem). Následkem je to, že se kola nechtějí na výjezdu ze zatáčky vracet do přímého směru, musí jim s tím pomoci elektrický posilovač, ten ovšem kolem středové polohy změkne, takže výjezdy z ostrých zákrut jsou v podání ledabylého řidiče trochu neladné.

Zaujmout a překvapit

Interiér umí zaujmout, na to captur vždycky spoléhal. Sedí se výš a s nohama dolů, což je u crossoverů klasika. Výhled ven je slušný, řidič trochu mžourá na obří displej, který za příplatek nahrazuje klasické budíky otáčkoměru a tachometru. Grafika je efektní, ale všechny litery jsou možná až moc malé, tenké a drobné a celé to je trochu neuspořádané. Tablet infotainmentu je kapitola sama pro sebe. Na složitější operace je lepší rozhodně zastavit nebo svěřit spolujezdci úlohu palubního technika. Rozhodně doporučujeme seznamovací půlhodinku až hodinku k prozkoumání všech zákoutí systému.

Online infotainment má tři roky připojení k internetu zdarma, k tomu aktualizace map a dalších funkcí. Umožňuje také propojení s mobilem a ovládání a monitoring některých funkcí na dálku, třeba kontrola hladiny v nádrži.

Renault Captur
Renault Captur

Ergonomové Renaultu se občas nechají ukecat designéry k různým experimentům. Z předchozího capturu převzal ten nový schránku před spolujezdcem pojatou jako šuplík. Nápad je to prima... do chvíle, než před ní někdo sedí. To se pak moc vysunout nedá. Mezi předními sedadly je velká police – nahoře je volič automatické převodovky nebo možná až moc dlouhá páka manuálu. Před ní odkládací schránka a pod policí další. Dobrý nápad, ovšem ta trčící police je dost široká a má na bocích docela ostré hrany, takže tlačí do kolena.

Normálně rostlý jedinec si za sebe sedne bez potíží do druhé řady bez ústrků. Zadní místa jsou posuvná v šestnácticentimetrovém rozsahu, pro drobotu v dětských sedačkách a jejich příslušenství v kufru by zadní část kabiny měla s trochou skromnosti stačit. A jak jim budou růst nohy, bude ubývat kočárků a dalšího harampádí, co potřebují s sebou. Na ne moc narostlou a vypasenou rodinu s rozumnými prostorovými nároky by fakt měl captur vystačit jako jediné auto.

Kabina je hezky odhlučněná, na dálnici se ozývá výraznější svistot někde od zrcátek. Renault uvádí, že dvojité těsnění ve dveřích snížilo hluk v interiéru o tři decibely.

Captur dostává pod kapotu buď zcela nové benzinové motory, nebo staré známé dieselové patnáctistovky. My vyzkoušeli 155koňový čtyřválec 1,3, který s automatem jel za 6,5 litru benzinu, verze se 130 koňmi a manuálem (má hodně dlouhou řadičku) jezdila s podobnou spotřebou.

Dvouspojkový sedmistupňový automat je hladký, příjemný. Úplně nová skříň má vyšší limit točivého momentu, který umí přenést 270 Nm. Spíš než rychlost ctí kulturu, chová se spíš jak měničová skříň.

Turbomotor potřebuje otáčky, aby se rozdýchal. Velké vášně se v něm neskrývají, čtyřválcová architektura ovšem začíná být v této kategorii raritou, za to má Renault plusové body.

K zásuvce

Renault ještě při příležitosti uvedení prozradil něco o chystaném plug-in hybridním provedení, prvním ve třídě malých crossoverů. Elektromotor je v něm spárovaný s atmosferickou čtyřválcovou šestnáctistovkou převzatou od Nissanu. Motor vybavený filtrem pevných částic je osazený přímým vstřikem benzinu (dva vstřikovače na válec) a má sníženou kompresi.

Elektrickou trakční část obstarávají dva elektromotory, menší pro startování a vyhlazování rázů při řazení a větší pro samotnou jízdu. Hybridní soustava má výkon 160 koní, který přenáší na přední kola unikátní automatická převodovka z vývoje Renaultu. Má 6 stupňů: dva pro jízdu na elektřinu a 4 pro „spalovací“ mód; dokáže pracovat v paralelním i sériovém módu, takže se chová jako variátor – tak to aspoň popisuje Renault.

Renault Captur

Akumulátor uložený u zadní nápravy má kapacitu 9,8 kWh, vystačit to má na nějakých 65 kilometrů jízdy ve městě. Jen na elektrony má umět captur svištět až 135kilometrovou rychlostí. S nabíjecím hybridním capturem zatím ještě nikdo zkušenost nemá, dorazí s odstupem.

Víc peněz za víc auta

Nový captur bude k mání od ledna. V prosinci by měl dostat ceník. Teď startuje kolkem tří set tisíc, s nárůstem velikosti, výbavy a výkonu je skoro jisté, že o něco podraží. Vždy má například plně LEDková světla vpředu i vzadu.

Oproti cliu se za captur dosud připlácelo nějakých 40 tisíc. Nové clio teď startuje se srovnatelným motorem na 320 tisících (v zaváděcí akci sleví na 300 tisíc). My tipujeme základní cenu capturu kolem 350 tisíc.

Výroba zůstává ve španělském Valladolidu. Většinu capturů si zákazníci konfigurovali – to je rozdíl od clia, které se kupuje hlavně ze skladu. Doba dodání má být maximálně tři měsíce.

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Seat vznikl před 75 lety. Byli jsme na oslavě španělských krasavců

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Seat oslavil devátého května půlkulaté výročí, tehdy v roce 1950 stavěla španělská automobilka Pyrenejský poloostrov na kola. Dodnes uvedla na trh 77 modelů a vyrobila 20 590 594 vozů, dva z nich i v...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Přes jezero a Alpy až na Riviéru. Podívejte se na automobilové perly z Česka

Poklidné páteční ráno 2. května se na Letné rozzářilo nejen jarním sluníčkem, ale i plechy veteránů a vyladěnými outfity jejich posádek. Slavnostní start třetího ročníku Czech Oldtimer Express před...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.