Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Autofotka týdne: Wankelu je šedesát let, přežije díky Mazdě

První patent na motor s otáčivým pístem přihlásil Felix Wankel před devadesáti lety. Dnes motor tato netradiční konstrukce ožije díky Mazdě, automobilce, která se svízelemi rotačního motoru bojuje nejsveřepěji. Nově bude Wankel vyrábět elektřinu v autech na baterky.

Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor | foto: Mazda

Motor německého konstruktéra Felixe Wankela vzbudil na přelomu 50. a 60. let minulého století velké naděje. Pohonná jednotka s rotačním pístem, která se představila světu 24. listopadu 1959, byla lehčí a konstrukčně jednodušší než srovnatelně výkonné konvenční motory. 

Rotační wankelův motor Mazdy

Nakonec se ukázalo, že převažují spíš nevýhody revolučního řešení a za šest dekád se Wankelův motor až na výjimky v automobilovém průmyslu neuchytil.

O jeho sériové nasazení se přitom během let snažila řada továren. Od NSU, tedy jednoho z předchůdců Audi, v jehož dílnách se motor s rotačním písem zrodil, přes francouzský Citroën nebo sovětskou Ladu. NSU Ro 80 bylo jedním z nejkrásnějších německých aut, ale byl to kvůli svéhlavému motoru typu Wankel také obří průšvih, který automobilku položil a přivedl ji pod křídla Volkswagenu. 

O stavbu motoru podle Wankelova principu se pokoušelo mnohem víc automobilek, prototypy vznikly ve Cvikově pro trabant i v Mladé Boleslavi pro škodovky.  

NSU Ro 80

Nakonec s wankelem slavila úspěchy Mazda. Japonská automobilka koupila patent v roce 1961. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem pak vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 aut s wankelem.

Japonci vyhráli s wankelem slavný závod v Le Mans (v roce 1991, tři roky po smrti Felixe Wankela) s legendární Mazdou 787B.

Fotogalerie

Právě automobilka z Hirošimy tomuto druhu motoru zůstala věrná nejdéle, ve sportovním modelu RX-8 jej nabízela až do roku 2012. Pak však i japonští inženýři rezignovali, symbolický „hřebíček do rakve“ znamenaly hlavně zpřísňující se emisní předpisy.

Během let vývoje se sice Mazdě podařilo vyrovnat se s asi největším problémem wankelu, malou životností těsnicích lišt ve válci, už z principu však motory i tak stále spalovaly trochu oleje. Udává se, že zhruba litr na tisícovku ujetých kilometrů, což je podstatně více než běžné benzinové motory. Kromě častého dolévání motorového oleje pak řada majitelů RX-8 používala pro větší životnost motoru i směs benzinu s olejem (zhruba v poměru 1:300, šestkrát méně oleje než u dvoutaktní motorky).

Benzin zvtězil nad knihami

Na to, že se Felix Wankel (narodil se 13. srpna 1902 v Lahr na jihozápadě Německa) jednou zapíše do historie automobilismu, by si přitom v jeho mládí vsadil asi jen málokdo. Otcova smrt v první světové válce jeho rodinu připravila o finanční zajištění nutné ke studiu na vysoké škole, a tak ho matka poslala do učení k jednomu z nakladatelů v Heidelbergu, kde ho to ovšem moc nebavilo. O co méně učedníka zajímaly knížky, o to více jej přitahovalo vše, co vonělo benzinem.

Traduje se, že v 17 letech se Wankelovi zdál sen, v němž se projížděl v automobilu s motorem vlastní konstrukce. Ve dvaadvaceti si pak zřídil dílnu, v níž spolu s kamarádem sestrojil kapotovanou tříkolku. K pohonu vozítka ovšem použili motor klasické konstrukce a zřejmě jeho nepravidelný chod provázený vibracemi přiměl Felixe Wankela k hledání alternativy. Cesta k motoru, v němž by byl vratný pohyb pístu nahrazen jeho rotací, však byla ještě dlouhá.

