Autofotka týdne: Wankelu je šedesát let, přežije díky Mazdě

První patent na motor s otáčivým pístem přihlásil Felix Wankel před devadesáti lety. Dnes motor tato netradiční konstrukce ožije díky Mazdě, automobilce, která se svízelemi rotačního motoru bojuje nejsveřepěji. Nově bude Wankel vyrábět elektřinu v autech na baterky.
Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor

Nalevo je elektromotor, napravo je vidět Wankelův motor, který má za úkol dobíjet akumulátor | foto: Mazda

Motor německého konstruktéra Felixe Wankela vzbudil na přelomu 50. a 60. let minulého století velké naděje. Pohonná jednotka s rotačním pístem, která se představila světu 24. listopadu 1959, byla lehčí a konstrukčně jednodušší než srovnatelně výkonné konvenční motory. 

Rotační wankelův motor Mazdy

Nakonec se ukázalo, že převažují spíš nevýhody revolučního řešení a za šest dekád se Wankelův motor až na výjimky v automobilovém průmyslu neuchytil.

O jeho sériové nasazení se přitom během let snažila řada továren. Od NSU, tedy jednoho z předchůdců Audi, v jehož dílnách se motor s rotačním písem zrodil, přes francouzský Citroën nebo sovětskou Ladu. NSU Ro 80 bylo jedním z nejkrásnějších německých aut, ale byl to kvůli svéhlavému motoru typu Wankel také obří průšvih, který automobilku položil a přivedl ji pod křídla Volkswagenu. 

O stavbu motoru podle Wankelova principu se pokoušelo mnohem víc automobilek, prototypy vznikly ve Cvikově pro trabant i v Mladé Boleslavi pro škodovky.  

NSU Ro 80

Nakonec s wankelem slavila úspěchy Mazda. Japonská automobilka koupila patent v roce 1961. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem pak vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 aut s wankelem.

Japonci vyhráli s wankelem slavný závod v Le Mans (v roce 1991, tři roky po smrti Felixe Wankela) s legendární Mazdou 787B.

Právě automobilka z Hirošimy tomuto druhu motoru zůstala věrná nejdéle, ve sportovním modelu RX-8 jej nabízela až do roku 2012. Pak však i japonští inženýři rezignovali, symbolický „hřebíček do rakve“ znamenaly hlavně zpřísňující se emisní předpisy.

Během let vývoje se sice Mazdě podařilo vyrovnat se s asi největším problémem wankelu, malou životností těsnicích lišt ve válci, už z principu však motory i tak stále spalovaly trochu oleje. Udává se, že zhruba litr na tisícovku ujetých kilometrů, což je podstatně více než běžné benzinové motory. Kromě častého dolévání motorového oleje pak řada majitelů RX-8 používala pro větší životnost motoru i směs benzinu s olejem (zhruba v poměru 1:300, šestkrát méně oleje než u dvoutaktní motorky).

Benzin zvtězil nad knihami

Na to, že se Felix Wankel (narodil se 13. srpna 1902 v Lahr na jihozápadě Německa) jednou zapíše do historie automobilismu, by si přitom v jeho mládí vsadil asi jen málokdo. Otcova smrt v první světové válce jeho rodinu připravila o finanční zajištění nutné ke studiu na vysoké škole, a tak ho matka poslala do učení k jednomu z nakladatelů v Heidelbergu, kde ho to ovšem moc nebavilo. O co méně učedníka zajímaly knížky, o to více jej přitahovalo vše, co vonělo benzinem.

Traduje se, že v 17 letech se Wankelovi zdál sen, v němž se projížděl v automobilu s motorem vlastní konstrukce. Ve dvaadvaceti si pak zřídil dílnu, v níž spolu s kamarádem sestrojil kapotovanou tříkolku. K pohonu vozítka ovšem použili motor klasické konstrukce a zřejmě jeho nepravidelný chod provázený vibracemi přiměl Felixe Wankela k hledání alternativy. Cesta k motoru, v němž by byl vratný pohyb pístu nahrazen jeho rotací, však byla ještě dlouhá.

Mazda RX-8

Nejprve na sebe Wankel upozornil jako odborník na těsnění pístů, technický samouk se totiž do této problematiky dokázal vpravit rychle a natolik úspěšně, že jeho výsledky zaujaly i slovutné odborníky. V roce 1936 si tak mohl založit firmu, jejíž služeb využívalo kromě automobilky BMW i říšské ministerstvo letectví a spolupracovala také na vývoji torpéd. Zapojení do zbrojního programu sice Wankelovi přineslo peníze, ale po válce byl kvůli němu zatčen a dostal několikaletý zákaz práce.