Mazda RX-8

Mazda RX-8

Nejprve na sebe Wankel upozornil jako odborník na těsnění pístů, technický samouk se totiž do této problematiky dokázal vpravit rychle a natolik úspěšně, že jeho výsledky zaujaly i slovutné odborníky. V roce 1936 si tak mohl založit firmu, jejíž služeb využívalo kromě automobilky BMW i říšské ministerstvo letectví a spolupracovala také na vývoji torpéd. Zapojení do zbrojního programu sice Wankelovi přineslo peníze, ale po válce byl kvůli němu zatčen a dostal několikaletý zákaz práce.

Začátkem 50. let se nicméně ke konstruování vrátil, nejprve pro výrobce těsnění Goetze, pod taktovkou automobilky NSU se pak dostal k vývoji motoru s rotačním pístem. První funkční prototyp dokončil začátkem roku 1957, ke skutečnému využití však vedla ještě dlouhá cesta. První vůz - otevřený spider - představila továrna v roce 1964, o tři roky později pak přišel elegantní model NSU Ro 80. Jak Wankelův motor funguje, vysvětlujeme zde.

Vrátí se jako elektrárna

Moc se nepodařila ani spolupráce NSU a Citroënu, z níž vzešlo jen pár stovek Citroënů GS s wankelem pod kapotou. Sám vynálezce dopadl lépe, svůj patent dokázal prodat mezi roky 1958 a 1973 do celého světa, od Spojených států přes východní Německo až po Japonsko. Vznikla řada pokusných typů automobilů, ale i motocyklů poháněných motorem s rotujícím pístem, ze všech však u tohoto řešení pohonu vydržela jen Mazda. 

Mazda MX-30

Mazda MX-30

Letos oznámila, že u právě představovaného svého prvního sériového elektromobilu s označením MX-30 použije Wankel jako generátor elektřiny. Když motor poběží v ideálních otáčkách s maximální efektivitou a bez změn v režimu, neměl by mít problémy s mazáním a emisemi.

Navíc umí s jednoduchými úpravami spalovat cokoliv: benzin, plyny, vodík. Ve světě aut se tomuto řešení dobíjecího motoru na palubě říká „range extender“ - „prodlužovač dojezdu“. Elektrická mazda si tak vlastně bude vozit na palubě svou elektrárnu. Jak prototyp elektromobilu jezdí čtěte zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Polská krabice od banánů umí drift, přežije crashtest a pak se opraví větví

Před třiceti roky představil Fiat revoluční miniauto Cinquecento. Ne, to není vtip. Ta krabice na kolečkách, kterou...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu. Většina výrobců to díky...

Nová Dacia Jogger bude hit. Oslava obyčejnosti, pod 360 tisíc jezdí na LPG

Dacia sice plánuje oslovovat i zákazníky s rozpočtem větším než malým, a proto nedávno uvedla na trh elektrický model...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Narozeninové dárky pro Stalina: zašantročený Minor objevili náhodou

Premium Sovětský diktátor dostal od Československa k sedmdesátinám tři automobily. Jedním z nich bylo i Aero Minor, jehož osud...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Náklaďák je lepší než kůň, nestoná a nekope. A uveze spoustu piva

První nákladní automobil se spalovacím motorem postavili v roce 1896 u Daimlera. Zpočátku však nákladní automobil...

OBRAZEM: Svět škodovek má poklady, které závidí i tovární muzeum

Už za pár dní slavnostně otevírá nové muzeum Svět škodovek. Na výstavní ploše 1400 m2 se nachází 65 unikátních exponátů...

OBRAZEM: Hvězdami párty bouráků z Ameriky byl stoletý buick a první praford

Doba covidová se výrazně podepsala na začátku letošní srazové sezóny. Řada akcí se nemohla kvůli lockdownu konat,...

Autofotka týdne: První praoctavia měla obytný kufr v základní výbavě

Octavia, tradiční bestseller Škody se ve variantě Combi začal vyrábět před 60 lety, v létě 1961. Kromě dalších výhod...

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...