Začátkem 50. let se nicméně ke konstruování vrátil, nejprve pro výrobce těsnění Goetze, pod taktovkou automobilky NSU se pak dostal k vývoji motoru s rotačním pístem. První funkční prototyp dokončil začátkem roku 1957, ke skutečnému využití však vedla ještě dlouhá cesta. První vůz - otevřený spider - představila továrna v roce 1964, o tři roky později pak přišel elegantní model NSU Ro 80. Jak Wankelův motor funguje, vysvětlujeme zde.

Vrátí se jako elektrárna

Moc se nepodařila ani spolupráce NSU a Citroënu, z níž vzešlo jen pár stovek Citroënů GS s wankelem pod kapotou. Sám vynálezce dopadl lépe, svůj patent dokázal prodat mezi roky 1958 a 1973 do celého světa, od Spojených států přes východní Německo až po Japonsko. Vznikla řada pokusných typů automobilů, ale i motocyklů poháněných motorem s rotujícím pístem, ze všech však u tohoto řešení pohonu vydržela jen Mazda. 

Mazda MX-30

Letos oznámila, že u právě představovaného svého prvního sériového elektromobilu s označením MX-30 použije Wankel jako generátor elektřiny. Když motor poběží v ideálních otáčkách s maximální efektivitou a bez změn v režimu, neměl by mít problémy s mazáním a emisemi.

Navíc umí s jednoduchými úpravami spalovat cokoliv: benzin, plyny, vodík. Ve světě aut se tomuto řešení dobíjecího motoru na palubě říká „range extender“ - „prodlužovač dojezdu“. Elektrická mazda si tak vlastně bude vozit na palubě svou elektrárnu. Jak prototyp elektromobilu jezdí čtěte zde.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Veteranfest překonal sám sebe. Dorazily stovky aut, celebrity i veteš

Že vám spálený benzín a olej smrdí? Zkuste se vypravit poslední červnovou sobotu do prostopášných zahrad zámku Austerlitz ve Slavkově u Brna a někomu tam o tom vyprávět. Nedáte to. Jakmile totiž...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Před německými obchody je i v neděli rušno. Obsadí je plechoví krasavci

Když v neděli do Německa, tak ne za nákupy. O posledním dni v týdnu totiž naši západní sousedé striktně dodržují klid. Avšak přestože jsou obchody a fabriky zavřené, tak mnohá parkoviště u nich...

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025

Chytré pirellky umějí zjistit stav silnic. Budou ohmatávat ty nejhorší v Itálii

Jaký je stav silniční sítě? V italské Apulii o tom brzy budou vědět naprosto všechno. Díky projektu, na němž spolupracuje společnost Pirelli a její chytré pneumatiky Cyber Tyre. Ty totiž svým dezénem...

9. července 2025

Formule Magdalena měla světovou premiéru v nádherném muzeu v Jizerkách

O Automoto Museu v Lučanech nad Nisou jsme už na začátku letošního roku psali. Rekonstruovaný prostor staré sklárny zaplnily staré i novější automobilové a motocyklové unikáty. Tentokrát tu...

9. července 2025

Češi nejvíc spěchají, za rychlost při dobíjení aut si rádi připlatí, říká expert

Premium

Jak jsou elektrická auta ekologická, kolik stojí provoz v porovnání s benzínem, proč si je pořizují lidé, co mají doma soláry, i třeba proč zatím moc nejezdí elektrické kamiony. O tom všem vypráví v...

8. července 2025

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

8. července 2025

ANALÝZA: Ze 129 čínských značek elektromobilů jich do roku 2030 přežije 15

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to...

8. července 2025

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

8. července 2025

Zvedání auta není věda. Chyba ale může auto trvale poškodit

Najít při obchůzce bazarů takový vůz, který by neměl omačkané prahy od nesprávné manipulace s heverem, se rovná skoro zázraku. Přitom správné „vyheverování“ auta není nic složitého. Stačí se jen...

7. července 2025

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

7. července 2025

Jak rychle ochladit interiér rozpáleného vozu? Výheň vyvětrá průvan

Auto zaparkované na přímém slunci předznamenává nepříjemný zážitek pro řidiče i pasažéry. Vůz, uvnitř kterého je interiér rozpálený jako trouba či gril, k vyjížďce rozhodně neláká. Jak jej tedy...

7. července 2025

Problém AdBlue. Povinný katalyzátor s močovinou v motoru vás může přijít draho

Premium

Snaha o snižování emisí přinesla uživatelům naftových aut jednu dosud nevídanou povinnost: doplňování kapaliny AdBlue. Majitelé nových aut s dieselovým motorem vyrobených zhruba od roku 2018 se bez...

7. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.